Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Slapp eller syk dp?

Go down 
4 posters
AvInnlegg
_Ronja_

_Ronja_


Antall Innlegg : 24
Join date : 13.07.2009
Age : 37
Bosted : Asker

Slapp eller syk dp? Empty
PosteTema: Slapp eller syk dp?   Slapp eller syk dp? EmptyTor Jul 16 2009, 08:41

Hei.

Ronja, som fyller et år i September er til vanlig en veldig aktiv og våken dp tispe. Hun er alltid klar for lek,kos,oppmerksomhet og ikke minst være med på lange turer og utflukter.
I de to siste dagene har jeg lagt merke til at hun har oppført seg annerledes. Hun har (så og si) bare sovet. Jeg får henne med på en liten tur så hun får gjort fra seg, men så fort hun er ferdig med å gjøre sitt er det rett hjem igjen. Har prøvd å få henne med meg på lengre turer, men det virker om om hun ikke er interessert?!?! Når vi har kommet hjemme fra tur går hun i sengen sin,på sofaen eller i en dyne å legger seg. Hun har ikke noe imot å ligge på brystet og kose eller sove, men hun vil ikke leke noe særlig eller gå noe særlig på tur. Skjønner ikke hva det kan være?!?!

Den første løpetiden hadde hun i Mai hvor alt var normalt. For ca en uke siden la jeg merke til at pattene har vokst litt,men hun har ikke melk i de. Jeg kan si med hånden på hjertet at hun har holdt lang avstand fra alle typer hannhunder, så drektig er hun ikke. Forhørte meg med en venninne om dette og hun sa jeg skulle kutte ned på maten og gå lange turer,men det er ikke så lett når hun bare vil sove... unsure3

Hun har ikke kastet opp eller vært varm, og de to faste måltidene går hun ikke glipp av.

Noen som vet hvorfor hun oppfører seg sånn, eller er hun bare trøtt og sliten som oss mennesker kan være?

Glemte å fortelle at været ikke er spesielt varmt her. Vi har hatt regn på natten og for det meste overskya.

Håper på gode råd og at det ikke er noe alvorlig.

Hilsner fra Tone Lise og Ronja.
Til Toppen Go down
KristinC

KristinC


Antall Innlegg : 692
Join date : 11.06.2009
Bosted : Horten

Slapp eller syk dp? Empty
PosteTema: Re: Slapp eller syk dp?   Slapp eller syk dp? EmptyTor Jul 16 2009, 10:04

Tinkie blir sånn noen uker etter løpetiden. Da mister hun matlysten og ligger og sturer eller sover nesten hele tiden. Hun gidder ikke engang reagere når det kommer fremmede folk på døra eller noe. Med henne er det helt klart noe hormonelt som skjer, men om det er det samme som gjelder for hunden din vet jeg selvsagt ikke. (Hun er forresten fortsatt ganske normal på tur når hun er sånn som dette)
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Slapp eller syk dp? Empty
PosteTema: Re: Slapp eller syk dp?   Slapp eller syk dp? EmptyTor Jul 16 2009, 16:07

Så lenge hun spiser og drikker normalt og at allmenntilstanden er bra så er det ikke noe å være redd for.
Se det ann noen dager.
Mine tisper er late,slappe og gidder ingenting etter løpetid i en mnd. biggrin
Til Toppen Go down
Anne

Anne


Antall Innlegg : 868
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Karmøy

Slapp eller syk dp? Empty
PosteTema: Re: Slapp eller syk dp?   Slapp eller syk dp? EmptyTor Jul 16 2009, 16:41

Hun er ikke hoven bak eller har utflod? Jeg hadde målt tempen på henne jeg for sikkerhetsskyld om hun slapp.Tenkte på livmorbetennelse evt

Ikke umulig at hun bare har tatt sommerferie hun og biggrin
Til Toppen Go down
http://www.kamdior.com
Fly

Fly


Antall Innlegg : 960
Join date : 10.06.2009
Age : 56
Bosted : Halden

Slapp eller syk dp? Empty
PosteTema: Re: Slapp eller syk dp?   Slapp eller syk dp? EmptyTor Jul 16 2009, 17:28

Jeg ville også ha sjekket henne ut for livmorbetennelse, om det ikke er det, så vil jeg tro, ganske så sikkert, at hun har født liksomvalper og ikke kan gå i fra de.
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
_Ronja_

_Ronja_


Antall Innlegg : 24
Join date : 13.07.2009
Age : 37
Bosted : Asker

Slapp eller syk dp? Empty
PosteTema: Re: Slapp eller syk dp?   Slapp eller syk dp? EmptyFre Jul 17 2009, 07:48

Hei igjen Smile

Har akkurat googlet litt om livmorsbetennelse hos hunder og må innrømme at jeg ble bekymret når jeg leste om sykdommen. Det står bla. at omlag 20-25% av tisper får dette, og i de fleste tilfeller kan tispen bli helt frisk igjen. Medisinsk behandling blir forsøkt av noen, men som regel virker det kun for en stund og sykdommen kommer tilbake igjen.Den beste behandlingen er kirurgisk hvor de fjerner livmoren og egstokkene. unsure3 Håper ikke hun har fått sykdommen. Både jeg og min kjære vil veldig gjerne sette valper på hun når tiden er inne.

Kan ikke si at Ronja viser de symptomene som er beskrevet bortsett fra at hun sover og er litt hoven nedentil. Er det normalt at tisper er hoven nedentil etter løpetid? Isåfall, hvor lenge? Kanskje vi ser ann formen til Ronja i et par dager og om hun ikke er noe bedre da bestiller vi time hos vet. Hva syns dere?

Tuusen takk for svar happy6

Hilsen oss. cool
Til Toppen Go down
Anne

Anne


Antall Innlegg : 868
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Karmøy

Slapp eller syk dp? Empty
PosteTema: Re: Slapp eller syk dp?   Slapp eller syk dp? EmptyFre Jul 17 2009, 07:57

_Ronja_ skrev:
Hei igjen Smile

Har akkurat googlet litt om livmorsbetennelse hos hunder og må innrømme at jeg ble bekymret når jeg leste om sykdommen. Det står bla. at omlag 20-25% av tisper får dette, og i de fleste tilfeller kan tispen bli helt frisk igjen. Medisinsk behandling blir forsøkt av noen, men som regel virker det kun for en stund og sykdommen kommer tilbake igjen.Den beste behandlingen er kirurgisk hvor de fjerner livmoren og egstokkene. unsure3 Håper ikke hun har fått sykdommen. Både jeg og min kjære vil veldig gjerne sette valper på hun når tiden er inne.

Kan ikke si at Ronja viser de symptomene som er beskrevet bortsett fra at hun sover og er litt hoven nedentil. Er det normalt at tisper er hoven nedentil etter løpetid? Isåfall, hvor lenge? Kanskje vi ser ann formen til Ronja i et par dager og om hun ikke er noe bedre da bestiller vi time hos vet. Hva syns dere?

Tuusen takk for svar happy6

Hilsen oss. cool


Ariel fikk livmorbet. etter første løpetid.Hun viste ingen tegn på at hun var slapp eller hadde ubehag,bånngass hele tiden,Men hun hadde utflod (altså åpen livmorbet)
Vetrinæren tok temp og når den var en del forhøyet tok hun ultralyd.Gav oss medisiner og etter endt kur så har vi *bank i bordet* ikke hatt dette på henne etter det.Hun er snart to år happy6
Det er jo en lukket livmorbet og som det ikke kommer utflod,alt bygger seg innvendig.

Som sagt så hadde jeg iallfall målt tempen på henne selv før du evt reiser til vetrinæren.

Lykke til happy3
Til Toppen Go down
http://www.kamdior.com
Sponsored content





Slapp eller syk dp? Empty
PosteTema: Re: Slapp eller syk dp?   Slapp eller syk dp? Empty

Til Toppen Go down
 
Slapp eller syk dp?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Da har hun flyttet til sverige ..
» Skikkelig slapp

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Helse og stell av hunden-
Gå Til: