Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 valpebiting eller bare en dårlig vane?

Go down 
+3
Camilla J
Linn
Christine
7 posters
AvInnlegg
Christine

Christine


Antall Innlegg : 344
Join date : 24.12.2009
Age : 40
Bosted : Stavanger

valpebiting eller bare en dårlig vane? Empty
PosteTema: valpebiting eller bare en dårlig vane?   valpebiting eller bare en dårlig vane? EmptySøn Mai 23 2010, 09:16

India var fæl på valpebiting, og beit på alt og alle. Hun har blitt mye bedre, og biter (nesten ikke happy4 ) på mennesker, men gnager fortsatt mye på ting hun ikke skal gnage på. Jeg hadde et håp om at hun skulle slutte med det når hun var ferdig med tannfellingen, men det har hun jo da altså ikke! Det har gått med en del senger, tepper, seler, halsbånd, koppel. Vi har nå måtte gjerde inne sofaen etter at hun gnagde hull i et hjørne i et ubevoktet øyeblikk, så nå er det vi som sitter i bur blink00 Hun har en haug med tyggeting, men fleecetepper og sofaer smaker tydeligvis mye bedre. Har prøvd med sånn spray som skal gjøre at det smaker vondt, men det hjalp lite eller ingenting. Når hun biter på noe hun ikke skal bite på så bytter jeg det med noe av det hun får bite på, og roser henne når hun biter på sine egne ting.

Er dette fortsatt valpebiting, eller har det rett og slett bare blitt en uvane? Hun er 6 og en halv måneder, og har ikke hatt løpetid ennå. Hun er veldig valp ennå, og det må skje noe hele veien hvis hun skal være fornøyd.
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

valpebiting eller bare en dårlig vane? Empty
PosteTema: Re: valpebiting eller bare en dårlig vane?   valpebiting eller bare en dårlig vane? EmptySøn Mai 23 2010, 09:45

Mine tygget ganske mye frem til 8-9 måneder, så at hun fortsatt holder på er nok ikke helt uvanlig. Gi henne mye annet å tygge på og gi alternativene når hun nærmer seg forbudte ting. Men husk å avbryte det hun holder på med (putt en hånd mellom henne og det hun prøver seg på eller evt hele deg mellom) så hun skjønner at det ikek var helt riktig Smile
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Christine

Christine


Antall Innlegg : 344
Join date : 24.12.2009
Age : 40
Bosted : Stavanger

valpebiting eller bare en dårlig vane? Empty
PosteTema: Re: valpebiting eller bare en dårlig vane?   valpebiting eller bare en dårlig vane? EmptySøn Mai 23 2010, 12:55

Linn skrev:
Mine tygget ganske mye frem til 8-9 måneder, så at hun fortsatt holder på er nok ikke helt uvanlig. Gi henne mye annet å tygge på og gi alternativene når hun nærmer seg forbudte ting. Men husk å avbryte det hun holder på med (putt en hånd mellom henne og det hun prøver seg på eller evt hele deg mellom) så hun skjønner at det ikek var helt riktig Smile

Det var beroligende å høre happy6
Til Toppen Go down
Camilla J

Camilla J


Antall Innlegg : 477
Join date : 15.06.2009
Age : 37
Bosted : Trondheim

valpebiting eller bare en dårlig vane? Empty
PosteTema: Re: valpebiting eller bare en dårlig vane?   valpebiting eller bare en dårlig vane? EmptySøn Mai 23 2010, 13:29

Gi henne masse gode tyggeting så forhåpentligvis slipper du gnagingen på masse annet rart Smile Er ikke noe morsomt når det går utover inventaret Smile Odin her har ting tilgjengelig hele tiden,kjøper margbein på butikken som er ganske holdbare som han elsker happy6
Til Toppen Go down
Christine

Christine


Antall Innlegg : 344
Join date : 24.12.2009
Age : 40
Bosted : Stavanger

valpebiting eller bare en dårlig vane? Empty
PosteTema: Re: valpebiting eller bare en dårlig vane?   valpebiting eller bare en dårlig vane? EmptyMan Mai 24 2010, 20:48

Camilla J skrev:
Gi henne masse gode tyggeting så forhåpentligvis slipper du gnagingen på masse annet rart Smile Er ikke noe morsomt når det går utover inventaret Smile Odin her har ting tilgjengelig hele tiden,kjøper margbein på butikken som er ganske holdbare som han elsker happy6

margeben må testes happy6 Hun har jo masse tyggeting liggende ute hele veien, men tyggebehovet er så stort, samtidig som at hun blir enormt fort lei av ting. Hun vil f eks ikke ha to like ben etter hverandre. Er vanskelig å finne masse forskjellige typer tyggeben. Jeg mistenker jo at hun tygger på ting for å få oppmerksomhet, eller at hun kjeder seg. Forhåpentligvis går det seg til med litt avledning happy3
Til Toppen Go down
Camilla J

Camilla J


Antall Innlegg : 477
Join date : 15.06.2009
Age : 37
Bosted : Trondheim

valpebiting eller bare en dårlig vane? Empty
PosteTema: Re: valpebiting eller bare en dårlig vane?   valpebiting eller bare en dårlig vane? EmptyMan Mai 24 2010, 22:03

Får teste ut litt forskjellige tyggeting og finne noe hun liker happy3 Får se på vanlig matbutikk og teste de ut,er ikke så dumme de nei.Lykke til også håper vi at det går over etterhvert happy6
Til Toppen Go down
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

valpebiting eller bare en dårlig vane? Empty
PosteTema: Re: valpebiting eller bare en dårlig vane?   valpebiting eller bare en dårlig vane? EmptyTir Mai 25 2010, 14:39

Scot liker også å tygge, heldigvis tygger han kun på ting han får lov til. Anbefaler deg å hamstre inn litt, jeg pleier å handle herfra http://www.mamut.net/dogsnacks/ og legge alt i fryseren. Da unngår man lukt, samt at det virker kjølende. De har rask levering, GODE priser og bra varer. Scot har nesten begynt å bli litt kresen, hehe.

Lykke til!!
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Christine

Christine


Antall Innlegg : 344
Join date : 24.12.2009
Age : 40
Bosted : Stavanger

valpebiting eller bare en dårlig vane? Empty
PosteTema: Re: valpebiting eller bare en dårlig vane?   valpebiting eller bare en dårlig vane? EmptyTir Mai 25 2010, 16:46

Camilla J skrev:
Får teste ut litt forskjellige tyggeting og finne noe hun liker happy3 Får se på vanlig matbutikk og teste de ut,er ikke så dumme de nei.Lykke til også håper vi at det går over etterhvert happy6
i

Fant ikke margeben på butikken (meny). Hvor finner du det? I ferskvaren, fryseren el blandt hundetingene?? Hehe.. wink3 evnt hvilken butikk bruker du?

ElinK skrev:
Scot liker også å tygge, heldigvis tygger han kun på ting han får lov til. Anbefaler deg å hamstre inn litt, jeg pleier å handle herfra http://www.mamut.net/dogsnacks/ og legge alt i fryseren. Da unngår man lukt, samt at det virker kjølende. De har rask levering, GODE priser og bra varer. Scot har nesten begynt å bli litt kresen, hehe.

Lykke til!!

Takk for tipset happy3 Jeg har allerede bestilt derifra, og har vært kjempefornøyd. Rask levering, og rimelig! MEN de skal da ikke ha mer enn et par av disse godsakene i uka? India får eks en grisehale el en oskemuskel fre og lør, for de anbefaler vel å ikke gi mer enn en el eller to i uka?? En grisehale har hun fortært på et kvater, og en muskel varer litt lengere.

Ellers får hun en del kjøttben som du får på dyrebutikker, tørket hud, dentastik, kong med leverpostei, og andre gnagebein fra dyrebutikk. Hun er ganske bortskjemt nå ja, og blir mer og mer kresen på hva hun gidder å tygge på happy4 men hva gjør man ikke for å få spise middag i fred?!
Til Toppen Go down
Camilla J

Camilla J


Antall Innlegg : 477
Join date : 15.06.2009
Age : 37
Bosted : Trondheim

valpebiting eller bare en dårlig vane? Empty
PosteTema: Re: valpebiting eller bare en dårlig vane?   valpebiting eller bare en dårlig vane? EmptyTir Mai 25 2010, 23:53

Er helt vanlige tyggebein på butikk sammens med hundematen o.l. Finner de som oftest på Bunnpris eller Rema happy3
Til Toppen Go down
Lene

Lene


Antall Innlegg : 2752
Join date : 15.06.2009
Age : 41
Bosted : Trondheim

valpebiting eller bare en dårlig vane? Empty
PosteTema: Re: valpebiting eller bare en dårlig vane?   valpebiting eller bare en dårlig vane? EmptyOns Mai 26 2010, 11:37

Christine skrev:
MEN de skal da ikke ha mer enn et par av disse godsakene i uka? India får eks en grisehale el en oskemuskel fre og lør, for de anbefaler vel å ikke gi mer enn en el eller to i uka?? En grisehale har hun fortært på et kvater, og en muskel varer litt lengere.

Jeg varierer litt med hvilke tyggeting Azarel får (vomstrimler, oksepenis, grisehaler, tyggepinner osv), men han får minst en om dagen og det virker ikke som han tar noe skade av det. wink3
Jeg har også hørt/lest at de skal ha maks 2 i uken av forskjellige ting, men han får ikke det samme hver dag da. Så da blir det kanskje 2 av hver ting per uke.
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
Garp

Garp


Antall Innlegg : 664
Join date : 11.06.2009
Bosted : Bartebyen

valpebiting eller bare en dårlig vane? Empty
PosteTema: Re: valpebiting eller bare en dårlig vane?   valpebiting eller bare en dårlig vane? EmptyOns Mai 26 2010, 12:09

Lene skrev:
Christine skrev:
MEN de skal da ikke ha mer enn et par av disse godsakene i uka? India får eks en grisehale el en oskemuskel fre og lør, for de anbefaler vel å ikke gi mer enn en el eller to i uka?? En grisehale har hun fortært på et kvater, og en muskel varer litt lengere.

Jeg varierer litt med hvilke tyggeting Azarel får (vomstrimler, oksepenis, grisehaler, tyggepinner osv), men han får minst en om dagen og det virker ikke som han tar noe skade av det. wink3
Jeg har også hørt/lest at de skal ha maks 2 i uken av forskjellige ting, men han får ikke det samme hver dag da. Så da blir det kanskje 2 av hver ting per uke.

En god grunn til å ikke gi for mye sånt er at det er mye proteiner i griseører o.l Og vi kjenner jo alle "gemyttet" til kroppsbyggere. cool mad1 (ikke at jeg mener noe om deres hunders gemytt, jeg bare nevner at dette kan være en god grunn tilå ikke gi for mye)
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
Lene

Lene


Antall Innlegg : 2752
Join date : 15.06.2009
Age : 41
Bosted : Trondheim

valpebiting eller bare en dårlig vane? Empty
PosteTema: Re: valpebiting eller bare en dårlig vane?   valpebiting eller bare en dårlig vane? EmptyOns Mai 26 2010, 14:32

Garp skrev:
En god grunn til å ikke gi for mye sånt er at det er mye proteiner i griseører o.l Og vi kjenner jo alle "gemyttet" til kroppsbyggere. cool mad1 (ikke at jeg mener noe om deres hunders gemytt, jeg bare nevner at dette kan være en god grunn tilå ikke gi for mye)

Jeg har også hørt om hunder som har blitt dårlige i magen av å spise for mye griseører.

I vårt tilfelle så funker det kjempefint med forskjellige tyggeting hver dag (ikke det samme hver dag da). Men man bør kanskje se an sin egen hund og finne ut hva/hvor mye den tåler også. Noen hunder tåler jo fint et griseøre hver dag, mens andre blir dårlig av et i uka f.eks.
Og så ville jeg nok vært litt mer forsiktig med valper. Der kanskje det holder mad et halvt griseøre istedenfor et helt.
(Bruker griseører som eksempel, men det gjelder selvfølgelig uansett hvilken type tyggeting det er snakk om. wink3 )
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 37
Bosted : Hokksund

valpebiting eller bare en dårlig vane? Empty
PosteTema: Re: valpebiting eller bare en dårlig vane?   valpebiting eller bare en dårlig vane? EmptyOns Mai 26 2010, 16:32

Gutta her får en oksemuskel (penis) rundt tre - fire ganger i uken - smaker visst veldig godt, varer litt og godt for tennene happy6 Men må gi advarsel om noe vond lukt.. hehe..
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Christine

Christine


Antall Innlegg : 344
Join date : 24.12.2009
Age : 40
Bosted : Stavanger

valpebiting eller bare en dårlig vane? Empty
PosteTema: Re: valpebiting eller bare en dårlig vane?   valpebiting eller bare en dårlig vane? EmptyOns Mai 26 2010, 19:37

India er jo nesten utvokst, veier 14,6kg og er 45-47cm høy. Så henne kropp burde vel "tåle" like mye som en voksens selv om hun er valp ennå? Hun er sjelden dårlig i magen, og tåler det meste (bank i bordet), så kanskje hun kan få en muskel eller hale ekstra i uken. Det er jo ikke alltid de andre, kjedelige beina faller i smak, og da kan det fort gå ut over noe annet som hun ikke får bite på dry
Til Toppen Go down
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 37
Bosted : Hokksund

valpebiting eller bare en dårlig vane? Empty
PosteTema: Re: valpebiting eller bare en dårlig vane?   valpebiting eller bare en dårlig vane? EmptyOns Mai 26 2010, 19:57

Christine skrev:
India er jo nesten utvokst, veier 14,6kg og er 45-47cm høy. Så henne kropp burde vel "tåle" like mye som en voksens selv om hun er valp ennå? Hun er sjelden dårlig i magen, og tåler det meste (bank i bordet), så kanskje hun kan få en muskel eller hale ekstra i uken. Det er jo ikke alltid de andre, kjedelige beina faller i smak, og da kan det fort gå ut over noe annet som hun ikke får bite på dry

Jeg har alltid med de hundene jeg har hatt begynt tidelig å gi oksemusker, griseører o.l for å bygge opp magen til å tåle å få litt snacks uten at den protesterer wink3 HVis du ikke har merket noe på henne, hadde jeg absolutt gitt henne litt bein med smak i, oksehud smaker veldig lite og er ikke alltid like intressant.. Om det skulle bli for mye sier magen ifra, ikke noe værre en det wink3
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

valpebiting eller bare en dårlig vane? Empty
PosteTema: Re: valpebiting eller bare en dårlig vane?   valpebiting eller bare en dårlig vane? EmptyTor Mai 27 2010, 11:31

Maiken skrev:
Christine skrev:
India er jo nesten utvokst, veier 14,6kg og er 45-47cm høy. Så henne kropp burde vel "tåle" like mye som en voksens selv om hun er valp ennå? Hun er sjelden dårlig i magen, og tåler det meste (bank i bordet), så kanskje hun kan få en muskel eller hale ekstra i uken. Det er jo ikke alltid de andre, kjedelige beina faller i smak, og da kan det fort gå ut over noe annet som hun ikke får bite på dry

Jeg har alltid med de hundene jeg har hatt begynt tidelig å gi oksemusker, griseører o.l for å bygge opp magen til å tåle å få litt snacks uten at den protesterer wink3 HVis du ikke har merket noe på henne, hadde jeg absolutt gitt henne litt bein med smak i, oksehud smaker veldig lite og er ikke alltid like intressant.. Om det skulle bli for mye sier magen ifra, ikke noe værre en det wink3

Helt enig! Scot har fått litt av hvert fra vi fikk han, og han har aldri reagert på noe han har fått happy6
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Sponsored content





valpebiting eller bare en dårlig vane? Empty
PosteTema: Re: valpebiting eller bare en dårlig vane?   valpebiting eller bare en dårlig vane? Empty

Til Toppen Go down
 
valpebiting eller bare en dårlig vane?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Dårlig matlyst eller hva kan det være?
» Er ikke bare bare å være kastrert gutt....
» Denne mannen burde ikke hatt hund, eller PC, eller vindu!
» Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk
» Avl og dårlig gemytt

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Valper og unghunder-
Gå Til: