Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Fly med pinscher.

Go down 
+3
Christine
Marita
Hege&Arco
7 posters
AvInnlegg
Hege&Arco

Hege&Arco


Antall Innlegg : 69
Join date : 09.04.2011
Age : 35
Bosted : Bergen

Fly med pinscher. Empty
PosteTema: Fly med pinscher.   Fly med pinscher. EmptyTor Jul 07 2011, 22:53

Er det noen som har flydd med pinscher før? Enten hatt hunden med deg eller i lasterommet? happy3
Til Toppen Go down
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Fly med pinscher. Empty
PosteTema: Re: Fly med pinscher.   Fly med pinscher. EmptyFre Jul 08 2011, 05:38

Har ikke flydd med pinscher, men med dvergpinscher, så det blir nesten samme sak. Bortsett fra at en pinscher er for stor til å ha med inn i kabinen. (skulle likt å se en fullvoksen pinscher i et bur under setet happy4 ). Så lenge man har en hund som er vant med å ligge i bur og man planlegger reisen godt er det null stress å fly med hund i cargo. Jeg har iallefall bare gode erfaringer med det, og vi har flydd til Kroatia, Hellas (begge steder med mellomlanding i henholdsvis Frankfurt og Amsterdam), Finland, Ålesund og Stavanger.
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Christine

Christine


Antall Innlegg : 344
Join date : 24.12.2009
Age : 40
Bosted : Stavanger

Fly med pinscher. Empty
PosteTema: Re: Fly med pinscher.   Fly med pinscher. EmptyFre Jul 08 2011, 05:58

Jeg har hatt med meg India (pinscher) fra Stavanger til Tromsø flere ganger, med flybytte i Oslo. Det har alltid gått veldig bra. Har fått lov til å gi henne en kong med mat i når jeg går fra henne. Da er hun jo opptatt med den en god stund. Var tilogmed skikkelig turbulens den ene gangen, men ingen varige mén av den grunn.

Har flydd med SAS, og de tar godt vare på dyrene. Er mer skeptisk når vi nå i sommer må fly med Norwegian huh3 er også mye billigere med SAS.
Til Toppen Go down
Hege&Arco

Hege&Arco


Antall Innlegg : 69
Join date : 09.04.2011
Age : 35
Bosted : Bergen

Fly med pinscher. Empty
PosteTema: Re: Fly med pinscher.   Fly med pinscher. EmptyFre Jul 08 2011, 07:15

Ja, jeg var nok litt opptimist når jeg tenkte å ta han med inn i kabinen. Jeg prøvde disse burene og de var nok bitte bitte litt for små laughs
Uansett så veier har mye mer enn den tillate vekten på 8 kg.
Han liker ikke å være i bur. Verken i bilen eller om natten. Han har sengen sin inni et stort bur og der daffer han som regel. Så kanskje vi kan snu buret til noe positivt med litt trening happy6
Til Toppen Go down
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Fly med pinscher. Empty
PosteTema: Re: Fly med pinscher.   Fly med pinscher. EmptyFre Jul 08 2011, 11:15

Ja, jeg ville ikke utsatt ham for en flytur om han ikke er trygg i buret sitt - det kan bli litt traumatisk for han.
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Gjest
Gjest




Fly med pinscher. Empty
PosteTema: Re: Fly med pinscher.   Fly med pinscher. EmptyLør Jul 09 2011, 17:53

Hege&Arco skrev:
Er det noen som har flydd med pinscher før? Enten hatt hunden med deg eller i lasterommet? happy3

Marita har vel sagt det meste.

Vil bare kommentere at buret MÅ være av typen "intermedium". Dvs høyden skal være 68 cm høyt.

Grunn er at hunden skal stå oppreist. Videre så vil jeg også nevne at du må sjekke hvilke pris selskapet har for reise med din hund.

Spesielt om du skal utenfor Norge. Og ikke minst få en skriftlig bekreftelse når du bestiller.

Ellers er det bare og reise. Vel noen trening på om oppføre seg i bur skader ikke. Men som regel går flyturen greit. Av de mange ganger Junior har vært på tur er det en gang vi var uheldig med turbulens.

PS! Skulle en eller annen vekter begynne og krangle ang vannet i buret så fortell han at 100 ml grensen ikke gjelder for transport av hunder i lasterommet.

Jeg pleier og fryse vann i en skål slik at vanet tiner litt etter litt.
Til Toppen Go down
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Fly med pinscher. Empty
PosteTema: Re: Fly med pinscher.   Fly med pinscher. EmptyLør Jul 09 2011, 18:44

Da jeg fløy til Kroatia via Frankfurt hadde jeg bare hengt en tom skål på døra i buret (Zeus pleier som regel å re opp og styre sånn i buret at han uansett velter ut vannet). Og både da jeg landet i Zagreb og i Oslo var det vann i skåla, så da var det sikkert noen som syntes han trengte litt vann biggrin.
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Fly med pinscher. Empty
PosteTema: Re: Fly med pinscher.   Fly med pinscher. EmptyLør Jul 09 2011, 19:45

Nå har du egentlig fått en god del gode råd, men ja, jeg har flydd med Emma under setet i kabinen hjem fra Tyskland da hun var 3 mnd gammel og Otto til og fra Tyskland og til og fra Tsjekkia i cargo, og på siste turen var Issi (8 uker gammel) også med i buret til Otto hjem igjen. Alle hundene har tatt det med knusende ro og ikke vært det minste stresset etterpå, til tross for at Otto ble stående lenge ute på bagasjebilen i 20 minusgrader da vi skulle til Tyskland, ble rotet bort og var borte over 1 time etter landing da vi kom hjem fra Tyskland igjen og vi ble sittende en evighet i flyet og vente på tillatelse til å ta av mens flyet ruset opp om og om igjen på vei hjem fra Tsjekkia med Otto og Issi i cargo... rolleyes3 Værre med meg, som blir dritstressa for at noe skal gå galt hver gang... lalala2 Hundene syns egentlig bare det er moro og er til stor underholdning for alle de andre reisende når vi står i køen for å sjekke inn, særlig Otto som gjør seg til med triks og går på to og triller vognen med meg... happy4 Når jeg åpner burdøren på flyplassen hopper Otto rett inn og slår seg til, og når vi sjekker inn hopper han opp på båndet for en liten innveiing og for å hilse på damen i skranken...mye moro man kan gjøre på en flyplass! happy4

Jeg pleier også be om en skriftlig bekreftelse på at jeg får med hunden så jeg kan slenge den på bordet om det skulle bli noe tull på flyplassen... Første gang jeg skulle fly med Otto satte jeg buret opp i leiligheten noen dager i forveien og lot den stå som en hule så den kunne invies og bli et trygt og kjent sted, selv om det aldri har vært noe problem med han og bur...greit at de kjenner til buret de skal ligge i før de flyr syns jeg... happy3 Da vi skulle hjem fra Tsjekkia med Issi gjorde jeg det samme og lot buret stå framme på hotellrommet så hun fikk dagen og natten før vi reiste til å bli kjent med det, og hun la seg rett ned til å sove mens Otto vasket henne da jeg måtte levere dem inn på flyplassen... wub4

Dersom han ikke fungerer i bur fra før ville jeg nok jobbet litt med å gjør ehan komfortanel med buret før du skal fly med han, ofte kan det beste være å bare sette det fram som jeg nevnte over, og legge favoritt-teppet, undlingseken, en tyggeting han liker godt eller liknende inni og la han bruke det som en hule så det blir et kjent og trygt fristed før turen... Det du også kan gjøre er å fylle en kong med V&H f.eks, og legge den i fryseren fram til dere skal fly så han har noe å jobbe med på flyturen...ikke sikkert han benytter seg av den om han stresser på turen, men greit å ha å tilby han hvert fall... happy3

Ellers så pleier jeg å helle være litt overforsiktig enn å angre på at jeg ikke har vært det i.o.m at man har hørt disse skrekkhistoriene man helst vil unngå, så jeg ber alltid om en bekreftelse på at hunden er om bord på flyet før de får ta av og sier at de må minne kapteinen på at det er en hund i cargo sånn at de passer på at det er riktig temperatur der! happy6
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
IdaC

IdaC


Antall Innlegg : 171
Join date : 03.09.2010
Bosted : Oslo

Fly med pinscher. Empty
PosteTema: Re: Fly med pinscher.   Fly med pinscher. EmptyLør Jul 09 2011, 20:00

Nå har du jo fått litt tips og råd, men tenkte jeg kunne dele mine erfaringer jeg også happy3

Har flydd med Ares i cargo 4 ganger, og snart er det tid for gang nr. 5. Var superstressa første gangen og plagde livet av alle jeg møtte både på flyplassen og på flyet, måtte forsikre meg om at han hadde det bra og kom med flyet osv. Men etterhvert har jeg lært å ta det litt mer med ro, for det har gått kjempe fint hver eneste gang happy3 Men jeg spør fortsatt om flyvertinnen kan dobbeltsjekke at han er med, bare for sikkerhets skyld happy6
Til Toppen Go down
http://lisientasarques.weebly.com/
Gjest
Gjest




Fly med pinscher. Empty
PosteTema: Re: Fly med pinscher.   Fly med pinscher. EmptyLør Jul 09 2011, 20:16

Nina skrev:

Ellers så pleier jeg å helle være litt overforsiktig enn å angre på at jeg ikke har vært det i.o.m at man har hørt disse skrekkhistoriene man helst vil unngå, så jeg ber alltid om en bekreftelse på at hunden er om bord på flyet før de får ta av og sier at de må minne kapteinen på at det er en hund i cargo sånn at de passer på at det er riktig temperatur der! happy6

Flott Nina. Dette aller viktigste punktet glemte jeg i farten. Og her må du være beinhard og ikke akseptere at du sendes med det oppsatte flyet om ikke hunden(e) er med. Vi var 2 timer forsinket til Frankfurt i mai. Og jeg sto på gaten men nektet å gå ombord da som jeg sa. Hvor er min hund?
Den kommer med et annet fly til Madrid som letter om to timer, var svaret. -Da reiser jeg også om to timer, var mitt svar.

Ellers så vet kapteinen at det er hund(er) i cargo da dette står på manifestet som flyplassansatte leverer han/henne etter at "bording completet" er sagt over høyttaleranlegget ombord.

Kan som Marita også skriver anbefale reise Lufthansa. Junior fikk også ekstraservice mens vi mellomlandet i Frankfurt fra Madrid. Baggasjestuerne gikk bort og helte vann i skålen. Hyggelig dame ved gaten ringte og ba om dette.
For vann måtte han ha da vannskålen ble beslaglagt i Madrid. Det reagerte på av vannet var frøst............. Men klokken 04.30 var jeg ikke i form til noe diskusjon................

Litt OT om dette og reise med hund.

Frankfurt er faktisk den flyplassen i verden med flest transporter av hunder.

Du kan sågar sjekke inn i en egen skranke! "Dogs only".







Til Toppen Go down
Hege&Arco

Hege&Arco


Antall Innlegg : 69
Join date : 09.04.2011
Age : 35
Bosted : Bergen

Fly med pinscher. Empty
PosteTema: Re: Fly med pinscher.   Fly med pinscher. EmptySøn Jul 10 2011, 17:35

Takk for gode råd. happy6
Det var mer å tenke over enn jeg trodde. Vi skal reise innlands men også muligens til DK.
Arco bruker buret hjemme til hule og ligger ofte der å slapper av. Men når jeg skal venne han til reiseburet, kan jeg lukke det innimellom også slik at deter greit?
Han liker ikke buret i bilen, så jeg vet ikke om det er for innestengt?
Ang bekreftelse fra flyplassen på at jeg har hund med, kan jeg be om den på flyplassen når vi skal dra eller kan jeg få den når jeg bestiller billetten?

Jeg kommer garantert til å spise negler hele veien!! lalala2
Jeg syns ikke han tar utfordringer så veldig bra. Syns han virker litt pysete på enkelte områder så dette skal bli veldig spennende biggrin
Hvor henter jeg forresten hunden? Regner med at han ikke kommer ut på rullebåndet sammen med bagasjen? blink00
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fly med pinscher. Empty
PosteTema: Re: Fly med pinscher.   Fly med pinscher. EmptySøn Jul 10 2011, 17:47

Hege&Arco skrev:

Ang bekreftelse fra flyplassen på at jeg har hund med, kan jeg be om den på flyplassen når vi skal dra eller kan jeg få den når jeg bestiller billetten?

Hvor henter jeg forresten hunden? Regner med at han ikke kommer ut på rullebåndet sammen med bagasjen? blink00

Når du bestiller legger flyselskapet inn en såkalt "requiest" på hund i cargo. Innen 24 timer med SAS som du vil fly ned fra Flesland til Kastrup får du melding.
Husk og be om svar på både e-mail og sms. Da har du denne på mobilen, hvis noe går galt avreisedagen.

På Kastrup kommer hunden ut via spesialbagasje- båndet helt i enden av ankomsthallen. Bånd nr 9 (?). Men du kan ikke unngå å se hvor du skal. SAS har forøvrig sin "ankomst-service" på andre siden. Regn med at det kan ta 10 kanskje 15 minutter da Kastrup er en forholdsvis stor flyplass.

Noen plasser kan faktisk hunden komme på bagasjebåndet. Men kun der hvor båndet kommer inn gjennom veggen og går vannrett.
Til Toppen Go down
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Fly med pinscher. Empty
PosteTema: Re: Fly med pinscher.   Fly med pinscher. EmptySøn Jul 10 2011, 18:27

Junior skrev:

Noen plasser kan faktisk hunden komme på bagasjebåndet. Men kun der hvor båndet kommer inn gjennom veggen og går vannrett.

Zagreb er et slikt sted. Jeg måtte flire litt da Zeus kom sammen med koffertene happy4
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Hege&Arco

Hege&Arco


Antall Innlegg : 69
Join date : 09.04.2011
Age : 35
Bosted : Bergen

Fly med pinscher. Empty
PosteTema: Re: Fly med pinscher.   Fly med pinscher. EmptySøn Jul 10 2011, 21:02

Ja det må være litt av et syn å se hunden sin komme sammen med bagasjen happy4
Men hvis hunden bjeffer veldig, gjennomføres flyreisen alikevel? Jeg er redd Arco kan begynne å bjeffe veldig.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Fly med pinscher. Empty
PosteTema: Re: Fly med pinscher.   Fly med pinscher. EmptySøn Jul 10 2011, 21:08

Hege&Arco skrev:
Ja det må være litt av et syn å se hunden sin komme sammen med bagasjen happy4
Men hvis hunden bjeffer veldig, gjennomføres flyreisen alikevel? Jeg er redd Arco kan begynne å bjeffe veldig.

Det skal veldig mye til for at en hund i cargo blir kastet av. Etter EUW i Helsinki i 2006 var det, fire eller fem hunder i lasterommet.

Og det var ikke Vivaldis fire årstider enkelte av hundene "sang" på mens vi ventet på avgang.............

Hans eventuelle bjeffing forsvinner uansett betydelig når flyets motorer er satt i gang. Så slapp av. Kos deg og ikke stress. Da vil bare hunden reagere og lure på hva som når skjer.



Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Fly med pinscher. Empty
PosteTema: Re: Fly med pinscher.   Fly med pinscher. EmptySøn Jul 10 2011, 21:20

Glemte å legge til at de i Tsjekkia først presterte å miste Otto og buret i bakken så hele buret trillet bortover da de skulle komme med han til meg da vi hadde landet, og at de holdt på å ikke slippe meg på det flyet Otto og Issi allerede var lastet på da vi skulle hjem igjen fordi damen på innsjekkingen ikke hadde klart å gi meg ordentlig boardingkort for hun ble så sjarmert av hundene da jeg sjekket inn... rolleyes3 Jeg pleier generelt å holde meg nokså rolig i de fleste sitasjoner, men da var det et stykk nordmann som eksploderte ved sikkerhetskontrollen i Praha for å si det sånn... lalala2 Var ikke akkurat lite stressa over å sende en 8 uker gammel valp i cargo, så tanken på at jeg ikke skulle komme meg med samme fly fikk meg til å flippe for å si det mildt...damen som satt og sjekket bordingkortet var ikke akkurat spesielt dreven på å takle stressende situasjoner tydeligvis, for jo sintere jeg ble jo mindre i stand til å løse situasjonen var hun, og hun var ikke spesielt behjelpelig når det kom til problemløsing til å begynne med, så det endre med at en av de andre i køen måtte løse situasjonen og fortelle damen hva hun måtte gjøre for å hjelpe meg... happy4
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Gjest
Gjest




Fly med pinscher. Empty
PosteTema: Re: Fly med pinscher.   Fly med pinscher. EmptySøn Jul 10 2011, 22:25

Nina skrev:
men da var det et stykk nordmann som eksploderte ved sikkerhetskontrollen i Praha for å si det sånn... lalala2 Var ikke akkurat lite stressa over å sende en 8 uker gammel valp i cargo, så tanken på at jeg ikke skulle komme meg med samme fly fikk meg til å flippe for å si det mildt...

En stykk sinna Nina hadde vært svært morosamt å hatt på video! excited

Blitt den kjempehit'en på You Tube................. happy5
Til Toppen Go down
Eva
Admin
Eva


Antall Innlegg : 1839
Join date : 10.06.2009
Bosted : Drammen

Fly med pinscher. Empty
PosteTema: Re: Fly med pinscher.   Fly med pinscher. EmptyLør Jul 16 2011, 06:39

Har flydd med Whiskey, flere ganger tur/retur Tr.heim. Cargo, får ikke plass til en voksen pinscher i kabinen.
Gikk veldig bra, ingen som helts problemer! happy6

Henta valp i Tyskland og Frankrike, hadde de med i kabin. Ingen problem der heller!
Til Toppen Go down
http://www.whiquila.com
Benedicte

Benedicte


Antall Innlegg : 531
Join date : 11.06.2009

Fly med pinscher. Empty
PosteTema: Re: Fly med pinscher.   Fly med pinscher. EmptyLør Jul 16 2011, 12:09

Cocos har flydd Oslo-Bergen tur retur 3 ganger nå, første gangen ble vi sittende i kø til gardermoen i 2 timer, så jeg rakk så vidt å levere han inn før 1 times grensen.. (beinhard grense på gardermoen men veldig fleksibel i Bergen, pass på å sjekke når du må levere han inn så du rekker det!) ..Cocos fikk ikke tisset, regner med at han stresset litt uansett og hadde tisset i buret når vi kom frem..
Alle de andre gangene vi har flydd har det gått kjempe fint, litt stressing/piping når jeg henter han, men d har gått bra! Han er litt "høyt oppe" første dagen, men han bruker som regel litt tid på å lande igjenn når han først stresser seg opp, så det er ikke noe uvanlig for oss.. Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content





Fly med pinscher. Empty
PosteTema: Re: Fly med pinscher.   Fly med pinscher. Empty

Til Toppen Go down
 
Fly med pinscher.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Spørsmål for eiere av Pinscher fra en fremtidig Pinscher-eier
» Pinscher?
» Drømmeaktiviteten for din pinscher?
» Har du pinscher og vil gå MH?!
» RAS - PINSCHER

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Pinscher-
Gå Til: