Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Sjokoladebrun DP / Pinscher ?

Go down 
+21
jeanette
Fixa
Maria
Nina (Kennel Dijontoma)
Lex
FigoPutte
Marita
ElinK
Magdalena
xitamiz kennel
Tine
poppis
BeeBronx
Julie
Irene
camillahoel
Kennel Mirenzo
Kaja
Linn
Fly
Eva
25 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4  Next
AvInnlegg
Kennel Mirenzo

Kennel Mirenzo


Antall Innlegg : 1083
Join date : 10.06.2009
Age : 39
Bosted : Ski

Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Sjokoladebrun DP / Pinscher ?   Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 EmptyOns Aug 18 2010, 11:45

Laughing Laughing Det var spesielt å se..
Til Toppen Go down
http://www.mirenzo.com
jeanette

jeanette


Antall Innlegg : 478
Join date : 16.06.2009
Age : 46

Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Sjokoladebrun DP / Pinscher ?   Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 EmptyOns Aug 18 2010, 14:43

Fixa skrev:
Norwinstars skrev:
Løp og kjøp, -dere som vil ha tilbake de horrible fargene.... fighting3

Harlekin DP

what3 Hva er det folk holder på med sier jeg bare mad1 Det er bare TO typer DP, b/t og rød. Ferdig med det!!


Det er jeg jammen meg enig med deg i Fixa, ren skjær idioti mad1 fighting3
Til Toppen Go down
Marion G

Marion G


Antall Innlegg : 995
Join date : 10.06.2009
Age : 47
Bosted : Haugesund

Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Sjokoladebrun DP / Pinscher ?   Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 EmptyOns Aug 18 2010, 18:25

oj,så kul farge da....Men men....
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Gjest
Gjest




Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Sjokoladebrun DP / Pinscher ?   Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 EmptyOns Aug 18 2010, 21:30

I NORGE er det pr. dags dato kun 2 fargevarianter.. Men iom at det finnes flere SUNNE farger der ute blir det jo feil å si at det KUN finnes 2 farger.. wink3

Jeg synes de sjokkobrune er fantastiske! Ser ingenting finere en feks dobermann i den fargen!! wub4

Ønsker meg sjokkis dp!! cool3
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Sjokoladebrun DP / Pinscher ?   Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 EmptyOns Aug 18 2010, 22:43

Anette&Dior skrev:
I NORGE er det pr. dags dato kun 2 fargevarianter.. Men iom at det finnes flere SUNNE farger der ute blir det jo feil å si at det KUN finnes 2 farger.. wink3

Jeg synes de sjokkobrune er fantastiske! Ser ingenting finere en feks dobermann i den fargen!! wub4

Ønsker meg sjokkis dp!! cool3

FCI godkjenner bare 2 fargevarianter på dvergpinscher. happy6
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Sjokoladebrun DP / Pinscher ?   Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 EmptyOns Aug 18 2010, 23:05

Norwinstars skrev:
Anette&Dior skrev:
I NORGE er det pr. dags dato kun 2 fargevarianter.. Men iom at det finnes flere SUNNE farger der ute blir det jo feil å si at det KUN finnes 2 farger.. wink3

Jeg synes de sjokkobrune er fantastiske! Ser ingenting finere en feks dobermann i den fargen!! wub4

Ønsker meg sjokkis dp!! cool3

FCI godkjenner bare 2 fargevarianter på dvergpinscher. happy6


Jaja, bagateller!! happy4
Snakker ikke om at de er godkjente, men at de finnes! happy6

Jeg synes faktisk at b/t er de vakreste, rød er de søteste. Men sjokkisvarianten er eksotisk og spennende!! happy3

Dior er jo verdens vakreste hund, så klart b/t er favoritten!!! lalala2
( Hilsen blåsløyfe-dronninga og bikkja hennes!! leer3 )
Til Toppen Go down
jeanette

jeanette


Antall Innlegg : 478
Join date : 16.06.2009
Age : 46

Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Sjokoladebrun DP / Pinscher ?   Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 EmptyTor Aug 19 2010, 09:08

Anette&Dior skrev:
I NORGE er det pr. dags dato kun 2 fargevarianter.. Men iom at det finnes flere SUNNE farger der ute blir det jo feil å si at det KUN finnes 2 farger.. wink3

Jeg synes de sjokkobrune er fantastiske! Ser ingenting finere en feks dobermann i den fargen!! wub4

Ønsker meg sjokkis dp!! cool3

Ikke glem at den brune dobermannen har sine problemer ... Sjokoladefarget Dp er heldigvis ikke godkjent, og får håpe den aldri blir det oxo...

Jeg lurer litt hva som er så sunnt med å få en feilfarget dp egentlig ??
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Sjokoladebrun DP / Pinscher ?   Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 EmptyTor Aug 19 2010, 10:02

jeanette skrev:
Anette&Dior skrev:
I NORGE er det pr. dags dato kun 2 fargevarianter.. Men iom at det finnes flere SUNNE farger der ute blir det jo feil å si at det KUN finnes 2 farger.. wink3

Jeg synes de sjokkobrune er fantastiske! Ser ingenting finere en feks dobermann i den fargen!! wub4

Ønsker meg sjokkis dp!! cool3

Ikke glem at den brune dobermannen har sine problemer ... Sjokoladefarget Dp er heldigvis ikke godkjent, og får håpe den aldri blir det oxo...

Jeg lurer litt hva som er så sunnt med å få en feilfarget dp egentlig ??
Såvidt jeg har forstått så har ikke det med fargen i selv selv å gjøre, men at det på flere brune linjer ligger sykdom (det gjør det det forsåvidt i begge fargevariantene) som går videre. Det kunne like gjerne vært flere slike sykdomstilfeller på sorte linjer enn på brune. Er altså ikke fargen som gjør hundene syke, men avlsprogrammet og hva man utelukker eller ei. wink3 Mener at blant annet Sundgren har skrevet noe om dette.

For å si det enkelt; selv om det for eksempel viser seg at flere hvite mennesker får giktplager (som kan være arvelig betinget) enn hva mørkhuda får, så betyr det ikke at det er hårfargen eller hudfargen som gir dem giktplager, men at den spesifikke sykdommen er knyttet til arv og at ligger mer giktplager i en lokalisasjon i verden enn i en annen. wink3

Ergo; avler man på brune, friske linjer hos dobermann, så får man brune, friske dobermann. Smile
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
jeanette

jeanette


Antall Innlegg : 478
Join date : 16.06.2009
Age : 46

Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Sjokoladebrun DP / Pinscher ?   Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 EmptyTor Aug 19 2010, 10:42

De brune har mye mer pelsproblemer enn de sorte... Det er skjeldent at man ser en "skabbete" sort dobermann... pelsen blir ofte stri, fargen blir blass og gjerne oransje nedover ryggen, samt at de brune hundene mister håret rundt øynene... i tillegg blir de ikke særlig gamle..

Hva man utelukker eller ikke er bare en faktor i avls arbeidet... generelt har brune dobermann dårligere immunforsvar.
Til Toppen Go down
Fly

Fly


Antall Innlegg : 960
Join date : 10.06.2009
Age : 56
Bosted : Halden

Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Sjokoladebrun DP / Pinscher ?   Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 EmptyTor Aug 19 2010, 11:22

Norwinstars skrev:
Løp og kjøp, -dere som vil ha tilbake de horrible fargene.... fighting3

Harlekin DP

Ille søt da, men det er jo alle valper lalala2
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Sjokoladebrun DP / Pinscher ?   Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 EmptyTor Aug 19 2010, 11:31

Jeg har også hørt mye av det samme som du sier ovenfor her Jeanette, men som sagt så er det ikke fargen i seg selv som gjør hundene syke. Og det fins helt klart sorte dobermann som også sliter med de samme pelsproblemene, selv om det er mest utbredt hos de brune. (Har ei venninne som måtte avlive sin sorte dobermann for noen måneder siden pga pelsproblemer. sad3 )

At de endrer farge om sommeren er det derimot ingen tvil om. Pelsen blekes i sola. sol (Det gjør forresten håret mitt også! Men vil påstå at det er finere med solbleket hår på folk enn solbleket pels på hund! :P ) Det er også stor forskjell på pelstypen (som det også er hos dp blant annet - har selv ei med tett, lang og striere pels enn mange andre har. Hun holder derfor godt på varmen, men hun er ikke riktig så myk å ta på som de med kortere og glattere pels). Kjenner ikke til så veldig mange brune dobermann, men de jeg kjenner, og har kjent, har helt forskjellig pelskvalitet. En har stri og kort pels, mens de andre har myk og lengre pels. De sistnevnte har også en mye mørkere brunfarge enn han første.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Sjokoladebrun DP / Pinscher ?   Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 EmptyTor Aug 19 2010, 11:39

Norwinstars skrev:
Løp og kjøp, -dere som vil ha tilbake de horrible fargene.... fighting3

Harlekin DP

Fikser ikke harlekinfargene, altså... Sliter med dem uansett rase, egentlig.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
xitamiz kennel

xitamiz kennel


Antall Innlegg : 187
Join date : 15.06.2009
Age : 62
Bosted : Enköping, Sverige

Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Sjokoladebrun DP / Pinscher ?   Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 EmptyTor Aug 19 2010, 15:39

Om det föds någon brun och tan ibland så är det ju ingen fara, men det jag ser som trist är om färgen blir godkänd och man börjar alva på den så kommer det bli problem i framtiden att behålla röda pinscher med svarta pigment. alltså jag är inte glad i om man ska "offra " den vackert röda med svart pigment på bekostnad av att få in en färg till i rasen.
( huruvida brun har mer problem eller inte är jag inte beredd att skriva under på. Jag har sett dobermann med dåliga pälsar hos både den bruna/tan färgade och svart/tan. ) Där måste ju dobermann klubben ha mer statistik på.
Om man tycker brun/tan är vackert så är det ju en smaksak. Så är det ju även med röd vs svart/tan.
tycker bara att det vore synd om vi går mot tider då vi börjar avla på brun för att det är coolt och glömmer risken med vad som kan hända med den röda.
Har man inte som uppfödare ansvar först och främst mot den standard vi har idag?
Har man tänkt på konsekvenser av om brun/tan blir godkänd eller tycker man att vi som vill behålla den röda så vacker som den är , att vi är mossiga och bakåt strävare?
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig brun/tan som godkänd färg, men aldrig om minsta risk finns för att den röda kommer bli pigmentsvag.
Vad har man då vunnit i långa loppet? Man fick in en ny färg men man förstörde den som fanns och var ganska unik i hundvärlden??

Jag bara tänker lite högt här nu:-)

Leena
Til Toppen Go down
http://www.pinscher.se  www.russkiy-toy.se
Marion G

Marion G


Antall Innlegg : 995
Join date : 10.06.2009
Age : 47
Bosted : Haugesund

Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Sjokoladebrun DP / Pinscher ?   Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 EmptyTor Aug 19 2010, 17:28

Linn skrev:
Norwinstars skrev:
Løp og kjøp, -dere som vil ha tilbake de horrible fargene.... fighting3

Harlekin DP

Fikser ikke harlekinfargene, altså... Sliter med dem uansett rase, egentlig.

Jeg elsker de fargene he he,om jeg får en shetland sheepdog en gang skal jeg ha i blue merle varianten
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Antamina

Antamina


Antall Innlegg : 412
Join date : 10.06.2009
Age : 36

Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Sjokoladebrun DP / Pinscher ?   Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 EmptyTor Aug 19 2010, 18:16

Marion G skrev:
Linn skrev:
Norwinstars skrev:
Løp og kjøp, -dere som vil ha tilbake de horrible fargene.... fighting3

Harlekin DP

Fikser ikke harlekinfargene, altså... Sliter med dem uansett rase, egentlig.

Jeg elsker de fargene he he,om jeg får en shetland sheepdog en gang skal jeg ha i blue merle varianten

Det finnes da så mange flotte harlekin grand danois wink3 Merle er jo også fint, men ikke godkjent hos GD wink3
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Sjokoladebrun DP / Pinscher ?   Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 EmptyTor Aug 19 2010, 18:53

xitamiz kennel skrev:
Om det föds någon brun och tan ibland så är det ju ingen fara, men det jag ser som trist är om färgen blir godkänd och man börjar alva på den så kommer det bli problem i framtiden att behålla röda pinscher med svarta pigment. alltså jag är inte glad i om man ska "offra " den vackert röda med svart pigment på bekostnad av att få in en färg till i rasen.
( huruvida brun har mer problem eller inte är jag inte beredd att skriva under på. Jag har sett dobermann med dåliga pälsar hos både den bruna/tan färgade och svart/tan. ) Där måste ju dobermann klubben ha mer statistik på.
Om man tycker brun/tan är vackert så är det ju en smaksak. Så är det ju även med röd vs svart/tan.
tycker bara att det vore synd om vi går mot tider då vi börjar avla på brun för att det är coolt och glömmer risken med vad som kan hända med den röda.
Har man inte som uppfödare ansvar först och främst mot den standard vi har idag?
Har man tänkt på konsekvenser av om brun/tan blir godkänd eller tycker man att vi som vill behålla den röda så vacker som den är , att vi är mossiga och bakåt strävare?
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig brun/tan som godkänd färg, men aldrig om minsta risk finns för att den röda kommer bli pigmentsvag.
Vad har man då vunnit i långa loppet? Man fick in en ny färg men man förstörde den som fanns och var ganska unik i hundvärlden??

Jag bara tänker lite högt här nu:-)

Leena

Jeg er enig med deg; om den pene rødfargen med sorte pigmenter som pinschere har skal gå på bekostning av en ny farge, så ville det være veldig synd å godkjenne sjokoladebrun.


Spurte om det tidligere i tråden, men fikk ingen svar, så tar det opp igjen; Jeg syns det er mange røde dvergpinschere som både har dårlig pigmentering rundt øyne/munn samt har lys og ujevn rødfarge, mens pinscherne er mye penere både i rødfargen og med at de har mørk pigmentering rundt øyne, munn og snute.

Syns personlig at det er mindre pent med disse lyse partiene rundt øynene, ser nesten ut som de er hårløse, og ikke er det pent når de er lys rundt munnen heller. Hadde vært interessant å vite om dette skyldes at man har vært flinkere å avle på pen og jevn rødfarge samt mørk pigmentering på pinscher sammenlignet med hva man har vært med dvergpinscher eller om det er andre årsaker til at det er så stor forskjell mellom pinscher og dvergpinscher? Noen som vet?
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Sjokoladebrun DP / Pinscher ?   Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 EmptyTor Aug 19 2010, 19:12

Jeg er enig med deg og syns det er sjeldnere jeg ser de mørke kajaløynene på dp. Kan det være fordi dp har vokst veldig fort og at det dermed kan være med slike ting på veien? Eller rettere: forsvinne ting på veien. Pinscherne er jo veldig mye mindre i rase, så da er det kanskje mer hyperentusiastene som holder på og velger ekstremt nøye? Bare en teori.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Sjokoladebrun DP / Pinscher ?   Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 EmptyTor Aug 19 2010, 19:41

Ja, stor sannsynlighet for at det er det som gjør det. Ser jo det samme på mentaliteten; den blir stadig bedre på pinscher, mens dvergpinscherne henger veldig etter (i følge MH-data på begge rasene). Syns jo selvsagt det er verre at mentaliteten blir dårligere enn at farger og pigmentering blir dårligere, men det er uansett ett avvik fra rasestandard, så det er synd at den egentlige fargen forsvinner.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Sjokoladebrun DP / Pinscher ?   Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 EmptyTor Aug 19 2010, 19:49

For min del kunne brun&tan bli godkjent farge. Jeg driver kun oppdrett av røde, og ser at rød farge er "truet" allerede nå da de fleste ønsker b&t og det blir sikrere valg å avle på med tanke på å finne hjem til valpene. Tyske statistikken viser at andel av røde i rasens hjemland ligger jevnt mellom 10 og 17 % av årlige registreringer.

Vel, jeg kommer å fortsette med mitt, vil hverken blande b&t eller brun&tan til mitt oppdrettt. Det som da kommer når begge foreldre er bærere av genen må jeg bare svelge.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Fixa

Fixa


Antall Innlegg : 1302
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Trondheim (Rognes)

Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Sjokoladebrun DP / Pinscher ?   Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 EmptyTor Aug 19 2010, 23:24

Anette&Dior skrev:
Norwinstars skrev:
Anette&Dior skrev:
I NORGE er det pr. dags dato kun 2 fargevarianter.. Men iom at det finnes flere SUNNE farger der ute blir det jo feil å si at det KUN finnes 2 farger.. wink3

Jeg synes de sjokkobrune er fantastiske! Ser ingenting finere en feks dobermann i den fargen!! wub4

Ønsker meg sjokkis dp!! cool3

FCI godkjenner bare 2 fargevarianter på dvergpinscher. happy6


Jaja, bagateller!! happy4
Snakker ikke om at de er godkjente, men at de finnes! happy6

Jeg synes faktisk at b/t er de vakreste, rød er de søteste. Men sjokkisvarianten er eksotisk og spennende!! happy3

Dior er jo verdens vakreste hund, så klart b/t er favoritten!!! lalala2
( Hilsen blåsløyfe-dronninga og bikkja hennes!! leer3 )

Takk Marian, vi er hvertfall på samme side :P

Anette: Nei det blir overhodet ikke feil å formulere det sånn! Det er KUN to farger som er godkjente, og KUN to farger som gjelder i mine øyne. Regnet med folk skjønte den men rolleyes3 Det finnes utallige fargevarianter av DP, å de er fortsatt IKKE fine wink3 Hvem vet hva som kommer til å skje med avels materiale vårt om folk begynner å avle frem dp av regnbuens farger? Det vil ikke jeg tenke på hvertfall!
Til Toppen Go down
http://smallfeet.weebly.com
xitamiz kennel

xitamiz kennel


Antall Innlegg : 187
Join date : 15.06.2009
Age : 62
Bosted : Enköping, Sverige

Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Sjokoladebrun DP / Pinscher ?   Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 EmptyFre Aug 20 2010, 04:03

Irene, om det handlar om att kunna sälja mer valpar och det är därför man vill föra in ny färg så är det synd om det sker på bekostnad av den röda.
Om den röda redan har svårare än den svarta så hur blir det inte om vi dessutom bidrar till att " förstöra den" det är ju inte att hjälpa den röda att den dessutom tappar sina vackra pigment. här ser jag att uppfödarna har ett stort ansvar. Den här siskussionen har förts en del i russkiy toy där det tom finns folk som vill ha fram en naken variant av rasen och det är skrämmande hur vi människot bara är ute efter att få fram något som är nytt och annorlunda istället för att jobba på att behålla något som är bra och vidare förbättra det som finns. Sen får jag väl låta mossig.
Kan en ny färg få plats utan att vi försämrar för det befintliga Okey, men aldrig skulle jag vara beredd att offra något så vackert och exlusivt som en röd pinscher med svart pigment.

Om man som uppfödare tycker att den röda är svårsåld och därför vill föra in ny färg, byt ras!

Tänk om vi faktiskt gör något som i framtiden kommer ångras, eller om framtida uppfödare kommer förbanna oss som förstörde något som funnits.

Leena
Til Toppen Go down
http://www.pinscher.se  www.russkiy-toy.se
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Sjokoladebrun DP / Pinscher ?   Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 EmptyFre Aug 20 2010, 05:08

Sitat :
Irene, om det handlar om att kunna sälja mer valpar och det är därför man vill föra in ny färg så är det synd om det sker på bekostnad av den röda.

Nei, det tror jeg ikke er poenget (er hvertfall ikke hos de som jeg kjenner og som ønsker brun&tan å bli godkjent). Jeg henviste til dagens situasjon. Som du som oppdretter selv vet, så er veldig mange interessert i b&t og ikke rød. B&t valpene selger bedre enn røde.

Jeg lurer på om hvorfor denne brun&tan fargen opprinnelig forsvant ? Blå og bronse ble jo forbudt pga. hudproblem knyttet til dilute-fargene, men slik jeg har forstått så forsvant brun&tan av seg selv.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Karin Larsson




Antall Innlegg : 174
Join date : 15.06.2009

Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Sjokoladebrun DP / Pinscher ?   Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 EmptyFre Sep 03 2010, 09:22

Men kan det inte vara så att den bruna/tan färgen försvann då pigmenten ska vara svarta och b/t kan inte ha det? För om klor, nos m.m ska vara svart som det står i rasstandarden, så är det ju inte bara pälsfärgen som blir "felaktig", och i och med det inte godtagbar på flera punkter.

Ställer mig också frågan hur det skulle gå då man indirekt inte kan para en b/t med en röd för det kommer att bli att man förstör den röda färgen. Hur kan man ha en färg i en ras som inte kan paras med den andra färgen utan att det blir "fel". Blir det rätt?

Karin
www.noticeable.se



Til Toppen Go down
http://www.noticeable.se
~Linda~

~Linda~


Antall Innlegg : 79
Join date : 15.06.2009
Bosted : Stockholm Tullinge

Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Sjokoladebrun DP / Pinscher ?   Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 EmptyFre Sep 03 2010, 22:50

Sitat :
Ställer mig också frågan hur det skulle gå då man indirekt inte kan para en b/t med en röd för det kommer att bli att man förstör den röda färgen. Hur kan man ha en färg i en ras som inte kan paras med den andra färgen utan att det blir "fel". Blir det rätt?

Djupt Karin ;-) Jag återkommer efter helgen när jag har analyserat klart med en doktorsavhandling =D

Finns det raser där man har delat upp färger för att bevara respektive färger i en ras?

//Linda


Til Toppen Go down
http://pinscher.cybersajt.se/
~Linda~

~Linda~


Antall Innlegg : 79
Join date : 15.06.2009
Bosted : Stockholm Tullinge

Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Sjokoladebrun DP / Pinscher ?   Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 EmptyLør Sep 04 2010, 14:49

Jaha ska man behöva svara på sina egna inlägg nu oxå Hehe Skoja lite!!

Nää men jag kom och tänka på Labben 3 färger hur funkar det där
blandar man färgerna där när man avlar??

Labben är ju gul eller svart och brun kan en färg ta över allt? tycker man nästan bara ser svarta labbar mer sällan gula och länge sedan jag såg en brun labbe!

Eller blir det vanskligare att blanda färger när hunden har två färger som då Pinschern är B/T och S/T?


Nu funderar jag bara på det exteriöra alltså utseende inte va respektive färg kan bidraga med för sjukdomar mm för där kan jag allt för lite.

//Linda

Til Toppen Go down
http://pinscher.cybersajt.se/
Sponsored content





Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Sjokoladebrun DP / Pinscher ?   Sjokoladebrun  DP / Pinscher ? - Page 3 Empty

Til Toppen Go down
 
Sjokoladebrun DP / Pinscher ?
Til Toppen 
Side 3 av 4Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4  Next
 Similar topics
-
» Spørsmål for eiere av Pinscher fra en fremtidig Pinscher-eier
» Vaksinasjonsreaksjoner hos Pinscher
» Fly med pinscher.
» Pinscher?
» Drømmeaktiviteten for din pinscher?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Avl og oppdrett-
Gå Til: