Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!

Go down 
+16
Kinkade
Benedicte
Marion G
Monica P
Julie
jeanette
Maria
Linn
Kaja
Marte
Simira
Caroline
camillahoel
Irene
Marita
serathi
20 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4
AvInnlegg
Maria

Maria

Antall Innlegg : 2693

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 4 EmptyTir Aug 31 2010, 17:19

Om hun piper i buret så er det nok bare fordi hun ikke syns det er noe kjekt å være der. Du kan jobbe med å få buret mer hyggelig ved å la morsomme/gode ting skje i buret. Legg godbiter og tyggebein der på dagtid, la burdøra stå åpen og når hun går inn i buret frivillig så venter noe godt der. La døra stå åpen slik at hun kan velge å gå inn og ut som hun vil. Når hun har gått inn og spist opp godbitene hun finner der, så legger du flere dit, slik at det venter nye godsaker neste gang hun finner ut at hun vil gå dit. Du kan i en periode gi maten hennes i buret også, i det hele tatt la alle goder komme fra buret.

Dersom hun har ett teppe eller noe som hun foretrekker å ligge på når hun hviler, så legg det gjerne inn i buret slik at hun får det best mulig der.

Jeg ville forøvrig vært forsiktig med å la henne ligge å pipe i buret, i alle fall når hun piper så voldsomt at naboene hører det. Jeg synes det er litt slemt å stenge en liten valp inne i ett bur når det å bli innestengt faktisk er noe som er helt unaturlig for valpen og i tillegg kanskje skremmende. I verste fall skjer det motsatte av det en ønsker; valpen blir sensitisert (valpen blir da mer redd av å være redd) istedet for at den lærer at bur er noe positivt og trygt. Da er det bedre å jobbe med burtrening i små doser slik at det ALLTID blir positivt og i minst mulig grad negativt (helst ikke negativt i det hele tatt), så er en i alle fall på den sikre siden. Har man bestemt seg for å bruke bur til hunden, så syns jeg det er greit at man gjør det man kan for at buret skal være noe positivt.

Når du trener i små doser så kan du gjøre det ved å lukke burdøra når hun har gått inn frivillig på dagtid. Lukk den opp igjen FØR hun begynner å pipe. Om det bare blir fem sekunder i starten, så begynner du der, også øker du tiden sakte men sikkkert.

Dersom hun legger seg frivillig i buret og det ikke ligger noen godbiter der, så kan du gå bort til henne, rose og belønne med godbit for så å gå og sette deg uten noe mer om og men. Dersom hun opplever at det skjer noe positivt når hun går i buret, enten ved at hun finner godsaker der, eller ved at du da kommer og belønner, så vil hun få en positiv assosiasjon til buret.

At hun piper mer på morgenen er nok bare fordi hun da er uthvilt og har samlet nye krefter til å forsøke å "pipe seg ut av buret".

(Dersom du klikkertrener kan du shape det å gå inn i buret slik at det blir en morsom lek og noe hun forbinder med noe positivt. Evt. kan du bruke target).

Angående tissetreningen så er det bare å fortsette med å gå ut hyppig, særlig etter soving, spising og lek. Ros og belønn med godbit når hun gjør fra seg ute og overse når hun gjør fra seg inne, men bær henne raskt ut slik at hun knytter det å gå på do til å gå ut og eventuelt får gjort seg ferdig ute dersom hun ikke har fått tømt seg helt inne. Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 4 723324
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
serathi

serathi

Antall Innlegg : 32

PosteTema: 12 uker   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 4 EmptyTir Sep 07 2010, 05:28

Nå er jenta vår 12 uker og vi har vært hos dyrlegen for vaksine. Da var hun veldig flink og sto i ro hele tiden! (Vel og merke under armene til mor da, hehe). Hylte litt, men det gikk bra. Fikk snop da etterpå.

Hun glefset når dyrlegen ville ta henne på tennene. Så nå er det full jobbings med det. Men er kanskje ikke så rart at hun gjorde det i går, med tanke på at hun mistet sin første tann i går!

Ellers har hun nå blitt heeelt stille i buret om natta. Dette gjelder også i bilen, er det inn i buret så er hun stille Smile Kjempefornøyd!

Hun sover også gjennom hele natten nå til tider, det er gøy.

I tillegg har det ene øret hennes begynt å stå opp hele tiden. Det andre har litt heng enda, men men, det retter seg vel.

Fikk beskjed av dyrlegen at hun veide litt for mye, men det gjorde ingenting så lenge hun ikke fortsatte med det når hun var voksen (har gått fra 1.25 kg når vi fikk henne til 2.4 kg, heh...). Hun ser ikke feit ut heller, og vi er jo flinke med tur og sånt hver dag. I tillegg leker vi en del med henne når hun trenger det.

Håper dette positive fortsetter, for nå er hun en drøm å ha med å gjøre Smile
Til Toppen Go down
Fly

Fly

Antall Innlegg : 960

PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 4 EmptyTir Sep 07 2010, 07:13

Så deilig at alt går bra med henne, hun er sikkert søt med et av hvert øre også. Legg gjerne ut bilder av frøkna:)
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
serathi

serathi

PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 4 EmptyTir Sep 07 2010, 14:34

Kanskje dere får se bilder av henne på facebook'en min?

Søk på Marion Haga og deretter albumet "Silent Bob" så skal dere finne det... Har tatt en del bilder med mobilen nemlig, og ikke lagret de på telefonen.

Legger ellers ved et par linker med videoer av henne, men de er fra før hun var 10 uker.

Til Toppen Go down
Fly

Fly

Antall Innlegg : 960

PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 4 EmptyTir Sep 07 2010, 15:07

Så flink hun er da happy5
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
serathi

serathi

PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 4 EmptyTir Sep 07 2010, 19:46

Takk for det Smile Har jobba litt med henne, det er vel derfor vekta var litt mye, hehe... Men det har da gitt resultater, og som sagt så går vi tur hver dag og gjerne et par ganger til dagen. Ikke de lengste turene, men nok til at hun er god og trøtt når vi kommer hjem Smile

Er jo også på valpesosialisering hver onsdag, og da løper hun vilt rundt og leker. Så det er jo kjempegøy Very Happy Tror ikke hun tar skade av de ekstra grammene, akkurat. Hun er da rask også, løper som bare det når jeg roper på henne (øvde på innkalling, nå er jeg dårlig på distanseanslåing da - men mener det var ca. 30-40 meter og hun kom til meg).

Ørene er ganske like, det er bare bittelitt heng på det ene øret. Så bekymrer meg ikke for dette. Har et håp om å komme meg på valpeshow i Stavanger i oktober, kanskje hun får noen priser? Men da er det øving øving øving som gjelder, spesielt med tennene! Hun går jo fint ved siden av meg (stort sett), så føler ikke det trengs sååå mye terping på som dette med tennene. Ørene og potene bryr hun seg ikke om i det hele tatt, de kan vi bare ta på.

Har også lært henne litt tegn for enkelte kommandoer, en pekefinger opp betyr "sitt", hele håndflaten betyr "bli", finger og tommel på gulvet betyr "dekk" - og hun gjør kommandoene hun Very Happy

Fikk også beskjed fra dyrlegen om at dette var en veldig krevende rase, så jeg måtte være konsekvent og streng. Hun trodde jo ikke på at jeg jobbet hver dag, siden Bobby var så knyttet til meg allerede, hehe Smile Lydig og flink var hun!
Til Toppen Go down
serathi

serathi

PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 4 EmptySøn Okt 03 2010, 11:15

Da er jenta snart 16 uker, og det har skjedd en del her hjemme siden sist.

For et par uker siden spydde hun mye, til og med ned til magesyre. Hun hadde vært så uheldig å fått i seg plomme, i tillegg til å smakt på en annen avføring ute før vi fikk stoppet henne. Så da var hun dårlig i et par dager stakkar. Allmenntilstanden var derimot veldig god, hun sov ikke mer eller mindre, var ikke slakk og løp rundt og ville leke.

Hun gir også tillatelse til de fleste å se på tennene hennes nå! Vi var hos dyrlegen på mandag (skal skrive hvorfor lengre nede), og da fikk dyrlegen lov å ta på de. Vi fikk beskjed om at vi hadde fått oss en veldig harmonisk hund, i alle fall med tanke på sist gang hun var hos dyrlegen. Hun holdt jo et eget show på venterommet der - mens de andre hundene var veldig preget av at de var hos dyrlegen, var Bobby mer interessert i å leke og springe rundt hehe... Så menneskene som ventet koste seg, virket det som.

Hos dyrlegen på mandag ja, grunnen var et utslett som jeg har sett bilder av inne på forumet her tidligere. Jeg så at mange hadde brukt flere tusen på dette, og skulle ønske de hadde tatt tak i det før, så jeg hastet av gårde etter at hun bare hadde fått et par-tre slike flekker. Fikk følgende beskjed av dyrlegen: "Det kan være hårsekkmidd, men jeg vil ikke ta hudskraping av henne fordi da må hun bedøves, og jeg bedøver ikke så små hunder". Har også fått følgende til svar når jeg har spurt om hun kan vise meg hvordan jeg klipper klørne hennes "Nei det vet jeg ikke, hun har jo svarte klør". Så for å si det sånn, vi skal ikke gå dit lengre.

På onsdag hadde hun fått enda mer utslett, og på torsdag (da var hun hos en venninne som har tre andre DP-er, hun er veldig flink!) var hun faktisk dekket med det. I tillegg var hun slakk og dårlig, lå bare i buret hele tiden og ville ikke ut der fra. Så da hastet jeg hjem fra skolen og tok henne med til dyrlegen som venninna mi bruker. Der fikk jeg endelig hjelp! Antibiotikasprøyte og penicillinkur for 8-10 dager. Dersom hun ikke ble bedre, skulle vi komme tilbake for hudskraping. Men jenta forandret allmenntilstanden nærmest over natten, og utslettet - vel og merke det som aldri fikk skikkelig utbrudd - er helt borte. Hun har fortsatt noen flekker igjen på bena og på nakken, men de er tørket ut og på vei bort de også. Har lest et sted om reaksjon på vaksinen, men fikk beskjed om at dette kun gjaldt pinschere?

Ellers er hun flink å sove i buret - men når hun har vært på toalettet tidlig morgen og vi vil ha henne til å sove igjen, da nytter det ikke å prøve en gang. Da er det senga vår som gjelder. Hun har vel større viljestyrke enn oss, hehe... Men hun ligger pent i senga enten mellom oss eller inntil magen vår, i flere timer, og våkner ikke før vi våkner. I dag lå hun der fra klokka 5 om morgenen til 11 om dagen Smile

Hun veide 2,8 kg hos dyrlegen på torsdag (2,7 på mandag, heh...), men fikk beskjed på valpesos at hun nå begynner å få den fine buen på magen, så da nærmer vi vel oss et flott størrelsesforhold. Jeg målte henne for noen uker siden, da var hun 23 cm... Hadde jeg visst hvor målbåndet mitt er, skulle jeg målt henne på nytt igjen nå hehe...

Bjeffingen på alt og alle har også roet seg, selv om det fortsatt er litt igjen. Er ikke like redd for mopeder og scootere lengre hehe.. Hun er heller ikke like kresen på hvor hun skal gjøre nr 2, så det er jo bra. I tillegg har hun begynt å si mer og mer i fra, men andre ganger er det helt borte. I går drev hun og hoppa opp på forkassen, gjorde det et par ganger, for så å gå rett bort til stuedøra for å tisse. Jada, satte seg rett ned der og tissa. Så noen ganger er hun flink, andre ganger ikke hehe..

Hun har veldig god kontroll på ørene for tiden, juhu Smile Begge står som regel, dog det ene kan falle ned av og til.

Begynner også å forstå "Nei" mer og mer!
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 4 Empty

Til Toppen Go down

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!
Til Toppen 
Side 4 av 4Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4
 Similar topics
-
» Venter en liten DvergPinscher gutt og har noen spørsmål til mer erfarne dp eiere !
» Dvergpinscher Hanne 1 år og Dvergpinscher Tispe 6 mnd til omplassering
» Spørsmål om slalom.
» vi får valp i mai, men har en del spørsmål:)
» LP klasse 1 spørsmål