Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

noe skal det være...

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Christine

Christine

Antall Innlegg : 344

noe skal det være... Empty
PosteTema: noe skal det være...   noe skal det være... EmptyTir Mai 04 2010, 18:12

Igår oppdaget jeg at India har fått noe små "stikk" på ryggen og sia. Det er små hevelser i huden, og jeg la merke til det fordi pelsen står litt opp akkurat der de små nuppene er. Hva i all verden er nå det da??? Noen som har vært borti lignende? Lurer på om hun kan ha vært borti/spist noe i hagen? Ellers så kommer jeg ikke på hva hun kunne ha reagert på av det hun har fått av meg.

Hun virker ellers frisk og rask, og det virker ikke som det klør noe spesielt.

Føler at jeg ringer vet. annen hver dag for ett aller anna med India, og føler meg som en skikkelig hundehypokonder happy4
Til Toppen Go down
Simira

Antall Innlegg : 1072

PosteTema: Re: noe skal det være...   noe skal det være... EmptyTir Mai 04 2010, 18:19

Myggstikk eller kviser? Så lenge hunden spiser greit og er i fin form ellers så pleier jeg som oftest å avvente å kontakte vet.
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Lene

Lene

Antall Innlegg : 2752

PosteTema: Re: noe skal det være...   noe skal det være... EmptyTir Mai 04 2010, 19:51

Det første som slår meg er kviser, men vanskelig å si uten å ha sett det.
Hvor gammel er India nå?
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)

Antall Innlegg : 3668

PosteTema: Re: noe skal det være...   noe skal det være... EmptyTir Mai 04 2010, 20:05

Tipper det er litt bubertetskviser jeg... wink3 Nå er vel hun fortsatt så ung at det ikke er aktuelt å slutte på valpefór ennå, men ofte får de dette når valpefóret begynner å bli for kraftig kost for dem og det er på tide å bytte til voksenmat... Ellers så kan de også få dette av hormonforandringer, fór som er feil for akurat den hunden eller så kan det også være små hudinfeksjoner av andre grunner som at hun har lekt mye med noen der da har vært mye tenner i leken, ar hun har fått litt smårifter etter å ha vært i skogen og låpt i kvist og kvast osv...

Jeg ville kjøpt litt jodosan og renset det litt hver dag og sett det an en liten stund før jeg hadde giddet å gjøre noe mer med det, for som regel tørker inn og forsvinner sånne ting veldig fort når du renser det litt noen dager...! happy6
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Christine

Christine

Antall Innlegg : 344

PosteTema: Re: noe skal det være...   noe skal det være... EmptyTir Mai 04 2010, 20:43

Simira skrev:
Myggstikk eller kviser? Så lenge hunden spiser greit og er i fin form ellers så pleier jeg som oftest å avvente å kontakte vet.

Lene skrev:
Det første som slår meg er kviser, men vanskelig å si uten å ha sett det.
Hvor gammel er India nå?

Hun er 6 mnd i morgen (store jenta mi), så mulig det kan være noe pubertalt på gang.. merker det litt på humøret og konsentrasjonen for tida at noe er i ferd med å skje iallefall. Vet ikke om det har noe sammenheng med "kvisene".

Nina skrev:
Tipper det er litt bubertetskviser jeg... wink3 Nå er vel hun fortsatt så ung at det ikke er aktuelt å slutte på valpefór ennå, men ofte får de dette når valpefóret begynner å bli for kraftig kost for dem og det er på tide å bytte til voksenmat... Ellers så kan de også få dette av hormonforandringer, fór som er feil for akurat den hunden eller så kan det også være små hudinfeksjoner av andre grunner som at hun har lekt mye med noen der da har vært mye tenner i leken, ar hun har fått litt smårifter etter å ha vært i skogen og låpt i kvist og kvast osv...

Jeg ville kjøpt litt jodosan og renset det litt hver dag og sett det an en liten stund før jeg hadde giddet å gjøre noe mer med det, for som regel tørker inn og forsvinner sånne ting veldig fort når du renser det litt noen dager...! happy6

Skal de ikke ha valpefor til de er rundt året? Eller kan man begynne før med "voksen" mat? Hun fikk en oksemuskel og et svært kjøttbein i helgen. Kan det være årsaken kanskje?

Syns at det var litt merkelig at hun ikke har det over hele kroppen, men kun på den ene siden...hmmm...
Hun har egentlig ikke fått herjet så mye med andre hunder i det siste, bare hilse pent. Men sprunget i skogen har hun jo, så kan jo være fra kvister el lignende.

Men takk for god hjelp, nok en gang happy6
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)

PosteTema: Re: noe skal det være...   noe skal det være... EmptyTir Mai 04 2010, 20:54

Jo, de bør absolutt gå på valpefóret lenger enn et halvt år, så når hun fortsatt er så ung som hun er ville jeg ikke tent på å bytte til voksenfór ennå nei... wink3

Dersom hun ikke har gått de tingene hun fikk i helgen i store mengder før og plutselig får masse fet godis på én gang kan det helt klart være det som resulterte i det ja...mye fett og protein kan ofte gi utslag i litt kviser om de ikke får nyttegjort seg den mengden de får... happy3 Jeg ville ikke bekymret meg, de fleste hunder får litt kviser en gang eller fler i løpet av livet, no big deal, det går fort over med litt rens, så bare se det an litt du...blir det værre eller forsvinner det ikke etter hvert kan du heller få det sjekket da, får de litt større hudinfeksjoner må de av og til ha litt antibiotika for å få det bort, men det kan dere i så fall ta når dere har sett om det forsvinner av seg selv først... happy3

Og det er helt vanlig at sånne kviser dukker opp bare noen steder, vanligst er på hodet, men har sett det på sidene og ryggen osv også flere ganger... happy3

Det er mye som kan være årsak til hudforandringer, men uansett hva det er så er det hvert fall ikke liv om å gjøre eller akutt behov for behandling, så jeg ville bare hatt litt is i mage og holdt det rent... happy6
Til Toppen Go down
Irene

Antall Innlegg : 990

PosteTema: Re: noe skal det være...   noe skal det være... EmptyTir Mai 04 2010, 21:04

Jeg bytter fra valpefôr til voksen fôr mellom 6 og 8 mnd alder, avhengig når sekken blir tom. God kvalitetsfôr for voksne holder helt fint fra den alder. Og jeg har aldri gitt valpefôr til en tispe etter første løpetid.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)

PosteTema: Re: noe skal det være...   noe skal det være... EmptyTir Mai 04 2010, 21:43

Nå har jo jeg hannhunder og de når jo kjønnsmodning litt senere enn tisper, så de kan godt hende at valpefóret blir for hard kost for noen tisper tidligere enn for hannene og allerede når de har hatt sin første løpetid, ikke vet jeg men det virker jo helt logisk... happy3 Uansett så er det hver fall én ting som er sikkert og det er at dette er veldig individuelt fra hund til hund, og hos meg ble det f.eks for mye med valpefóret ved 9 måneders alder på den éne, mens det aldri ble for voldsomt for den andre, og han gikk lenge på valpefór før jeg gikk over til høyenergifór istedet... biggrin
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: noe skal det være...   noe skal det være... Empty

Til Toppen Go down

noe skal det være...
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hvordan skal DP'n være?
» Noen trøndere som skal være hjemme i ferien??
» Vil du være med??
» Vil du være med?
» Jeg kan være forvært.