Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk

Go down 
+11
Torkil
Benedicte
Gry Elena
Eva
Tine
-Malin-
Kennel Mirenzo
Fly
Nina (Kennel Dijontoma)
Linn
Simira
15 posters
Gå til side : Previous  1, 2
AvInnlegg
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk   Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk - Page 2 EmptyTir Jul 06 2010, 15:54

Aha, takk! Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk - Page 2 332565 Men ja, det var tungvint, så spørs om jeg kommer til å bli så veldig mye flinkere til å bruke riktige tegn. Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk - Page 2 230235

Da er det mye enklere i Word som du sier hvor man kan ha makroer på alle tegn man bruker mye.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Åse Lange

Åse Lange


Antall Innlegg : 9
Join date : 10.04.2010

Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk   Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk - Page 2 EmptyTir Jul 06 2010, 16:01

En ting til: Jeg hisser meg nok ikke så innmari opp over det med stor/liten forbokstav. (Sikkert fordi jeg er blitt vant til det fra engelsk.) Derimot folk som konsekvent staver rasenavnene feil - inkludert en del som eier rasen selv (!), til og med enkelte oppdrettere (!!) - dét lar jeg meg irritere av. Det viser på en måte en mangel på respekt for både rasen og leserne.

(Akkurat som ingen av oss vel liker at andre skriver våre egne navn feil - og Maria, jeg vet godt det bare var en glipp laughs [du kjenner kanskje noen som heter Åsa?]; det blir noe helt annet å skrive «pincher» gjentatte ganger på egne hjemmesider. Urk.)

Andre raser det syndes mye mot ortografisk sett er vel:

dalmatiner (fra regionen Dalmatia)

weimaraner (Weimar er en by)

schnauzer (schnauze = snute, dvs. en schnauzer var opprinnelig en "pinscher med bart", altså strihåret)

for ikke å snakke om vizsla, shih tzu, chihuahua, og de mer obskure østeuropeiske rasene.

Selv har jeg ofte vært forvirret over hvorvidt «schæfer» eller «schäfer» er riktigst. Både raseklubben og NKK bruker den tyske formen, men ser det vel oftest skrevet med æ ellers.

Det er ingen skam å ikke vite noe, men det er (av og til) en skam å ikke gidde å gjøre det minste forsøk på å finne ut av det...
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk   Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk - Page 2 EmptyTir Jul 06 2010, 16:24

Haha, en jeg trener hund sammen med heter Åsa, og to hundemennesker med nesten samme navn blir visst for mye for meg!! Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk - Page 2 83137

Men enig med deg i at dette med rasenavn er irriterende! Jeg reagerer på at både eiere og ikke minst oppdrettere av en rase ikke vet hvordan rasenavnet skrives. En oppdretter som ikke vet hvordan navnet skrives lar jeg meg ikke imponere av og jeg hoppet galant over de oppdretterne når jeg selv skulle lete etter valp (og det var faktisk endel). Når de ikke kan navnet på rasen de driver oppdrett på, så tenker jeg at de kan være like lite kunnskapsrike når det kommer til resten av rasen og oppdrettet også. Mulig det er feil å dømme slik, men når førsteinntrykket mitt var hjemmesidene til oppdretterne så ble innholdet på sidene (hva som sto der) og hvordan ting ble skrevet der tellende for meg.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Åse Lange

Åse Lange


Antall Innlegg : 9
Join date : 10.04.2010

Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk   Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk - Page 2 EmptyTir Jul 06 2010, 17:07

Helt enig, Maria. Skal man først ha en "offisiell" hjemmeside for oppdrettet sitt (og det bør man vel, men det finnes jo de som greier seg uten, eller kun har en minimal kontaktside!), bør man sørge for at den ser sånn noenlunde ok ut, og blir oppdatert et par ganger i året. Har man problemer med å skrive selv, så få noen andre til å skrive eller sjekke teksten for deg.

Med mindre man først og fremst ønsker å tiltrekke seg akkurat de valpekjøperne som ikke bryr seg om sånt som (konvensjonell?) god smak og design, grammatikk og stavefeil, da. Det er forsåvidt legitimt nok, det, jeg er helt for å gjøre sånne ting såpass personlige at de hjelper å sile ut "uvedkommende" (noe av det jeg skriver vet jeg er turnoff for folk som synes det blir pirkete og langt og stivt og selvhøytidelig og... - og det er helt i orden), men jeg tror liksom ikke helt at det ligger noen gjennomtenkt hensikt bak noen av de sidene jeg tenker på.

(For ordens skyld, sikter ikke til noen på dette forumet, nei! Har ikke vært inne på særlig mange av de faste her sine sider, tror jeg. Men har tittet mye rundt på div. andre raser de siste årene, og det er ymse å se "der ute".)

Eller sagt på en annen og muligens enklere måte - hjemmesiden bør reflektere oppdretterens viktigste verdier, slik hun/han ønsker å fremstå for valpekjøpere og andre. Hvis viktige verdier f.eks. er "uhøytidelig moro med hund" og "alle er velkomne" og "nytt blod og nye idéer!" så greit, da passer kanskje masse rare farger og fonter og smileys og animasjoner og et halv dusin skrivefeil inn, da. Fair enuff. (Men *jeg* kjøper ikke av dem for det, hehe.)
Til Toppen Go down
Fly

Fly


Antall Innlegg : 960
Join date : 10.06.2009
Age : 56
Bosted : Halden

Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk   Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk - Page 2 EmptyOns Jul 07 2010, 16:51

Maria skrev:
Jeg syns det er kjempefint at noen opplyser om dette og samtidig så syns jeg det er litt underholdende at noen blir like hissige og irritable som mygga er i fuktig vær bare fordi noen på en hyggelig måte opplyser om det!!


Tror nok du må ned til midtøsten for å finne folk, like hissige som mygg i fuktig vær desverre. Er nok ingen som surrer som vepsen rundt saftglasset en gang, i denne diskusjonen happy6
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk   Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk - Page 2 EmptyOns Jul 07 2010, 19:21

Fly skrev:
Maria skrev:
Jeg syns det er kjempefint at noen opplyser om dette og samtidig så syns jeg det er litt underholdende at noen blir like hissige og irritable som mygga er i fuktig vær bare fordi noen på en hyggelig måte opplyser om det!!


Tror nok du må ned til midtøsten for å finne folk, like hissige som mygg i fuktig vær desverre. Er nok ingen som surrer som vepsen rundt saftglasset en gang, i denne diskusjonen happy6

happy4 happy6
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Sponsored content





Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk   Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk - Page 2 Empty

Til Toppen Go down
 
Rasenavn skal skrives med liten forbokstav på norsk
Til Toppen 
Side 2 av 2Gå til side : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» Norsk Minatyr og Norsk papilon og phalene klubb 31.03-01.04.12 Varhaug
» Noen som skal...
» Når skal øra reise seg?
» Jeg skal flytte!!
» Hva skal du ha til middag?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Generelt :: Ordet er fritt-
Gå Til: