Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Noen som har gode råd i forhold til 2 jevngamle tisper i samme hus?

Go down 
3 posters
AvInnlegg
Juliaks

Juliaks


Antall Innlegg : 2
Join date : 09.10.2011
Age : 31

Noen som har gode råd i forhold til 2 jevngamle tisper i samme hus?  Empty
PosteTema: Noen som har gode råd i forhold til 2 jevngamle tisper i samme hus?    Noen som har gode råd i forhold til 2 jevngamle tisper i samme hus?  EmptyTor Mar 29 2012, 17:10

Hei.

Jeg bare lurer på om det er noen som har noen råd til meg ang tispene mine. Jeg fikk min første DvergPinscher i november 2010, og jeg har hatt henne siden. Hun er to år i juni. Det har aldri vært noe problem med verken mat, sosialisering, trening eller noe bortsett fra at hun er matgal.. Rett før jul i fjor bestemte jeg meg for å skaffe meg en ny, altså en tispe, som nettopp har fylt året i februar. Det er altså et halvt år i mellom disse hormonfylte turboene.

I begynnelsen gikk det greit, men etter hvert begynte de og sloss. Jeg søkte råd til de fleste jeg kjenner som driver med hund om jeg skulle lat de avgjøre selv eller ta de med en gang de begynte. Jeg prøvde begge deler, og noen ganger funket det å la de avgjøre det selv siden de stoppet etter et par sekunder.. Noen ganger har de rett og slett hengt fast i hverandre.. Trist, men sant.

Nå er det blitt bedre, og de har alltid sovet sammen, spist sammen, de gjør altså alt sammen og vi er på joggetur minst annenhver dag og de sosialiserers med andre hunder hele tiden. Problemet er at hun nye er så sur virker det som. Den gamleste er ikke agressiv i det hele tatt, men gir tilbake hvis det er noen som begynner å sloss med henne. Hun gamle kan jeg gjøre hva som helst med mens den nye er rundt, uten at den gamle bryr seg. Men med en gang jeg løfter eller gjør slik at hun nye føler seg litt presset eller utrygg begynner hun å knurre.. Det er sikkert fordi hun er usikker, og jeg har prøvd å vist hvem som er sjefen og satt hene på plass siden det er hun som er minst, men da er det bare verre. Nå går det fint, men jeg vil gjerne at hun skal slutte med derre sutringen og knurringen med en gang den andre hunden kommer nerme. Og det er helt sikkert at det ikke er sjalusi hvertfall.. Som sagt, de spiser sammen, sover sammen, og det er stort sett ingen andre problem..

Si ifra hvis noen vet noe om dette eller har hørt om noe lignende.
Mvh Julia
Til Toppen Go down
http://www.blitz.femelle.no
Marion G

Marion G


Antall Innlegg : 995
Join date : 10.06.2009
Age : 47
Bosted : Haugesund

Noen som har gode råd i forhold til 2 jevngamle tisper i samme hus?  Empty
PosteTema: Re: Noen som har gode råd i forhold til 2 jevngamle tisper i samme hus?    Noen som har gode råd i forhold til 2 jevngamle tisper i samme hus?  EmptyFre Mar 30 2012, 12:01

Dette er et vanligt problem med hunder som er tette i alder. De har problemer med å finne rangen seg i mellom,dette er ikke lett å gjøre noe med,for de er så tette,og det nytter ikke med de vanlige rangtreningene som regel,som om den eldste skal få alle godene først osv. Jeg vil ikke selge folk hunder som har hunder som det er miner en to år imellom av samme kjønn. Det går fint med hannhund og tispe i samme aldre,men hannhunder og tisper har ikke samme rangordning. Tispene har en seg immellom og hannene en seg imellom som regel. Men det bør være 2 år mellom hunder av samme kjønn,for at de lettere skal finne ut av rangen seg imellom. Av og til går det veldig bra med å ha to tette hunder av samme kjønn i lag,men man vil oppleve mye herjing mellom dem dem hele tiden ofte. For noen er det ikke noe problem,men har opplevd i flere tilfeller at det går heller dårligt.....desverre.
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Noen som har gode råd i forhold til 2 jevngamle tisper i samme hus?  Empty
PosteTema: Re: Noen som har gode råd i forhold til 2 jevngamle tisper i samme hus?    Noen som har gode råd i forhold til 2 jevngamle tisper i samme hus?  EmptyFre Mar 30 2012, 13:42

Marion G skrev:
Dette er et vanligt problem med hunder som er tette i alder. De har problemer med å finne rangen seg i mellom,dette er ikke lett å gjøre noe med,for de er så tette,og det nytter ikke med de vanlige rangtreningene som regel,som om den eldste skal få alle godene først osv. Jeg vil ikke selge folk hunder som har hunder som det er miner en to år imellom av samme kjønn. Det går fint med hannhund og tispe i samme aldre,men hannhunder og tisper har ikke samme rangordning. Tispene har en seg immellom og hannene en seg imellom som regel. Men det bør være 2 år mellom hunder av samme kjønn,for at de lettere skal finne ut av rangen seg imellom. Av og til går det veldig bra med å ha to tette hunder av samme kjønn i lag,men man vil oppleve mye herjing mellom dem dem hele tiden ofte. For noen er det ikke noe problem,men har opplevd i flere tilfeller at det går heller dårligt.....desverre.

Selv har jeg to tisper hjemme som det er litt over et år i mellom. Rangen har aldri vært noe problem, MEN det skal sies at den eldste aldri levner tvil om hvem som er sjefen i heimen, og den yngste er en som alltid går "stillere i dørene" og aldri ville engang vært typen til å være en som noen gang ønsker den øverste rangen.

Jeg ser dog poenget ditt, jeg tror også at det er lurt å ha litt større gleppe i alder, ev om man velger en hund nr to som da er voksen, at dette ikke er en med like stort behov for å være øverst på rangen, da oppstår det fort en klinsj både nå og da.

***

JULIAKS:
Jeg tror at Linn feks, vil kunne gi et mye bedre utdypende svar og gode råd til deg hva du skal gjøre i ditt tilfelle ev. Du kan jo ev sende henne en om her på forumet. HUn er alltid behjelpelig Smile
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Marion G

Marion G


Antall Innlegg : 995
Join date : 10.06.2009
Age : 47
Bosted : Haugesund

Noen som har gode råd i forhold til 2 jevngamle tisper i samme hus?  Empty
PosteTema: Re: Noen som har gode råd i forhold til 2 jevngamle tisper i samme hus?    Noen som har gode råd i forhold til 2 jevngamle tisper i samme hus?  EmptyFre Mar 30 2012, 15:48

Dette er ikke mine ord egentlig,men forsket på,og brukes i teoriene wink3 Men har sett ofte at det stemmer,har heller ikke problemer med jevnaldrende,men ser at det er en del mer herjing melllom dem,men har også en godt voksen tispe som går inn og ordner opp wink3
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Sponsored content





Noen som har gode råd i forhold til 2 jevngamle tisper i samme hus?  Empty
PosteTema: Re: Noen som har gode råd i forhold til 2 jevngamle tisper i samme hus?    Noen som har gode råd i forhold til 2 jevngamle tisper i samme hus?  Empty

Til Toppen Go down
 
Noen som har gode råd i forhold til 2 jevngamle tisper i samme hus?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» tisper og hannhunder i samme hus
» Noen som har gode ideer ang omlasseringshund!
» "Hyper-dager.. :) " Noen som hjar gode tips?
» Dobermann i forhold til Pinscher? Erfaringer?
» To hanner i samme hus!

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: