| Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk | |
|
+11Torkil Benedicte Gry Elena Eva Tine -Malin- Kennel Mirenzo Fly Nina (Kennel Dijontoma) Linn Simira 15 posters |
|
Av | Innlegg |
---|
Simira
Antall Innlegg : 1072 Join date : 14.06.2009 Bosted : Oslo
| Tema: Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk Fre Jun 25 2010, 18:59 | |
| Dette er ingen kritikk mot dyslektikere eller andre som har lese- og skrivevansker, men et tips om noe som mange er usikker på. Jeg måtte sjekke det selv, og har tilogmed vært i epost-kontakt med språkrådet, men konklusjonen er altså at på norsk skriver vi rasenavn med liten forbokstav. Selv de med stedsnavn i rasenavnet (newfoundlandshund osv.). Kom på det da jeg fikk PP. nr. 2 i posten i dag, der var det nemlig en del feil på det. Raseklubbens blad og oppdrettersider er kanskje noen av de stedene jeg synes man bør anstrenge seg for å få det riktig. Ellers var bladet forresten veldig bra, godt jobba Lene! | |
|
| |
Linn Admin
Antall Innlegg : 3571 Join date : 10.06.2009 Bosted : Akershus
| Tema: Re: Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk Fre Jun 25 2010, 19:20 | |
| Jeg er i utgangspunktet klar over dette, men si fra om det har kommet inn noe på eks klubbens hjemmeside! Det er sikkert ikke alt vi har klart å finlese og sile ut | |
|
| |
Nina (Kennel Dijontoma)
Antall Innlegg : 3668 Join date : 11.06.2009 Age : 43 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk Fre Jun 25 2010, 19:23 | |
| Denne "diskusjonen" hadde vi på det gamle forumet, og det ble opplyst om at det skrives med liten bokstav der også... Men som Linn sier, så går det jo av og til litt fort i svingene for de som egentlig er klar over det også... | |
|
| |
Fly
Antall Innlegg : 960 Join date : 10.06.2009 Age : 56 Bosted : Halden
| Tema: Re: Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk Lør Jun 26 2010, 04:11 | |
| For å si det rett ut simira, så hopper og driter jeg i hva du skriver om den saken, for mine Dvergpinschere er verdt en stor D for å vise hva de betyr for meg. Og siden man ikke kan uttrykke seg med fakter og kropps språk på et forum, så må det bli i store bokstaver | |
|
| |
Kennel Mirenzo
Antall Innlegg : 1083 Join date : 10.06.2009 Age : 39 Bosted : Ski
| Tema: Re: Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk Lør Jun 26 2010, 07:57 | |
| I bannerene mine har jeg Oppdrett av Dvergpinscher og Oppdrette av Stafffordshire Bull Terrier. Jeg vet at det er feil å skrive stor bokstav tre ganger i rasenavnet, men jeg syns nå det ser mye penere ut på en banner enn med små bokstaver. Så det er grunnen til at jeg har det sånn Syns nå det er viktigere at man skriver rasenavnet riktig da. For det er en del som skriver dvergpinsher, staffordshire bullterrier eller engelsk staffordhire bull terrier. | |
|
| |
Simira
| Tema: Re: Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk Lør Jun 26 2010, 08:07 | |
| - Fly skrev:
- For å si det rett ut simira, så hopper og driter jeg i hva du skriver om den saken, for mine Dvergpinschere er verdt en stor D for å vise hva de betyr for meg. Og siden man ikke kan uttrykke seg med fakter og kropps språk på et forum, så må det bli i store bokstaver
Jeg må innrømme at jeg ikke synes noe om folk som skriver rasenavn feil for å promotere rasen sin heller. Men nå skal ikke jeg ha noe dp, så deg om det. | |
|
| |
Linn Admin
Antall Innlegg : 3571 Join date : 10.06.2009 Bosted : Akershus
| |
| |
Simira
| Tema: Re: Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk Lør Jun 26 2010, 08:48 | |
| Som overskrift eller første ord i en setning skal det såklart skrives med stor forbokstav, som alt annet. | |
|
| |
Fly
| Tema: Re: Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk Lør Jun 26 2010, 10:41 | |
| - Simira skrev:
- Men nå skal ikke jeg ha noe dp
En smule forundret over hvordan tråden endrer seg fra norsk rettskrivning til rasevalg | |
|
| |
Simira
| Tema: Re: Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk Lør Jun 26 2010, 10:52 | |
| - Fly skrev:
- Simira skrev:
- Men nå skal ikke jeg ha noe dp
En smule forundret over hvordan tråden endrer seg fra norsk rettskrivning til rasevalg Jeg undrer meg bare over folk som mener at rasen deres fremstår bedre når de skriver rasenavnet feil. Det er vel ikke som at min rase eller noen annen er dårligere fordi jeg velger å skrive rasenavnet riktig... | |
|
| |
Kennel Mirenzo
Antall Innlegg : 1083 Join date : 10.06.2009 Age : 39 Bosted : Ski
| Tema: Re: Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk Lør Jun 26 2010, 10:56 | |
| Å herrejesus navn!
Om noen vil skrive rasenavnet med stor bokstav eller ikke, er vel likegyldig for andre. Om de ikke liker det, så la vær å gå inn på den aktuelle hjemmesiden da vel. Folk må da vel få gjøre som de vil. Om noen mener at rasen "ser bedre ut" med stor bokstav, så vil jo ikke det si at rasen er bedre enn andre raser. Det er ingen som har hentydet det her, at andre raser er bedre enn andre. Og uansett, så vil jeg da tro at de som har rasehund har denne rasen fordi de vil ha akkurat denne rasen, og ikke den andre rasen. Så i den personens øyner er vel rasen bedre enn andre raser... | |
|
| |
-Malin-
Antall Innlegg : 204 Join date : 13.06.2009 Age : 35 Bosted : Trondheim
| Tema: Re: Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk Lør Jun 26 2010, 14:19 | |
| Folk må jo få skrive rasenavnet akkurat sånn de vil.. Selvfølgelig synest alle at sin hund/rase er den beste, er jo derfor vi har nettopp den Og siden vi er inne på det usakelige, så vil jeg aldri ha DanskSvenskGårdshund heller, så for meg kan du skrive det sånn du vil | |
|
| |
Simira
| Tema: Re: Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk Lør Jun 26 2010, 14:56 | |
| - -Malin- skrev:
- Folk må jo få skrive rasenavnet akkurat sånn de vil..
Hvorfor har vi egentlig skriveregler når folk må få skrive sånn de vil? Jeg bare lurer? | |
|
| |
Fly
| Tema: Re: Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk Lør Jun 26 2010, 19:29 | |
| | |
|
| |
Tine
Antall Innlegg : 400 Join date : 07.07.2009 Age : 38 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk Lør Jun 26 2010, 19:45 | |
| Hahahahahaha, helt utrolig bra diskusjon! | |
|
| |
Eva Admin
Antall Innlegg : 1839 Join date : 10.06.2009 Bosted : Drammen
| Tema: Re: Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk Lør Jun 26 2010, 20:16 | |
| Jeg bruker som oftest stor bokstav i rasenavn. Hvertfall de jeg har litt ekstra for. Får liksom en ekstra "piff", litt mer markert på en måte.. eller noe | |
|
| |
Gry Elena
Antall Innlegg : 2849 Join date : 12.06.2009 Age : 65 Bosted : Fjellhamar, Lørenskog
| Tema: Re: Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk Lør Jun 26 2010, 21:28 | |
| | |
|
| |
Benedicte
Antall Innlegg : 531 Join date : 11.06.2009
| Tema: Re: Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk Søn Jun 27 2010, 08:24 | |
| | |
|
| |
Torkil
Antall Innlegg : 48 Join date : 13.06.2009 Bosted : I et hus med snart inngjerdet hage:-)
| Tema: Re: Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk Søn Jun 27 2010, 09:42 | |
| | |
|
| |
Bente
Antall Innlegg : 1067 Join date : 14.06.2009 Age : 48 Bosted : Hadeland
| Tema: Re: Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk Søn Jun 27 2010, 10:30 | |
| | |
|
| |
Fly
| Tema: Re: Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk Søn Jun 27 2010, 12:35 | |
| | |
|
| |
Åse Lange
Antall Innlegg : 9 Join date : 10.04.2010
| Tema: Å skrive korrekt eller galt, med vilje eller ikke Tir Jul 06 2010, 09:46 | |
| Det er ikke nødvendigvis noen motsetning mellom å være klar over korrekt skrivemåte, og å variere denne skrivemåten - det være seg med stor forbokstav eller på andre måter - av og til for å markere følelser eller utheve noen ord. Jeg er veldig glad i å leke meg med språk og skriver derfor ofte «feil» med vitende og vilje for å uttrykke meg på en spesiell måte. Noen synes sånt er irriterende, noen sjarmerende, og noen bryr seg ikke. Men jeg vil gjerne vite hva regelen er før jeg bryter den. Og jeg for min del lar meg irritere av feil som tilsynelatende bare er feil, ikke skrevet sånn av noen spesiell grunn. (Jepp, klart mulig å misforstå hva som er hva! Men det fremgår ofte av resten av teksten i en sammenheng.) Og jeg skriver selvsagt også ofte feil bare fordi jeg gjør feil - for eksempel fordi jeg skriver mye på engelsk og da drar med meg uttrykk, tegnsetting (" i steden for «, for eksempel) og ja, store bokstaver, fra det språket. Det er ikke noen big deal (so to speak!), men jeg prøver å unngå det; mer hvis jeg skriver en lengre og mer «seriøs» tekst. YMMV, som de sier i Junaiten... | |
|
| |
Maiken
Antall Innlegg : 1150 Join date : 12.06.2009 Age : 37 Bosted : Hokksund
| Tema: Re: Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk Tir Jul 06 2010, 09:58 | |
| | |
|
| |
Maria
Antall Innlegg : 2693 Join date : 10.06.2009 Bosted : Tromsø
| Tema: Re: Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk Tir Jul 06 2010, 13:16 | |
| Jeg syns det er kjempefint at noen opplyser om dette og samtidig så syns jeg det er litt underholdende at noen blir like hissige og irritable som mygga er i fuktig vær bare fordi noen på en hyggelig måte opplyser om det!! Selv skrev jeg i lang tid rasenavn feil, rett og slett fordi jeg ikke var sikker på om rasenavn skulle skrives med stor eller liten forbokstav, så da skrev jeg både og. Nå når jeg vet hva som er rett går det kun i liten forbokstav når jeg skriver, og jeg har rettet det jeg har funnet av feil på hjemmsiden min. Har nok en liten perfeksjonist i meg og innrømmer gjerne at jeg får litt fnatt av skrivefeil, enten det er på hjemmesider, annonser eller andre steder, så dersom jeg selv gjør feil syns jeg det er hyggelig å bli opplyst om det, så får jeg det rett neste gang. Hver sine laster sier nå jeg!! Og Åsa; Tegnene " og « bruker jeg ofte feil (bruker bare "), for jeg finner ikke « på tastaturet mitt!?! | |
|
| |
Åse Lange
Antall Innlegg : 9 Join date : 10.04.2010
| Tema: Re: Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk Tir Jul 06 2010, 15:45 | |
| « er ALT + 0171 og » er ALT + 0187, så ganske tungvint ja! Men i Word o.l. kan man lage makroer så det går litt fortere. Jeg bruker også veldig ofte ", men riktig norsk tegnsetting er altså "egentlig" [sic] «sånn». | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk | |
| |
|
| |
| Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk | |
|