Kort sagt så er fargene like, ellers er det mye som skiller dem.
Tror det er mange som vil ha dobermann i mindre utgave eller dp/pinscher i større utgave og dermed tror at den like innpakningen betyr mye likt innhold, også går de for rasene på bakgrunn av det. Men man trenger ikke sammenligne mer enn mentaltester på de to rasene, så ser man at de er temmelig ulike mentalt sett.
Jeg har kun erfaring med dobermann, men har kjennskap til pinscher da rasen har vært en av de jeg har vurdert, så kan komme med mine oppfatninger ut fra hvordan jeg kjenner rasene og hva mentaltester sier.
Begge har vakt i seg, men slik jeg oppfatter det, så er dobermann generelt sett litt mer rasjonell i voktinga sammenlignet med pinscher. Det er også mindre redsel hos dobermann enn hos pinscher, mens pinscher er skarpere enn dobermann. Også har jeg til gode å møte en dobermann som er så "værvar" som mange beskriver sine pinschere.
Pinschere kan gjerne ligge under ett teppe foran peisen dersom været er ille mens en dobermann fortsatt tripper og vil ut.
Det er også endel som skiller de to rasene treningsmessig. Dobermann er mye mer trenbar enn en pinscher. De har mye mer lek i seg, er mer utholden og er generelt mer førerorienterte. En dobermann krever dog mye mer enn en pinscher både i forhold til fysisk og mental trening (sikkert derfor de ikke lar været stoppe seg på samme måte som pinscher kan gjøre
). En dobermann kjeder seg fort og må få brukt seg for å trives optimalt og dersom de får for lite stimuli gir det seg utslag i atferden.
Dobermann er forøvrig en mye mer utbredt rase enn pinscher.