Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 PC eller MAC?

Go down 
+6
gøril
Cesilie
helle
Hera
Kristin
Christina
10 posters
AvInnlegg
Christina

Christina


Antall Innlegg : 150
Join date : 28.06.2009
Age : 44
Bosted : Kosice

PC eller MAC? Empty
PosteTema: PC eller MAC?   PC eller MAC? EmptyOns Aug 12 2009, 08:38

Jeg er helt dataamøbe og kunne gjerne trengt litt hjelp her.. unsure3

Skal ha meg ny laptop og har sett på føglende pc`er;

http://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/STU15559384/dell-studio-15?Selected=Specifications#tProductTabcontent

http://www.lefdal.com/product/data/barbar-pc/ASLXPAR0X131/acer-aspire-5738z

(var dessverre ikke noe godt tastatur på acer`n)

Men så gikk jeg bort i mac avdelingen, og fant denne herligheten;

http://www.lefdal.com/product/data/apple/macbook/MACBPMC118HA/apple-macbook-pro-15

Og mac`en var så fin å se på, superbehagelig å skrive på og hadde opp til 7 timer batteritid!, og var nedsatt littegrann siden de skulle slutte med mac eller et eller annet.

Har skjønt at mac er bedre enn pc om man driver mye med bildebehandling eller video, musikk etc. Men jeg skal jo først og fremst bruke laptopen til å sjekke facebook og pinscherforumet wink3 og til å skrive med. Har skjønt det sånn at man kan kjøpe officepakke på mac også. Noen argumenter for eller i mot mac / pc? (mac`en var lettere enn de to andre også.)
Til Toppen Go down
Kristin

Kristin


Antall Innlegg : 129
Join date : 13.07.2009
Age : 42
Bosted : Steinkjer

PC eller MAC? Empty
PosteTema: Re: PC eller MAC?   PC eller MAC? EmptyOns Aug 12 2009, 08:53

Heisann!

Jeg er svoren mac-bruker, som avogtil bruker pc i jobbsammenheng. Med Mac er alt mye enklere! Kobler du til en printer slipper du å finne programvaren og installere det selv for at den skal fungere. Med mac så bare funker det! Setter du i en minnepinne med bilder, så legger den bildene sammen med andre bilder, i en egen "mappe", uten at du trenger gjøre noe. Enkelt å finne frem er det også! Det er det samme om du setter i en lyd-CD. Den legger musikken til i i-tunes, og det er enkelt å finne frem.

Har du iphone, eller ipod, så er det jo virkelig nyttig å koble de sammen. Jeg hadde en iphone, og når jeg koblet den til ville alle kontaktene, musikken og kalenderoppføringene mine synkroniseres. Kjempegreit, og veldig enkelt!

Og det finnes nesten ikke virus til mac! Ting bare fungerer, og det skjer raskt! Anbefaler å kjøpe til office-pakka til mac. Da er det enkelt å sende og motta word-filer. I tillegg så får du jo da msn med. (men uten så mange problemer som med en pc)

Jeg syns personlig det er mye mer "knot" med en pc, det er rett og slett mer tungvint. Jeg kan virkelig anbefale mac!

Også er de jo så fine også da....!! happy4
Til Toppen Go down
http://web.me.com/kristinmelgaard/kristin/Velkommen.html
Christina

Christina


Antall Innlegg : 150
Join date : 28.06.2009
Age : 44
Bosted : Kosice

PC eller MAC? Empty
PosteTema: Re: PC eller MAC?   PC eller MAC? EmptyOns Aug 12 2009, 09:10

Sitat :
[quote="Kristin"]Heisann!

Jeg er svoren mac-bruker, som avogtil bruker pc i jobbsammenheng. Med Mac er alt mye enklere! Kobler du til en printer slipper du å finne programvaren og installere det selv for at den skal fungere. Med mac så bare funker det! Setter du i en minnepinne med bilder, så legger den bildene sammen med andre bilder, i en egen "mappe", uten at du trenger gjøre noe. Enkelt å finne frem er det også! Det er det samme om du setter i en lyd-CD. Den legger musikken til i i-tunes, og det er enkelt å finne frem.

Har du iphone, eller ipod, så er det jo virkelig nyttig å koble de sammen. Jeg hadde en iphone, og når jeg koblet den til ville alle kontaktene, musikken og kalenderoppføringene mine synkroniseres. Kjempegreit, og veldig enkelt!

Og det finnes nesten ikke virus til mac! Ting bare fungerer, og det skjer raskt! Anbefaler å kjøpe til office-pakka til mac. Da er det enkelt å sende og motta word-filer. I tillegg så får du jo da msn med. (men uten så mange problemer som med en pc)

Jeg syns personlig det er mye mer "knot" med en pc, det er rett og slett mer tungvint. Jeg kan virkelig anbefale mac!

Ååååå! Hører de som har mac er så fornøyd!! Har virkelig lyst på denne mac`en nå!!! En kamerat av meg satt med en lånt mac i går, og han mente den var supertreig på nettleseren i forhold til pc`n sin, men den skal vel være like rask den? Kanskje det var noe galt med den mac`en.
Til Toppen Go down
Kristin

Kristin


Antall Innlegg : 129
Join date : 13.07.2009
Age : 42
Bosted : Steinkjer

PC eller MAC? Empty
PosteTema: Re: PC eller MAC?   PC eller MAC? EmptyOns Aug 12 2009, 09:13

Jeg har ikke mye problemer med at det går tregt. Men jeg bruker Safari, som er nettleseren som mac har. Man kan installere Internet Explorer, eller noe annet, men da går det ofte tregere. Man kan også installere windows vista på en mac, men da er hele poenget borte, siden vista krever mye ressurser.

Jeg har en vanlig macbook, som er snart 2 år gammel. Den er brukt flittig, og har ikke hatt noe problemer med den!

edit: Også må jeg nevne det som jeg syns er aller mest genialt. Spesielt hvis man har viltre valper springende rundt i huset... Og det er at strømkabelen er magnetisk. Dvs. at den løser ut seg selv hvis f.eks en hundevalp vikler seg inn i ledningen. Du slipper at hele maskinen velter! Genialt!
Til Toppen Go down
http://web.me.com/kristinmelgaard/kristin/Velkommen.html
Hera

Hera


Antall Innlegg : 1526
Join date : 10.06.2009
Bosted : Molde

PC eller MAC? Empty
PosteTema: Re: PC eller MAC?   PC eller MAC? EmptyOns Aug 12 2009, 10:31

Jeg er nettopp blitt en ny heldig eier av en Mac og sverger til den! Etter mye mas fra min søster. Jeg selv var i samme dilemma og syntes egentlig Mac var litt i det dyreste laget og visste ikke om jeg orket bruke så mye penger på en computer liksom. Men så fikk jeg jo vite alle fordelene med en Mac og i lengden er det en bra investering. En PC holder kanskje ut i maks 3 år (og da går den treigt), men Mac kan holde ut mye mye lengre og fortsatt funke like bra og være rask.

Mac går så mye raskere og PC er kjent for å bli tregere og dårligere etterhvert som du bruker den, mens Mac skal mye til før du merker at den går treigt og at den blir dårlig. Med dårlig mener jeg hvor dårlig den jobber altså :P. Også en annen ting som er så bra med Mac utenom alle de fancy funksjonene blir den ikke like varm som PC har en tendens til å bli synes jeg.

Lykke til med valget! Men en ting skal du vite, de som skaffer seg Mac vender aldri tilbake til PC wink3 cool
Til Toppen Go down
http://www.familietid.com
Gjest
Gjest




PC eller MAC? Empty
PosteTema: Re: PC eller MAC?   PC eller MAC? EmptyOns Aug 12 2009, 13:11

Kommer selvfølgelig an på hva man skal bruke maskinen til.

At en pc holder i maks tre år er ikke sant. Hvis harddisken er full går kan det gå sakte, eller hvis man har XP og ikke defragmenterer harddisken av og til. Jeg har en maskin som går på XP og har gjort det i minst tre år og det har aldri vært krøll.

Med Windows Vista og Windows 7 skal det ikke være problemer med at ting går tregere etterhvert. De er også mer brukervennlige en tidligere Windows versjoner og har mer "plug and play"-funksjonalitet.

Jeg hadde kjøpt PC - med Windows 7 wink3
Til Toppen Go down
helle

helle


Antall Innlegg : 1466
Join date : 11.06.2009
Age : 36
Bosted : Oslo

PC eller MAC? Empty
PosteTema: Re: PC eller MAC?   PC eller MAC? EmptyOns Aug 12 2009, 13:27

Liker begge deler, men har pc selv. Rett og slett fordi det ikke er alt som funker på mac. Har et vennepar som har mac, og de må komme til meg for en del ting fordi det ikke funker på mac. Men spørs jo hva slags ting man bruker pcen til da.

Siste problem nå var at macen ikke klarte å legge over nedlastede spill på sd kortet til ds'en.
Til Toppen Go down
Christina

Christina


Antall Innlegg : 150
Join date : 28.06.2009
Age : 44
Bosted : Kosice

PC eller MAC? Empty
PosteTema: Re: PC eller MAC?   PC eller MAC? EmptyOns Aug 12 2009, 13:39

Takk for svar! Må tenke litt på denne kjenner jeg... Eirik har jo pc, så om det er noe som jeg ikke får til på en mac, så får jeg bruke hans pc. Åååå, jeg hater å velge!!! Må ha meg ny tlf også, og blir gal av alle valgmulighetene...! Hvorfor må man velge mellom bra kameratlf, eller bra musikktlf, eller andre bra ting, kan man ikke få alt i én??? 😕 (Vil ha en smiley som river seg i håret her!)
Til Toppen Go down
Cesilie

Cesilie


Antall Innlegg : 1217
Join date : 12.06.2009
Age : 39
Bosted : Larvik

PC eller MAC? Empty
PosteTema: Re: PC eller MAC?   PC eller MAC? EmptyOns Aug 12 2009, 13:56

Jeg skal ha en MacBook Pro 13", og syns den er nyyydelig vakker wub4 happy4
Til Toppen Go down
gøril

gøril


Antall Innlegg : 30
Join date : 18.06.2009
Bosted : Lillehammer

PC eller MAC? Empty
PosteTema: Re: PC eller MAC?   PC eller MAC? EmptyOns Aug 12 2009, 13:56

Min erfaring er at det er mye som ikke funker på mac. Jeg kjøpte det pga av studier og angret veldig. Den ser bra ut, jepp det gjør den, men guri land så mye trøbbel det var dry mine studievenninner som hadde kjøpt pc hadde aldri noe problem med skrivere og å få opp dokumenter osv. mens jeg alltid måtte trøble og styre for å få til det som de bare koblet til og vips så var alt i orden - og ang. bilder så legger også alt seg i praktisk mapper automatisk på pc'en også... Når det var trøbbel med noe, så ringte jeg alltid en kamerat som er svoren mac fan, men oppdaget etter hvert at det er faktisk det man må være for å holde ut - aner ikke hvor mange ganger jeg bare fikk til svar at "det var bare slik" mad3 hjelper ikke det når det ikke funker. Og når jeg valgte å kjøpe en annen mp3 spiller som jeg sparte en tusenlapp eller to på, så gikk selvfølgelig ikke det an å bruke softwaren på macen...
Nå skal jeg nevne at jeg ikke er super teknisk, men synes som "vanlig bruker" at pc funker og hvis det er noe problem så har jeg alltid noen å spørre for veldig mange kan pc, mens med macen så var det en kompis som kunne hjelpe...
Til Toppen Go down
Hera

Hera


Antall Innlegg : 1526
Join date : 10.06.2009
Bosted : Molde

PC eller MAC? Empty
PosteTema: Re: PC eller MAC?   PC eller MAC? EmptyOns Aug 12 2009, 14:34

Christina skrev:
Takk for svar! Må tenke litt på denne kjenner jeg... Eirik har jo pc, så om det er noe som jeg ikke får til på en mac, så får jeg bruke hans pc. Åååå, jeg hater å velge!!! Må ha meg ny tlf også, og blir gal av alle valgmulighetene...! Hvorfor må man velge mellom bra kameratlf, eller bra musikktlf, eller andre bra ting, kan man ikke få alt i én??? 😕 (Vil ha en smiley som river seg i håret her!)

slik har vi gjort det hos oss. Jørn kjøpte seg en helt ny PC, så da kjøpte jeg like greit en MAC, så har vi en av hver og kan gjøre det vi ikke for til på vår egen pc på den andres happy6
Til Toppen Go down
http://www.familietid.com
Hera

Hera


Antall Innlegg : 1526
Join date : 10.06.2009
Bosted : Molde

PC eller MAC? Empty
PosteTema: Re: PC eller MAC?   PC eller MAC? EmptyOns Aug 12 2009, 14:34

Cesilie skrev:
Jeg skal ha en MacBook Pro 13", og syns den er nyyydelig vakker wub4 happy4

Den har jeg og ja, den er vakker happy6
Til Toppen Go down
http://www.familietid.com
Benedicte

Benedicte


Antall Innlegg : 531
Join date : 11.06.2009

PC eller MAC? Empty
PosteTema: Re: PC eller MAC?   PC eller MAC? EmptyOns Aug 12 2009, 16:54

Vi også har Mac og den er vel 3 år gammel nå, fungerer flottis.. det kjedelige med de hvite er at de kan bli misfarget etterhvert..

Synes helt klart at det er mye enklere enn PC, PC måtte jeg re-instalere 1 gang i måneden når jeg var yngre (kaza-lite og en FLOM med virus) . Mac er det enda ikke laget virus til, jeg ble fortalt at det var få få som ble rammet, så det var ikke noe vits. OS X er også supert, synes det er kjempe enkelt å ha allt liggende nederst på skjermen, og med Office pakken, er allt komplett. Har enda ikke hatt problemer med noen ting som skal brukes med Mac..

liker også veldig godt det lille forstørrelsesglasset oppe i høyre hjørne hvor man kan skrive inn navnet på noe man skal finne, så kommer det opp alternativer fortløpende.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




PC eller MAC? Empty
PosteTema: Re: PC eller MAC?   PC eller MAC? EmptyOns Aug 12 2009, 17:37

Benedicte skrev:
PC måtte jeg re-instalere 1 gang i måneden når jeg var yngre (kaza-lite og en FLOM med virus).

Selber schuld :geek: wink3
Til Toppen Go down
CamillaB

CamillaB


Antall Innlegg : 295
Join date : 11.06.2009
Bosted : Oslo/Fredrikstad/Danmark

PC eller MAC? Empty
PosteTema: Re: PC eller MAC?   PC eller MAC? EmptyTor Aug 13 2009, 11:16

spørs hva den skal brukes til.. generell surfing, design o.l er MAC bra til, det meste annet er pcen mer stabil på er min erfaring
Til Toppen Go down
http://kennelmae.com
Christina

Christina


Antall Innlegg : 150
Join date : 28.06.2009
Age : 44
Bosted : Kosice

PC eller MAC? Empty
PosteTema: Re: PC eller MAC?   PC eller MAC? EmptyFre Aug 14 2009, 17:23

Da ble det denne http://www.eplehuset.no/produkt/1471_macbook-pro-133-253ghz.aspx

13 tommer får holde! Har lagt den av nå, så skal hente den mandag happy5 Jippi jippi!!! Min første mac happy5
Til Toppen Go down
Kristin

Kristin


Antall Innlegg : 129
Join date : 13.07.2009
Age : 42
Bosted : Steinkjer

PC eller MAC? Empty
PosteTema: Re: PC eller MAC?   PC eller MAC? EmptyFre Aug 14 2009, 18:41

Christina skrev:
Da ble det denne http://www.eplehuset.no/produkt/1471_macbook-pro-133-253ghz.aspx

13 tommer får holde! Har lagt den av nå, så skal hente den mandag happy5 Jippi jippi!!! Min første mac happy5


Gratulerer så masse! wawe3 (er ikke misunnelig, nei... hihi lalala2 )
Til Toppen Go down
http://web.me.com/kristinmelgaard/kristin/Velkommen.html
Benedicte

Benedicte


Antall Innlegg : 531
Join date : 11.06.2009

PC eller MAC? Empty
PosteTema: Re: PC eller MAC?   PC eller MAC? EmptyFre Aug 14 2009, 21:12

grattis, og welcome to the club!!!! Very Happy
Til Toppen Go down
Hera

Hera


Antall Innlegg : 1526
Join date : 10.06.2009
Bosted : Molde

PC eller MAC? Empty
PosteTema: Re: PC eller MAC?   PC eller MAC? EmptyFre Aug 14 2009, 21:24

Grattis! Good choice happy6
Til Toppen Go down
http://www.familietid.com
-Malin-

-Malin-


Antall Innlegg : 204
Join date : 13.06.2009
Age : 35
Bosted : Trondheim

PC eller MAC? Empty
PosteTema: Re: PC eller MAC?   PC eller MAC? EmptySøn Aug 16 2009, 19:17

Once you go mac you never go back (eller noe sånt) Laughing

Anbefaler absolutt mac jeg og happy3
Til Toppen Go down
Torstein

Torstein


Antall Innlegg : 46
Join date : 12.07.2009
Bosted : Trondheim

PC eller MAC? Empty
PosteTema: Re: PC eller MAC?   PC eller MAC? EmptyOns Aug 19 2009, 09:05

Bra valg!

Jeg har brukt PC siden tidlig på 90-tallet og regner meg selv som over middels interessert i data. Jeg har egentlig aldri hatt problemer med PC, men det krevde et konstant vedlikehold for å fungere optimalt. Jeg var vel egentlig blant de som fnøs litt av mac-brukere inntil jeg byttet til mac for noen år siden. Og det har jeg ikke angret på happy4 Til normalt familiebruk så får man en totalpakke som bare fungerer, lite vedlikehold og stort sett med de programmene man trenger. At noen ting kun fungerer på PC er forsåvidt sant, men de tingene kan man lære seg å leve uten eller installere Windows på macen. Nevnte jeg at den så godt som aldri krasjer? Min står iallefall på 24/7 uten trøbbel. Pene er de også, ikke bare en haug med plast... men... Apple er litt sære da, bare så det er sagt biggrin

Mvh
Torstein
Til Toppen Go down
Sponsored content





PC eller MAC? Empty
PosteTema: Re: PC eller MAC?   PC eller MAC? Empty

Til Toppen Go down
 
PC eller MAC?
Til Toppen 
Side 1 av 1

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Generelt :: Ordet er fritt-
Gå Til: