Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!

Go down 
+16
Kinkade
Benedicte
Marion G
Monica P
Julie
jeanette
Maria
Linn
Kaja
Marte
Simira
Caroline
camillahoel
Irene
Marita
serathi
20 posters
Gå til side : 1, 2, 3, 4  Next
AvInnlegg
serathi

serathi


Antall Innlegg : 32
Join date : 25.07.2010
Bosted : Rogaland

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! Empty
PosteTema: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! EmptySøn Jul 25 2010, 11:28

Hei alle sammen

Er ny på forumet nå, men har lest meg litt opp på rasen og på forumet her.

I uke 32 får vi en dvergpinschertispe i hus. Vi har diskutert, snakket, vært uenige og enige, og kommet frem til at dvergpinscher er rasen vi vil ha. Men da dette er vår første hund sammen som par (jeg er oppvokst med hund hos mine foreldre), har vi en del ting vi lurer på, og håper dere på forumet her kan svare!

1. Når det kommer til hundens sovested om natten, samt sted å være når vi er på jobb, hva vil dere anbefale? Jeg mener at vi bør ha henne i bur fra dag en (har tenkt å ligge på en madrass ved siden av henne de første nettene og gradvis flytte meg inn mot soverommet), da jeg er vant til dette og ser det går fint med mine foreldres Gordon Setter. Min samboer mener dette ikke er humant og vil gjøre hunden ulykkelig. Fikk beskjed fra min svigersøster at vi ikke var egnet til å ha hund, siden jeg mente hunden burde sove i bur og ikke seng. Men dersom hun skal sove i en seng, trenger vi tips til hvordan vi på best mulig måte kan trene henne opp til å sove i sengen, og bli der. Vil gjerne høre deres meninger også om bur versus seng.

2. Hvordan er DP i vann? Har lurt på å kjøpe redningsvest til henne, men vil ikke gjøre dette før jeg vet at hunden trives i vann. Vi har ikke båt eller noe slikt, så det er for stranden sin del.

3. Hvor ofte har DP løpetid?

4. Jeg har lest at man skal ta en 12ukers vaksine, samt at DP kan reagere på denne. Kan dere fortelle noe om egne erfaringer ift reaksjon, og hvor mye denne vaksinen koster? Greit å vite hvor mye penger jeg skal legge bort.

5. Forsikring: Hvordan har dere tegnet forsikring på DP?

6. Vi har et håp om å få valper på henne på et senere tidspunkt. Hvor gamle bør en DP tispe være før valper, hvor lang tid går de gravide (spør da jeg er lærer og har laang sommerferie), og hvordan går man frem?

7. Utstilling: Vil gjerne høre egne erfaringer ift utstillinger, gjerne fra dere som er i samme situasjon som meg, at DP er førstegangshund! Når kan jeg ta henne med første gang, hva koster det, hva bør jeg fokusere på og hvordan osv.

8. Om noen år håper vi å ha baby i hus. Hvordan er det for en da husvant tispe å dele oppmerksomheten? Bør vi la henne møte de små barna også som en tilvenning, før vi evt snakker vår egen familie?

9. Hva mener dere vi bør ha klart til hunden når hun kommer?

10. Hva anbefaler dere av mat? Valp/Voksen.

Jeg har lest en del om denne rasen, men jeg vil det aller beste for vår hund og vil dermed vite mest mulig. Jeg vil ikke komme i august uten å vite noe fra andre eiere. Har fått god informasjon fra matmor også, men er likevel greit å spørre andre. I tillegg må vi jo bli enige om spm nr 1 før hun kommer, da jeg vil ha kjøpt inn alt jeg trenger innen den tid.

Tusen takk for alle svar!
Til Toppen Go down
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! EmptySøn Jul 25 2010, 12:06

Hei og velkommen hit! Skal prøve å svare litt på noen av spørsmålene dine

serathi skrev:

1. Når det kommer til hundens sovested om natten, samt sted å være når vi er på jobb, hva vil dere anbefale? Jeg mener at vi bør ha henne i bur fra dag en (har tenkt å ligge på en madrass ved siden av henne de første nettene og gradvis flytte meg inn mot soverommet), da jeg er vant til dette og ser det går fint med mine foreldres Gordon Setter. Min samboer mener dette ikke er humant og vil gjøre hunden ulykkelig. Fikk beskjed fra min svigersøster at vi ikke var egnet til å ha hund, siden jeg mente hunden burde sove i bur og ikke seng. Men dersom hun skal sove i en seng, trenger vi tips til hvordan vi på best mulig måte kan trene henne opp til å sove i sengen, og bli der. Vil gjerne høre deres meninger også om bur versus seng.

Vennes hunden til å sove i bur, er dette et trygt og godt sted å ha hunden. Men klart skal den være der store deler av dagen og hele natta ville jeg personlig ha valgt et stort bur til hunden. (f.eks et 3'er stålbur). Da har hunden god plass. Er mange som ikke vil ha hund i senga av ulike årsaker, og man er ikke en dårlig hundeeier selv om man ikke vil ha hunden i senga wink3

2. Hvordan er DP i vann? Har lurt på å kjøpe redningsvest til henne, men vil ikke gjøre dette før jeg vet at hunden trives i vann. Vi har ikke båt eller noe slikt, så det er for stranden sin del.

Dette er veldig individuelt. Noen DPer elsker vann, mens andre helst skygger banen. Jeg ville ventet med redningsvest til henne. Det er heller ikke nødvendig så lenge dere ikke skal ut i båt.

3. Hvor ofte har DP løpetid?

Like ofte som andre hunderaser - et par ganger i året er vanlig. Men er noen som har både flere og færre løpetider.

4. Jeg har lest at man skal ta en 12ukers vaksine, samt at DP kan reagere på denne. Kan dere fortelle noe om egne erfaringer ift reaksjon, og hvor mye denne vaksinen koster? Greit å vite hvor mye penger jeg skal legge bort.

Det er Pinscheren som kan reagere på 12-ukers vaksinen. DPer har ikke denne vaksinereaksjonen. Det koster vel en 3-400 kr å vaksinere.

5. Forsikring: Hvordan har dere tegnet forsikring på DP?

Ta kontakt med ditt forsikringsselskap eller hør med oppdretter. Ofte er valpen forsikret når den er hos oppdretter, og man får gjerne tilbud om å videreføre denne forsikringen. Agria har spesialisert seg på kun forsikring av dyr, og mange velger å forsikre hunden sin her.

6. Vi har et håp om å få valper på henne på et senere tidspunkt. Hvor gamle bør en DP tispe være før valper, hvor lang tid går de gravide (spør da jeg er lærer og har laang sommerferie), og hvordan går man frem?

En DP-tispe bør være minst 15 mnd før paring, og de går drektige i ca 2 mnd. Når det gjelder å ha valper på hunden sin bør man tenke seg nøye om om denne hunden har noe positivt å tilføre rasen og slike ting. Markedet er ganske mettet nå, og man kan risikere å sitte igjen med valpene i flere uker etter at de er leveringsklare, så det er mye man må tenke på og ta i betraktning. Når du spør hvordan man går frem, mener du da hvordan man finner egnet hannhund å pare tispa med?

7. Utstilling: Vil gjerne høre egne erfaringer ift utstillinger, gjerne fra dere som er i samme situasjon som meg, at DP er førstegangshund! Når kan jeg ta henne med første gang, hva koster det, hva bør jeg fokusere på og hvordan osv.

Valpeshow kan hunden delta på fra den er 4 mnd gammel. Det koster som regel rundt 200 kr å melde på til valpeshow. Før hunden deltar på utstilling bør du ha lært den å stå pent, og at den kan trave pent i bånd. Den bør også læres til å stå på bord og at det er en fremmed som sjekker tenner og tar på den.

8. Om noen år håper vi å ha baby i hus. Hvordan er det for en da husvant tispe å dele oppmerksomheten? Bør vi la henne møte de små barna også som en tilvenning, før vi evt snakker vår egen familie?

Jeg innbiler meg at det blir noe annet med ens eget barn enn med andres barn. Det er ofte litt vanskelig å oppdra andres unger i forhold til hvordan de skal oppføre seg rundt hunder også, så om de har hatt et dårlig forhold til barn, så vil man allikevel kunne få barn selv. Det skader jo ikke om hunden blir vant med barn fra før, men det blir jo noe annet når det barnet skal være der hele tiden.


9. Hva mener dere vi bør ha klart til hunden når hun kommer?

Soveplass (bur og evt hundeseng/kurv) og spiseplass (mat- og vannskål), kobbel- og halsbånd og bæsjeposer er vel det viktigste å ha i hus. Fôr får man gjerne med fra oppdretter slik at valpen slipper å måtte begynne med nytt fôr med det samme. De fleste velger gjerne å fortsette med den typen fôr valpen har fått hos oppdretter, men det er ikke noe som er i veien for å bytte det gradvis ut om man ønsker det av ulike årsaker.

10. Hva anbefaler dere av mat? Valp/Voksen.

Mange som har DP fôrer med Royal Canin, men det viktigste er at du finner et fôr til din hund som den liker og fungerer på. Og at det er et kvalitetsfôr som du kjøper hos veterinær eller i dyrebutikk (og ikke i dagligvareforretningen)
En DP bruker å få valpefôr til den er rundt 10 mnd, men noen begynner med voksenfôr før og andre senere.


Jeg har lest en del om denne rasen, men jeg vil det aller beste for vår hund og vil dermed vite mest mulig. Jeg vil ikke komme i august uten å vite noe fra andre eiere. Har fått god informasjon fra matmor også, men er likevel greit å spørre andre. I tillegg må vi jo bli enige om spm nr 1 før hun kommer, da jeg vil ha kjøpt inn alt jeg trenger innen den tid.

Tusen takk for alle svar!
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
serathi

serathi


Antall Innlegg : 32
Join date : 25.07.2010
Bosted : Rogaland

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! EmptySøn Jul 25 2010, 12:16

Marita skrev:
Hei og velkommen hit! Skal prøve å svare litt på noen av spørsmålene dine

serathi skrev:

1. Når det kommer til hundens sovested om natten, samt sted å være når vi er på jobb, hva vil dere anbefale? Jeg mener at vi bør ha henne i bur fra dag en (har tenkt å ligge på en madrass ved siden av henne de første nettene og gradvis flytte meg inn mot soverommet), da jeg er vant til dette og ser det går fint med mine foreldres Gordon Setter. Min samboer mener dette ikke er humant og vil gjøre hunden ulykkelig. Fikk beskjed fra min svigersøster at vi ikke var egnet til å ha hund, siden jeg mente hunden burde sove i bur og ikke seng. Men dersom hun skal sove i en seng, trenger vi tips til hvordan vi på best mulig måte kan trene henne opp til å sove i sengen, og bli der. Vil gjerne høre deres meninger også om bur versus seng.

Vennes hunden til å sove i bur, er dette et trygt og godt sted å ha hunden. Men klart skal den være der store deler av dagen og hele natta ville jeg personlig ha valgt et stort bur til hunden. (f.eks et 3'er stålbur). Da har hunden god plass. Er mange som ikke vil ha hund i senga av ulike årsaker, og man er ikke en dårlig hundeeier selv om man ikke vil ha hunden i senga wink3

Jeg mente hundeseng versus hundebur. Vi skal ikke ha henne i vår seng, det blir i så tilfelle å kjøpe en egen til henne.
6. Vi har et håp om å få valper på henne på et senere tidspunkt. Hvor gamle bør en DP tispe være før valper, hvor lang tid går de gravide (spør da jeg er lærer og har laang sommerferie), og hvordan går man frem?

Marita skrev:
En DP-tispe bør være minst 15 mnd før paring, og de går drektige i ca 2 mnd. Når det gjelder å ha valper på hunden sin bør man tenke seg nøye om om denne hunden har noe positivt å tilføre rasen og slike ting. Markedet er ganske mettet nå, og man kan risikere å sitte igjen med valpene i flere uker etter at de er leveringsklare, så det er mye man må tenke på og ta i betraktning. Når du spør hvordan man går frem, mener du da hvordan man finner egnet hannhund å pare tispa med?

Ja, det var det jeg mente Smile

Hva bør man tenke på i forhold til avl da? Jeg vil jo ikke starte kennel.
Vi har bestilt en valp som per i dag ikke har utstillingsfeil, for 12000, samt fått sett stamtavle. Så hun skal jo være ok ift noe å tilføre rasen. Og jeg leitet lenge før jeg fant hunden jeg ville ha, og fikk beskjed hos mange oppdrettere at valpene deres var solgt eller forhåndsbestilt.
Til Toppen Go down
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! EmptySøn Jul 25 2010, 12:38

Sitat :
Hva bør man tenke på i forhold til avl da? Jeg vil jo ikke starte kennel.

Les nøye om avlskrav til rasen. Er hunden rasetypisk (det får du bekreftet mht. eksteriør på utstillinger), frisk (øyelysing, patellasjekket, ingen allergier osv.) og har godt gemytt, så egner den seg til avl.

Men så er det det å være oppdretter. Om du skal kun ha ett kull så har du din plikt som oppdretter å vite hva du gjør. Husk at du må alltid være forberedt til det verste (som er at tispen dør pga valping), ekstra store utgifter (det kan fort gå over 10 000 kr om det blir komplikasjoner under fødsel) i tillegg til de vanlige utgiftene i forbindelse med paring og valpene (spesial fôr, markkur, veterinærkontroll mm) som må være betalt FØR du får betalt for valpene og det at som Marita sier du risikerer å sitte med ikke solgte valper etter leveringsalder og da krever de sin individuel trening som de skulle ha fått i sitt nye hjem. Kjøpeloven gir også valpekjøperen mulighet for reklamasjon inntil 5 år, får valpen en feil ( f.eks. bittfeil) så må du betale en del penger tilbake.

Men det største arbeid er oppfølging : du som oppdretter skal følge opp valpekjøpere mange mange år etter valpene har dratt til sine nye hjem. Det vil si svare på valpekjøperes spørsmål og støtte dem og gi råd når det er vanskelig. Noen av oss oppdrettere tilbyr også muligheten å ta valpen tilbake.

Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
serathi

serathi


Antall Innlegg : 32
Join date : 25.07.2010
Bosted : Rogaland

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! EmptySøn Jul 25 2010, 12:49

Irene skrev:
Sitat :
Hva bør man tenke på i forhold til avl da? Jeg vil jo ikke starte kennel.

Les nøye om avlskrav til rasen. Er hunden rasetypisk (det får du bekreftet mht. eksteriør på utstillinger), frisk (øyelysing, patellasjekket, ingen allergier osv.) og har godt gemytt, så egner den seg til avl.

Men så er det det å være oppdretter. Om du skal kun ha ett kull så har du din plikt som oppdretter å vite hva du gjør. Husk at du må alltid være forberedt til det verste (som er at tispen dør pga valping), ekstra store utgifter (det kan fort gå over 10 000 kr om det blir komplikasjoner under fødsel) i tillegg til de vanlige utgiftene i forbindelse med paring og valpene (spesial fôr, markkur, veterinærkontroll mm) som må være betalt FØR du får betalt for valpene og det at som Marita sier du risikerer å sitte med ikke solgte valper etter leveringsalder og da krever de sin individuel trening som de skulle ha fått i sitt nye hjem. Kjøpeloven gir også valpekjøperen mulighet for reklamasjon inntil 5 år, får valpen en feil ( f.eks. bittfeil) så må du betale en del penger tilbake.

Men det største arbeid er oppfølging : du som oppdretter skal følge opp valpekjøpere mange mange år etter valpene har dratt til sine nye hjem. Det vil si svare på valpekjøperes spørsmål og støtte dem og gi råd når det er vanskelig. Noen av oss oppdrettere tilbyr også muligheten å ta valpen tilbake.


Jeg har fått beskjed på e-post av matmor at hun kommer til å bruke kjøpsavtale utviklet av NKK, og at hun kan ta valpen tilbake eller returnere noe av pengene for valpen dersom det viser seg hun ikke er rasetypisk.

Jeg har lastet ned et pdf dokument fra NKK om rasen, der står det mye som jeg har tenkt å sjekke for når hun er i voksen størrelse. Trodde først, da vi bestemte oss for hund, at utstilling ikke kom til å være et interesseområde fra vår side. Men nå som det nærmer seg, har jeg mer og mer lyst å ha hunden med på utstilling. Det må jo være gøy å få priser og slikt, og ikke minst å få høre hva fagpersoner om rasen sier om vår hund. Når den tid kommer skal jeg sjekke opp hvordan utstillingsmulighetene er i nærmiljøet.

Valpekullet er sjekket for patella og øyelysing og er friske.

Når vi velger å få valper på henne er det kanskje lurt å oppsøke veterinær først ift om hun klarer å bære frem valper? Eller hva mener dere?

Jeg regner med det blir en god del utgifter med et valpekull ja, men vi er begge i fast arbeid og det blir uansett ikke aktuelt å få noen valper på henne før våren 2012.
Til Toppen Go down
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! EmptySøn Jul 25 2010, 13:01

I forhold til å finne hannhund så må man først se hvordan tispa utvikler seg. Så prøver man å finne en hannhund som komplimenterer tispa - har hun f.eks dårlige vinkler, så prøver man å finne en med bedre vinkler. Har tispa lyse øyne, så bør man finne en hanne med mørkere øyne. Man vil jo ikke doble på feil, ikke sant happy6 Og så må man passe på evt innavl etc.

Når man har funnet den hannen man vil bruke (og den hannen er jo selvsagt øyelyst og patellaundersøkt uten anmerkninger), så tar man kontakt med den som eier hannen og hører med vedkommende om h*n vil låne ut hannen til paring. Det er ikke sikkert man får ja, for noen er litt restriktive i forhold til hvilke tisper de låner ut hannen til. Planlegg nøye slik at det ikke blir "hasteparing" - det virker litt useriøst om man dagen da tispa står ringer rundt til hannhundeiere og spør om å få låne hannen.

Når det gjelder hundeseng eller bur, så er det litt avhengig av hvordan hunden er. Noen hunder tygger og ødelegger ting, og dette kan utgjøre en fare for hunden. Slike hunder er det best å ha i bur. Har man mulighet til å ha hunden på et avgrenset område f.eks, så kan man gjerne bruke hundeseng. Man kan jo bruke begge deler også - men uansett så synes jeg ikke at det er dyreplageri å ha hunden i bur, så lenge den har god nok plass.
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
camillahoel

camillahoel


Antall Innlegg : 866
Join date : 11.06.2009
Age : 39
Bosted : Stavanger

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! EmptySøn Jul 25 2010, 13:05

Hvorfor må du absolutt ha valper på hunden din da?

Hvilken kennel kommer hunden din fra?

Uansett, lykke til med valp i hus biggrin
Til Toppen Go down
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! EmptySøn Jul 25 2010, 13:19

Tispen skal være 18 måneder ved første paring.

Om valpen er patellasjekket fri og øyelyst fri NÅ betyr ikke at den er fri for dette senere i livet.
Noen øyesykdommer, slik som grå stær eller PRA, dukker ikke opp før hunden er litt eldre.
For en hund som ikke skal brukes i avl skal hunden øyelyses når den er 1, 4 og 7 år. Avlshunder skal sjekkes oftere.
Patellaene skal sjekkes når hunden er over året.

Jeg synes det er merkelig at du skal få tilbake penger for valpen dersom den ikke blir rasetypisk.
Hvordan en valp utvikler seg kan jo ikke en oppdretter råde over.
I NKK-kontrakten så står det at hunden selges som selskapshund og det er ingen garanti for at hunden skal bli en utstillingsstjerne eller en førsteklasses avlstispe.

Men lykke til med ny valp i hus biggrin
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! EmptySøn Jul 25 2010, 14:38

Camilla og Caroline, hvis man ønsker å starte med avl, og kjøper hund med avlsformål, så kan man jo kanskje få mer bestemte avtaler med oppdretter? (selv om få oppdrettere jeg kjenner ville gjort det)
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! EmptySøn Jul 25 2010, 14:51

Simira skrev:
Camilla og Caroline, hvis man ønsker å starte med avl, og kjøper hund med avlsformål, så kan man jo kanskje få mer bestemte avtaler med oppdretter? (selv om få oppdrettere jeg kjenner ville gjort det)

Oppdretter kan aldri garantere at en hund vil bli en avlshund uansett forarbeid oppdretteren har gjort.
Selvsagt kan en oppdretter si at hun/han selger hund av championkvalitet, men det vil slå tilbake på oppdretter dersom hunden ikke blir fin. Dersom man vil kjøpe en avlshund får man heller kjøpe en voksen hund som er frisk happy6
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! EmptySøn Jul 25 2010, 15:03

Caroline skrev:
Simira skrev:
Camilla og Caroline, hvis man ønsker å starte med avl, og kjøper hund med avlsformål, så kan man jo kanskje få mer bestemte avtaler med oppdretter? (selv om få oppdrettere jeg kjenner ville gjort det)

Oppdretter kan aldri garantere at en hund vil bli en avlshund uansett forarbeid oppdretteren har gjort.
Selvsagt kan en oppdretter si at hun/han selger hund av championkvalitet, men det vil slå tilbake på oppdretter dersom hunden ikke blir fin. Dersom man vil kjøpe en avlshund får man heller kjøpe en voksen hund som er frisk happy6

Som jeg skulle ha sagt det selv happy6
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
serathi

serathi


Antall Innlegg : 32
Join date : 25.07.2010
Bosted : Rogaland

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! EmptySøn Jul 25 2010, 17:29

camillahoel skrev:
Hvorfor må du absolutt ha valper på hunden din da?

Hvilken kennel kommer hunden din fra?

Valpen kommer ikke fra kennel.

Jeg jo ikke ha valper på hunden, men jeg vil ha mulighet til det. Og da vil jeg vite alt før jeg gjør noe slikt. Det vil jo kun bli aktuelt å gjøre dette når jeg har sommerferie 8 uker, og hun er ikke gammel nok om et år så det blir ikke før våren 2012 (april?) noe som gjør at valpen da nærmer seg 24 mnd.

Hvor ofte bør jeg ha henne med til veterinæren for sjekk og slikt da? Fint å vite dette også. Regner jo med det kommer etterhvert, men jeg liker ikke å være uvitende heller.

Dette med bur versus hundeseng, har dere noen tips til hvordan man trener hunden best mulig på å ligge i sengen og ikke trave rundt om?
Til Toppen Go down
camillahoel

camillahoel


Antall Innlegg : 866
Join date : 11.06.2009
Age : 39
Bosted : Stavanger

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! EmptySøn Jul 25 2010, 17:53

Om man ikke skal bruke bur til valpen så kan det være greit å bruke en type inngjerding av området der sengen dens er. Da har den fortsatt mulighet til å bevege seg rundt, men du risikerer altså ikke at valpen tasser rundt i huset om natten og tygger på ting den ikke skal og evnt gjør fra seg under seng/sofa osv osv Smile

Jeg har vært en flittig bruker av type "kompostbinge". Da har jeg hatt burdøren til hundene åpen slik at de kan ligger hvor de vil uten at de herjer rundt i leiligheten.

Et eksempelbilde (dette er bare et tilfeldig bilde jeg fant på nettet, men illustrerer hva jeg mener) Smile

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! Fillaburet1
Til Toppen Go down
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! EmptySøn Jul 25 2010, 18:21

hehe, nå måtte jeg le litt Camillla.. jeg så bare bilde med engang og tenke at jøss, når beg. hundene dine å ligge i marsvinbur happy4 happy4 happy4 leer3

Men så leste jeg teksten... lalala2

Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! EmptySøn Jul 25 2010, 18:25

Sitat :
Valpen kommer ikke fra kennel.

Lurer på om hva du mener med dette ? Alle som driver med oppdrett på lang sikt og har flere kull må ha kennel navn. Det betyr ikke oppdrett i den skala som i store kennel der hunder bor i et eget kennelbygg.

Som sagt, du må kunne gi oppfølging til valpekjøpere, bistå med denne slags spørsmål som du selv stiller i denne tråd og med større problemer. Når du føler at du kan gjøre det, og hunden din er kvalifisert til avlsbruk, så lykke til med oppdrett. Det er interessant men svært krevende.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
camillahoel

camillahoel


Antall Innlegg : 866
Join date : 11.06.2009
Age : 39
Bosted : Stavanger

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! EmptySøn Jul 25 2010, 18:25

Kaja skrev:
hehe, nå måtte jeg le litt Camillla.. jeg så bare bilde med engang og tenke at jøss, når beg. hundene dine å ligge i marsvinbur happy4 happy4 happy4 leer3

Men så leste jeg teksten... lalala2


Hihihi, beste bildet jeg fant i farten Laughing
Til Toppen Go down
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! EmptySøn Jul 25 2010, 18:40

Det er vel ikke noe krav til kennelnavn selv om man har flere kull? Eller har jeg gått glipp av noe? At det er en god måte å identifisere hundene og linjene sine på, det er det jo.
Klart man må se an hunden og rasen på det tidspunktet man ønsker å avle, men man kan jo fint kjøpe en valp med håp om å avle på den! Det er ikke rent få "kommende håp" som presenteres her på forumet. wink3
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
serathi

serathi


Antall Innlegg : 32
Join date : 25.07.2010
Bosted : Rogaland

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! EmptySøn Jul 25 2010, 18:54

Irene skrev:
Sitat :
Valpen kommer ikke fra kennel.

Lurer på om hva du mener med dette ? Alle som driver med oppdrett på lang sikt og har flere kull må ha kennel navn. Det betyr ikke oppdrett i den skala som i store kennel der hunder bor i et eget kennelbygg.

Som sagt, du må kunne gi oppfølging til valpekjøpere, bistå med denne slags spørsmål som du selv stiller i denne tråd og med større problemer. Når du føler at du kan gjøre det, og hunden din er kvalifisert til avlsbruk, så lykke til med oppdrett. Det er interessant men svært krevende.

Valpene kommer fra en dame som har valgt å få valper på sin dvergpinscher. Altså, som i en privatperson. Man må da vel ikke ha kennel for å få et kull nå og da på hunden sin??
Til Toppen Go down
camillahoel

camillahoel


Antall Innlegg : 866
Join date : 11.06.2009
Age : 39
Bosted : Stavanger

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! EmptySøn Jul 25 2010, 19:04

serathi skrev:
Irene skrev:
Sitat :
Valpen kommer ikke fra kennel.

Lurer på om hva du mener med dette ? Alle som driver med oppdrett på lang sikt og har flere kull må ha kennel navn. Det betyr ikke oppdrett i den skala som i store kennel der hunder bor i et eget kennelbygg.

Som sagt, du må kunne gi oppfølging til valpekjøpere, bistå med denne slags spørsmål som du selv stiller i denne tråd og med større problemer. Når du føler at du kan gjøre det, og hunden din er kvalifisert til avlsbruk, så lykke til med oppdrett. Det er interessant men svært krevende.

Valpene kommer fra en dame som har valgt å få valper på sin dvergpinscher. Altså, som i en privatperson. Man må da vel ikke ha kennel for å få et kull nå og da på hunden sin??

Nei, man må ikke det om det er snakk om ett kull, men absolutt en fordel å ha kennelnavn om man planlegger å ha flere kull.

Hvem er foreldrene til hunden din? Nyskjærrigper som jeg er lalala2
Til Toppen Go down
serathi

serathi


Antall Innlegg : 32
Join date : 25.07.2010
Bosted : Rogaland

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! EmptySøn Jul 25 2010, 19:17

camillahoel skrev:


Nei, man må ikke det om det er snakk om ett kull, men absolutt en fordel å ha kennelnavn om man planlegger å ha flere kull.

Hvem er foreldrene til hunden din? Nyskjærrigper som jeg er lalala2

Jeg vet ikke om matmor har planlagt flere kull, og jeg vet ikke om jeg selv kommer til å planlegge flere en ett kull.

Men jeg lurer på en ting: Mange her skriver at man må få hunden godkjent til bruk i avl. Hva menes med dette? Greit nok at man skal beholde rasen og ikke parre med hvem som helst, men det hele virker jo veldig skremmende og veldig "er ikke hunden din fin nok så py på deg om du bruker den til avl". Jeg skjønner ikke helt hvorfor andre sine meninger om min hund skal være den avgjørende faktoren på om vi bestemmer å få valper på henne eller ei? Selvsagt, om en veterinær sier hunden vil ta stor skade av et svangerskap eller lignende, men feks hva folk synes om feks pelsen til hunden osv.? Husker min mor fikk dette med sin Gordon Setter da hun var på utstilling med henne for noen år tilbake. Dommerne kikket rart på hverandre seg i mellom, og svarte til min mor "Erhm, hun har veldig fin... jaktpeeels...?". Den hunden er veldig grov i pelsen, uten at noen vet hva som gjør det. Men samtidig har min mor fått beskjed om at denne tispa er ganske unik innenfor sin rase, da hun er ekstremt lydig, ekstremt barnevennlig og ekstremt snill. Jeg mener at dette er kraftigere kriterier enn om hunden har "for grov" pels eller ei. Eller er jeg helt på bærtur nå?

Foreldrene til hunden min skal jeg heller røpe når hunden er min Smile Vi får henne ikke før i august.
Til Toppen Go down
camillahoel

camillahoel


Antall Innlegg : 866
Join date : 11.06.2009
Age : 39
Bosted : Stavanger

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! EmptySøn Jul 25 2010, 19:22

Når vi skriver godkjent til avl så mener vi at hunden skal være frisk, altså ikke ha patella luxasjon eller øyesykdommer. Gemyttet er også ekstremt viktig. Når det kommer til eksteriør så bør den ikke ha feil som f.eks bittfeil osv. Om hunden ikke har helt ren rødfarge f.eks diskvalifiserer den ikke for avl, men det er jo ønskelig med ren farge, bare for å komme med et eksempel.
Til Toppen Go down
serathi

serathi


Antall Innlegg : 32
Join date : 25.07.2010
Bosted : Rogaland

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! EmptySøn Jul 25 2010, 19:28

Ah okey, bra. Har nemlig hørt en del rykter om katte- og hundemiljøet når det er snakk om renraset katter/hunder, at folk blir sett ned på osv. Det er jo ikke jeg interessert i! Jeg vil ha en åpen og ærlig dialog med folk som veit hva de snakker om, hvis dere skjønner.

Vil lære mest mulig om min hund og om rasen selvsagt, og klart det er ønskelig med mest mulig "raselike" (om det er et ord) hunder. Det er jo jeg også interessert i.

Kan noen fortelle litt mer angående veterinærbesøk? Hvor ofte, hvor mange vaksiner trenger hunden (vet jo om 12ukers vaksinen, men er det flere?) osv. Skal lære meg å klippe klørne også, men har helst lyst å lære dette hos veterinær og ikke via en film på youtube eller via venner. Går det an å vente med dette til 12 ukers vaksinen? Er ganske blank på slike ting.. Kan en del om oppdragelse og slikt, men akkurat når det kommer til hundens helse er jo dette noe mine foreldre har tatt seg av med den hunden vi har hatt.

Hundegård i stua høres ikke dumt ut forresten, hvor får man kjøpt slike?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! EmptySøn Jul 25 2010, 19:37

Hei Serathi.

Jeg anbefaller deg å gå oppdretter skolen 1 og 2 som ligger ute på NKK sine sider, så kan du lese denne tråden her :
https://norskpinscherklubb.norwegianforum.net/avl-og-oppdrett-f20/chelsea-sine-valper-oppdateringer-art-endelig-hjemme-bilder-s-11nye-bilder-s-12-t1559.htm
Til Toppen Go down
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! EmptySøn Jul 25 2010, 19:38

Som Camilla skrev så handler kriteriene for å få klubbens godkjenning til avlsbruk både helse, gemytt og eksteriør. Ang. sist nevnte så er ikke kravet høyere enn 2 ganger 1.premie, og det får du til hunden din dersom den er rasetypisk. Altså den trenger ikke å være champion eller noe slik, men at 2 dommere har bekreftet den å være slik en DP skal være i forhold til rasestandarden. Vitsen med avl med renrasete hunder blir borte dersom man gir blaffen til rasestandard.

Jeg vet ikke hva du mener med bruk av ordet "kennel". Kennelnavn er identifikasjon til en oppdretter, det betyr ikke noe stort kennel opplegg. De fleste oppdrettere har valpene sine i valpekassa i sin leilighet (kjøkken, stue eller soverom), slik jeg antar at oppdretteren til din valp også har. Poenget er at uavhengig om du skal ha 1 kull eller flere så ligger det samme ansvar for deg som oppdretter uansett.

Legger litt til når jeg ser at du har skrivet mer. Oppdretteren til din hund kan lære deg kløklipping. En oppdretter klipper jo klør fra valpene flere ganger før de er leveringsklare, og kan sikkert vise det til deg når du henter valpen.


Sist endret av Irene den Søn Jul 25 2010, 19:40, endret 1 gang
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! EmptySøn Jul 25 2010, 19:40

Som Irene og andre skriver så er det et stort ansvar å sette valper til verden og da selvfølgelig noe man skal tenke nøye over. Tispa kan dø av komplikasjoner eller du må ut med mange tusen kroner for keisersnitt. Er det verdt det eller velger man å la være. Hvis jeg bare tenkte ett kull og bare fordi valper er søte, så ville jeg latt være. Det er min personlige mening. Rett og slett fordi risikoen for tispa er så stor. I tillegg har man et stort ansvar for å sørge for at valpene havner i gode hjem, der de vil bli tatt vare på og får det godt. Det er så mange hunder som blir kasteballer (omplasseres gang på gang på gang), som blir avlivet fordi det ikke er plass til dem lenger osv. I tillegg skal man som oppdretter (alle som setter valper på ei tispe er per definisjon oppdretter av det kullet, uansett hvor mange eller få det blir senere) kunne gi oppfølging, gode råd og bistå de nye eierne. Det er ikke bare bare og krever hel en del.

I tillegg til alt dette så trenger valper MYE oppfølging for å få en best mulig start i livet. De skal følges opp og sosialiseres etter alle kunstens regler, slik at de er best mulig rustet til livet som venter dem. Valpekjøperne får den største jobben, men hvis valpen har et godt utgangspunkt fra oppdretter stiller den så utrolig mye sterkere. Det samme hvis oppdretter ikke følger opp og valpen får et dårlig utgangspunkt.

Uansett hva du velger om et par år, så tenk nøye gjennom det først. Lykke til med valpen din og kos deg med tiden som kommer, uten å tenke for langt frem for fort happy6
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Sponsored content





Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! Empty

Til Toppen Go down
 
Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!
Til Toppen 
Side 1 av 4Gå til side : 1, 2, 3, 4  Next
 Similar topics
-
» Venter en liten DvergPinscher gutt og har noen spørsmål til mer erfarne dp eiere !
» Dvergpinscher Hanne 1 år og Dvergpinscher Tispe 6 mnd til omplassering
» vi får valp i mai, men har en del spørsmål:)
» Noen spørsmål
» Fikk et spørsmål i dag....

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Dvergpinscher-
Gå Til: