|
| Oppskriftshjørnet | |
|
+30Hilde-pin Bente L camillahoel Antamina Vinnie Kennel Mirenzo Lex Ann-Helen Fanny Fixa Monica P Marte -linda- Magdalena Julie Gerd-Marit jeanette Benedicte Blomst Lene Nina (Kennel Dijontoma) MU-TI-LA ElinK Cesilie Camilla helle Susanne Eva KristinC Marita 34 posters | |
Av | Innlegg |
---|
Marita
Antall Innlegg : 1853 Join date : 14.06.2009
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Søn Aug 22 2010, 20:13 | |
| Æh...potato, potatoe... :P margarin er for meg sånn ekkelt "smør" som smaker vondt (=Melange o.l.) og DET skal jeg aldri kjøpe iallefall (ei heller Brelett, for den smaken der kan jo ødelegge et hvert smørbrød) | |
| | | Gjest Gjest
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Søn Aug 22 2010, 20:47 | |
| - Marita skrev:
- Æh...potato, potatoe... :P margarin er for meg sånn ekkelt "smør" som smaker vondt (=Melange o.l.) og DET skal jeg aldri kjøpe iallefall (ei heller Brelett, for den smaken der kan jo ødelegge et hvert smørbrød)
Du er på riktig lag Marita! |
| | | Eva Admin
Antall Innlegg : 1839 Join date : 10.06.2009 Bosted : Drammen
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Søn Aug 22 2010, 21:09 | |
| | |
| | | Lene
Antall Innlegg : 2752 Join date : 15.06.2009 Age : 41 Bosted : Trondheim
| | | | Lene
| | | | Fixa
Antall Innlegg : 1302 Join date : 12.06.2009 Age : 37 Bosted : Trondheim (Rognes)
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Man Aug 23 2010, 23:50 | |
| | |
| | | Susanne
Antall Innlegg : 694 Join date : 21.06.2009 Age : 39 Bosted : Bergen
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Tir Aug 24 2010, 09:46 | |
| - Fixa skrev:
- Susanne skrev:
- Da kan jeg jo legge inn Wraps oppskriften min som jeg la ut i bloggen for en tid tilbake. Den er veeeldig god
Wraps
Ingredienser: Kjøttdeig, tortilla, løk, salsa, grovhakkete tomater i boks, 2ts tomatpure, en liten sprut ketchup, oregano, basilikum, salt, pepper, 1 ss sukker og ost.
Brun kjøttdeigen på stekepannen. Hell oppi opphakket løk. Tilsett salsa, grovhakkete tomater, tomatpure og ketchup. Deretter skal krydderet oppi. La det surre i ca 10 min. Fordel fyllet på 4-6 tortilla, rull dem sammen og strø revet ost oppå. Sett dem midt i ovnen på 175 grader i noen minutter til osten er smeltet.
Deretter er det bare å lene seg tilbake i stolen og nyte maten. Denne var virkelig NAM NAM Susanne
Jeg og samboer prøvde denne nå for en time siden! Å det var smaskens!! Men vi gjorde noen små endringer vi da, ingen av oss liker tomat purre, så den kuttet vi ut, kuttet også ut sukkeret. Vi brukte 1ts av alle krydder sortene, en sprut ketchup, noen ts med medium salsa, en halv boks med grovhakkete tomater (boksen vi kjøpte var ganske stor). i tilegg til å strø ost oppå lefsene så la vi litt ost inni dem også! Vi bruker ofte sånne lefser når vi har taco, så vi gikk ut ifra hvor lenge det står på pakken, over hvor lenge de fikk være i ovnen. Har stekt lefser litt for lenge før, og de ble veldig sprø for å si det sånn :P Men dette skal vi prøve flere ganger, nesten bedre enn taco vil jeg påstå Ja sant det er godt! Vi også pleier å trikse litt med oppskriften, å følge den til punkt og prikke er ikke nødvendig. Det gjør vi sjeldent selv, vi tar det vi har tilgjengelig i kjøleskapet | |
| | | Lene
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Tir Aug 24 2010, 11:27 | |
| | |
| | | Blomst
Antall Innlegg : 242 Join date : 13.06.2009 Bosted : Trondheim
| | | | Fixa
Antall Innlegg : 1302 Join date : 12.06.2009 Age : 37 Bosted : Trondheim (Rognes)
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Ons Aug 25 2010, 03:38 | |
| - Susanne skrev:
- Fixa skrev:
- Susanne skrev:
- Da kan jeg jo legge inn Wraps oppskriften min som jeg la ut i bloggen for en tid tilbake. Den er veeeldig god
Wraps
Ingredienser: Kjøttdeig, tortilla, løk, salsa, grovhakkete tomater i boks, 2ts tomatpure, en liten sprut ketchup, oregano, basilikum, salt, pepper, 1 ss sukker og ost.
Brun kjøttdeigen på stekepannen. Hell oppi opphakket løk. Tilsett salsa, grovhakkete tomater, tomatpure og ketchup. Deretter skal krydderet oppi. La det surre i ca 10 min. Fordel fyllet på 4-6 tortilla, rull dem sammen og strø revet ost oppå. Sett dem midt i ovnen på 175 grader i noen minutter til osten er smeltet.
Deretter er det bare å lene seg tilbake i stolen og nyte maten. Denne var virkelig NAM NAM Susanne
Jeg og samboer prøvde denne nå for en time siden! Å det var smaskens!! Men vi gjorde noen små endringer vi da, ingen av oss liker tomat purre, så den kuttet vi ut, kuttet også ut sukkeret. Vi brukte 1ts av alle krydder sortene, en sprut ketchup, noen ts med medium salsa, en halv boks med grovhakkete tomater (boksen vi kjøpte var ganske stor). i tilegg til å strø ost oppå lefsene så la vi litt ost inni dem også! Vi bruker ofte sånne lefser når vi har taco, så vi gikk ut ifra hvor lenge det står på pakken, over hvor lenge de fikk være i ovnen. Har stekt lefser litt for lenge før, og de ble veldig sprø for å si det sånn :P Men dette skal vi prøve flere ganger, nesten bedre enn taco vil jeg påstå Ja sant det er godt! Vi også pleier å trikse litt med oppskriften, å følge den til punkt og prikke er ikke nødvendig. Det gjør vi sjeldent selv, vi tar det vi har tilgjengelig i kjøleskapet JAAAA Etter første gangen vi prøvde den, så har vi hatt dette nesten hver helg, hver lørdag! Vi hadde egentlig "taco kveld", men nå er det "wraps kveld" i stedet *fnis*. Ubeskrivelig god!!! De som ikke har prøvd denne enda, BØR prøve den i nermeste fremtid | |
| | | Ann-Helen
Antall Innlegg : 1671 Join date : 10.06.2009 Bosted : AUKRA
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Ons Aug 25 2010, 20:07 | |
| - Kizz skrev:
- Dette er DIGG!!!
Enkelt å lage, og fantastisk godt med vaniljeis ved siden av. Pleier å lage dette på øyemål, så skal prøve å ca. beregne en passe stor oppskrift...
En haug med epler (6-8 kanskje?) 1/2 liter griljermel (blir det lite så sleng oppi litt mer...) 2,5 dl sukker (sånn omtrent...)
Bland sukker og griljermel (det skal alltid være dobbelt så mye griljermel som sukker hvertfall) Legg eplebitene i en passe stor form, hell blandingen over. Legg masse klatter med melange rundt omkring i forma
Stek i ovnen på 200 grader i minst 15 minutter (smøret skal smelte, og "krystalisere" sukkeret på en måte) Overflaten skal være litt brun, men ikke brent
Serveres varm med vaniljeis
(Spiser til jeg nesten når jeg lager dette, sinnsykt godt!!!!!)
Var kjempegodt , forspiste meg og er kvalm . Har gått riktig fram da ihvertfall | |
| | | Fanny
Antall Innlegg : 2788 Join date : 01.08.2010 Bosted : Akershus
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Ons Aug 25 2010, 20:13 | |
| | |
| | | Fanny
| Tema: Min bestemors hjemmelagde potetsalat Fre Sep 03 2010, 17:56 | |
| POTETSALAT 6 porsjoner
ca 1 kg potet 1 pk majones 1 pk rømme 1 stang av stangselleribunt 1 rød løk
Bestemor brukte å vispe opp majones og rømme hver for seg før hun blandet det sammen. Skjær stangselleri og løk smått og ha i. Bland godt og ha i potet skåret i terninger i passe store biter.
tilbehør : Sognemorr Spekeskinke Fenalår + annen god spekemat + flatbrød
Denne er eventyrlig god Fungerer kjempebra til grillmat også, for de som ikke har gitt slipp på sommeren enda... | |
| | | Fanny
| Tema: Porterstek Fre Sep 03 2010, 17:57 | |
| Porterstek
1,3 kg ytterfilé
1 flaska mörkt öl
1 dl svartvinbärssaft (koncentrat)
1 dl soja
1 köttbuljongtärning
2-3 lökar
10 vitlöksklyftor
1 tsk timjan
10 svartpepparkorn
Alla ingredienser blandas i en stor kastrull och kokas i ca. 2 timmar eller tills köttet är mört.
Denne er kjempegod!!! Fikk dette servert på en vennemiddag, og bare MÅTTE ha oppskriften Kan bare ikke huske hva vi fikk ved siden av... (Ovnsbakte poteter eller ris kanskje???) | |
| | | Gjest Gjest
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Fre Sep 03 2010, 19:01 | |
| |
| | | Fanny
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Fre Sep 03 2010, 19:05 | |
| - Norwinstars skrev:
- Kizz skrev:
- Ann-Helen skrev:
- Kizz skrev:
- Dette er DIGG!!!
Enkelt å lage, og fantastisk godt med vaniljeis ved siden av. Pleier å lage dette på øyemål, så skal prøve å ca. beregne en passe stor oppskrift...
En haug med epler (6-8 kanskje?) 1/2 liter griljermel (blir det lite så sleng oppi litt mer...) 2,5 dl sukker (sånn omtrent...)
Bland sukker og griljermel (det skal alltid være dobbelt så mye griljermel som sukker hvertfall) Legg eplebitene i en passe stor form, hell blandingen over. Legg masse klatter med melange rundt omkring i forma
Stek i ovnen på 200 grader i minst 15 minutter (smøret skal smelte, og "krystalisere" sukkeret på en måte) Overflaten skal være litt brun, men ikke brent
Serveres varm med vaniljeis
(Spiser til jeg nesten når jeg lager dette, sinnsykt godt!!!!!)
Var kjempegodt , forspiste meg og er kvalm . Har gått riktig fram da ihvertfall Så bra at du likte det Er sinnsykt lenge siden jeg har laga det selv, så blir nok ikke lenge til jeg slenger sammen en sånn selv That's my girl!
Nå kan du glede deg Marian for jeg bare venter på drop-in fra deg, hehehe (ikke så sikker på at jeg rekker over alt nå i helga, men lover at du skal få teste denne | |
| | | Eva Admin
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Man Sep 13 2010, 08:42 | |
| Høst = varme drikker!
Kaffelade
5 dl sterk kaffe 125 g mørk kokesjokolade 1 stk hel kanel 1 ss brunt sukker
Rør sammen alle ingrediensene under omrøring til kokepunktet, til sjokolade og brunt sukker smelter. Server evt. med en kremtopp.
Kakao
100 g gjerne 70% kakao mørk kokesjokolade 4 dl helmelk 1 ss sukker ½ dl kremfløte ½ stk vaniljestang
Hakk sjokoladen fint og sett den til side. Varm melk, sukker, og kremfløte i en liten kjele. Ta kjelen bort fra varmen og la den trekke litt. Splitt vaniljestangen, og skrap kornene fra vaniljestangen ned i melken. Tilsett sjokoladen og pisk kraftig med en visp til blandingen er jevnt blandet. Sett drikkesjokoladen i kjøleskapet til dagen etter. Varm forsiktig opp rett før servering. Pisk grundig og server kopper. | |
| | | Monica P
Antall Innlegg : 410 Join date : 12.06.2009 Age : 41 Bosted : Stavanger
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Man Sep 13 2010, 10:40 | |
| I helgen prøvde jeg en oppskrift på gulrotkake som jeg fant på nettet. Siden samboeren fyller år på fredag pleier de ha med kake på jobb og da måtte jeg jo prøvebake den først. Den ble knallgod Bunnen: 3 store egg 2,5 dl matolje 350 gram sukker 2 ts vaniljesukker 2 ts kanel 1/2 ts muskat 1/2 ss natron 1/2 ss bakepulver 325 gram hvetemel 100 gram mørk kokesjokolade, finhakket 400 gram gulrot, revet 1 1/2 eple, revet Ostekrem: 100 gr romtemperert smør 250 gr melis 200 gr romtemperert kremost naturell 1 1/2 ss vaniljesukker Fremgangsmåte: Sett ovnen på 180 grader. Pisk sammen egg, sukker og olje til massen blir lys. Sikt i hvetemel og de øvrige tørre ingrediensene og bland røren forsiktig sammen. Rør i hakket kokesjokolade. Riv gulrøttene. Skrell eplene og riv de også. Vend inn gulrøtter og epler i deigen. Ha deigen i en liten, bakepapirkledt langpanne. Stek kaken på rist midt i ovnen på ca 180 grader i ca 60 minutter. Sjekk med kakenål! Min var perfekt etter 55 min så det lønner det seg å følge med mot slutten. Avkjøl kaken i formen. Hvelv den ut og fjern bakepapiret. Rør sammen romtemperert smør og melis til ostekremen. Pisk deretter inn romtemperert kremost og vaniljesukker. Bre ostekremen over den avkjølte kaken! Oppskriften har jeg funnet på Trines matblogg som er genial hvis man trenger middagstips. Jeg har prøvd flere ting der inne og det er myye godt. | |
| | | Eva Admin
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Man Sep 13 2010, 11:45 | |
| Her er en Gulrotkake oppskrift til. Denne er bare helt rå! Saftig leeenge, og kan fryses! 4 egg 400 gr sukker 3.5 dl matolje 1 ts vaniljeessens 1 ts kanel 1 ts bakepulver 2 ts natron 250 gr hvetemel 350 gr gulrøtter (skrelt vekt) 1 liten boks hermetisk ananas 100 gr pecannøtter Pisk egg, sukker, vaniljeessens og olje. Rør inn kanel, bakepulver og natron. Tilsett hvetemel, rør deigen jevn. Riv gulrøttene og tilsett. Mos ananasen sammen med saften og tilsett i deigen sammen med hakkede pecannøtter. Ha deigen i en liten langpanne med bakepapir. Stekes midt i ovnen 175 c i ca 40 min. Kaken skal avkjøles i formen. 1 pk philadelfia kremost 400 gr melis 100 gr smør 1 ts vaniljeessens Bland smør mykt sammen med melis. + kremost og vaniljeessens. Bruk hakkede pecannøtter som pynt. | |
| | | Monica P
Antall Innlegg : 410 Join date : 12.06.2009 Age : 41 Bosted : Stavanger
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Man Sep 13 2010, 12:26 | |
| Mmm den hørtes god ut Tror jeg må prøve den også en gang. | |
| | | Marita
| | | | Fanny
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Lør Sep 18 2010, 08:36 | |
| - Marita skrev:
- Tacopai
Paideig: 4 dl hvetemel 2 ts bakepulver 50 g romstemperert smør 1,5 dl kulturmelk Litt salt
Bland mel, salt og bakepulver. Smøres smuldres i, deretter blander man inn kulturmelk. Knas sammen og kjevles ut (trenger ikke hvile i kjøleskapet først). Has over i paiform og prikkes med gaffel før den forstekes på 225 grader i 5 minutter.
Fyll: 400 g kjøttdeig 1 pose tacokrydder 1 finhakket løk 1 hakket tomat 2 fedd hvitløk 1 boks Creme fraiche 2 ss majones
Stek kjøttdeig og la løken steke med på slutten (løken skal ikke bli brun, bare blank). Tilsett tacokrydder og de andre ingrediensene (jeg pleier å finhakke hvitløken framfor å presse den, men det er fritt valg )
Ha på så mye ost du måtte ønske på toppen.
Stekes i 250 grader i 15-20 minutter. (til osten er gylden)
Serveres med salat, rømme, tacosaus og evt guacamole og nachos.
En slik pai med tilbehør holder i massevis til 4 personer
Åååååå Dette høres innmari godt ut!!!! Skal testes | |
| | | Kennel Mirenzo
Antall Innlegg : 1083 Join date : 10.06.2009 Age : 39 Bosted : Ski
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Lør Sep 18 2010, 08:55 | |
| Den ER god! Kjempegod! Kan du ikke legge ut oppskriften på guacamolen også Marita?? | |
| | | Marita
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Lør Sep 18 2010, 09:19 | |
| - Kennel Mirenzo skrev:
- Den ER god! Kjempegod!
Kan du ikke legge ut oppskriften på guacamolen også Marita?? Det finnes vel ørten ulike varianter av guacamole, men slik lager jeg den iallefall: 2 stk modne avocado 1-2 fedd hvitløk et par ss finhakket sjalottløk 1 finhakket chili (her kan man godt ta med frøene også om man vil ha en ekstra sterk variant) bittelitt limesaft litt nøytral olje (jeg bruker rapsolje) litt rømme salt og kvernet pepperAvokadoene moses med gaffel eller potetmoser sammen med limesaft. Bland i resten av ingrediensene. Bør lages relativt rett før servering for å unngå misfarging av guacamolen. (det hjelper litt å ha i lime, men der er ikke nok til at den kan stå natten over for å si det sånn...) Men et par-tre timer går greit. | |
| | | Fanny
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Tor Sep 23 2010, 14:48 | |
| Noen som har en spesielt god oppskrift på pizza??? Noe litt utenom det vanlige??? (Bare ikke med noe ulumskt fra havet , eks. reker og annen agn... ) | |
| | | Sponsored content
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet | |
| |
| | | | Oppskriftshjørnet | |
|
| Permissions in this forum: | Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
| |
| |
| |