Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!

Go down 
+16
Kinkade
Benedicte
Marion G
Monica P
Julie
jeanette
Maria
Linn
Kaja
Marte
Simira
Caroline
camillahoel
Irene
Marita
serathi
20 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4  Next
AvInnlegg
serathi

serathi


Antall Innlegg : 32
Join date : 25.07.2010
Bosted : Rogaland

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 EmptySøn Jul 25 2010, 19:43

Irene skrev:
Som Camilla skrev så handler kriteriene for å få klubbens godkjenning til avlsbruk både helse, gemytt og eksteriør. Ang. sist nevnte så er ikke kravet høyere enn 2 ganger 1.premie, og det får du til hunden din dersom den er rasetypisk. Altså den trenger ikke å være champion eller noe slik, men at 2 dommere har bekreftet den å være slik en DP skal være i forhold til rasestandarden. Vitsen med avl med renrasete hunder blir borte dersom man gir blaffen til rasestandard.

Jeg vet ikke hva du mener med bruk av ordet "kennel". Kennelnavn er identifikasjon til en oppdretter, det betyr ikke noe stort kennel opplegg. De fleste oppdrettere har valpene sine i valpekassa i sin leilighet (kjøkken, stue eller soverom), slik jeg antar at oppdretteren til din valp også har. Poenget er at uavhengig om du skal ha 1 kull eller flere så ligger det samme ansvar for deg som oppdretter uansett.

Takk for veldig godt svar angående avl Smile Til Camilla også, for all del. Men jeg bør altså ha henne på utstilling før jeg gjør noe avl da.

Jeg er sikkert bare fordomsfull mot ordet kennel. Er et negativt ladet ord føler jeg, oppdretter høres myyye bedre ut. Men er sikkert bare meg. Jeg ser jo for meg bur oppå bur oppå bur der hundene bor 24/7, når jeg hører ordet kennel. Men det er sikkert ikke slik i virkeligheten, har jo sett mange fine bilder fra kenneler Smile
Til Toppen Go down
serathi

serathi


Antall Innlegg : 32
Join date : 25.07.2010
Bosted : Rogaland

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 EmptySøn Jul 25 2010, 19:54

Marion skrev:
Hei Serathi.

Jeg anbefaller deg å gå oppdretter skolen 1 og 2 som ligger ute på NKK sine sider, så kan du lese denne tråden her :
https://norskpinscherklubb.norwegianforum.net/avl-og-oppdrett-f20/chelsea-sine-valper-oppdateringer-art-endelig-hjemme-bilder-s-11nye-bilder-s-12-t1559.htm

Takk, skal lese tråden Smile

Oppdretterskole høres jo artig ut også Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 EmptySøn Jul 25 2010, 20:10

serathi skrev:
Marion skrev:
Hei Serathi.

Jeg anbefaller deg å gå oppdretter skolen 1 og 2 som ligger ute på NKK sine sider, så kan du lese denne tråden her :
https://norskpinscherklubb.norwegianforum.net/avl-og-oppdrett-f20/chelsea-sine-valper-oppdateringer-art-endelig-hjemme-bilder-s-11nye-bilder-s-12-t1559.htm

Takk, skal lese tråden Smile

Oppdretterskole høres jo artig ut også Smile

Det er veldig interessant, jeg anbefaller deg å kjøpe den grønne boken Genetikk,Avl og Oppdrett.
Til Toppen Go down
serathi

serathi


Antall Innlegg : 32
Join date : 25.07.2010
Bosted : Rogaland

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 EmptySøn Jul 25 2010, 20:14

camillahoel skrev:


Hvem er foreldrene til hunden din? Nyskjærrigper som jeg er lalala2

Snakket med matmor, jeg måtte bare legge ut navn hvis jeg ville.

Valpens mor heter: City By Night Av Hjørnsbo
Valpens far heter: Karangel's Feel Like A Prince

Og til Marion som postet en tråd til meg her, tusen takk! Slikt er lærerikt å lese. Synes det er supert at du velger å stå frem med din historie, det er kjempeviktig å også fokusere på de mindre rosenrøde historiene for å få et bilde på hva som kan skje og hvordan det går når slikt skjer. Jeg er ikke en av de ungjentene som bare måå ha valp på hunden sin. Som sagt, så er det jo snakk om tidligst våren 2012 og da nærmer jeg meg styggelig 27 år. Valper på min hund skal ikke skje på bare mine premisser, det er selve hunden som er viktigst her, og jeg kommer nok til å bruke dette forumet aktivt samt oppdretterskolen om jeg skulle få valper på henne.

Ble spurt også tidligere om hvorfor jeg må ha valper på henne, svarte da at det er jo ikke noe jeg må. Men jeg synes disse hundene er utrolig flotte og tøffe, og det jeg har lest om de tiltaler meg. Jeg kjenner ingen som har DP heller, og synes det er på tide å få bort fokuset på andre små hunder type chihuahua, som folk putter i vesker og lignende. Beklager om noen her inne er veskebærende hunder, men å bruke hunden som en pyntegjenstand er noe jeg er helt i mot. Synes da at dersom vår hund er et godt eksemplar av rasen, at jeg bør sette et kull og/eller flere til verden. Men dette er veldig avhengig av vår hund, og jeg er ikke en av dem som vil sette valper på en tispe bare fordi valper er så søte. Selvsagt er de jo det - men det er ikke grunnen. Da hadde jeg flyttet på landet og hatt en haug med DP'er som jeg aldri hadde solgt, og blitt en slik gal kattedame - bare med hunder Smile

Kunne ikke skrive alt dette i sted da min sønns samboer dukket opp ved pc'en - og han vet ikke om at vi får hund enda Smile Han skal være med å hente, og får ikke vite det før helgen før Smile
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 EmptySøn Jul 25 2010, 20:14

Det fins oppdrettere som driver slik du (trådstarter) beskriver, med hunder som står i bur adskilt fra oppdretterens hus og som kun benyttes som avlsdyr, og ikke fungerer som familiehunder. Det fins også oppdrettere som har sine hunder som fullverdige familiemedlemmer hvor hundene holder til i huset og i stua akkurat som hunder flest gjør. Noen er også aktive og trener hundene i ulike hundesporter utenom vanlige turer og kos/oppmerksomhet i det daglige. Begrepet oppdretter er altså ikke ett ord som beskriver hvordan en privatperson oppbevarer hundene sine, det er ett begrep vi bruker om en person som har/har hatt valper på hunden(e) sin(e) og som er ansvarlig for oppfølging av valpene før, under og etter fødsel. Alle som driver oppdrett i Norge er privatpersoner. Det er ikke momspålegg osv på oppdrett, så det er altså ikke nødvendig med en bedrift/organisasjon for å drive oppdrett. Alle som har valper på tispa si, også når det er en tjuvparing, er oppdretter.

At oppdrettere har kennelnavn sier ingenting om deres seriøsitet (heller ikke noe om deres mangel på seriøsitet), men de fleste oppdrettere som har ett MÅL med sitt oppdrett (altså ikke har valper kun for at tispa deres er så søt, fordi valper er søte eller fordi de vil tjene seg en slant penger på å selge valper) har kennelnavn fordi dette blant annet letter oversikten over hvor hundene kommer fra (pga felles kennelnavn på de oppdrettede hundene).

Å være seriøs oppdretter krever, i mine øyne, ENORME kunnskaper om hund, adferd, mentalitet, avl, genetikk, sykdommer osv. og dette tar flere år å lære. Og etter min mening finnes det utallige oppdrettere der ute som ikke har kunnskap nok og dermed er med på å bringe mye dårlig til ulike raser, både når det gjelder mentalitet og gemytt (som er det viktigste i avl), sykdommer og eksteriør. Mange oppdrettere har heller ikke kunnskap nok til å hjelpe sine valpekjøpere dersom de skulle trenge hjelp. Å være seriøs og dyktig oppdretter er altså ikke for alle. Men oppdretter kan alle være...
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Gjest
Gjest




Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 EmptySøn Jul 25 2010, 20:33

Maria skrev:
Det fins oppdrettere som driver slik du (trådstarter) beskriver, med hunder som står i bur adskilt fra oppdretterens hus og som kun benyttes som avlsdyr, og ikke fungerer som familiehunder. Det fins også oppdrettere som har sine hunder som fullverdige familiemedlemmer hvor hundene holder til i huset og i stua akkurat som hunder flest gjør. Noen er også aktive og trener hundene i ulike hundesporter utenom vanlige turer og kos/oppmerksomhet i det daglige. Begrepet oppdretter er altså ikke ett ord som beskriver hvordan en privatperson oppbevarer hundene sine, det er ett begrep vi bruker om en person som har/har hatt valper på hunden(e) sin(e) og som er ansvarlig for oppfølging av valpene før, under og etter fødsel. Alle som driver oppdrett i Norge er privatpersoner. Det er ikke momspålegg osv på oppdrett, så det er altså ikke nødvendig med en bedrift/organisasjon for å drive oppdrett. Alle som har valper på tispa si, også når det er en tjuvparing, er oppdretter.

At oppdrettere har kennelnavn sier ingenting om deres seriøsitet (heller ikke noe om deres mangel på seriøsitet), men de fleste oppdrettere som har ett MÅL med sitt oppdrett (altså ikke har valper kun for at tispa deres er så søt, fordi valper er søte eller fordi de vil tjene seg en slant penger på å selge valper) har kennelnavn fordi dette blant annet letter oversikten over hvor hundene kommer fra (pga felles kennelnavn på de oppdrettede hundene).

Å være seriøs oppdretter krever, i mine øyne, ENORME kunnskaper om hund, adferd, mentalitet, avl, genetikk, sykdommer osv. og dette tar flere år å lære. Og etter min mening finnes det utallige oppdrettere der ute som ikke har kunnskap nok og dermed er med på å bringe mye dårlig til ulike raser, både når det gjelder mentalitet og gemytt (som er det viktigste i avl), sykdommer og eksteriør. Mange oppdrettere har heller ikke kunnskap nok til å hjelpe sine valpekjøpere dersom de skulle trenge hjelp. Å være seriøs og dyktig oppdretter er altså ikke for alle. Men oppdretter kan alle være...

Godt skrevet !!
Til Toppen Go down
serathi

serathi


Antall Innlegg : 32
Join date : 25.07.2010
Bosted : Rogaland

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 EmptySøn Jul 25 2010, 20:37

Marion skrev:
Maria skrev:
Det fins oppdrettere som driver slik du (trådstarter) beskriver, med hunder som står i bur adskilt fra oppdretterens hus og som kun benyttes som avlsdyr, og ikke fungerer som familiehunder. Det fins også oppdrettere som har sine hunder som fullverdige familiemedlemmer hvor hundene holder til i huset og i stua akkurat som hunder flest gjør. Noen er også aktive og trener hundene i ulike hundesporter utenom vanlige turer og kos/oppmerksomhet i det daglige. Begrepet oppdretter er altså ikke ett ord som beskriver hvordan en privatperson oppbevarer hundene sine, det er ett begrep vi bruker om en person som har/har hatt valper på hunden(e) sin(e) og som er ansvarlig for oppfølging av valpene før, under og etter fødsel. Alle som driver oppdrett i Norge er privatpersoner. Det er ikke momspålegg osv på oppdrett, så det er altså ikke nødvendig med en bedrift/organisasjon for å drive oppdrett. Alle som har valper på tispa si, også når det er en tjuvparing, er oppdretter.

At oppdrettere har kennelnavn sier ingenting om deres seriøsitet (heller ikke noe om deres mangel på seriøsitet), men de fleste oppdrettere som har ett MÅL med sitt oppdrett (altså ikke har valper kun for at tispa deres er så søt, fordi valper er søte eller fordi de vil tjene seg en slant penger på å selge valper) har kennelnavn fordi dette blant annet letter oversikten over hvor hundene kommer fra (pga felles kennelnavn på de oppdrettede hundene).

Å være seriøs oppdretter krever, i mine øyne, ENORME kunnskaper om hund, adferd, mentalitet, avl, genetikk, sykdommer osv. og dette tar flere år å lære. Og etter min mening finnes det utallige oppdrettere der ute som ikke har kunnskap nok og dermed er med på å bringe mye dårlig til ulike raser, både når det gjelder mentalitet og gemytt (som er det viktigste i avl), sykdommer og eksteriør. Mange oppdrettere har heller ikke kunnskap nok til å hjelpe sine valpekjøpere dersom de skulle trenge hjelp. Å være seriøs og dyktig oppdretter er altså ikke for alle. Men oppdretter kan alle være...

Godt skrevet !!

Enig! Valpekull får jeg heller komme tilbake til. Nå er det valpen som kommer i hus nå jeg er mest interessert i. Vil vite mest mulig, så pøs på med info!! Og selvsagt tusen takk til alle som har gitt råd og tips så langt, jeg setter pris på det Smile
Til Toppen Go down
serathi

serathi


Antall Innlegg : 32
Join date : 25.07.2010
Bosted : Rogaland

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 EmptySøn Jul 25 2010, 20:59

Erhm, kom opp noe her som jeg enda ikke har tatt stilling til.

Ører, hengende eller stående, for og i mot, plager osv. Kan noen fortelle om sine erfaringer?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 EmptySøn Jul 25 2010, 21:02

serathi skrev:
Erhm, kom opp noe her som jeg enda ikke har tatt stilling til.

Ører, hengende eller stående, for og i mot, plager osv. Kan noen fortelle om sine erfaringer?

Dvergpinscjere har stående og henge ører.

Jeg liker begge deler.
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 EmptySøn Jul 25 2010, 21:14

serathi skrev:
Irene skrev:
Som Camilla skrev så handler kriteriene for å få klubbens godkjenning til avlsbruk både helse, gemytt og eksteriør. Ang. sist nevnte så er ikke kravet høyere enn 2 ganger 1.premie, og det får du til hunden din dersom den er rasetypisk. Altså den trenger ikke å være champion eller noe slik, men at 2 dommere har bekreftet den å være slik en DP skal være i forhold til rasestandarden. Vitsen med avl med renrasete hunder blir borte dersom man gir blaffen til rasestandard.

Jeg vet ikke hva du mener med bruk av ordet "kennel". Kennelnavn er identifikasjon til en oppdretter, det betyr ikke noe stort kennel opplegg. De fleste oppdrettere har valpene sine i valpekassa i sin leilighet (kjøkken, stue eller soverom), slik jeg antar at oppdretteren til din valp også har. Poenget er at uavhengig om du skal ha 1 kull eller flere så ligger det samme ansvar for deg som oppdretter uansett.

Takk for veldig godt svar angående avl Smile Til Camilla også, for all del. Men jeg bør altså ha henne på utstilling før jeg gjør noe avl da.

Jeg er sikkert bare fordomsfull mot ordet kennel. Er et negativt ladet ord føler jeg, oppdretter høres myyye bedre ut. Men er sikkert bare meg. Jeg ser jo for meg bur oppå bur oppå bur der hundene bor 24/7, når jeg hører ordet kennel. Men det er sikkert ikke slik i virkeligheten, har jo sett mange fine bilder fra kenneler Smile

Det finnes som Maria skriver, disse typene også. Tror kanskje du tenker mer på det vi kaller valpefabrikker? Det er mer vanlig nedover i Europa og USA, men det eksisterer. Da er hundene kun produksjonsdyr og har det mildt sagt ille mad1
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
serathi

serathi


Antall Innlegg : 32
Join date : 25.07.2010
Bosted : Rogaland

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 EmptySøn Jul 25 2010, 21:21

Linn skrev:
serathi skrev:
Irene skrev:
Som Camilla skrev så handler kriteriene for å få klubbens godkjenning til avlsbruk både helse, gemytt og eksteriør. Ang. sist nevnte så er ikke kravet høyere enn 2 ganger 1.premie, og det får du til hunden din dersom den er rasetypisk. Altså den trenger ikke å være champion eller noe slik, men at 2 dommere har bekreftet den å være slik en DP skal være i forhold til rasestandarden. Vitsen med avl med renrasete hunder blir borte dersom man gir blaffen til rasestandard.

Jeg vet ikke hva du mener med bruk av ordet "kennel". Kennelnavn er identifikasjon til en oppdretter, det betyr ikke noe stort kennel opplegg. De fleste oppdrettere har valpene sine i valpekassa i sin leilighet (kjøkken, stue eller soverom), slik jeg antar at oppdretteren til din valp også har. Poenget er at uavhengig om du skal ha 1 kull eller flere så ligger det samme ansvar for deg som oppdretter uansett.

Takk for veldig godt svar angående avl Smile Til Camilla også, for all del. Men jeg bør altså ha henne på utstilling før jeg gjør noe avl da.

Jeg er sikkert bare fordomsfull mot ordet kennel. Er et negativt ladet ord føler jeg, oppdretter høres myyye bedre ut. Men er sikkert bare meg. Jeg ser jo for meg bur oppå bur oppå bur der hundene bor 24/7, når jeg hører ordet kennel. Men det er sikkert ikke slik i virkeligheten, har jo sett mange fine bilder fra kenneler Smile

Det finnes som Maria skriver, disse typene også. Tror kanskje du tenker mer på det vi kaller valpefabrikker? Det er mer vanlig nedover i Europa og USA, men det eksisterer. Da er hundene kun produksjonsdyr og har det mildt sagt ille mad1

Ja er det jeg ser for meg når jeg hører ordet kennel Smile Men ser jo at dette er feil, i alle fall ift Norge.
Til Toppen Go down
jeanette

jeanette


Antall Innlegg : 478
Join date : 16.06.2009
Age : 46

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 EmptyMan Jul 26 2010, 09:36

Jeg reagerer på noe av det du skriver Linn, det finnes valpefabrikker her i landet oxo, vet om flere kenneler som har hatt både 5 og 6 kull alt i sommer, og enda flere er planlagt....

Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 EmptyMan Jul 26 2010, 10:15

jeanette skrev:
Jeg reagerer på noe av det du skriver Linn, det finnes valpefabrikker her i landet oxo, vet om flere kenneler som har hatt både 5 og 6 kull alt i sommer, og enda flere er planlagt....


Det jeg skriver er at det er mer vanlig med valpefabrikker nedover i Europa og i USA. De finnes overalt, men det er mer vanlig andre steder. Skjønner ikke at du kan være så uenig i det.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
jeanette

jeanette


Antall Innlegg : 478
Join date : 16.06.2009
Age : 46

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 EmptyMan Jul 26 2010, 16:33

Jeg syns det blir feil å begynne å si at utover i Europa osv... vi har mye av det samme problemet her i landet. og jeg føler vel at det har nådd ett punkt hvor alle skal bruke sine tisper så fort de har blitt 18 mnd, parrer med en hund de syns er pen og vips så er det valper... Jeg må oxo si at jeg syns det er skammelig at alt har gått over stokk og stein når det gjelder avl på dp her i landet, og det somer kjipest er at klubben ikke setter enda strengere krav med tanke på godkjente kull, rasens mentalitet, knepne underkjever og hunder som avler på genetiske feil kan aldri bli bedre om klubben ikke tar i et tak for rasen.. Desverre. dry dry
Til Toppen Go down
jeanette

jeanette


Antall Innlegg : 478
Join date : 16.06.2009
Age : 46

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 EmptyMan Jul 26 2010, 16:35

Maria skrev:
Det fins oppdrettere som driver slik du (trådstarter) beskriver, med hunder som står i bur adskilt fra oppdretterens hus og som kun benyttes som avlsdyr, og ikke fungerer som familiehunder. Det fins også oppdrettere som har sine hunder som fullverdige familiemedlemmer hvor hundene holder til i huset og i stua akkurat som hunder flest gjør. Noen er også aktive og trener hundene i ulike hundesporter utenom vanlige turer og kos/oppmerksomhet i det daglige. Begrepet oppdretter er altså ikke ett ord som beskriver hvordan en privatperson oppbevarer hundene sine, det er ett begrep vi bruker om en person som har/har hatt valper på hunden(e) sin(e) og som er ansvarlig for oppfølging av valpene før, under og etter fødsel. Alle som driver oppdrett i Norge er privatpersoner. Det er ikke momspålegg osv på oppdrett, så det er altså ikke nødvendig med en bedrift/organisasjon for å drive oppdrett. Alle som har valper på tispa si, også når det er en tjuvparing, er oppdretter.

At oppdrettere har kennelnavn sier ingenting om deres seriøsitet (heller ikke noe om deres mangel på seriøsitet), men de fleste oppdrettere som har ett MÅL med sitt oppdrett (altså ikke har valper kun for at tispa deres er så søt, fordi valper er søte eller fordi de vil tjene seg en slant penger på å selge valper) har kennelnavn fordi dette blant annet letter oversikten over hvor hundene kommer fra (pga felles kennelnavn på de oppdrettede hundene).

Å være seriøs oppdretter krever, i mine øyne, ENORME kunnskaper om hund, adferd, mentalitet, avl, genetikk, sykdommer osv. og dette tar flere år å lære. Og etter min mening finnes det utallige oppdrettere der ute som ikke har kunnskap nok og dermed er med på å bringe mye dårlig til ulike raser, både når det gjelder mentalitet og gemytt (som er det viktigste i avl), sykdommer og eksteriør. Mange oppdrettere har heller ikke kunnskap nok til å hjelpe sine valpekjøpere dersom de skulle trenge hjelp. Å være seriøs og dyktig oppdretter er altså ikke for alle. Men oppdretter kan alle være...



siterer denne happy7
Til Toppen Go down
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 EmptyMan Jul 26 2010, 16:39

jeanette skrev:
Jeg syns det blir feil å begynne å si at utover i Europa osv... vi har mye av det samme problemet her i landet. og jeg føler vel at det har nådd ett punkt hvor alle skal bruke sine tisper så fort de har blitt 18 mnd, parrer med en hund de syns er pen og vips så er det valper... Jeg må oxo si at jeg syns det er skammelig at alt har gått over stokk og stein når det gjelder avl på dp her i landet, og det somer kjipest er at klubben ikke setter enda strengere krav med tanke på godkjente kull, rasens mentalitet, knepne underkjever og hunder som avler på genetiske feil kan aldri bli bedre om klubben ikke tar i et tak for rasen.. Desverre. dry dry

Det er heldigvis ikke mange som driver med valpefabrikker her i Norge.
Sikkert mange som har ganske mange kull, ja - men MANGE valpefabrikker vil vel bli litt å ta i??

Og når det gjelder avl og pinscherklubben, kan du vel komme med forslag om hva du synes burde endres?

Desverre blir det ofte sånn, når en rase blir populær, at det avles på mye rart.. Men sånn tror jeg det desverre det alltid vil være..
Og det er jo desverre alt for få som søker om godkjenning fra NPK fra før av synes jeg, så det har nok ikke akkurat noen sammenheng..
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
serathi

serathi


Antall Innlegg : 32
Join date : 25.07.2010
Bosted : Rogaland

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 EmptyMan Jul 26 2010, 16:43

Selv om det er veldig interessant å lese deres meninger om kenneler osv, håper jeg dere også kan hjelpe meg litt i forhold til valpen som nå kommer. Føler denne tråden har sklidd litt ut fra det den egentlig handlet om - og det kan godt være det var jeg som forårsaket det for den del.

Men så er det nå slik at vi får jo fortsatt vår valp i begynnelsen/midten av august. Har lest en del artikler nå og føler meg ganske forberedt (bortsett fra alt utstyret som enda ikke er kjøpt inn, kan ikke det før vi har sagt det til guttungen) på et nytt familiemedlem.

For eksempel, hvordan melder man seg inn i Norsk Pinscherklubb? Trenger hunden være rasetypisk, eller holder det at jeg har en DP? Ser jo at det er medlemskontigent, som jo er greit nok det.

Og er det noen som vet om en nettside der man kan få en fin oversikt over alle utstillinger?

Kommer nok til å spørre om mye fremover i tiden som kommer.. Skulle ønske hun var her nååå, men det er det egoistiske barnet i meg som snakker Smile
Til Toppen Go down
jeanette

jeanette


Antall Innlegg : 478
Join date : 16.06.2009
Age : 46

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 EmptyMan Jul 26 2010, 16:46

Når man har en 6-8 kull i året så er det for meg en valpefabrikk, i mine øyne....

Og for å forbedre rasen så bør man feks kunne innføre en MH eller karaktertest på de som skal søke godkjente kull i allefall.... Hva vil skje feks om 2 år, i forhold til AG, LP osv... FCI har jo gått inn for at alle hunder som skal konkurrere innen for dette SKAL ha ferdselsprøve(BH), hvor mange dp er igjen da??
Til Toppen Go down
jeanette

jeanette


Antall Innlegg : 478
Join date : 16.06.2009
Age : 46

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 EmptyMan Jul 26 2010, 16:48

serathi skrev:
Selv om det er veldig interessant å lese deres meninger om kenneler osv, håper jeg dere også kan hjelpe meg litt i forhold til valpen som nå kommer. Føler denne tråden har sklidd litt ut fra det den egentlig handlet om - og det kan godt være det var jeg som forårsaket det for den del.

Men så er det nå slik at vi får jo fortsatt vår valp i begynnelsen/midten av august. Har lest en del artikler nå og føler meg ganske forberedt (bortsett fra alt utstyret som enda ikke er kjøpt inn, kan ikke det før vi har sagt det til guttungen) på et nytt familiemedlem.

For eksempel, hvordan melder man seg inn i Norsk Pinscherklubb? Trenger hunden være rasetypisk, eller holder det at jeg har en DP? Ser jo at det er medlemskontigent, som jo er greit nok det.

Og er det noen som vet om en nettside der man kan få en fin oversikt over alle utstillinger?

Kommer nok til å spørre om mye fremover i tiden som kommer.. Skulle ønske hun var her nååå, men det er det egoistiske barnet i meg som snakker Smile

Beklager mine off topic happy6

Det enkleste du kan gjøre ved å melde deg inn er å gå på www.nkk.no og melde deg inn og betale der med det samme, der vil du oxo finne utstillinger i løpet av året happy6

Til Toppen Go down
serathi

serathi


Antall Innlegg : 32
Join date : 25.07.2010
Bosted : Rogaland

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 EmptyMan Jul 26 2010, 17:01

Hva med størrelse på klær? F.eks.:
Theo vinter jakke for en hund, svart med reflexpasspoal.
XS = 15 cm
S = 20 cm
M = 25 cm
L = 30 cm
XL = 35 cm
XXL = 40cm
XXXL = 45 cm

Hvilken velger jeg? M?
Til Toppen Go down
Julie

Julie


Antall Innlegg : 2315
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Bodø

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 EmptyMan Jul 26 2010, 17:06

serathi skrev:
Hva med størrelse på klær? F.eks.:
Theo vinter jakke for en hund, svart med reflexpasspoal.
XS = 15 cm
S = 20 cm
M = 25 cm
L = 30 cm
XL = 35 cm
XXL = 40cm
XXXL = 45 cm

Hvilken velger jeg? M?

Dvergpinschere varierer veldig i størrelse, så jeg ville ikke investert i klær til hunden før den er
voksen, og til du vet om den trenger klær..

Jeg vil tro at din oppdretter kan svare på mange spørsmål, og vise deg kloklipp etc..

Velkommen til forum, og lykke til med valpen! Very Happy
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 EmptyMan Jul 26 2010, 18:36

Du kan melde deg inn i klubben via klubbens hjemmeside eller via NKK. Smile
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 EmptyMan Jul 26 2010, 19:21

Dekken
Enig med Julie. Dekken er vanskelig å kjøpe før hunden er voksen da det er stor forskjell på hvilken størrelse de trenger. Kjøp heller billige dekken til å begynne med når valpen er liten og sats på de dyrere og bedre merkene når valpen blir eldre og vinteren trår til for fullt.

Kloklipp
Når det kommer til kloklipp så kan også veterinæren vise deg hvordan du gjør det. Det viktigste er at man har en god klotang og at man klipper med raske klipp. Dersom man nøler med å klippe så klemmer man kloa istedet for å klippe den kjapt av og det er ubehagelig for hunden. Det er også lurt å klippe litt og litt dersom man er usikker på hvor langt ut nervene går slik at man ikke klipper for mye.

Hund i bur
Ser du spurte om bur også. Det er nok mange ulike meninger om burbruk, men personlig så liker jeg ikke å ha hund i bur på nettene eller dagtid. Men så er jeg en av de som ikke liker å ha fugler i bur heller, og generelt så liker jeg at dyr har mest mulig frihet og rom for å bevege seg, så hund og bur henger liksom ikke helt sammen i mitt hode i utgangspunktet. Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 723324

I bil er det selvsagt noe annet. Da benytter jeg bur av sikkerhetsmessige årsaker. Hjemme benyttet jeg bur de første tre månedene jeg hadde valp, deretter pakket jeg bort buret og har ikke tatt det frem siden. Jeg startet med å ha valpen i bur når den var alene hjemme, men gikk raskt over til å burdøra åpen slik at hun kunne velge hvor hun ville ligge og hun kunne røre på seg når hun følte for det. Stue, kjøkken og gang som valpen hadde tilgang til hadde jeg valpesikret, det vil si at jeg hadde tatt bort ting den kunne skade seg på, ting den kunne spise på osv. Man kan i en tilvenningsfase gjerne benytte slike grinder som ble vist på bilde tidligere i tråden dersom man syns det blir lettere enn å valpesikre hele rom eller hvis man har en valp som er ekstrem på å tygge på alt mulig. Etterhvert som valpen min vendte seg til å være alene hjemme og jeg var trygg på at hun ikke spiste på alt mulig, så pakket jeg bort buret og erstattet det med en hundeseng. I tillegg har hun alltid hatt ett teppe/saueskinn i sofakroken som hun ligger på. Når hun ligger på plassen sin og sover, enten det er i sofakroken eller i hundesengen som står tre-fire meter bortenfor sofaen, så får hun være i fred. Det er forøvrig viktig at valpen (også når den blir voksen) får fred når den sover og hviler. Har man barn må man lære barna at de holder seg unna hunden når den har lagt seg.

Grunnen til at jeg ikke liker å ha hund i bur i timesvis, uavhengig om det er når den er alene eller når man er i huset sammen med den er blant annet fordi:
- Undersøkelser viser at hunder ofte skifter stilling når de sover og slapper av. Ett bur må være veldig stort dersom hunden skal kunne både stå oppreist uten å måtte krumme nakken samt ligge utstrekt i alle mulige stillinger. Nå er ikke dvergpinscher en stor rase, men for større raser fins det omtrent ikke bur som er store nok slik at hunden har så stor bevegelsesfrihet som den trenger.
- Hunder er sosiale dyr og trives best i nærvær av andre hunder og/eller mennesker. Hunder som tilbringer mye av sin tid i ett bur som står langt unna eller i ett annet rom enn resten av familien mener jeg ikke får den nærhet og det selskapet som de egentlig trives best med.
- Å ha hund i bur kan skjule faktorer ved hundens mentale tilstand. At hunder blir innestengt gjør at vi forhindrer deres naturlige væremåte ved at vi fratar dem muligheten til å bevege seg. Når vi gjør dette skaper vi passive hunder. (Dette gjelder forøvrig også hos andre dyr som settes i bur). De blir passive rett og slett fordi de ikke har noen andre valg. Passivitet kan også være ett resultat av redsel og usikkerhet hos hunder. Når hunder blir redde har de tre ulike måter å takle situasjonen på; de flykter, de angriper eller de fryser (altså fryser i posisjon). En redd og usikker hund i bur har bare ett valg - fryse/bli passiv. Ofte kan en se at hunder som har separasjonsangst "fungerer" bedre i bur når den er alene hjemme enn når den er løs. Dette kan like gjerne være ett resultat av den passiviteten vi legger opp til hos hunden ved at den ikke kan utfolde seg fritt. Med det blotte øye kan jo det se ut som at hunden har det bra når den er rolig i buret, men hundens psykologiske tilstand trenger ikke være harmonisk selv om hunden er passiv. Men for oss som hundeeiere kan det være en lettvint måte å "løse" problemet med separasjonsangst på, siden hunden ser ut til å være rolig når den er i bur. Personlig vil jeg ikke ta sjansen på at hunden virkelig er trygg og avslappet i buret eller om det er jeg som fremkaller passivitet hos hunden, derfor føler jeg meg mye bedre når jeg ser hunden min være rolig og trygg når den er løs enn å se den rolig i ett bur når jeg vet at den er forhindret til å gjøre noe annet enn å ligge i ro i buret. Jeg liker å være på den sikre siden. Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 723324

Jeg sier ikke at alle hunder som stresser når de er løse og er rolige når de er i bur har separasjonsangst eller ikke er trygge på å være alene hjemme, bare så det er sagt. Men jeg vet at det fins tilfeller der man benytter bur til hundene fordi de ikke er trygge nok til å være løs når de er alene hjemme. I buret fremkalles en passivitet hos hunden slik at den opptrer rolig (ligger i ro og lager ikke lyd - altså tilsynelatende rolig) når eierne er borte. Dette "løser" problemet for eierne i forhold til at hunden ikke bjeffer når den er alene (det er jo en ulempe for naboene...), man unngår tissing pga stress og man unngår at hunden tygger på ting. Personlig synes jeg ikke noe om dette og det er ikke sikkert jeg ville ikke klart å kartlegge hvorfor hunden min var rolig i bur og urolig når den var løs, altså om det skyldtes redsel og usikkerhet i forhold til å være alene hjemme eller om den oppriktig likte bedre å ligge i bur. Jeg innbiller meg også at om det siste var tilfelle, så kunne jeg uten problemer latt burdøra stå åpen uansett, for da ville jo hunden kunne velge hva den ville gjøre, og var den trygg når den var alene hjemme og trivdes best i bur, så hadde den kunnet legge seg der frivillig. Hadde den derimot vært utrygg når den var alene hjemme ville sannsynligvis det at burdøra sto åpen ikke gjort hunden noe roligere. Den ville vært urolig uansett. Så min konklusjon sier seg nok selv.

I Sverige er det til sammenligning forbud mot å ha hund alene hjemme i over seks timer per dag. Det er også forbud mot å ha hund innestengt i bur. Man kan ha hunden i bur, men døren skal være åpen (dette gjelder i hjemmesituasjon, ikke i bil). Disse lovene er laget ut fra undersøkelser og kunnskap man har om hunders etologiske og psykologiske behov. Kunnskapen og undersøkelsene til en kjent hundepsykolog i Sverige, Anders Hallgren, har blant annet vært med på å utforme disse lovene. Jeg legger min lit til slike kunnskapsrike mennesker i tillegg til at jeg nok i bunn og grunn ikke liker å se dyr i bur (det er en grunn til at jeg ikke besøker dyreparker for å si det sånn Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 670991 ).

Jeg vet at mange av forumets medlemmer har hundene sine i bur på natten og når de er alene hjemme og de har nok helt andre synspunkter enn meg. Men siden trådstarter spør om våre meninger angående bur, så regner jeg med at h*n vil høre ulike meninger og ikke bare en. Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 723324 Så får trådstarter selv ta stilling til hva h*n mener er best for sin hund. Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 557338

Anyway; lykke til med kommende valp! Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 Icon_biggrin
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
serathi

serathi


Antall Innlegg : 32
Join date : 25.07.2010
Bosted : Rogaland

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 EmptyMan Jul 26 2010, 22:01

Tusen takk for et godt og langt innlegg!! Nå vil jeg gjerne høre noens meninger om for hundebur.

Ser poengene dine, absolutt!
Til Toppen Go down
Monica P

Monica P


Antall Innlegg : 410
Join date : 12.06.2009
Age : 40
Bosted : Stavanger

Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 EmptyTir Jul 27 2010, 07:13

Vi bruker som regel bur om natten og bur når på dagtid når jeg har vært på nattevakt.
Han er stort sett ikke i bur når han er hjemme alene, det har vært perioder der han har funnet på bøll at han har måttet være i buret i korte perioder hjemme alene. (Som å ta labbene på kjøkkenbenken. Og den ene gangen kveltret han ned glass som knuste. Kunne blitt farlig. Men nå har jo jeg pinscher og din vil jo ikke rekke opp til benken :-) )

Jeg har han i bur rett og slett fordi jeg føler han finner mer roen der.
I starten når han kom til oss 6 mnd gammel var han bare vandt til bur i bilen, men jeg var nødt å venne han til bur innendørs også fordi når jeg hadde vært på nattevakt fikk jeg ikke sove. Han kom å skrapte på døra mi, pep, bjeffet osv. Prøvde alt, bur på rommet/la han være sammen med meg i senga. Men han fant ikke roen, og jeg må sove etter en våken natt! Det tok litt tid på venne han til det, men nå slapper han veldig godt av i buret. Vi har heller ikke dør til gangen eller ett rom som kan være hans da hadde det kansje vært annerledes.
Jeg liker å ha buret som bare hans plass og en plass hvor han kan slappe av uten å bli forstyrret. Også hvis vi har besøk og han blir stresset fungerer buret som en utmerket plass å la han få slappe av.

Nå når vi er på ferie har han ligget løs, fordi vi ikke hadde plass til bur i bilen utenom bilburet som jeg synes er for lite å ligge i om natten. Og han er mye mer urolig om nettene, har behov for å vakte og vekker oss kl 05-6 tiden. Har gått bedre etter hvert så de siste dagene har han ventet til 08 før han begynner å pipe. Noe som er uvanlig, da han er hjemme sover han ofte til 11 før han våkner til.

Du finner nok ut hva som passer best for deg og din hund. Lykke til med valpen i hus Smile
Ser forresten du bor i rogaland. Hvis du sender meg e-post adressen din så kan jeg få satt deg på listen som jeg sender info til om pinschertreff i området happy6


Sist endret av Monica P den Tir Jul 27 2010, 07:17, endret 1 gang
Til Toppen Go down
http://www.pinschergibson.blogspot.com
Sponsored content





Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!   Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher! - Page 2 Empty

Til Toppen Go down
 
Jeg har maaange spørsmål om dvergpinscher!
Til Toppen 
Side 2 av 4Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4  Next
 Similar topics
-
» Venter en liten DvergPinscher gutt og har noen spørsmål til mer erfarne dp eiere !
» Dvergpinscher Hanne 1 år og Dvergpinscher Tispe 6 mnd til omplassering
» vi får valp i mai, men har en del spørsmål:)
» LP klasse 1 spørsmål
» Utstillingsspørsmål (Nytt spørsmål)

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Dvergpinscher-
Gå Til: