Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Tørrfôr uten korn. Erfaringer?

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Maria

Maria

Antall Innlegg : 2693

Tørrfôr uten korn. Erfaringer? Empty
PosteTema: Tørrfôr uten korn. Erfaringer?   Tørrfôr uten korn. Erfaringer? EmptyMan Mar 03 2014, 17:44

Vet jo at det er endel fôrentusiaster blant pinscherfolket, så håper noen kan komme med noen tips ang. tørrfôr uten korn.

Jeg fullfôrer på vom og hundemat samt annet rått, men skulle gjerne hatt en sekk tørrfôr stående som jeg kan slenge en neve av på plenen eller på skogsturer bare for at hundene skal få jobbe litt med nesa når de tobeinte nyter hagelivet eller har matpause på turer. Er derimot usikker på om jeg skal gå for Orijen, Taste of the Wild, ZiwiPeak eller noen av de andre merkene. Noen av dere som har prøvd flere av dem (eller ett av dem) og har erfaringer å dele? Jeg må uansett bestille og få det tilsendt, siden det ikke finnes noen forhandlere av disse fôrtypene i Tromsø (såvidt meg bekjent i alle fall), så sånn sett er det uansett hva jeg velger.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Hilde Sofie

Hilde Sofie

Antall Innlegg : 761

PosteTema: Re: Tørrfôr uten korn. Erfaringer?   Tørrfôr uten korn. Erfaringer? EmptyTir Mar 04 2014, 08:05

Jeg fôrer 50/50 med tørrfôr og V&H, har prøvd både Orijen og Taste Of The Wild.
I fjor sommer/høst fullfôret jeg med tørrfôr, rett og slett fordi Camiro ikke ville spise V&H.
Det som funker best på han er iaf. Orijen! Han liker smaken bedre (Orijen Adult er favoritten). Jeg prøvde 3 forskjellige smaker av TOTW (mener de har enda flere å velge blandt), alle var 13,5 kg sekker og i begynnelsen spiste han godt, men han ble fort litt lei. I tillegg holder han vekten bedre med Orijen, han kan fort bli litt "hengslete/pinglete" og det ble han av TOTW, selv om han fikk en god del mer enn "anbefalt" mengde per dag!
For øvrig merka jeg ingen forskjell på pels, klør, tenner/ånde, dog er mengden avføring litt mer (ikke oftere, men "større porsjoner") med Orijen faktisk. Med TOTW var avføringen mindre, men mørkere og litt mer klissete/mindre fast...

Skulle gjerne prøvd å fôre med ZiwiPeak, men det blir dessverre litt for dyrt for oss unsure3 
Pr. dags dato bruker jeg det som godbit/belønning og han elsker iaf. smaken!  happy3
Til Toppen Go down
http://www.pinschercamiro.com
Fanny

Fanny

Antall Innlegg : 2788

PosteTema: Re: Tørrfôr uten korn. Erfaringer?   Tørrfôr uten korn. Erfaringer? EmptyTir Mar 04 2014, 15:28

Jeg har prøvd Orjien, bare på moro Smile
Fordi de har tatt det inn på dyrebutikken her.
Er faktisk et tørrfôr jeg ikke har noen problemer med å bruke (som avveksling) i tillegg til råfôring.
Har prøvd tre typer nå (kjøpt små sekker), og hundene har likt alle.
Funker gull som godis også  happy6 
Ingen merkbare forskjeller i pels og klør (litt mer avføring, men ikke i nærheten av hverken mengde og konsistens som "vanlig" tørrfôr)
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Maria

Maria

PosteTema: Re: Tørrfôr uten korn. Erfaringer?   Tørrfôr uten korn. Erfaringer? EmptyTir Mar 04 2014, 17:30

Kanskje jeg går for Orijen, da. Fant jo ut at Jobb og Fritid har det, så da slipper jeg bestille. Prøvde det forsåvidt til Melba for tre år siden, men da var hun veldig matlei og spiste knapt nok noe som helst (måtte ha ett opphold på v&h til og med, for hun sluttet helt å spise det), så hun likte det ikke den gang. Hjalp å få hund nummer to i hus, for etter det så har matlysten endret seg totalt og over natta ble hun så glupsk at hun må begrenses for ikke å bli trillrund!  Tørrfôr uten korn. Erfaringer? 222595

Veldig kjekt å kunne bruke det som godis også når man ikke har tid eller ork til å skjære opp godbiter. happy3 
kanskje jeg må prøve ZiwiPeak til godbiter også. Er det den med hjort eller lam du bruker til godbiter, Hilde?
Til Toppen Go down
Ane

Ane

Antall Innlegg : 1877

PosteTema: Re: Tørrfôr uten korn. Erfaringer?   Tørrfôr uten korn. Erfaringer? EmptyTir Mar 04 2014, 22:30

Her er det litt motsatt  laughs Orijen har jeg kun testet en type, lurer på om det var red (  unsure3 ) men det er vel blant de få tørrfortypene Stretto ikke har villet ha. Han er fullstendig matvrak så den var ny for meg. Hadde tenkt å teste flere typer av Orijen, men fikk aldri surret meg til det om jeg husker rett. Når mini kom i hus gikk hadde han spist flere av de store sekkene med Taste of the Wild (av bison og en smak til) , og de gikk begge på ToTW en stund og vi var veldig fornøyde med det Smile Begge hundene digger smaken på fóret, og det fungerer bra fordøyelsesmessig. Nå går de begge på V&H, er enda mer fornøyd med det i forhold til dogsas avføring  biggrin Men litt ToTW blir det innimellom fortsatt på tur og som mellommåltid i ny og ne happy3
Til Toppen Go down
http://mostawesomeristretto.com/
Hilde Sofie

Hilde Sofie

Antall Innlegg : 761

PosteTema: Re: Tørrfôr uten korn. Erfaringer?   Tørrfôr uten korn. Erfaringer? EmptyOns Mar 05 2014, 06:22

Maria skrev:
Kanskje jeg går for Orijen, da. Fant jo ut at Jobb og Fritid har det, så da slipper jeg bestille. Prøvde det forsåvidt til Melba for tre år siden, men da var hun veldig matlei og spiste knapt nok noe som helst (måtte ha ett opphold på v&h til og med, for hun sluttet helt å spise det), så hun likte det ikke den gang. Hjalp å få hund nummer to i hus, for etter det så har matlysten endret seg totalt og over natta ble hun så glupsk at hun må begrenses for ikke å bli trillrund!  Tørrfôr uten korn. Erfaringer? 222595

Veldig kjekt å kunne bruke det som godis også når man ikke har tid eller ork til å skjære opp godbiter. happy3 
kanskje jeg må prøve ZiwiPeak til godbiter også. Er det den med hjort eller lam du bruker til godbiter, Hilde?

Har den med lam!  happy3
Til Toppen Go down
http://www.pinschercamiro.com
Maria

Maria

PosteTema: Re: Tørrfôr uten korn. Erfaringer?   Tørrfôr uten korn. Erfaringer? EmptyOns Mar 05 2014, 17:50

Ane skrev:
Her er det litt motsatt  laughs Orijen har jeg kun testet en type, lurer på om det var red (  unsure3 ) men det er vel blant de få tørrfortypene Stretto ikke har villet ha. Han er fullstendig matvrak så den var ny for meg. Hadde tenkt å teste flere typer av Orijen, men fikk aldri surret meg til det om jeg husker rett. Når mini kom i hus gikk hadde han spist flere av de store sekkene med Taste of the Wild (av bison og en smak til) , og de gikk begge på ToTW en stund og vi var veldig fornøyde med det :)Begge hundene digger smaken på fóret, og det fungerer bra fordøyelsesmessig. Nå går de begge på V&H, er enda mer fornøyd med det i forhold til dogsas avføring  biggrin Men litt ToTW blir det innimellom fortsatt på tur og som mellommåltid i ny og ne happy3
Smaken er som baken hos dogsa også, med andre ord.  wink3 
Tror nok jeg blir å prøve TotW etterhvert også. Kjøper uansett de minste pakkene de har siden det bare er til å bruke dann og vann, så da kan jeg veksle litt.  happy3 
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Tørrfôr uten korn. Erfaringer?   Tørrfôr uten korn. Erfaringer? Empty

Til Toppen Go down

Tørrfôr uten korn. Erfaringer?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Varmtvannsbereder uten tank - erfaringer?
» Bytte tørrfôr.
» Tørrfôr kan ta livet av hunden din
» erfaringer mht ciklosporin?
» Erfaringer med bilsyke hos hund?