Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++

Go down 
+6
Christine
Lex
Anne&Denniz
Fly
Irene
Gry
10 posters
AvInnlegg
Gry

Gry

Antall Innlegg : 377

Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++ Empty
PosteTema: Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++   Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++ EmptyTir Jul 12 2011, 23:50

Nadira har i det siste begynt å røyte kraftig. Jeg vet ikke nøyaktig når det begynte, men er noe som har begynt nylig og temmelig plutselig, kanskje for rundt en ukes tid siden. Vanligvis røyter hun minimalt og har en flott pelskvalitet, tett og glansfull. Hun har jo som de fleste andre hunder røyteperioder der hun slipper mye pels om gangen, men denne gangen synes jeg det er helt ekstremt, så jeg begynner jo å lure på om dette er noe mer enn bare en vanlig røyteperiode. huh3 Da jeg spylte henne i badekaret her om dagen (brukte ikke shampo, kun spylte med vann) ble sluket helt tett av hår. Jeg børstet henne etterpå for å fjerne løse hår, og etter 5 min børsting var dette resultatet:

Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++ Hr

Etterhvert som røytingen har pågått har det kommet flere og flere flekker der pelsen er veldig tynn og hvor man ser huden gjennom (nokså likt som Uva til Malinck har i denne tråden.) Særlig en av disse flekkene (på skulderen) begynner å bli stor, og denne flekken er full av bittesmå klumper/hevelser i huden (ikke sår) i tillegg til at huden er tørr og flasser av akkurat der. Hun har kun disse klumpene og flasset på denne ene store flekken, ikke på de mindre flekkene eller noen andre steder på kroppen.

Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++ Hr2

Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++ Flekk

Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++ Hr3

Er det noen som har vert borti noe lignende? Vi drar til veterinær med henne i morgen, men jeg tenkte å spørre her alikevel.

Det eneste jeg kan komme på som er utenom "det vanlige" i hverdagen vår er at hun har badet endel i saltvann i det siste (blir grundig spylt i rent vann når vi kommer hjem), kan dette ha en sammenheng...? Når jeg tenker meg om så hadde hun noe lignende i fjor sommer også, husker hun hadde noen "nupper" og flekker med lite hår hvertfall (kan ikke huske at hun røytet så ekstremt, dog), men det gikk fort over av seg selv så jeg tenkte ikke mer over det.
Til Toppen Go down
http://ilmoonadira.wordpress.com/
Irene

Antall Innlegg : 990

PosteTema: Re: Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++   Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++ EmptyOns Jul 13 2011, 05:13

Har ikke hatt slik på mine, men ville tippe på en hundinfeksjon. Men du får nok svar hos vet.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Fly

Fly

Antall Innlegg : 960

PosteTema: Re: Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++   Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++ EmptyOns Jul 13 2011, 06:53

Det ligner på slikt melke eksem jeg hadde på mine nyfødte valper en gang. Om hun får for mye fett/protein i maten så kan det gi en slik hudreaksjon med skorpelignende flass.
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
Anne&Denniz

Anne&Denniz

Antall Innlegg : 197

PosteTema: Re: Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++   Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++ EmptyOns Jul 13 2011, 12:01

Kanskje sopp eller bakterieinfeksjon i huden..? Men hudinfeksjoner (eller demodex som nevnt i den andre tråden) skal vel som regel ikke oppstå hos friske voksne hunder med et godt immunforsvar og et balansert kosthold. Du får holde oss oppdatert etter veterinærbesøket så vi får høre hva de mente, er sikkert ikke noe alvorlig:o)
Til Toppen Go down
Lex

Lex

Antall Innlegg : 2547

PosteTema: Re: Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++   Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++ EmptyOns Jul 13 2011, 16:41

Ta en titt på tråden til -Linda- som ligger nesten nederst på side 5 her i samme emneforum så kanskje du kan få noen svar...
Til Toppen Go down
http://www.far-away.org
Christine

Christine

Antall Innlegg : 344

PosteTema: Re: Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++   Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++ EmptyFre Jul 15 2011, 13:40

Jeg ville tatt en allergitest. Ser ut som en hudinfeksjon, som kan komme av allergi. En hudbiopsi vil også fortelle om hun trenger antibiotika.
Til Toppen Go down
Marion G

Marion G

Antall Innlegg : 995

PosteTema: Re: Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++   Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++ EmptyFre Jul 15 2011, 18:05

Ville tatt en tur til Landen happy6
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Gry

Gry

PosteTema: Re: Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++   Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++ EmptyLør Jul 16 2011, 01:07

Takk for alle innspill! Kan jo komme med en oppdatering her: Veterinæren mente at det var kontaktallergi, siden det bare var på ene siden, og at blemmene både blusset opp og forsvant igjen så fort. Så vi skulle komme tilbake for en nermere utredning hvis det ble verre igjen eller at symptomene kom tilbake senere en gang, men akkurat nå mente han at det ikke var nødvendig med noe nermere underøkelse. Så vi får bare se det an litt, og krysse fingrene for at det er noe forbigående! happy3

Marion G skrev:

Er der vi har vert, flinkeste veterinæren i distriktet. happy6
Til Toppen Go down
Marion G

Marion G

Antall Innlegg : 995

PosteTema: Re: Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++   Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++ EmptyLør Jul 16 2011, 17:23

Gry skrev:
Takk for alle innspill! Kan jo komme med en oppdatering her: Veterinæren mente at det var kontaktallergi, siden det bare var på ene siden, og at blemmene både blusset opp og forsvant igjen så fort. Så vi skulle komme tilbake for en nermere utredning hvis det ble verre igjen eller at symptomene kom tilbake senere en gang, men akkurat nå mente han at det ikke var nødvendig med noe nermere underøkelse. Så vi får bare se det an litt, og krysse fingrene for at det er noe forbigående! happy3

Marion G skrev:

Er der vi har vert, flinkeste veterinæren i distriktet. happy6

happy6
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Gry

Gry

PosteTema: Re: Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++   Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++ EmptyTir Jul 19 2011, 23:23

Jeg kan jo oppdatere denne tråden da, for dere som vil vite hvordan det går.

Klumpene/hevelsene Nadira hadde i huden på den ene skulderen forsvant raskt (etter ca 1 døgn). Men på søndag oppdaget jeg nye klumper i området rundt tissen hennes, så da dro vi til veterinæren igjen på mandag. Vi var hos en annen veterinær denne gangen, men hun mente også at klumpene hun hadde på skulderen antagentlig kom av at hun hadde vert borti noen planter el.l som hun hadde reagert på, mens røytinga og klumpene rundt tissen antagentlig skyltes hormoner i forbindelse med at hun er på vei til å få løpetid, og at disse 2 tingene altså ikke hadde noen sammenheng med hverandre. Noe som antagentlig kan stemme, for klumpene rundt tissen har nå blitt til "kviser" med puss i, mens de på skulderen bare var "hevelser" som forsvant av seg selv. happy3

Jeg nevnte demodex å spurte om hun trodde det kunne være det - det trodde hun ikke, men hun tok likevel skrapeprøve av huden og nappet ut noen hårstrå som hun så på i mikroskop, uten å se noen tegn til demodex (altså hårsekkmidd).

Til Toppen Go down
Cesilie

Cesilie

Antall Innlegg : 1217

PosteTema: Re: Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++   Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++ EmptyOns Jul 20 2011, 04:50

Er det ikke det ene, så er det det andre... wink3 Får ikke håpe det er Demodex, men at det bare er to tilfeldigheter. Om det er løpetiden som er i anmarsj, så vil det jo forsvinne snart. Får håpe hun blir frisk og rask i pelsen sin snart happy3
Til Toppen Go down
Eva
Admin
Eva

Antall Innlegg : 1839

PosteTema: Re: Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++   Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++ EmptyOns Jul 20 2011, 08:20

God bedring til frøkna happy6
Til Toppen Go down
http://www.whiquila.com
malinck

malinck

Antall Innlegg : 70

PosteTema: Re: Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++   Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++ EmptyOns Jul 20 2011, 14:26

Åh, så godt at det har blitt bedre! happy5
Til Toppen Go down
Fly

Fly

Antall Innlegg : 960

PosteTema: Re: Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++   Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++ EmptyFre Jul 22 2011, 06:39

God bedring til frøkna:) Løpetiden er ikke til å spøke med se:)
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
Sponsored content

PosteTema: Re: Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++   Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++ Empty

Til Toppen Go down

Plutselig, kraftig røyting, pelsløse flekker ++
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Pelsløse flekker
» Hårløseflekker og veldig mye røyting -------> Kraftig hudinfeksjon bilder s. 9
» Røyting på DP?!
»  OBS - Kraftig reaksjon på 12-ukers vaksinen hos pinscher! - OBS
» Kviser/ hårløse flekker