| LP klasse 1 spørsmål | |
|
|
Av | Innlegg |
---|
helle
Antall Innlegg : 1466 Join date : 11.06.2009 Age : 37 Bosted : Oslo
| Tema: LP klasse 1 spørsmål Tir Sep 29 2009, 00:39 | |
| Ved dekk fra holdt skal man jo gå bak hunden en meter og vente på kommando fra dommeren før man går inntil hunden igjen. Er det samme hvilken side man går bak hunden på?
Så ser jeg at det i stå under marsj står at man skal gå direkte tilbake til hunden. Kan man ta runde bak hunden før man går inntill den, eller må man gå direkte til dens høyre side uten å gå rundt bak? | |
|
| |
Marion G
Antall Innlegg : 995 Join date : 10.06.2009 Age : 48 Bosted : Haugesund
| Tema: Re: LP klasse 1 spørsmål Tir Sep 29 2009, 10:01 | |
| Man skal altid gå inn på høyre side av hunden når man går inn igjen under dekk. Og ha hunden på venstre side når man kaller opp.
Under stå under marsj skal man ikke gå bak hunden lengre,slik var det tidligere.Jeg trener på begge deler for å få en bra stå,så Nadja kan begge deler både bak i fra og rett inn fra siden. Jeg tar også og går et par steg frem under trening,slik at hunden ikke setter seg når jeg kommer inn,da vanter hun heller på at vi skal gå videre.
Eneste forskjelen man kan gjøre i LP1 er om man fra før trener IPO kan man gi beskjed til dommeren om at hunden er vant med innkaling til front og ikke inn på siden. | |
|
| |
helle
| Tema: Re: LP klasse 1 spørsmål Tir Sep 29 2009, 12:10 | |
| Okei. Takk for svar. Jeg har sett både at folk går inn fra høyre og venstre på dekk fra holdt (selvsagt alltid kallt hunden opp når den sitter på førers venstre side), så ble litt usikker. Det ER altså en absolutt regel om at man må gå tilbake på hundens høyre side? | |
|
| |
-linda-
Antall Innlegg : 1025 Join date : 10.06.2009 Age : 37 Bosted : Drammen
| Tema: Re: LP klasse 1 spørsmål Tir Sep 29 2009, 16:01 | |
| Tror ikke det er en skrevet regel om at man MÅ gå på høyre side av hunden når man skal gå 1 meter bak hunden på dekk fra holdt (+ fellesdekk).. Men det er vel det vanligste..
Stå under marsj går man inntil, slik at man får hunden på venstre side.
Jeg har også øvd stå med Blaze, ved at jeg går rundt han og litt her og der, for å få en sikrere stå.
Reglene står vel bra forklart på nkk sin side? | |
|
| |
helle
| Tema: Re: LP klasse 1 spørsmål Tir Sep 29 2009, 16:06 | |
| Joa, står jo forklart der.. Men sto ingenting om hvilken side man skulle gå inntil på.. I og med at jeg har sett litt forskjellig, så spør jeg for sikkerhets skyld.. Jeg øver også med å gå inntill, rundt, bak, over osv, uten at hunden skal bevege seg.. Har begynt å trene LP med lille my nå, så tenkte å i alle fall ha den ferdige øvelsen korrekt. På milli går jeg inntil på hennes venstre side, stopper bak, og så går inntil med hennes høyre side og kommanderer korrekt opp i utgangstilling.. Men da tar jeg omvent på Lille my da, siden det er vanligst | |
|
| |
-linda-
| Tema: Re: LP klasse 1 spørsmål Tir Sep 29 2009, 16:12 | |
| - helle skrev:
- Joa, står jo forklart der.. Men sto ingenting om hvilken side man skulle gå inntil på.. I og med at jeg har sett litt forskjellig, så spør jeg for sikkerhets skyld..
Jeg øver også med å gå inntill, rundt, bak, over osv, uten at hunden skal bevege seg..
Har begynt å trene LP med lille my nå, så tenkte å i alle fall ha den ferdige øvelsen korrekt. På milli går jeg inntil på hennes venstre side, stopper bak, og så går inntil med hennes høyre side og kommanderer korrekt opp i utgangstilling.. Men da tar jeg omvent på Lille my da, siden det er vanligst Blir ikke omvendt da.. Tror vi bare forklarer på hver vår måte.. Om jeg står foran Blaze når han ligger på dekk, så går jeg forbi han på HANS venstre side, og så inntil på HANS høyre side.. :p Så blir riktig det du gjør med Milli da.. | |
|
| |
helle
| Tema: Re: LP klasse 1 spørsmål Tir Sep 29 2009, 17:15 | |
| | |
|
| |
Marita
Antall Innlegg : 1853 Join date : 14.06.2009
| Tema: Re: LP klasse 1 spørsmål Tir Sep 29 2009, 17:41 | |
| | |
|
| |
-linda-
| Tema: Re: LP klasse 1 spørsmål Tir Sep 29 2009, 17:46 | |
| | |
|
| |
-linda-
| Tema: Re: LP klasse 1 spørsmål Tir Sep 29 2009, 17:49 | |
| Vi har heller ikke "hold apport" i over 3 sekunder heller.. (Noe Blaze hadde klart utmerket ) | |
|
| |
Marita
Antall Innlegg : 1853 Join date : 14.06.2009
| Tema: Re: LP klasse 1 spørsmål Tir Sep 29 2009, 18:10 | |
| Å, ja Trodde liksom reglene var like "all over" jeg da Men ser ut som det er ok å gå inn på hundens høyre side da i allefall Er man i tvil: send en mail til aktivitetsavdelingen til NKK | |
|
| |
Maiken
Antall Innlegg : 1150 Join date : 12.06.2009 Age : 37 Bosted : Hokksund
| Tema: Re: LP klasse 1 spørsmål Ons Sep 30 2009, 09:38 | |
| Man kan gå inn fra hvilken side man vil! Jeg går somregel inn fra venstre side uansett hvilken øvelse.. Jeg mener det er litt unødvendig å gå rundt hunden i blindsonen dens når man ikke må. Er ikke så farlig hva man velger når hunden er i dekk for der ligger den jo somregel temmelig trygt, men når det gjelder "stå under marsj" syns jeg man bør konsekvent gå inn fra venstre. Hvorfor gå bak hunden? Det er større sjangs for at den vil bevege seg da fordi da må den snu hodet to ganger og kanskje flytte seg for å kunne se deg, mens når du går inn fra venstre har hunden full oversikt og slipper også å snu hodet flere ganger.. Om dere skjønner hva jeg mener? Litt kronglete forklart.. Mee en ting man bør tenke på om man velger venstre side, er å ikke gå for tett inntill hunden når man går tilbake, får da kan den fort tro den skal være med deg å gå motsatt vei, ta en god bue! Her kan dere se hvordan jeg velger å gjøre det: http://vimeo.com/5563849
Sist endret av Maiken den Ons Sep 30 2009, 10:00, endret 1 gang | |
|
| |
Maria
Antall Innlegg : 2693 Join date : 10.06.2009 Bosted : Tromsø
| Tema: Re: LP klasse 1 spørsmål Ons Sep 30 2009, 09:49 | |
| Instruktøren min (som går elite), velger å gå helt rundt siden man har en øvelse i eliteprogrammet hvor en går rundt. Så da får hun inn den biten allerede fra starten. Jeg går inn på venstre side, men så har jeg langt fra planer om å nå elite heller, da!! | |
|
| |
Maiken
Antall Innlegg : 1150 Join date : 12.06.2009 Age : 37 Bosted : Hokksund
| Tema: Re: LP klasse 1 spørsmål Ons Sep 30 2009, 10:06 | |
| - Maria skrev:
- Instruktøren min (som går elite), velger å gå helt rundt siden man har en øvelse i eliteprogrammet hvor en går rundt. Så da får hun inn den biten allerede fra starten. Jeg går inn på venstre side, men så har jeg langt fra planer om å nå elite heller, da!!
Når man er i elite bør det ikke spille noen rolle fra hvilken side man kommer inntill hunden, for da er de så rutinerte at de står uansett Men når det gjelder klasse en og også to bør man gjøre hva man kan får å hjelpe hunden mest mulig, for da er jo ofte det hele fortsatt ganske nytt.. | |
|
| |
Marion G
Antall Innlegg : 995 Join date : 10.06.2009 Age : 48 Bosted : Haugesund
| Tema: Re: LP klasse 1 spørsmål Ons Sep 30 2009, 10:38 | |
| derfor pleier man å prøve å øve inn øvelsene på likest muligt måte som de øvelsene som kommer senere. | |
|
| |
helle
| Tema: Re: LP klasse 1 spørsmål Ons Sep 30 2009, 11:54 | |
| | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: LP klasse 1 spørsmål | |
| |
|