Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Sjokoladebrun DP / Pinscher ?

Go down 
+21
jeanette
Fixa
Maria
Nina (Kennel Dijontoma)
Lex
FigoPutte
Marita
ElinK
Magdalena
xitamiz kennel
Tine
poppis
BeeBronx
Julie
Irene
camillahoel
Kennel Mirenzo
Kaja
Linn
Fly
Eva
25 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4
AvInnlegg
Karin Larsson




Antall Innlegg : 174
Join date : 15.06.2009

Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Sjokoladebrun DP / Pinscher ?   Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 4 EmptyLør Sep 04 2010, 17:36

Karin Larsson skrev:
Men kan det inte vara så att den bruna/tan färgen försvann då pigmenten ska vara svarta och b/t kan inte ha det? För om klor, nos m.m ska vara svart som det står i rasstandarden, så är det ju inte bara pälsfärgen som blir "felaktig", och i och med det inte godtagbar på flera punkter.

Ställer mig också frågan hur det skulle gå då man indirekt inte kan para en b/t med en röd för det kommer att bli att man förstör den röda färgen. Hur kan man ha en färg i en ras som inte kan paras med den andra färgen utan att det blir "fel". Blir det rätt?

Karin
www.noticeable.se




Jag menade naturligtvis L/T (inte B/T) :-)
Til Toppen Go down
http://www.noticeable.se
Karin Larsson




Antall Innlegg : 174
Join date : 15.06.2009

Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Sjokoladebrun DP / Pinscher ?   Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 4 EmptyLør Sep 04 2010, 17:39

~Linda~ skrev:
Jaha ska man behöva svara på sina egna inlägg nu oxå Hehe Skoja lite!!

Nää men jag kom och tänka på Labben 3 färger hur funkar det där
blandar man färgerna där när man avlar??

Labben är ju gul eller svart och brun kan en färg ta över allt? tycker man nästan bara ser svarta labbar mer sällan gula och länge sedan jag såg en brun labbe!

Eller blir det vanskligare att blanda färger när hunden har två färger som då Pinschern är B/T och S/T?


Nu funderar jag bara på det exteriöra alltså utseende inte va respektive färg kan bidraga med för sjukdomar mm för där kan jag allt för lite.

//Linda


Vet inte med blandning över färgerna, men svart är väl "populärast", brun och gul ser jag allt ibland.
inom labbe har du ju även jakt och utställningsvarianten.

Karin
Til Toppen Go down
http://www.noticeable.se
xitamiz kennel

xitamiz kennel


Antall Innlegg : 187
Join date : 15.06.2009
Age : 62
Bosted : Enköping, Sverige

Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Sjokoladebrun DP / Pinscher ?   Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 4 EmptySøn Sep 05 2010, 16:43

Pinscher går överhuvud taget inte att jämnföra med Labrador. läser man deras standard så finns ingenstans något sagt om svart pigment. tittar men även på bilden på Svenska labrador klunens hemsida index sidan finns huvud bild på en gul labrador med ljus nos. Och jag vet inte enns om labradorens gula är att likställas med pinscherns röda rent genetiskt, tror det är en ehlt annan genetisk kod för gul och röd. Enligt framlidna P-E sundgren, genetiker så sa han på ett möte arrangerat av pinscher klubben för länge sedan att man inte ska blanda i hop röd med brun eftersom de inte är samma färgkodning ( alltså inte blanda i hop men nu ej para ihop) och att man även ska skilja på svart och svart/tan de har olika hirarki i det genetiska koderna.

så om labrador klubben avlar mellan färgvarianterna så har de ingen liknelse med våra pinscher.

Leena Ekroth
Til Toppen Go down
http://www.pinscher.se  www.russkiy-toy.se
xitamiz kennel

xitamiz kennel


Antall Innlegg : 187
Join date : 15.06.2009
Age : 62
Bosted : Enköping, Sverige

Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Sjokoladebrun DP / Pinscher ?   Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 4 EmptySøn Sep 05 2010, 16:57

Liten tanke ang det Irene skrev om att svart pinscher är populärast och lättast at sälja. Är detta ett argument för att få in ytterligare en färg som kanske blir mer lättsåld???

Tänker att vi i såfall har ett tyngre ansvar som uppfödare att inte följa modets nycker och förstöra en färg bara för att vi vill göra det enkelt för oss och sälja valpar som smör i solsken.
Jag har alltid blivit av med mina röda valpar och har även haft folk som frågat specsifikt efter rött, sen har det gått lite i vågor, men är man rädd att inte bli av med röda valpar så är det inte för mig argument nog att försöra den färgen för framtiden. viktigare då att jobba för att behålla dom så att de inte försvinner eller förstörs. kanske ska man istället göra mer PR för de röda så att folk får se dom mer.

Läste en artikel av ordförande i ryska russkiy toy klubben som var väldigt tänkvärt. Frågan var vad han tyckte om de i Amerika som försökte få fram en naken variant av RT, han svarade ( ganska fritt från mitt minne nu, men) : " det är inte vi som ska hitta på nya saker med en ras standard, vi förvaltar en ras som skapats före vår tid och vi har ingen rätt att ändra den utan vi ska jobba för att förvalta de ansvar vi tagit på oss an som uppfödare"

Så, må det födas brun/tan pinscher, må folk tycka det är i deras smak, må de vara vackra, men jag har med den kunskap jag har fått till dax dato fått klart för mig, NEJ till brun/tan pinscher så länge den riskerar att förstöra den vackra röda.

Leena
Til Toppen Go down
http://www.pinscher.se  www.russkiy-toy.se
Sponsored content





Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Sjokoladebrun DP / Pinscher ?   Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 4 Empty

Til Toppen Go down
 
Sjokoladebrun DP / Pinscher ?
Til Toppen 
Side 4 av 4Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4
 Similar topics
-
» Spørsmål for eiere av Pinscher fra en fremtidig Pinscher-eier
» Vaksinasjonsreaksjoner hos Pinscher
» Fly med pinscher.
» Pinscher?
» Drømmeaktiviteten for din pinscher?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Avl og oppdrett-
Gå Til: