Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Kamera/objektivproblemer...

Go down 
+2
Ane
NinaM
6 posters
AvInnlegg
NinaM

NinaM


Antall Innlegg : 316
Join date : 10.06.2009

Kamera/objektivproblemer... Empty
PosteTema: Kamera/objektivproblemer...   Kamera/objektivproblemer... EmptySøn Okt 11 2009, 13:26

Før sommeren kjøpte jeg meg nytt objektiv (sigma 50-150mm F2.8 APO EX II HSM canon) til kameraet mitt (EOS 450D). Jeg har vært veldig fornøyd med objektivet hittils, manglende resultater kommer av manglende kunnskaper hos "fotografen" og ikke fra kamera/linse. Takk til Helle for anbefaling av objektivet forresten Kamera/objektivproblemer... 332565 Men... For noen uker siden byttet jeg tilbake til kit-objektivet for å ta noen bilder inne og da jeg på nytt byttet til sigma-objektivet oppfører det seg helt rart. Det klarer ikke å fokusere! Når jeg trykker på kameraet begynner objektivet å jobbe helt iherdig og "søker og søker" etter noe å fokusere på. Og jeg som har vært så fornøyd nettopp pga kjapp autofokus Kamera/objektivproblemer... 626389 Er det noen som har en idé om hva som har skjedd? Kan jeg ha stilt på noe på kameraet uten å helt skjønne hva jeg har gjort? Eller har objektivet takket for seg...? Håper noen kan hjelpe, jeg er lei kit-objektivet Kamera/objektivproblemer... 670991
Til Toppen Go down
http://www.tiasverden.com
Ane

Ane


Antall Innlegg : 1877
Join date : 30.07.2009

Kamera/objektivproblemer... Empty
PosteTema: Re: Kamera/objektivproblemer...   Kamera/objektivproblemer... EmptySøn Okt 11 2009, 14:44

Har du byttet objektiv med kameraet på?
Det kan skape uheldige "situasjoner". Hvertfall kortsluttninger på steder det ikke er ønskelig.
Om det kan ta knekken på autofokusmotoren vet jeg ikke, men det kan nok desverre tenkes.

Hva med fokus instillingene på kameraet? har du gjort noe med de? Prøvd å kun bruke senterpunktet å fokusere med?
Gi kamerate litt mindre å tenke på.

Uansett. Service er nok det første jeg tenker på desverre.
Til Toppen Go down
http://mostawesomeristretto.com/
Kennel Mirenzo

Kennel Mirenzo


Antall Innlegg : 1083
Join date : 10.06.2009
Age : 39
Bosted : Ski

Kamera/objektivproblemer... Empty
PosteTema: Re: Kamera/objektivproblemer...   Kamera/objektivproblemer... EmptySøn Okt 11 2009, 14:46

Husk når du skal sette på linsa, så må de to hvite prikkene treffe hverandre før du vrir... (en hvit prikk på linsa, og en kamerahuset)
Til Toppen Go down
http://www.mirenzo.com
NinaM

NinaM


Antall Innlegg : 316
Join date : 10.06.2009

Kamera/objektivproblemer... Empty
PosteTema: Re: Kamera/objektivproblemer...   Kamera/objektivproblemer... EmptySøn Okt 11 2009, 16:03

Stretto skrev:
Har du byttet objektiv med kameraet på?
Det kan skape uheldige "situasjoner". Hvertfall kortsluttninger på steder det ikke er ønskelig.
Om det kan ta knekken på autofokusmotoren vet jeg ikke, men det kan nok desverre tenkes.

Hva med fokus instillingene på kameraet? har du gjort noe med de? Prøvd å kun bruke senterpunktet å fokusere med?
Gi kamerate litt mindre å tenke på.

Uansett. Service er nok det første jeg tenker på desverre.
Jeg har ikke byttet objektiv med kameraet på. Heller ikke endret på fokusinnstillingene i forhold til hvordan de var sist objektivet fungerte...

Kennel Mirenzo skrev:
Husk når du skal sette på linsa, så må de to hvite prikkene treffe hverandre før du vrir... (en hvit prikk på linsa, og en kamerahuset)
Jepp, det har jeg faktisk passet på Kamera/objektivproblemer... 81972

Æsj, ser kanskje ut som jeg må sende tilbake objektivet da... Kamera/objektivproblemer... 626389 Kamera/objektivproblemer... 449256 Kjedelig mtp at jeg faktisk ikke har hatt det særlig lenge og det kostet jo noen tusenlapper Kamera/objektivproblemer... 449256
Til Toppen Go down
http://www.tiasverden.com
Gerd-Marit

Gerd-Marit


Antall Innlegg : 454
Join date : 14.06.2009
Age : 55
Bosted : Sandnes

Kamera/objektivproblemer... Empty
PosteTema: Re: Kamera/objektivproblemer...   Kamera/objektivproblemer... EmptySøn Okt 11 2009, 17:44

NinaM skrev:
Før sommeren kjøpte jeg meg nytt objektiv (sigma 50-150mm F2.8 APO EX II HSM canon) til kameraet mitt (EOS 450D). Jeg har vært veldig fornøyd med objektivet hittils, manglende resultater kommer av manglende kunnskaper hos "fotografen" og ikke fra kamera/linse. Takk til Helle for anbefaling av objektivet forresten Kamera/objektivproblemer... 332565 Men... For noen uker siden byttet jeg tilbake til kit-objektivet for å ta noen bilder inne og da jeg på nytt byttet til sigma-objektivet oppfører det seg helt rart. Det klarer ikke å fokusere! Når jeg trykker på kameraet begynner objektivet å jobbe helt iherdig og "søker og søker" etter noe å fokusere på. Og jeg som har vært så fornøyd nettopp pga kjapp autofokus Kamera/objektivproblemer... 626389 Er det noen som har en idé om hva som har skjedd? Kan jeg ha stilt på noe på kameraet uten å helt skjønne hva jeg har gjort? Eller har objektivet takket for seg...? Håper noen kan hjelpe, jeg er lei kit-objektivet Kamera/objektivproblemer... 670991

Ganske elementær og amatør messig feil fra min side var at jeg ville så gjerne ha veldig gode nærbilder og var altfor nær motivet når den "lange" linsa var på! Kamera/objektivproblemer... Icon_redface nesten litt flaut å innrømme - regner med at det er flere som Kamera/objektivproblemer... 83137 godt nå, men...
Til Toppen Go down
http://corasblogg.blogspot.com
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Kamera/objektivproblemer... Empty
PosteTema: Re: Kamera/objektivproblemer...   Kamera/objektivproblemer... EmptySøn Okt 11 2009, 19:55

Ville sendt det tilbake objektivet ja.. Skal jo ikke slutte å fungere på den måten blink00 Tviler på at det er noen instillinger som gjør det, dessverre.. Du kan jo teste ved å sette på auto, og prøve å ta bilde ute når det er ok lys..

Mitt har vært bra kjempe lenge, men så mistet jeg det, sammen med kameraet, i gulvet fra over 1 meters høyde, så nå er det enten kameraet eller objektivet som streiker litt. Sliter med at mye blir uskarpt.. Bah, håper det er kameraet, og ikke objektivet, for eeeelsker det objektivet.
Til Toppen Go down
Lene

Lene


Antall Innlegg : 2752
Join date : 15.06.2009
Age : 41
Bosted : Trondheim

Kamera/objektivproblemer... Empty
PosteTema: Re: Kamera/objektivproblemer...   Kamera/objektivproblemer... EmptyMan Okt 12 2009, 09:12

Har du en liten "autofokus-knapp" på objektivet (på siden eller under)?
Har du prøvd å stille på den?
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
Ane

Ane


Antall Innlegg : 1877
Join date : 30.07.2009

Kamera/objektivproblemer... Empty
PosteTema: Re: Kamera/objektivproblemer...   Kamera/objektivproblemer... EmptyMan Okt 12 2009, 10:13

Det kan faktisk tenkes at det selvet huset det er noe i veien med, og ikke objektivet.

Når AF-sensoren prøver å finne riktig fokus, gir den signal til motoren i objektivet for å justere glasset i riktig posisjon.

Dvs. at feilkilden kan være: 1. Af-sensoren har tatt kvelden. 2: software feil i kameraet. 3. forskyvninger i glasset. 4. ingen av delene.

Eliminasjonsmetoden gir da følgende utfall happy3

Fungerer autofokusen med kit-objektivet? Da er det hvertfal ikke huset det er noe galt med.
Finner du riktig fokus med sigma-linsen og manuell fokus? Da skal glassene være i orden. (kan tenkes at motoren er kaputt)

Ettersom du har en 450D, kan du prøve en fokustest med liveview-funksjonen.
Lurer på om den bruker selve CCD-brikken å fokusere med, og ikke AF-brikken. (?)

Eller sett på "back button autofokus" og se om det hjelper. Styrer AF med * knappen.

Sorry for vissvass-svar,men alle månner drar...
Til Toppen Go down
http://mostawesomeristretto.com/
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Kamera/objektivproblemer... Empty
PosteTema: Re: Kamera/objektivproblemer...   Kamera/objektivproblemer... EmptyMan Okt 12 2009, 10:29

Dette skal jeg jammen meg prøve.. Jeg har tidligere mistet kit-objektivet i bakken også... Og kamerahuset og sigmaobjektivet... (jada, jeg er slepphendt unsure3 ).. Men kan jo f.eks teste sigma objektivet på en venninnes kamerahus.. biggrin Og krysse fingere for at det ikke er noe galt med objektivet likevel.
Til Toppen Go down
NinaM

NinaM


Antall Innlegg : 316
Join date : 10.06.2009

Kamera/objektivproblemer... Empty
PosteTema: Re: Kamera/objektivproblemer...   Kamera/objektivproblemer... EmptyMan Okt 12 2009, 19:34

da har min kjære tatt med kamera og objektiv til en fotograf og dommen ble at objektivet er kaputt Kamera/objektivproblemer... 626389 Det blir uklart også med manuell fokus - med kit objektivet fungerer alt tipp topp... Æsj... Da er det ikke mye annet å gjøre enn å sende det tilbake. Og jeg som endelig har fått ut fingeren og meldt meg på fotokurs også, håper jeg har noe bedre en kit-objektivet når det begynner Kamera/objektivproblemer... 670991

Men det er jo tydeligvis mange av dere som er veldig flinke med foto, så jeg passer på å spørre litt mer Kamera/objektivproblemer... 723324 Hvor mye redigerer dere på bildene i etterkant? mtp skarphet og sånn? I fotoboken min står det at man må regne med å skarpe opp bilder tatt med speilrefleks i etterkant, mens flere jeg har snakket med mener det ikke er nødvendig - det er nok med rett innstilling i kamera... What do u think Kamera/objektivproblemer... 735958 ?
Til Toppen Go down
http://www.tiasverden.com
Ane

Ane


Antall Innlegg : 1877
Join date : 30.07.2009

Kamera/objektivproblemer... Empty
PosteTema: Re: Kamera/objektivproblemer...   Kamera/objektivproblemer... EmptyMan Okt 12 2009, 19:57

Justerer så å si aldri skarphet.
Føler at det er så lite å hente der uansett. Så fremt objektivet er av bra kvalitet, bør det ikke være noe grunn til å justere skarpheten.

Farger, hvitbalanse, eksponering og komposisjon derimot... Ganske mye.
Blir veldig mye "skyting fra hofta" med liten valp i hus happy3

En bok som er et "must" for alle som har lyst til å ta bedre bilder er denne: bok-bok-bok
Ikke noe litterært mesterværk, men har utrolig god informasjon om hvordan ting rett og slett fungerer.
Mye "lysmåling".

Ellers så er et godt redigeringsverktøy viktig å ha. Der er det nesten bare smak og preferanser som teller.
Kommer langt med Gimp som er gratis, selv om Photoshop er det man virkelig ønsker seg.
Til Toppen Go down
http://mostawesomeristretto.com/
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

Kamera/objektivproblemer... Empty
PosteTema: Re: Kamera/objektivproblemer...   Kamera/objektivproblemer... EmptyMan Okt 12 2009, 22:07

Jeg tar "oppskraping" på bildene etter jeg har redusert størrelse. Da blir de mye skarpere, selv bilder som er sylskarpe i stort format.

Ellers er det litt forskjellig, som oftest gjør jeg ikke noe med bildene, mens andre ganger justerer jeg farge, osv.. Prøver meg frem mest, prøving og feiling altså Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content





Kamera/objektivproblemer... Empty
PosteTema: Re: Kamera/objektivproblemer...   Kamera/objektivproblemer... Empty

Til Toppen Go down
 
Kamera/objektivproblemer...
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Kamera error
» Film kamera
» Innstilling på kamera ved filming
» Kamera! Håper noen kan hjelpe ;)
» Noen som kan anbefale en bra "kamera-mobil"???

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Generelt :: Ordet er fritt-
Gå Til: