| Oppskriftshjørnet | |
|
+30Hilde-pin Bente L camillahoel Antamina Vinnie Kennel Mirenzo Lex Ann-Helen Fanny Fixa Monica P Marte -linda- Magdalena Julie Gerd-Marit jeanette Benedicte Blomst Lene Nina (Kennel Dijontoma) MU-TI-LA ElinK Cesilie Camilla helle Susanne Eva KristinC Marita 34 posters |
|
Av | Innlegg |
---|
Antamina
Antall Innlegg : 412 Join date : 10.06.2009 Age : 37
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Tir Okt 12 2010, 20:06 | |
| Glemte å skrive at man skal skjære opp kyllingfileten i store strimler, men dette velger du selv egentlig. | |
|
| |
Fanny
Antall Innlegg : 2788 Join date : 01.08.2010 Bosted : Akershus
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Tir Okt 12 2010, 20:09 | |
| - Antamina skrev:
- Glemte å skrive at man skal skjære opp kyllingfileten i store strimler, men dette velger du selv egentlig.
Tar det på sparket | |
|
| |
Fanny
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Søn Okt 17 2010, 18:32 | |
| - Antamina skrev:
- Stek en pakke kyllingfilet, legg det i en ildfast form.
To pakker Crème Fraîche, to glass med tacosaus. Bland dette sammen. Hakk opp litt paprika og purre, og bland sammen med tacosausen og Crème Fraîche. Hell det over kyllingen. Hiv det inn i ovnen i ca. 45 minutt, og ha derretter ost på toppen, og la det smelte. Serveres med baguett og salat. NAM. Det skal du ha; dette var DIGG Noe av det enkleste jeg har laga, og sausen var så god at jeg kunne ha drukket den fra en kopp Kommer til å lage dette igjen Nå har du også fått heltestatus (begynner å bli en del helter på lista mi nå ) | |
|
| |
Antamina
Antall Innlegg : 412 Join date : 10.06.2009 Age : 37
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Søn Okt 17 2010, 18:45 | |
| | |
|
| |
Lene
Antall Innlegg : 2752 Join date : 15.06.2009 Age : 41 Bosted : Trondheim
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Man Okt 25 2010, 10:33 | |
| Banansplitt med cognac-bananer (oppskrift for en person)
1 banan 3 kuler is (jeg bruker vanilje-is) 1-2 ss hakkede nøtter (jeg brukte mandler, men bruk det du liker) 2-3 ruter hakket dronningsjokolade Sjokoladesaus Krem
Skrell bananen og skjær den i to på langs. Ha litt smør i en stekepanne og la smøret smelte (middels varme). Ha i en liten skvett cognac og legg i bananen. Stekes i et par minutter på hver side til bananen har fått en lett gyllen farge. Legg tre kuler is på et passene fat, legg bananskivene på hver side av isen. Ha på sjokoladesaus og noen klatter med krem, og strø nøtter og sjokolade på toppen. Enjoy!
| |
|
| |
Fanny
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Man Okt 25 2010, 12:20 | |
| Gleder meg til å teste | |
|
| |
Lene
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Fre Okt 29 2010, 10:56 | |
| - Julie skrev:
- Ikke noen sunn middag, men midda like fullt:
KYLLINGPITA MED KARRIDRESSING
FYLL * Bacon i små biter * Kyllingfilet i små små strimler * Purreløk * Mais * Paprika * Sopp
* Pitabrød
Alle ingrediensene til fyllet surres i panna til det er gyllent. Pitabrødene varmes.
KARRIDRESSING
2 Pakker ekte majones 1 Boks sæterrømme Ananassaft fra 1 boks ananas. 1-1,5cm Karri fra glass
Blandes godt sammen. Aller best blir dressingen om den står noen dager i kjøleskap.
Putt de stekte ingrediensene i pitabrødet, og ha karridressingen oppå. Resturanten som oppskriften er stjålet fra serverer med pomes frites og salat. JAMMI!!!
Denne lagde jeg i går. Kjempegodt! Og den karridressingen var bare aldeles nydelig!!! | |
|
| |
Fanny
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Lør Okt 30 2010, 15:10 | |
| Har en oppskrift på en slags kjøttsuppe... ALLE digger denne hjemme hos oss 2kg. potet 1 kg. gulrot 1 stor purreløk 1 kg. ferdigkrydret medisterfarse Fyll kjelen 1/3 full med vann Del grønnsakene i biter (skrelles først med mindre man er jævlig glad i skall...) Legg lagvis potet, gulrot, purre og medisterfarse i en kjele (grønnsakene skal dekkes med farse, jeg kliner den utover med skje etc.) Gjenta til kjelen er full/det ikke er mere ingredienser igjen Sett på lokk, kok opp Stikk hull på farsen når det koker (da blir alt gjennomkokt) Kokes i ca. 40 minutter (eller mindre hvis grønnsaksbitene er små. Medisterfarsen blir fast når den er ferdig) Mens suppa koker kan man gjøre noe annet, den lager seg selv... Kjempegodt med flatbrød til "husmannskost" | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Lør Okt 30 2010, 15:34 | |
| BRENNSNUT(Ja, det ligger i navnet. Om vovvene stjeler, brenner de snuten...) Man bruker en 10-liters kasserolle. 1 pk mørk suppebuljong3-4 l vann1 kg gulrot1 kg kålrotSkjær opp gulrot og kålrot i terninger og kok opp sammen med buljongen. Mens dette kokker, tar man oppi 500 gram kjøttdeig i terninger (så godt det lar seg gjøre.) 500 gram GILDE kjøttpølser (skinnløse) 1 kg potet i terningerHar man litt saltakjøtt, salt pinnekjøtt eller fenalår, så hiv oppi et par solide betar, så blir den så salt og god! Man kan tilsette litt pepper om man ønsker det, men stort sett er det ikke nødvendig med mer salt i den... La dette koke under lott til gulroten er skikkelig mør. Serveres med fersk hveteloff og smør.NAMMIS!!! Her har man mat i et par dager, kan man si. Blir en full 10-liters. |
|
| |
Ann-Helen
Antall Innlegg : 1671 Join date : 10.06.2009 Bosted : AUKRA
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Lør Okt 30 2010, 18:02 | |
| Brennsnut Tror det må vere Ålesunds "nasjonalrett". | |
|
| |
Lene
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Man Nov 01 2010, 09:42 | |
| Har aldri hørt om Brennsnut før, men den skal jammen prøves! | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Man Nov 01 2010, 13:00 | |
| Mor lagde ofte brennsnut, men vi har ingen tilknytning til Ålesund...Men vi kjenner noen fra Sula, kanskje hun har snappet det opp av dem? Men mor brukte ikke kjøttdeig da... Mor er fra Gudbrandsdalen og der spiser de noe de kaller kål. Det er suppe med salt kjøtt, byggryn, gule erter med mer... Egentlig ikke min favoritt, men det er godt i ny og ne. Men til tross for navnet så er det ikke snev av kål oppi. Svigermors spesialitet er noe vi kaller bollesuppe. Det er grønnsakssuppe der man slipper oppi boller av medisterdeig (ikke stekt på forhånd, de koker bare sammen med suppa) Det er min favoritt |
|
| |
Ann-Helen
Antall Innlegg : 1671 Join date : 10.06.2009 Bosted : AUKRA
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Man Nov 01 2010, 14:01 | |
| - Arne skrev:
- Mor lagde ofte brennsnut, men vi har ingen tilknytning til Ålesund...Men vi kjenner noen fra Sula, kanskje hun har snappet det opp av dem? Men mor brukte ikke kjøttdeig da...
Mor er fra Gudbrandsdalen og der spiser de noe de kaller kål. Det er suppe med salt kjøtt, byggryn, gule erter med mer... Egentlig ikke min favoritt, men det er godt i ny og ne. Men til tross for navnet så er det ikke snev av kål oppi.
Svigermors spesialitet er noe vi kaller bollesuppe. Det er grønnsakssuppe der man slipper oppi boller av medisterdeig (ikke stekt på forhånd, de koker bare sammen med suppa) Det er min favoritt
Sikkert snappet det opp fra Sula da ja . Jeg bruker heller ikke kjøttdeig i vanligvis, men saltkjøtt. Mange måter å lage det på. Jeg tar alltid vare på kraften og restene etter pinnekjøtt og fryser det ned med tanke på Brennsnut, det blir knallgodt. | |
|
| |
camillahoel
Antall Innlegg : 866 Join date : 11.06.2009 Age : 40 Bosted : Stavanger
| |
| |
Bente L
Antall Innlegg : 278 Join date : 15.06.2009 Age : 63 Bosted : Trondheim
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Tor Nov 04 2010, 14:25 | |
| Hadde Brennsnut til middag i går, var kjempegodt | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Tor Nov 04 2010, 15:16 | |
| |
|
| |
Hilde-pin
Antall Innlegg : 152 Join date : 24.06.2009 Bosted : Lesund
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Tor Nov 04 2010, 16:07 | |
| Noen som har oppskrift på hvordan mannen blir flinkere å ta seg av matlagingen...? (idag er jeg lei av å være "slave") | |
|
| |
Fanny
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Tor Nov 04 2010, 16:10 | |
| | |
|
| |
Hilde-pin
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Tor Nov 04 2010, 16:12 | |
| | |
|
| |
Eva Admin
Antall Innlegg : 1839 Join date : 10.06.2009 Bosted : Drammen
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Tor Nov 04 2010, 20:12 | |
| | |
|
| |
Hilde-pin
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Tor Nov 04 2010, 20:30 | |
| | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Tor Nov 04 2010, 20:51 | |
| Eva, jeg tror at du er flink til å lage mat, men du må lære deg å like vin! |
|
| |
Marita
Antall Innlegg : 1853 Join date : 14.06.2009
| |
| |
Eva Admin
Antall Innlegg : 1839 Join date : 10.06.2009 Bosted : Drammen
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Tor Nov 04 2010, 21:08 | |
| - Arne skrev:
- Eva, jeg tror at du er flink til å lage mat, men du må lære deg å like vin!
Fadern til mas da! Jada, jeg holder på å bli lært opp.... | |
|
| |
Lex
Antall Innlegg : 2547 Join date : 11.06.2009 Age : 48 Bosted : Sandefjord
| |
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet | |
| |
|
| |