Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Bytte tørrfôr.

Go down 
3 posters
AvInnlegg
Hilde Sofie

Hilde Sofie

Antall Innlegg : 761

Bytte tørrfôr. Empty
PosteTema: Bytte tørrfôr.   Bytte tørrfôr. EmptySøn Jun 16 2013, 09:11

Hvor mye/lenge bør jeg blande det nåværende tørrfôret med det nye?
Camiro får i dag Orijen og han fungerer utmerket på det, men har nå kjøpt 1 sekk med Taste Of The Wild for å sammenligne/prøve noe nytt.
Han har den siste tiden vært litt "mat lei", altså han pleier vanligvis å sluke maten sin med en gang den blir servert, men den siste tiden har det gått både 15-20 min før han har spist det opp.
Fôrer vanligvis 50/50 med tørrfôr og V&H, men sistnevnte vil han såvidt spise, så akkurat nå har vi en liten "pause" fra det.

Har jo hørt at det ikke anbefales å bytte fôr hvis hunden fungerer bra på det, men han har spist Orijen og V&H hele livet (han er 1 år og snart 7 mnd. gammel), så jeg har jo sånn sett ikke noe å sammenligne det med. I tillegg er han som sagt lei...

Spørsmål nr. 2: Er det slik at man kan gi dem b-vitaminer "hele tiden", eller er det kun i en viss periode? Jeg begynte å gi han det allerede i desember i fjor (pga. sprø klør og flass i pelsen). Han har siden den tid fått anbefalt dose ift. vekten hver dag og han ble kvitt "problemene" rimelig kjapt. Skal jeg fortsette å gi han det, eller slutte?
Til Toppen Go down
http://www.pinschercamiro.com
Fanny

Fanny

Antall Innlegg : 2788

Bytte tørrfôr. Empty
PosteTema: Re: Bytte tørrfôr.   Bytte tørrfôr. EmptySøn Jun 16 2013, 10:02

Du har egentlig mange muligheter når det kommer til fôring Smile
Du kan tyne gjennom at han skal spise det han får i dag, du kan bytte/fjerne noe av det du fôrer med, og du kan tilsette nye ting.
Om han har "sterk mage", så trenger du sikkert ikke holde på med å blande de to typene tørt så veldig lenge.
Noen reagerer veldig på fôrbytte, andre ikke Smile
Ifht. V&H ville jeg prøvd å variere også her (regner med at han har fått nr. 25?), og prøvd f.eks. nr. 33 (det eneste 33 mangler er tilsatt omega3.
Mine vil ikke ha nr. 25 (men spiser gjerne nr. 33), antageligvis er laksen syndebukken.
Mye greiere å gi det de liker, og heller tilsette omega3 via olje (f.eks. Baddaky), eller hvalkjøtt om du har tilgang på dette.

Du kan også gi et stykke kjøtt (f.eks. en kotelett) som et måltid.
Jeg aner ikke om hunden din taper seg i vekt pga. dette, for hvis det er en bekymring, så er det mye "moro" man kan gjøre for å få opp matlysten (sliter med det motsatte her :p ).
ProVit (?) har begynt å produsere vitaminisert kjøtt, rått, selges frossent.
Jeg har sett oksekjøtt og kylling, mulig de har flere varianter.
Oksekjøttet har jeg gitt mine, da det blir betraktelig billigere enn å gå på butikken for å kjøpe biff til dem wink3 .
Jeg fôrer hovedsakelig på rått kjøtt (+ bein og organer/innmat) og bruker V&H som tilleggsfôr.

Ifht. B-vitaminer, så skal de visst gis ved behov.
Men det er visst ikke farlig å gi for mye av det siden det vil bli utskilt med urinen.
Dog er det vel ikke anbefalt å gi masse tilskudd uten at behovet er tilstede, så jeg ville forhørt meg med veterinær, eller noen som er kjempeflinke ifht. fôring Smile
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Ane

Ane

Antall Innlegg : 1877

Bytte tørrfôr. Empty
PosteTema: Re: Bytte tørrfôr.   Bytte tørrfôr. EmptySøn Jun 16 2013, 11:02

Det jeg har hørt som anbefales når man skal bytte fór er at man gjør det gradvis for å unngå at magen slår seg vrang wink3 Det som kan skje hvis man bytter fra ett fór til et annet brått er at de blir løse i magen og det kan gå forskjellig tid fra hund til hund hvor lang tid det tar før det normaliserer seg igjen. Jeg har byttet fór på hundene flere ganger (om noen lurer fordi jeg syns det er gøy å teste ut litt forskjellig på de:P) tror jeg har byttet det over ca. 10 dager. Starter med 1 del nytt mot 9 deler av det de går på, til 2/8, til 3/7 osv. fra dag til dag. 
Stretto likte forøvrig ikke smaken på Orijen (testet bare en type av de da, husker ikke hvilken i farten) men han digger TasteOfTheWild. Og Flaks syns det er supergodt også happy3 Jeg har også begynt å gi de det fryste Provitfóret, så nå får de både det og tørrfór. Jeg klarer ikke alt styret med V&H så det er uaktuelt her i huset selv om jeg gjerne skulle gitt de det wink3 Proviten er superenkel, jeg tar opp en pose og legger i kjøleskapet, holdbar 1-2 dager. (Luktfri og uten noe som helst styr) Her går det ihvertfall en pose om dagen nå, kunne sikkert ha gitt de en hver også hadde det vært opp til voffsene Bytte tørrfôr. 222595 De syns nemlig det er supergodt!
Til Toppen Go down
http://mostawesomeristretto.com/
Hilde Sofie

Hilde Sofie

Antall Innlegg : 761

Bytte tørrfôr. Empty
PosteTema: Re: Bytte tørrfôr.   Bytte tørrfôr. EmptySøn Jun 16 2013, 11:56

Takk for svar, Fanny og Ane!
Iom. at han har gått på det samme fôret hele livet, aner jeg ikke hvordan magen hans vil reagere på det nye. Må nok bare prøve meg frem happy3

Fanny: Han fikk valpefôret til V&H helt til han var ca ett år, også har jeg variert mellom nr. 25 og 33 (han liker også 33 best), men den siste tiden vil han altså ikke spise V&H i det hele tatt sad3

Foreløpig har han ikke tapt seg i vekt, men han er jo mye i aktivitet nå på sommeren så den sjansen tar jeg ikke. Da får jeg heller fôre 100% med tørrfôr en periode.
Skulle gjerne testet ut råfôring, men dessverre har jeg ikke tilgang til det her (nermeste slakteri er vel ca 50 mil unna)...
Til Toppen Go down
http://www.pinschercamiro.com
Sponsored content

Bytte tørrfôr. Empty
PosteTema: Re: Bytte tørrfôr.   Bytte tørrfôr. Empty

Til Toppen Go down

Bytte tørrfôr.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Tørrfôr kan ta livet av hunden din