Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Pelsløse flekker

Go down 
+8
Irene
Katharina
Caroline
Gerd-Marit
Ane
Fly
Anne&Denniz
malinck
12 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
malinck

malinck


Antall Innlegg : 70
Join date : 31.10.2009

Pelsløse flekker Empty
PosteTema: Pelsløse flekker   Pelsløse flekker EmptyMan Jul 11 2011, 16:43

Uva har i det siste fått noen pelsløse flekker bak på skuldrene. Ikke store, og ikke klør hun noe nevneverdig heller, men de blir flere og større. Noen som har noen ideer? Setter pris på innspill happy3

[img]Pelsløse flekker Pels1[/img]

[img]Pelsløse flekker Pels2[/img]
Til Toppen Go down
Anne&Denniz

Anne&Denniz


Antall Innlegg : 197
Join date : 29.07.2010
Age : 44
Bosted : Trondheim

Pelsløse flekker Empty
PosteTema: Re: Pelsløse flekker   Pelsløse flekker EmptyMan Jul 11 2011, 18:25

Det kan jo være symptom på veldig mye forskjellig som mangel på noe som f.eks. et mineral, vitamin og/eller fettsyrer. Kan være ubalanse i tarmflora som gjør at kroppen ikke tar opp alt den trenger fra maten, intoleranse for enkelte råvarer, stress, reaksjon på spesielle proteiner, reaksjon på tilsetningstoffer i maten eller karbohydrater, stoffskifteproblemer, allergi osv. (de to sistnevnte er vel mer sjeldne tilstander).
Jeg ville i hvert fall startet med å endre fôr og/eller fôringsrutiner først og fremst og se om det løser seg. Også er jeg litt sånn at jeg angriper et problem fra alle kanter samtidig så jeg hadde sikkert både gitt tilskudd for pels (f.eks. omega3, MSM, B-vitaminer), bakteriekulturer for tarmflora, byttet til et fôr med andre råvarer i og tatt det med ro en stund samtidig men det er fordi jeg er så utålmodig. Men det kan kanskje være lurere å forsøke en ting av gangen samtidig som det kan være noe som har oppstått av flere samvirkende årsaker. Mange hunder reagerer sånn på lakseproteiner (inkl. Denniz om han får for mye av det) vet jeg så om det er laks i maten kan det være årsaken men kan som sagt være mye forskjellig så da er det utelukkingsmetoden som gjelder om dere vil avvente med å ta henne til veterinæren.
Til Toppen Go down
Fly

Fly


Antall Innlegg : 960
Join date : 10.06.2009
Age : 56
Bosted : Halden

Pelsløse flekker Empty
PosteTema: Re: Pelsløse flekker   Pelsløse flekker EmptyMan Jul 11 2011, 18:36

Det der, det ser AKKURATT ut som en reaksjon på flåttmiddel på vei ut av kroppen.
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
Ane

Ane


Antall Innlegg : 1877
Join date : 30.07.2009

Pelsløse flekker Empty
PosteTema: Re: Pelsløse flekker   Pelsløse flekker EmptyMan Jul 11 2011, 18:40

Syns jeg har sett bilder av noe lignende, bla. her på forumet, som en reaksjon på middel mot flått.
Har dere gitt henne noe flåttmiddel i år? Prøver å finne igjen de bildene jeg tenkte på.
Til Toppen Go down
http://mostawesomeristretto.com/
malinck

malinck


Antall Innlegg : 70
Join date : 31.10.2009

Pelsløse flekker Empty
PosteTema: Re: Pelsløse flekker   Pelsløse flekker EmptyMan Jul 11 2011, 18:59

Takker for mange svar Smile

Hun har ikke fått noe som helst flåttmiddel, så det kan det ikke være..

Anne&Denniz skrev:
Det kan jo være symptom på veldig mye forskjellig som mangel på noe som f.eks. et mineral, vitamin og/eller fettsyrer. Kan være ubalanse i tarmflora som gjør at kroppen ikke tar opp alt den trenger fra maten, intoleranse for enkelte råvarer, stress, reaksjon på spesielle proteiner, reaksjon på tilsetningstoffer i maten eller karbohydrater, stoffskifteproblemer, allergi osv. (de to sistnevnte er vel mer sjeldne tilstander).
Jeg ville i hvert fall startet med å endre fôr og/eller fôringsrutiner først og fremst og se om det løser seg. Også er jeg litt sånn at jeg angriper et problem fra alle kanter samtidig så jeg hadde sikkert både gitt tilskudd for pels (f.eks. omega3, MSM, B-vitaminer), bakteriekulturer for tarmflora, byttet til et fôr med andre råvarer i og tatt det med ro en stund samtidig men det er fordi jeg er så utålmodig. Men det kan kanskje være lurere å forsøke en ting av gangen samtidig som det kan være noe som har oppstått av flere samvirkende årsaker. Mange hunder reagerer sånn på lakseproteiner (inkl. Denniz om han får for mye av det) vet jeg så om det er laks i maten kan det være årsaken men kan som sagt være mye forskjellig så da er det utelukkingsmetoden som gjelder om dere vil avvente med å ta henne til veterinæren.

Hun får vom og hundemat valpefor, iblandet litt pro plan, og får salmopet daglig. Det eneste hun har fått annerledes den siste tiden er ett og annet rått egg (for å stimulere pelsvekst), det har jeg kutta ut nå. Hvordan gir man bakteriekultur? Biola?

Kan jo fortelle at jeg selv mistenker demodex. Hun er i en veldig hyper pubertetsperiode nå, og stresser seg lett opp. Lurer på om det kan være det som har utløst det, men tenker å dra til veterinæren ganske snart, for synes det går litt fort i utviklingen..
Til Toppen Go down
Ane

Ane


Antall Innlegg : 1877
Join date : 30.07.2009

Pelsløse flekker Empty
PosteTema: Re: Pelsløse flekker   Pelsløse flekker EmptyMan Jul 11 2011, 19:18

Måtte google bilder av demodex hos hund her, og kom over denne hjemmesiden hvor det står om demodex. Den har også bilde av en pinscher som har det.
Står også som Anne nevnte at det er mye annet som også kan være årsaken til hårløse flekker, lurt å komme seg til veterinær så snart som mulig.
Link her.



Til Toppen Go down
http://mostawesomeristretto.com/
Anne&Denniz

Anne&Denniz


Antall Innlegg : 197
Join date : 29.07.2010
Age : 44
Bosted : Trondheim

Pelsløse flekker Empty
PosteTema: Re: Pelsløse flekker   Pelsløse flekker EmptyMan Jul 11 2011, 19:19

Det kan veten lett finne ut av med en hudprøve men jeg syns ikke det likner på hårsekkmidd, men så har jeg kun lest om det og sett det på bilder. Midden kommer hovedsaklig på hode og ben og det jeg har lest om det er at huden gjerne blir litt rød og kan danne skorper. Men det skader jo ikke å teste happy3
Til Toppen Go down
Gerd-Marit

Gerd-Marit


Antall Innlegg : 454
Join date : 14.06.2009
Age : 55
Bosted : Sandnes

Pelsløse flekker Empty
PosteTema: Re: Pelsløse flekker   Pelsløse flekker EmptyMan Jul 11 2011, 19:20

https://norskpinscherklubb.norwegianforum.net/t2826-utslett

https://norskpinscherklubb.norwegianforum.net/t3516-allergi

Dette er fra Christine/India - og flere har kommentert og tatt bilder av ulike type hudreaksjoner...

God bedring - og håper det er noe dere finner ut av Pelsløse flekker 111968
Til Toppen Go down
http://corasblogg.blogspot.com
Anne&Denniz

Anne&Denniz


Antall Innlegg : 197
Join date : 29.07.2010
Age : 44
Bosted : Trondheim

Pelsløse flekker Empty
PosteTema: Re: Pelsløse flekker   Pelsløse flekker EmptyMan Jul 11 2011, 19:28

malinck skrev:
Hun får vom og hundemat valpefor, iblandet litt pro plan, og får salmopet daglig. Det eneste hun har fått annerledes den siste tiden er ett og annet rått egg (for å stimulere pelsvekst), det har jeg kutta ut nå. Hvordan gir man bakteriekultur? Biola?

Kan jo fortelle at jeg selv mistenker demodex. Hun er i en veldig hyper pubertetsperiode nå, og stresser seg lett opp. Lurer på om det kan være det som har utløst det, men tenker å dra til veterinæren ganske snart, for synes det går litt fort i utviklingen..

Det kan være stress i kombinasjon med f.eks. lakseproteiner. Denniz fikk V&H valpefôr i tillegg til tørrfôr og fikk helt likedane flekker. Så vi byttet til V&H pølser uten laks og da forsvant flekkene ganske så fort. Bakteriekultur kan gis med biola naturell eller så kan man tilsette noe surt i maten som holder PH-verdien nede og da vil de gode bakteriene øke og de dårlige minske naturlig. Det kan gjøres med f.eks. litt eplesidereddik eller MSM med mat eller drikke.
Til Toppen Go down
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

Pelsløse flekker Empty
PosteTema: Re: Pelsløse flekker   Pelsløse flekker EmptyMan Jul 11 2011, 19:56

Min ene hund reagerte også på Proplan med å miste pels, men det var kun to pelsløse flekker.

Jeg synes du skal ta en tur til veterinær. Kanskje hunden har fått en hudinfeksjon eller liknende.
Det kan også hjelpe å bytte til et fôr beregnet på sensitiv hud.
Men med så mange flekker ville jeg absolutt dratt en tur til veterinær snarest happy6
Det er ikke sikkert det skal mer til enn en antibiotikakur for å bli kvitt problemet.

God bedring til frøkna trøst*
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
malinck

malinck


Antall Innlegg : 70
Join date : 31.10.2009

Pelsløse flekker Empty
PosteTema: Re: Pelsløse flekker   Pelsløse flekker EmptyMan Jul 11 2011, 20:12

Anne&Denniz skrev:

Det kan være stress i kombinasjon med f.eks. lakseproteiner. Denniz fikk V&H valpefôr i tillegg til tørrfôr og fikk helt likedane flekker. Så vi byttet til V&H pølser uten laks og da forsvant flekkene ganske så fort. Bakteriekultur kan gis med biola naturell eller så kan man tilsette noe surt i maten som holder PH-verdien nede og da vil de gode bakteriene øke og de dårlige minske naturlig. Det kan gjøres med f.eks. litt eplesidereddik eller MSM med mat eller drikke.

Tror vi skal prøve oss noen dager på V&H uten laks også jeg, har kyllingpølser til mopsen så det kan vi gjøre tvert.

Takk for god-bedring-ønsker Caroline Smile Samboeren har tid å stikke innom veterinæren imorgen, så får håpe vi får noen oppløftende nyheter.

Hun er like pigg og fornøyd da tøtta mi, så håper dette er noe vi får tatt knekken på kjapt.. wub3
Til Toppen Go down
Katharina

Katharina


Antall Innlegg : 199
Join date : 30.04.2010
Bosted : Asker

Pelsløse flekker Empty
PosteTema: Re: Pelsløse flekker   Pelsløse flekker EmptyMan Jul 11 2011, 21:28

Lissa, min eldste, hadde noe liknende i vinter. Dog ikke like mye, men så helt likt ut. Hos henne gjalt det B-vitaminmangel, det tok ikke mange ukene med B-vitamintilskudd i maten før hun var like fin igjen... Får håpe det er noe like enkelt bare happy3 .
Til Toppen Go down
http://www.lisienta.com
Fly

Fly


Antall Innlegg : 960
Join date : 10.06.2009
Age : 56
Bosted : Halden

Pelsløse flekker Empty
PosteTema: Re: Pelsløse flekker   Pelsløse flekker EmptyTir Jul 12 2011, 05:59

Ja protein reaksjon kan det også være, så det er mulig du må dempe på protein inntaktet. Ellers så kan det også være reveskabb eller annen type skabb.
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
malinck

malinck


Antall Innlegg : 70
Join date : 31.10.2009

Pelsløse flekker Empty
PosteTema: Re: Pelsløse flekker   Pelsløse flekker EmptyTir Jul 12 2011, 19:31

Veterinæren var overbevist om at dette var demodex, så nå blir det behandling med advocate, samt hvetekimolje i maten. Håper vi blir kvitt det kjapt. Uva på sin side springer rundt og er gæren fjortisjente som vanlig hun Smile

Takk for alle svar, skal oppdatere når vi har kommet igang og ser om behandlinga virker.
Til Toppen Go down
Ane

Ane


Antall Innlegg : 1877
Join date : 30.07.2009

Pelsløse flekker Empty
PosteTema: Re: Pelsløse flekker   Pelsløse flekker EmptyTir Jul 12 2011, 20:10

Godt hun er frisk og rask ellers da happy3
Jeg trodde man måtte ta hudskrapeprøve for å finne det ut. Sa veterinæren om det var generell eller lokal demodex? Bare leste at hvis det var lokal trengte man ikke gi behandling for det.
(Leste på klubben sine sider.Jeg kan selv kan altfor lite om sykdommen, derfor jeg blir nysgjerrig. )
Fortsatt god bedring til Uva sidehug
Til Toppen Go down
http://mostawesomeristretto.com/
malinck

malinck


Antall Innlegg : 70
Join date : 31.10.2009

Pelsløse flekker Empty
PosteTema: Re: Pelsløse flekker   Pelsløse flekker EmptyTir Jul 12 2011, 20:18

Jeg var ikke med henne selv, så har bare fått det fortalt.
Men nei, hun hadde ikke sagt noe om typen demodex, bare at ved så sterk mistanke som hos Uva valgte de å anbefale behandling..
Til Toppen Go down
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Pelsløse flekker Empty
PosteTema: Re: Pelsløse flekker   Pelsløse flekker EmptyTir Jul 12 2011, 20:22

Sitat :
Jeg trodde man måtte ta hudskrapeprøve for å finne det ut. Sa veterinæren om det var generell eller lokal demodex? Bare leste at hvis det var lokal trengte man ikke gi behandling for det.
Ordentlig og seriøs diagnose kan ikke stilles uten skapeprøve som må være dyp nok. Lokal form har vanligvis opp til 5 flekker, men er det noe få mer så hadde jeg nok ikke behandlet med en gang men registrert nøye antall flekker og plassering slik at jeg kunne se om det blir mer (-->behandling) eller om det går over av seg selv.

Og det er viktig å informere oppdretteren, er det flere i kullet med lokal demodex eller en med generell demodex så skal ikke hverken friske kullsøsken eller foreldre brukes til avl.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Pelsløse flekker Empty
PosteTema: Re: Pelsløse flekker   Pelsløse flekker EmptyTir Jul 12 2011, 20:23

Sitat :
Jeg var ikke med henne selv, så har bare fått det fortalt.
Men nei, hun hadde ikke sagt noe om typen demodex, bare at ved så sterk mistanke som hos Uva valgte de å anbefale behandling..

Det er ikke godt nok etter min mening. Vi snakker om alvorlige ting som kan sette avlsperre ikke bare til Uva men kullsøsken og foreldre.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
malinck

malinck


Antall Innlegg : 70
Join date : 31.10.2009

Pelsløse flekker Empty
PosteTema: Re: Pelsløse flekker   Pelsløse flekker EmptyTir Jul 12 2011, 20:48

Hmm, takker så mye for svar. Det var det siste jeg ville høre da, men det er jo ikke din feil..
Skal ta en telefon til veterinæren imorgen, og så får vi se om vi kommer oss på en time til et annet kontor kanskje.

Krysser alt jeg har for at det ikke er demodex... sad3
Til Toppen Go down
Gry

Gry


Antall Innlegg : 377
Join date : 22.06.2009
Age : 40
Bosted : Karmøy

Pelsløse flekker Empty
PosteTema: Re: Pelsløse flekker   Pelsløse flekker EmptyOns Jul 13 2011, 01:13

Følger spent med på tråden her, da Nadira har fått noen lignende symptomer.

Har Uva røytet unormalt mye...?

Må bare nevne at jeg synes det er rart at Uva fikk behandling for demodex uten at det var påvist med hudskraping. Dersom det er lokal demodex trengs det ingen behandling, og etter hva jeg har lest så skal man skal heller aldri gi behandling på et så tidlig stadie siden det er viktig å se an hvordan det hele utvikler seg - om den blir bra av seg selv eller om det kan være snakk om generell demodex.
Til Toppen Go down
http://ilmoonadira.wordpress.com/
HeidiM

HeidiM


Antall Innlegg : 89
Join date : 26.06.2009
Age : 52
Bosted : Hammerfest

Pelsløse flekker Empty
PosteTema: Re: Pelsløse flekker   Pelsløse flekker EmptyOns Jul 13 2011, 20:04

Heisann! ser helt likens ut som Shadow når han har sine allergiske utbrudd! han fikk også behandling mot demo selv om vet ikke trodde det var det..funka ikke selvsagt, for det va ikke demo. fikk tatt allergi prøver som viste at han var allergisk mot omtrent alt av pollen no0 mista han nesten i jula pga av mye kortison..han klødde ikke nåt spes, men våkna ofte om natta av at han slikka.. vi har nu kjørt han på nåt som hete atopica og han e frisk happy4 men det e en grisedyr og livslang behandling som også i perioda må bruke medisina for å roe ned slimhinne i mage og tarm, for denne behandlinga e ganske sterk..du må til vet for å ta prøva..det bør man uansett når sånt oppstår. Lykke til videre og masse god bedring happy6 klæm fra oss i Nord wink3
Til Toppen Go down
http://hmauno@gmail.com
malinck

malinck


Antall Innlegg : 70
Join date : 31.10.2009

Pelsløse flekker Empty
PosteTema: Re: Pelsløse flekker   Pelsløse flekker EmptyOns Jul 13 2011, 20:14

Idag kom jeg hjem til en valp som såvidt orket å hilse på meg, mot det normale logre-til-man-slår-krøll-på-seg og sprettball-oppførsel.
Hun var bare varm og slapp, og termometeret viste 40,7.

Vel fremme og inne hos dyrlegen, ca 45 minutter senere, var feberen 41,4. Men det er ingen åpenbar grunn til at hun skal ha feber, alt er ved det normale.. Veterinæren sier at den vanligste årsaken til såpass høy feber er UVI. Han tok blodprøve og ga henne antibiotika-sprøyte, og ellers ble vi enige om å ringes imorgen tidlig. Han syntes hun så veldig "pigg" ut til å ha såpass høy feber da (hun var/er jo alt annet enn pigg, men sånn tatt i betraktning).

Vel hjemme legger Uva seg ned, og etter noen minutter kasta hun plutselig opp. Bare en gang, og en times tid etter det spiste hun maten sin med god lyst, så jeg tenker det kom litt sånn ut av det blå jeg.

Nå har hun sovet og sovet, og jeg synes hun kjennes litt mindre varm. Vi var ute og tissa på plena nå, fikk fanget urinen i et lokk, men ingen spor etter blod heldigvis. Veterinæren ba oss se etter det, og se til at hun faktisk tissa.

I tillegg til dette, som jeg ikke nevnte igår, har hun et snev av ørebetennelse. Hun er litt rød og ru ytterst i øregangene. Akkurat nå tenker jeg at summa sumarum, så har immunforsvaret hennes fått seg en real knekk, og det gir seg utslag i div rare infeksjoner.

Vår faste veterinær var enig i at hudprøve/biopsi var fornuftig i dette tilfellet, men vi må vente med det til hun er feberfri.
Har vondt av henne jeg, og håper håper at alt dette er konsekvenser av uutviklet immunforsvar. Vi får se hva blodprøver, og etterhvert biopsi, forteller.
Til Toppen Go down
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Pelsløse flekker Empty
PosteTema: Re: Pelsløse flekker   Pelsløse flekker EmptyOns Jul 13 2011, 20:26

God bedring til Uva ! Og ta evt. biopsi/hudprøve først når hun er frisk hvis det da fortsatt er behov for det. Kan jo hende at pelsproblemene også forsvinner når infeksjonen er over. Men først får derer vente svar på utvidet blodprøve.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 43
Bosted : Oslo

Pelsløse flekker Empty
PosteTema: Re: Pelsløse flekker   Pelsløse flekker EmptyOns Jul 13 2011, 20:31

Huffda, stakkars liten, får håpe hun snart er i form igjen! sad3 Det er veldig vanlig å se symptomer i ørene også ved allergi, ører, poter og snute er steder man ofte først ser det, så det kan jo kanskje tyde litt på at hun muligens kan være allerigisk for no...
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
malinck

malinck


Antall Innlegg : 70
Join date : 31.10.2009

Pelsløse flekker Empty
PosteTema: Re: Pelsløse flekker   Pelsløse flekker EmptyOns Jul 13 2011, 20:34

Takk for svar og god-bedring-ønsker, Gry, Heidi og Irene Smile

Og for å svare på spørsmål, Uva er jo såpass ung ennå (9mnd) at jeg ikke har sett noe mønster i røytinga. Hun har røyta, men jeg tenkte det var en normal røyteperiode for henne nå. Så bildene dine av Nadira, og jeg synes det ser annerledes ut med flassing og "klumper" i huden hos Nadira..? Uva sin hud ser ganske fin ut, liittegrann flass, ellers normal. Bare pelsen som detter av..

Jeg tror heller ikke det er allergi, det har vi sett på mopsen, og dette ligner ikke. Men utelukker det selvfølgelig ikke, jeg bare tror ikke det er det første vi skal sjekke for.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Pelsløse flekker Empty
PosteTema: Re: Pelsløse flekker   Pelsløse flekker Empty

Til Toppen Go down
 
Pelsløse flekker
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++
» Gule flekker på plenen
» Kviser/ hårløse flekker

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Helse og stell av hunden-
Gå Til: