| Oppskriftshjørnet | |
|
+30Hilde-pin Bente L camillahoel Antamina Vinnie Kennel Mirenzo Lex Ann-Helen Fanny Fixa Monica P Marte -linda- Magdalena Julie Gerd-Marit jeanette Benedicte Blomst Lene Nina (Kennel Dijontoma) MU-TI-LA ElinK Cesilie Camilla helle Susanne Eva KristinC Marita 34 posters |
|
Av | Innlegg |
---|
ElinK
Antall Innlegg : 2777 Join date : 25.07.2009 Age : 42 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Man Jan 31 2011, 11:51 | |
| Husker ikke om jeg har lagt ut denne før, men dette blir dagens middag her i gården;
SPICY KYLLINGSUPPE
1 stk kylling, grillet 1 stk purre 2 stk paprika (ulik farge) 8 dl vann 2 ss mel 2 stk buljongterning, høns Ca 3,5 (eller mer) fedd hvitløk 1 ss carry (medium sterk) 5 skive(r) jalapenos fra glass (kan droppes eller byttes ut med chilipulver, smaker mye bedre!!) Pepper 2 dl creme fraiche 1 dl hvit vin
Dette er en kjapp og enkel suppe og lage. Sette deg ned; skjenk deg et glass rød (eller hvit) vin, rens/skjær kyllingen i porsjonstykker (til spiseskje).
Lag en jevning av 1 dl vann og hvetemel.
Kok så opp vann og hønsebuljon, mens du skjærer opp grønnsaker. Tilsett jevning og kok i 3 min. (Jeg pleier å holde tilbake 1 dl vann, sper heller på om jeg vil ha den tynnere. Vil jeg ha den tykkere lager jeg litt mer jevning.)
Tilsett kjøtt, grønnsaker og krydder. Jalapenos kan eventuelt erstattes med 1/4 ts Cayenne pepper (eller chili som vi bruker). La suppen trekke i 10 minutter. Gi et lite oppkok, tilsett så cream fresh+vin. La trekke i nye fem min (må ikke koke nå). Man kan også bruke eplecider eller sprudlevin.
Serveres med brød etter behag!
God middag!! | |
|
| |
Fanny
Antall Innlegg : 2788 Join date : 01.08.2010 Bosted : Akershus
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Ons Feb 02 2011, 17:33 | |
| Noen som kan hjelpe med oppskrift på en KNALLGOD GULROTKAKE?????? Er veldig viktig at målene er i dl, og ikke i gram, da jeg selvfølgelig ikke har kjøkkenvekt..... (Og badevekta funker litt dårlig til formålet ) Eller om noen har baka samme kaka i årevis, og vet sånn omtrent hvor mye man skal hive i bollen... | |
|
| |
Benedicte
Antall Innlegg : 531 Join date : 11.06.2009
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Ons Feb 02 2011, 17:41 | |
| | |
|
| |
Monica P
Antall Innlegg : 410 Join date : 12.06.2009 Age : 41 Bosted : Stavanger
| |
| |
Fanny
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Tor Feb 03 2011, 18:07 | |
| | |
|
| |
ElinK
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Tir Feb 08 2011, 16:12 | |
| Tenkte jeg skulle dele dagens middag med dere! Den er ikke bare kjempegod og enkel, den er sunn også (gubben er ikke så glad i den, men når det er jeg som handler så er det jeg som bestemmer menyen ) PØLSEWOK: 2. porsjoner (jeg pleier å ha litt mer pølser i, da blir gubben som regel glad igjen ) Ingredienser: 2 stk røkt kjøttpølse av kalkun 1 stk løk ½ stk gul squash evt. grønn ½ stk brokkoli 1 stk rød paprika , evt. 2 ulike farger Slik gjør du: 1. Skjær pølsene i skiver på skrå. Del løken i båter og skjær squash, brokkoli og paprika i passe små wokbiter. 2. Ha litt olje i en varm panne/wok og stek pølsebitene til de begynner å få litt farge. Tilsett grønnsakene og stek under omrøring. Woken er ferdig når grønnsakene så vidt er møre. Smak til retten med salt og pepper. Server med ris og søt chilisaus ved siden av. Pølsetips: Alle typer pølser kan brukes. Bruker du mindre pølser enn kjøttpølser bør du øke mengden. Alternative grønnsaker: Finstrimlet hodekål eller fennikel er også supert å ha i en wok. Bytt eventuelt ut med squash eller brokkoli. Paprika kan byttes ut med gulrot i skiver. Ekstra smak I stedet for den sterke chilisausen kan man også servere med søt soyasaus (ketjap manis) ved siden av eller et par spiseskjeer soyasaus og østerssaus som helles over før servering. Hva skal dere ha til middag idag? | |
|
| |
Lene
Antall Innlegg : 2752 Join date : 15.06.2009 Age : 41 Bosted : Trondheim
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Tir Feb 08 2011, 16:21 | |
| Vi skal også ha pølser i dag, nærmere bestemt Eriks pølsegryte. (til to personer) 3 ss smør 1 stor løk 1 boks hermetiske tomater i terninger 3 dl yoghurt naturell 4 kjøttpølser 2-3 ts sukker Smelt smør i en stor kaserolle på middels varme. Skjær løk i skiver og la det surre i smøret til løken blir blank. Ha i hermetiske tomater og yoghurt. Varm opp og smak til med litt sukker. Skjær hver pølse i 3 og ha dem i sausen. Når pølsene er gjennomvarme er maten klar. Serveres med kokte poteter. | |
|
| |
Lex
Antall Innlegg : 2547 Join date : 11.06.2009 Age : 48 Bosted : Sandefjord
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Tor Feb 10 2011, 18:43 | |
| Gulrotsuppe! For å få til en fin og jevn suppe må du ha enten blender eller en kraftig stavmikser. Det aller letteste er om du har en blender med kolbe av herdet glass, da kan du helle alle de varme ingrediensene rett oppi. Oppskrift til ca 2 personer. 4 store gulrøtter 1 passe stor løk 4-5 fedd hvitløk etter smak en stump chili. også individuelt hvor sterk man vil ha det. 1 bit fersk ingefær 2 kyllingbuljong terninger eller tilsvarende. vann salt og pepper rømmeklatt saltpølse/spekeskinke Hakk hvitløk, chili, ingefær og løk ha det i en stekepanne med høy kant, eller liten gryte. La det surre til løken er blank, tilsett gulrøtter delt i 1 cm tykke skiver. La det surre litt til. Tilsett vann til det dekker, og 2 buljongterninger. La grønsakene koke til gulrøttene er møre. Hell alt sammen opp i blenderen og blend til jevn grøt/masse. hell alt sammen tilbake i gryta og tilsett vann til passe suppekonsistens. Varm opp og smak til med (salt og) pepper. Til servering er det godt å legge et par synne skiver stekt spekeskinke eller stekt saltpølse oppi tallerken sammen med en liten klatt rømme. Og så er det deilig med varm baguette etc ved siden av om man er litt mer sulten. Jeg bruker aldri oppskrift, men slenger oppi det jeg har. Har enda tilgode at det ikke blir godt. Men den gangen jeg hadde en liten bunt med broccoli oppi så fikk suppa en interessant farge.. | |
|
| |
Benedicte
Antall Innlegg : 531 Join date : 11.06.2009
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Tor Feb 10 2011, 19:05 | |
| | |
|
| |
Eva Admin
Antall Innlegg : 1839 Join date : 10.06.2009 Bosted : Drammen
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Fre Feb 11 2011, 20:22 | |
| Jeg har hatt dilla på Kesamlapper i noen år nå, så tenkte dele de her! 2 egg 4 ss søtningsmiddel 1 dl fullkornsmel 1 ts vaniljesukker 1 ts natron 1 beger vaniljekesam Egg og "sukker" vispes sammen. Hell et beger kesam og rør det godt inn. Rør inn resten av ingrediensene. Lappene blir best om de stekes på lav til middels varme i litt margarin! Serveres med rømme, syltetøy, brunost. Søtningsmiddelet kan byttes ut med sukker og fullkornsmel med vanlig hvetemel. ENJOY! | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Lør Feb 12 2011, 12:51 | |
| |
|
| |
ElinK
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Tir Apr 12 2011, 14:00 | |
| Siden det er et skikkelig ruskete vårvær er på Østlandet, foreslår jeg en het asiatisk suppe til middag. Dette er den BESTE suppen jeg noensinne har laget Asiatisk suppe med kylling og ingefær Ingredienser: 1 sjalottløk 50 g smør 1 hvitløkbåt 1/2 sitrongress 1/2 purre 1 ss frisk ingefær 3 Kvast(er) frisk basilikum 1 rød chili 1 ss frisk koriander 3 dl hvitvin (jeg brukte eplecider fra Herrejunga (?)) 2 ts soya, type kikkoman 5 dl kokosmelk tabasco 1 kyllingbryst 1 ts olje 1 ts karri salt og pepper Framgangsmåte: Hakk løken og fres i litt av smøret. Strimle purren og tilsett sammen med hakket hvitløk, sitrongress og krydder. Tilsett revet ingefær. Hell på hvitvin og soya. Kok opp og ha i kokosmelken. La suppen småkoke i 15 minutter. Sil den. Pisk inn resten av smøret i suppen og smak til med salt, pepper og tabasco. Skjær kyllingbrystet i tynne strimler og rist i olje på en varm panne. Krydre med salt, pepper og litt karri. Legg kyllingen i suppen. | |
|
| |
Monica P
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Tor Apr 14 2011, 20:23 | |
| Her er en oppskrift på en italiensk spaghettirett. Vi synes den er veldig god og det er samboerens favorittrett for tiden
Italiensk spaghettirett
300 gr spagetti 1 ss smør
Kjøttsaus: 1 pk kjøttdeig 1 stor løk + 1 hvitløksbåt 4 ss tomatpure 1 dl Heinz chilisaus Ca 1 dl vann, salt og pepper ½ ts timian ½ dl rødvin (kan evt erstattes med vann)
Kjøttsaus: Hakk løken, finhakk hvitløken og fres det i olje noen minutter. Ha i kjøttet og la alt sammen frese til det har fått farge. Tilsett tomatpure, chilisaus, vann og smak til med salt og pepper og la sausen småkoke i ca 20 min med lokk. Smak til med timian, ha i rødvin og kok litt til.
Ostesaus: 2 ss smør, 2 ss hvetemel, Ca 2 dl terning + 2 dl fløte. Salt og pepper. Ca 1 dl revet ost Fres smør og mel til ostesaus, spe med væske, smak til med salt og hvit pepper. Rør inn osten.
Kok spagettien som vanlig, hell av vannet. Ha i smør eller olje og rist godt.
Legg halvparten av spagettien i ildfast form, hell over kjøttsausen så resten av spagetti og ostesausen på toppen. Gratineres ved 250 grader til ostesausen har fått farge. (evt ha et tynt lag med ost på toppen når det gratineres)
Serveres med salat og evt hvitløksbrød
| |
|
| |
Ane
Antall Innlegg : 1877 Join date : 30.07.2009
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Tor Apr 14 2011, 21:28 | |
| Fant ingen siklesmiley.. Den spagettiretten var skikkelig i min gate, og siden jeg går på melkefri diett i to uker får jeg helt dilla når jeg hører ost, digger ost..og smør.. og fløte.. Må prøves en gang. | |
|
| |
Monica P
| |
| |
Ane
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Tor Apr 14 2011, 22:04 | |
| | |
|
| |
Christine
Antall Innlegg : 344 Join date : 24.12.2009 Age : 40 Bosted : Stavanger
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Fre Apr 15 2011, 07:19 | |
| - Stretto skrev:
- Monica P skrev:
- Stretto skrev:
- Fant ingen siklesmiley.. Den spagettiretten var skikkelig i min gate, og siden jeg går på melkefri diett i to uker får jeg helt dilla når jeg hører ost, digger ost..og smør.. og fløte.. Må prøves en gang.
Da må du prøve den en gang dietten er over:) hørtes litt kjipt ut med melkefri diett, det er jo melk i ekstremt mye. Får håpe d ikke er noe allergi som gjør at du går på den?! Melk i mye ja, men da blir det jo veldig lite prefabrikkert mat i heimen, og det er jo positivt Mistanke om allergi, har ikke lenger nikotinen for å blokkere Den oppskriften må prøves ja Jeg og har fått beskjed om å kutte ut melk og melkeprodukter pga migrene (i tillegg til sukker, svinekkjøtt og sitrus). Det er pinadø ikke lett når du elsker iskaffe, ost, rømme osv osv! Nå tester jeg ut soyamelk, rismelk og havremelk Vi får kanskje dele på noen melkefrie oppskrifter etterhvert | |
|
| |
Monica P
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Lør Apr 16 2011, 17:12 | |
| - Christine skrev:
- Stretto skrev:
- Monica P skrev:
- Stretto skrev:
- Fant ingen siklesmiley.. Den spagettiretten var skikkelig i min gate, og siden jeg går på melkefri diett i to uker får jeg helt dilla når jeg hører ost, digger ost..og smør.. og fløte.. Må prøves en gang.
Da må du prøve den en gang dietten er over:) hørtes litt kjipt ut med melkefri diett, det er jo melk i ekstremt mye. Får håpe d ikke er noe allergi som gjør at du går på den?! Melk i mye ja, men da blir det jo veldig lite prefabrikkert mat i heimen, og det er jo positivt Mistanke om allergi, har ikke lenger nikotinen for å blokkere Den oppskriften må prøves ja
Jeg og har fått beskjed om å kutte ut melk og melkeprodukter pga migrene (i tillegg til sukker, svinekkjøtt og sitrus). Det er pinadø ikke lett når du elsker iskaffe, ost, rømme osv osv! Nå tester jeg ut soyamelk, rismelk og havremelk
Vi får kanskje dele på noen melkefrie oppskrifter etterhvert Uff kjipe greier å kutte ut gode ting man liker Heldigvis virker det som det etterhvert har kommet ganske godt utvalg av alternativer i butikkene... | |
|
| |
Ane
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Ons Mai 11 2011, 17:24 | |
| Siden grillsesongen er i gang, kom jeg på denne Tåler visst melk, men denne potetsalaten er en av sommerfavorittene mine uavhengig av det. ( Denne er da helt fri for smør, melk, creme fraiche og slikt) Man trenger: Ingredienser: 600 g gode poteter, gjerne av typen man ikke trenger skrelle f.eks. amandine, kuttes i store spisbare biter, kokes. En liten bunt vårløk, kuttes smått 2-3 grønne syrlige epler kuttes i små terninger Kanskje litt fersk gressløk om man har det tigjengelig Dressing: 2 ss god balsamico 4 ss olivenolje 1 ss fransk sennep ( dijon) havsalt og nykvernet pepper Fremgangsmåte: Bland poteter ( mens de fortsatt er litt lunkne) , eple og løk forsiktig. Bland ingrediensene til dressingen og vend den forsiktig i potetblandingen. Jeg syns den blir best om den står over natten i kjøleskap. | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Tor Mai 12 2011, 08:21 | |
| Apropos grillsesong. Her er en marinade jeg synes er kjempegod. Det er grillkongen Craig, som jeg egentlig ikke har sansen for, som er opphavsmannen til oppskriften - men den er god likevel. Kan brukes til alle typer kjøtt. Det hevdes at den passer veldig bra til kylling. Ingredienser: 4 hvitløkbåter 2 jalapeño (Fersk eller hermetisk. Andre typer chili funker også.) 1 løk 2 dl olje 3 dl ananasjuice 1 dl brunt sukker (den klebrige typen) 5 ss soyasaus 1 ts nykvernet sort pepper Poenget med denne er at den skal være rask og enkel å lage. Så man skal ikke finkutte ingrediensene. Hvitløksfeddene skal bare knuses med flatsiden av en kniv. Løken deles i 5-6 biter. Chiliene deles bare i 4. Kjøttet skal ligge i marinaden i minst 4 timer i kjøleskapet. Enda bedre blir det hvis det får stå natten over. Hvis man har dårlig tid kan man la det stå på kjøkkenbenken. Løkbåtene som har vært i marinaden blir også gode som tilbehør om man griller dem. Pga. sukkeret kan kjøttet fort svi seg, så pass på. Jeg har brukt denne marinaden både på kyllingbryst og nakkekoteletter. Nakkekotelettene ble særlig gode for de trakk til seg mye smak |
|
| |
Fanny
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Fre Mai 13 2011, 18:59 | |
| | |
|
| |
Eva Admin
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Man Jun 27 2011, 20:49 | |
| Dette er noen helt SINNSYKE kanelsnurrer! 1l H-melk 2,5 dl matolje 2,5 dl sukker 2 pk tørrgjær 22,5 dl mel 1 toppet ts bakepulver 1 snau ts natron 1 toppet ts salt Bland melk, olje og sukker i en stor kasserolle. Jeg mener en STOR kasserolle! Deretter setter du det på kokeplaten og lar blandingen varmes opp til det nesten koker. Når kokepunktet nesten er nådd skrur du av platen og lar den kjøle seg ned i 45 min. Når blandingen fortsatt er lunken tilsetter du tørrgjæret og lar det godgjøre seg noen minutter slik at gjæret får reagert med varmen. Så tilsetter du 20 dl av melet og blander det godt sammen med vesken. Sett deigen under et hånkle, oppå ovnen. La den stå der i ca en time. Nå skal de siste 2,5 dl av melet tilsettes sammen med bakepulver, natron og saltet. 3-4 dl smeltet smør 4 dl sukker Kanel Del deigen opp (2 el 3 ggr) kjevl ut til en stor rektangel. Hell på mye smør, strø sukker og kanel over. Masse smør, sukker og kanel! mmmmm... Så skal det rulles! Siden smøret er så flytende kan det være lurt å rulle den 3/4 deler, stoppe og så ta den siste 1/4 opp og feste den på toppen av "rullen". Så smører du flere ildfasteformer, de hever en del til så pass på de har litt plass. La de heve 20 min, 180 grader i 14-18 min. | |
|
| |
Gjest Gjest
| |
| |
Eva Admin
| Tema: Re: Oppskriftshjørnet Tir Jun 28 2011, 07:01 | |
| | |
|
| |
Gjest Gjest