|
| Bytte av for | |
|
+7Eva tulalula Linn Julie Simira Anne&Denniz Line & Super 11 posters | Av | Innlegg |
---|
Line & Super
Antall Innlegg : 118 Join date : 25.01.2011 Bosted : Skedsmo
| Tema: Bytte av for Tor Mar 15 2012, 13:08 | |
| Atter et forspørsmål... Jeg vurderer å bytte for til Super og lurer på hva jeg skal se etter for å finne det rette foret til han. Han fungerte greit på RC, men har helt sluttet å spise det. Byttet til Pro Plan, men da slapp han skikkelige stinkbomber hele tiden. Gikk over til Eukanuba adult medium, men det er jeg ikke fornøyd med fordi han bæsjer 5 ganger daglig (har brukt det i over 2 mnd). Jeg gir han nesten 400g om dagen og han er ikke akkurat overvektig likevel. Har inntrykk av at det bare går rett gjennom. Det er jo mange av dere her inne som har så god greie på ernæring så kanskje noen kunne gitt meg noen råd. Vet jo at det er veldig individuelt hva som fungerer på hvem, og har selv sett mine hunder fungere kjempefint på en type som andre ikke fungerer i det hele tatt på. Er det for eksempel lurt å prøve med fisk eller uten, med kylling eller uten osv. Super er forøvrig en pinscher på 16 mnd, han veier nå 16 kg og er verken tykk eller tynn. Blir kjempeglad for råd fra dere flinkinger her inne | |
| | | Anne&Denniz
Antall Innlegg : 197 Join date : 29.07.2010 Age : 45 Bosted : Trondheim
| Tema: Re: Bytte av for Tor Mar 15 2012, 14:16 | |
| Vet ikke om det er til så mye hjelp men jeg kan jo dele et par erfaringer i hvert fall. En ting jeg har merket er at uansett hva jeg forer på så vil alltid mengde avføring og luftproblemer minske om jeg går over til, eller kombinerer med, rå mat (hovedsaklig kjøtt) enn om jeg gir kun tørrfor. Det kan være nok å gi hunden fiskehodet som man har skåret vekk eller kjøttdeigen som har gått ut på dato for å holde magen i gang Om hunden tåler allslags kjøtt og fisk så er det vel bare smaken som avgjør hva som er best, men jeg ville ikke brukt et rent fiskefor i hvert fall, men heller et som inneholder litt fisk i tillegg til kjøtt i så fall. Kylling skal være noe de aller fleste tåler og som det er lite allergier mot så det bruker være et sikkerstikk. Ellers har jeg som tommelfingerregel at jeg skal vite hvor fabrikken til formerket ligger og det må komme med en garanti for at de kun bruker lokale, hele råvarer (hel kylling, hel fisk, hele egg osv.) som er produsert for å lage hundefôr istedenfor alskens "resteslagg" fra slakterier og andre matprodusenter. Det blir det bare lav kvalitet og lav opptakelighet av sånn at hunden bæsjer mer. Jeg styrer også unna fôr med mye kornprodukter i. Så er det jo ingenting i veien med å bytte fôr innimellom heller så hunden ikke går lei, ingen er laget for å spise nøyaktig det samme hele tiden. Jeg tror ikke man kan gjøre så mye galt i lengden så lenge man varierer kostholdet og bruker sunn fornuft At fôret kommer i glossy pakker med fine bilder bryr jeg meg mindre om | |
| | | Simira
Antall Innlegg : 1072 Join date : 14.06.2009 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Bytte av for Tor Mar 15 2012, 15:52 | |
| Har dere prøvd Robur? Odin går veldig bra på det. Nå er jeg ingen ernæringsekspert, men det skal være et ganske bra fôr, og produsert i Sverige for de som bryr seg om miljøet (kort frakt). | |
| | | Julie
Antall Innlegg : 2315 Join date : 10.06.2009 Age : 42 Bosted : Bodø
| Tema: Re: Bytte av for Tor Mar 15 2012, 17:17 | |
| Jeg fôrer mine hunder på mye rart jeg. Holder meg sjelden til ett merke. Varierer jeg på tørrfôret syns hundene det er spennende og godt! At hunden har mye avføring er ikke nødvendigvis en negativ ting.. Det betyr bare at det er mer fiber i det fôret de spiser.. Hunden må kanskje spise litt mer for å holde vekta, men det syns vel de fleste hunder er helt ok. Jeg syns ikke det er et poeng at hundene skal spise så lite mat som mulig, og bæsje så lite som mulig. De fleste hunder liker å spise og fortjener å få spise seg mette. Det er mange myter om fôring av hund ute å går. Hundene har veldig likt næringsbehov som oss mennesker, og har samme fordøyelsessystem, så det skal ikke være noen hokus pokus å fôre en hund riktig. Jeg sverger til variert kost, både på hund og menneske. Jeg tror det er eneste måten å være ganske sikker på at man får i seg det man trenger. Jeg bruker tørrfôr i bunn fordi det er lettvint og praktisk, og gir ellers det som måtte finnes tilgjengelig av matrester og våtfôr. Ofte blandet sammen i en herlig smørje! Alle mine hunder kan spise omtrent hva som helst uten å bli dårlige i magen fordi de er vant til det, alle er superblanke i pelsen, og i fin form. Til og med valpetassene her på 5 uker får smake på diverse. Mat er en stor del av hundens liv, og jeg syns det er trist at hunder skal tvinges til å spise mat de ikke liker. Her i huset er det matglede, og det tror jeg hundene syns er fint! | |
| | | Linn Admin
Antall Innlegg : 3571 Join date : 10.06.2009 Bosted : Akershus
| Tema: Re: Bytte av for Tor Mar 15 2012, 18:54 | |
| Jeg bruker som regel RC, men også Eukanuba. Og så varierer jeg litt innen merkene til tider. Meeeen jeg kan også blande inn litt forskjellig i maten, selv om tørrfôret er grunndelen. Knøttet liker ikke tørrfôr som ikke er ferskt, så i bunnen av fôrbøtta syns han livet er kjipt. Da må jeg finne på noe annet om han skal spise og det har jeg for lengst funnet ut at jeg foretrekker. Han er som regel veldig grei og det er bare dette som ikke lenger er noe morsomt, som han klager på. Dermed kan jeg godt spice det litt opp med noe boksmat iblandet innimellom. V&H er vel og bra, men jeg orker bare ikke klisjet til stadighet, så det hører med til iblant-kategorien. Nå som jeg er hjemme og Sindre har med seg en av gutta på jobben om dagen, triller jeg morgentur med en hund og går da gjerne 45 minutter. Da bæsjes det gjerne både 2 og 3 ganger. Så er det en gang til før kvelden. Noen ganger færre ganger, selvfølgelig, men jeg er egentlig glad bare det kommer ut Går jeg så langt forventer jeg 2 runder. Har ikke tenkt over at det er så mye, så så lenge de liker maten og avføringen ser fornuftig ut er jeg fornøyd | |
| | | tulalula
Antall Innlegg : 273 Join date : 16.08.2009 Age : 48 Bosted : Årnes
| Tema: Re: Bytte av for Tor Mar 15 2012, 19:13 | |
| Her går det i eukanuba sensitive, og hestehover, hestebærsj, kraftfor, mus etc..... Men fine i hold og blanke er de De blir sjelden eller aldrig dårlige i magen heller, kommer sikkert av det varierte kostholdet | |
| | | Linn Admin
Antall Innlegg : 3571 Join date : 10.06.2009 Bosted : Akershus
| Tema: Re: Bytte av for Tor Mar 15 2012, 19:17 | |
| | |
| | | Eva Admin
Antall Innlegg : 1839 Join date : 10.06.2009 Bosted : Drammen
| Tema: Re: Bytte av for Tor Mar 15 2012, 20:52 | |
| Jeg bruker RC og ProPlan, kjempefornøyd med begge fôrtypene!
Jeg ser alltid bakpå innholdsfortegnelsene. At faktisk kjøtt er det som det er mest av, at det ikke er noen malte kyllingrester eller mais som er hovedingrediensen.. | |
| | | Gry
Antall Innlegg : 377 Join date : 22.06.2009 Age : 41 Bosted : Karmøy
| Tema: Re: Bytte av for Fre Mar 16 2012, 02:12 | |
| - Julie skrev:
- Hundene har veldig likt næringsbehov som oss mennesker, og har samme fordøyelsessystem, så det skal ikke være noen hokus pokus å fôre en hund riktig.
Hunder og mennesker har veldig forskjellige fordøyelsessystem og næringsbehov. Hunder regnes for å være hovedsakelig kjøttetere, mens vi mennesker regnes for å være planteetere, så det er stor forskjell på hvordan hunder og mennesker fordøyer og nyttiggjør seg av forskjellige råvarer. F.eks så har vi mennesker enzymet amylase som bryter ned karbohydrater i spyttet vårt (der fordøyelsen vår begynner), noe hunder ikke har, samt at hunder har en mye kortere tynntarm enn oss, alt for kort til å bryte ned karbohydrater fullstendig og å nyttiggjøre seg av dem. Derfor kommer det aller meste ut igjen i andre enden dersom du fôrer en hund med mye karbohydrater, ganske enkelt fordi den ikke er eller har vært - laget for å spise karbohydrater i særlig grad, og dermed heller ikke fordøyer det. Fôrer du den derimot med kjøttprodukter, kommer det veldig lite ut i andre enden fordi den nyttiggjør seg langt bedre av fett og proteiner enn av karbohydrater, og dermed blir det mindre "svinn". På bakgrunn av dette blir det hvertfall for meg helt ulogisk å fòre hunden min på tørrfòr, siden de aller fleste tørrfòr som er på markedet i dag hovedsakelig består av karbohydrater fra korn, mais o.l. Jeg vil ikke basere hundens kosthold på råvarer den ikke har nytteverdi av. Så selv om hunden min får litt av hvert i matskålen sin (jeg er enig i at et variert kosthold er sunt for alle ), så vil alltid kjøttprodukter være basisen i kostholdet hennes. | |
| | | Fanny
Antall Innlegg : 2788 Join date : 01.08.2010 Bosted : Akershus
| Tema: Re: Bytte av for Fre Mar 16 2012, 07:17 | |
| Jeg er ingen "flinking", men jeg vil gjerne fortelle hvordan jeg fôrer mine De får ganske enkelt rått! Kjøtt, bein og innmat Og så tilsetter jeg olje i maten iblant, for mine er litt sære på å spise rå fisk Kan også gi dem V&H med laks, men ikke alltid jeg har det. V&H er en sånn lettvint løsning som de får når jeg vil blande i olje (for det er ganske så grisete å helle olje over et kjøttstykke ) I tillegg får de smake litt annet (en pølsebit, ostebit osv osv), men måltidene er alltid rått. Mine er hvertfall storfornøyde med maten sin, og har en fantastisk matglede som jeg ikke kunne se den perioden de fikk tørrfôr. Mine får veldig variert kost når jeg fôrer på denne måten, og fryseren er full av hundemat Vi andre har ikke så mye oppi der nei Og så skal jeg innrømme at det er fantastisk moro å partere Innmaten kan være litt ekkel, jeg er ikke så glad i å dele opp lever men ellers er det bare moro Hilsen slitsomt entusiastisk råfôringsentusiast | |
| | | Julie
| Tema: Re: Bytte av for Fre Mar 16 2012, 08:58 | |
| - Gry skrev:
- Julie skrev:
- Hundene har veldig likt næringsbehov som oss mennesker, og har samme fordøyelsessystem, så det skal ikke være noen hokus pokus å fôre en hund riktig.
Hunder og mennesker har veldig forskjellige fordøyelsessystem og næringsbehov. Hunder regnes for å være hovedsakelig kjøttetere, mens vi mennesker regnes for å være planteetere, så det er stor forskjell på hvordan hunder og mennesker fordøyer og nyttiggjør seg av forskjellige råvarer.
F.eks så har vi mennesker enzymet amylase som bryter ned karbohydrater i spyttet vårt (der fordøyelsen vår begynner), noe hunder ikke har, samt at hunder har en mye kortere tynntarm enn oss, alt for kort til å bryte ned karbohydrater fullstendig og å nyttiggjøre seg av dem. Derfor kommer det aller meste ut igjen i andre enden dersom du fôrer en hund med mye karbohydrater, ganske enkelt fordi den ikke er eller har vært - laget for å spise karbohydrater i særlig grad, og dermed heller ikke fordøyer det.
Fôrer du den derimot med kjøttprodukter, kommer det veldig lite ut i andre enden fordi den nyttiggjør seg langt bedre av fett og proteiner enn av karbohydrater, og dermed blir det mindre "svinn".
På bakgrunn av dette blir det hvertfall for meg helt ulogisk å fòre hunden min på tørrfòr, siden de aller fleste tørrfòr som er på markedet i dag hovedsakelig består av karbohydrater fra korn, mais o.l. Jeg vil ikke basere hundens kosthold på råvarer den ikke har nytteverdi av. Så selv om hunden min får litt av hvert i matskålen sin (jeg er enig i at et variert kosthold er sunt for alle ), så vil alltid kjøttprodukter være basisen i kostholdet hennes. Hunder ( og mennesker) er pr.def. Altetere. Jeg velger å stole på min foreleser på høyskolen i ernæring hos hund som har doktorgrad i husdyrernæring. Jeg tror hun kan dette. Når det gjelder karbohydrater, så har det stor betydning hvilke typer karbohydrater man fører med. Korn inneholder mye fiber (som er en type karbo). Noe kroppen ikke nyttiggjøre seg noe særlig av i det hele tatt. Det kommer ut igjen. Dette gjelder både hund og menneske.Derfor gjør Fiber oss mett og gir bedrefordøyelse. Raske karbohydrater gir oss energi. Hund og menneske. | |
| | | Gry
| Tema: Re: Bytte av for Fre Mar 16 2012, 21:51 | |
| - Julie skrev:
- Gry skrev:
- Julie skrev:
Hunder og mennesker har veldig forskjellige fordøyelsessystem og næringsbehov. Hunder regnes for å være hovedsakelig kjøttetere, mens vi mennesker regnes for å være planteetere, så det er stor forskjell på hvordan hunder og mennesker fordøyer og nyttiggjør seg av forskjellige råvarer.
F.eks så har vi mennesker enzymet amylase som bryter ned karbohydrater i spyttet vårt (der fordøyelsen vår begynner), noe hunder ikke har, samt at hunder har en mye kortere tynntarm enn oss, alt for kort til å bryte ned karbohydrater fullstendig og å nyttiggjøre seg av dem. Derfor kommer det aller meste ut igjen i andre enden dersom du fôrer en hund med mye karbohydrater, ganske enkelt fordi den ikke er eller har vært - laget for å spise karbohydrater i særlig grad, og dermed heller ikke fordøyer det.
Fôrer du den derimot med kjøttprodukter, kommer det veldig lite ut i andre enden fordi den nyttiggjør seg langt bedre av fett og proteiner enn av karbohydrater, og dermed blir det mindre "svinn".
På bakgrunn av dette blir det hvertfall for meg helt ulogisk å fòre hunden min på tørrfòr, siden de aller fleste tørrfòr som er på markedet i dag hovedsakelig består av karbohydrater fra korn, mais o.l. Jeg vil ikke basere hundens kosthold på råvarer den ikke har nytteverdi av. Så selv om hunden min får litt av hvert i matskålen sin (jeg er enig i at et variert kosthold er sunt for alle ), så vil alltid kjøttprodukter være basisen i kostholdet hennes. Hunder ( og mennesker) er pr.def. Altetere. Jeg velger å stole på min foreleser på høyskolen i ernæring hos hund som har doktorgrad i husdyrernæring. Jeg tror hun kan dette.
Når det gjelder karbohydrater, så har det stor betydning hvilke typer karbohydrater man fører med. Korn inneholder mye fiber (som er en type karbo). Noe kroppen ikke nyttiggjøre seg noe særlig av i det hele tatt. Det kommer ut igjen. Dette gjelder både hund og menneske.Derfor gjør Fiber oss mett og gir bedrefordøyelse. Raske karbohydrater gir oss energi. Hund og menneske. Ja, hunder er per.def altetere, men faktum er alikevel at de i all hovedsak er skapt som kjøttetere - det er kjøttmat de er "skreddersydde" for å spise, og fett og proteiner fra kjøttmat de best henter energi og næringsstoffer fra. Hundens fordøyelsessystem er identisk med stamfaren ulvens, som har et kosthold bestående av 98% animalsk føde. Så selv om hunder klarer seg helt fint på tørrfòr og diverse, så betyr ikke det at det er det sunneste alternativet å fòre på - på samme måte som vi mennesker klarer oss helt fint på mat fra mcdonalds, sjokolade og potetgull, uten at det er et optimalt kosthold for oss. Som du sier, så nyttiggjør ikke kroppen seg ikke noe særlig av korn - når man vet dette, hvorfor da basere hundens kosthold på produkter som hovedsakelig består av nettopp korn, tilsatt kunstige vitaminer? Som jeg leste et sted, det blir som å spise grandiosa hver dag, med vitaminer og mineraler sprayet på. | |
| | | Fanny
| Tema: Re: Bytte av for Ons Mar 21 2012, 19:16 | |
| | |
| | | Gry
| Tema: Re: Bytte av for Ons Mar 21 2012, 22:02 | |
| | |
| | | Line & Super
Antall Innlegg : 118 Join date : 25.01.2011 Bosted : Skedsmo
| Tema: Re: Bytte av for Ons Mar 21 2012, 22:17 | |
| - Fanny skrev:
- http://blogg.norgeskreativefagskole.no/wp-content/uploads/2012/03/preymodel.png
Synes denne var så innmari fin at jeg gjerne vil dele den Takk for at du delte den, Fanny. Meget informativ Jeg ser jo absolutt poenget med råforing, men jeg stoler ikke på at jeg har kunnskap nok til å gi han alt det han trenger av næringskilder. I tillegg har jeg sett flere eksempler på hunder som får veldig stygge tenner på grunn av mangelen på "knasende" mat, de får jo renset tennene godt på å tygge i seg knasende for. Og så er det tilgangen på disse kildene da... Finnes nesten ikke ferskvaredisker i butikkene lenger jo og langt mindre slaktere... | |
| | | Nina (Kennel Dijontoma)
Antall Innlegg : 3668 Join date : 11.06.2009 Age : 43 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Bytte av for Ons Mar 21 2012, 22:43 | |
| Merkelig hvis du har sett flere råfôrede hunder med dårlige tennner enn tørrforede hunder med dårlige tenner, for for i realiteten er det nemmelig omvendt... Råfôrede hunder pleier å ha både mye bedre tannhygiene og bedre ånde enn hunder som går på tørrfôr, og det at hunder må ha tørrfôr for tannhygienens skyld er mer en gimmik som tørrfôrprodusentene har funnet opp og medfører ikke særlig mye riktighet dessverre... Å råfôre med kjøtt og ben er jo også mye riktigere for hunden i forhold til tannhygiene, det er jo i grunnen ganske logisk at det å knaske på et skikkelig ben hjelper mye mer for tennene enn en liten tørrfôrkule som de fleste svelger hel, og som når den blir tygget heller klistrer seg mer til tennene som når man spiser Mariekjeks enn å hjelpe for tennene... Eukanuba hevder at deres tannmiddel ligger sånn til på kulene at de ikke må tygges for at det skal ha effekt, men allikevel, så er skikkelig gnaging og tygging på kjøtt og ben noe helt annet...! Hvis du er redd for ikke å klare å fôre riktig med råfôr i forhold til at hunden skal ha i seg rett mengde og rette forholdene på vitaminer osv så syns jeg du burde gå for Vom & Hundemat og bare tilsette litt forksjellige grønnskker i ny og ne...! Her syns jeg hundene fungerer absolutt mest optimalt på det, selv om de både spiser og tåler alt (med unntak av Jonas, som ikke tåler alle typer rørrfôr like bra)... Her går det hovedsakelig på V&H med litt forskjellige grønnsaker i nå og da, og tyggeben og vi har aldri hatt behov for tannrens på noen av hundene... De siste månedene, når jeg har vært syk, har jeg ikke kommet meg på butikken så ofte og det har gått alt for mye i tørrfôr, så nå har jeg for første gang i deres liv sett antydning til tannsten og dårlig ånde på en av dem... | |
| | | tulalula
Antall Innlegg : 273 Join date : 16.08.2009 Age : 48 Bosted : Årnes
| Tema: Re: Bytte av for Ons Mar 21 2012, 22:54 | |
| Når det gjelder tannsten har jeg inntrykk av at det også er litt fra hund til hund...
Jeg har hatt flere hunder, og flere raser gjennom tidene.og sitter igjen med det inntrykket uavhengig av hva de fores med, at noen får lett tannstein, mens andre ikke får noe i det hele tatt nesten...
Sånn er det vel med mennesker også? eller?
Se på de hundene jeg har hatt de siste årene, bichon friseen fikk tannsten, men ikke så mye som blandingen, men kineseren derimot har nesten aldrig hatt noe(og de er kjent for dårlige tenner), mens Dida som er pincher er den som har hatt desidert mest hele veien....
jeg tror det er veldig individuelt...eller er det noe jeg ikke har fått med meg? | |
| | | Julie
| Tema: Re: Bytte av for Ons Mar 21 2012, 23:00 | |
| - tulalula skrev:
- Når det gjelder tannsten har jeg inntrykk av at det også er litt fra hund til hund...
Jeg har hatt flere hunder, og flere raser gjennom tidene.og sitter igjen med det inntrykket uavhengig av hva de fores med, at noen får lett tannstein, mens andre ikke får noe i det hele tatt nesten...
Se på de hundene jeg har hatt de siste årene, bichon friseen fikk tannsten, men ikke så mye som blandingen, men kineseren derimot har nesten aldrig hatt noe(og de er kjent for dårlige tenner), mens Dida som er pincher er den som har hatt desidert mest hele veien....
jeg tror det er veldig individuelt...eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Jeg har samme erfaring. Jeg har jo mange hunder her som spiser det samme, og det er enorm forskjell i tannstenmengde. Jeg har en som må inn til rens MINST to ganger i året,(det tar to-tre uker før lukta er tilbake ) mens andre ikke har hatt antydning til tannsten hele sitt liv. Jeg tror det har noe med miljøet i munnen på den enkelte hund, og det er helt sikkert genetiske greier som er årsaken. Tror jeg. | |
| | | Fanny
| Tema: Re: Bytte av for Ons Mar 21 2012, 23:02 | |
| - Line & Super skrev:
- Fanny skrev:
- http://blogg.norgeskreativefagskole.no/wp-content/uploads/2012/03/preymodel.png
Synes denne var så innmari fin at jeg gjerne vil dele den Takk for at du delte den, Fanny. Meget informativ
Jeg ser jo absolutt poenget med råforing, men jeg stoler ikke på at jeg har kunnskap nok til å gi han alt det han trenger av næringskilder. I tillegg har jeg sett flere eksempler på hunder som får veldig stygge tenner på grunn av mangelen på "knasende" mat, de får jo renset tennene godt på å tygge i seg knasende for.
Og så er det tilgangen på disse kildene da... Finnes nesten ikke ferskvaredisker i butikkene lenger jo og langt mindre slaktere...
Mine fikk penere tenner da jeg slutta å gi tørrfôr De knaser bein Den største forskjellen er nok likevel ånden... Jeg tror også at det er individuelt hvor mye tannstein en hund får, ser forskjell på mine (selv om det ikke er mye det er snakk om). Smurfen får lettere gulskjær på tennene (men da jeg tyna gjennom tannrens i fjor sommer, så var det såvidt det var noe å fjerne, og jeg fikk beskjed om at det var unødvendig). Jeg fikk tak i hestekjøtt i dag, til 20,- pr. kg. (og jeg har en snittpris på 30,- pr. kg. eller mindre på det jeg fôrer med). Tilgangen er forbløffende god Jeg gikk gradvis over fra V&H til bare rått, for jeg var ganske stressa i starten ifht. å balansere kosten. Synes det er kjempemoro å råfôre, og hundene digger maten sin Vinn-vinn Var litt pesete i starten, skal innrømme det | |
| | | Nina (Kennel Dijontoma)
Antall Innlegg : 3668 Join date : 11.06.2009 Age : 43 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Bytte av for Ons Mar 21 2012, 23:19 | |
| Ja, det er helt riktig at det er veldig individuelt når det kommer til tannsten...noen raser sliter mer med det enn andre, noen individer sliter mer enn andre, ofte ser man det er en "skavank" som kan gå litt i arv og av og til kan man, som Julie sier, fôre en skokk med hunder av samme rase på samme fôr og ha superproblemer på èn hund og null problemer på andre... Men, det viser seg veldig tydelig at de aller aller fleste som går over til å råfôre sier at tannhygienen og ånden er veldig veldig mye bedre på råfôr enn på tørrfôr, og hunder som har hatt store problemer med dette tidligere har blitt helt kvitt det når de har gått over til å råfôre dem... Ganske logisk egentlig med tanke på at det faktisk er sånn de er laget for å spise... Som sagt, så har jeg aldri hatt problemer med dette på mine til nå (de er 6,5, 4, 2 og 1 år), men nå som de tre yngste for første gang i sitt liv har fått mer tørrfôr enn råfôr en perriode så ser jeg for første gang antydning til litt "møkk" og dårlig ånde på en av dem... Jonas gikk på kun tørrfôr første året av sitt liv, men var ikke spes fin i pelsen og huden, og ble mye bedre da vi gikk over til å bare råfôre eller gi mesteparten råfôr og litt tørt... | |
| | | Marita
Antall Innlegg : 1853 Join date : 14.06.2009
| Tema: Re: Bytte av for Tor Mar 22 2012, 06:07 | |
| - Julie skrev:
- tulalula skrev:
- Når det gjelder tannsten har jeg inntrykk av at det også er litt fra hund til hund...
jeg tror det er veldig individuelt...eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Jeg har samme erfaring. Jeg har jo mange hunder her som spiser det samme, og det er enorm forskjell i tannstenmengde. Jeg har en som må inn til rens MINST to ganger i året,(det tar to-tre uker før lukta er tilbake ) mens andre ikke har hatt antydning til tannsten hele sitt liv. Jeg tror det har noe med miljøet i munnen på den enkelte hund, og det er helt sikkert genetiske greier som er årsaken. Tror jeg. Jeg også har samme erfaring, og jeg har også fôret med V&H uten at det gjorde noen forskjell. Nitro la så fort på seg av V&H, og skulle jeg gitt noe mindre hadde han jo knapt fått mat Og for min egen del, så ville jeg heller spist meg mett på "vitaminisert grandis" enn å bli avspist med en liten biffbit Har prøvd å gi hundene litt rått innimellom, men det resulterer bare i dårlig mage Jeg skjønner ikke helt problemet med å gi "vitaminisert grandis" heller så lenge det betyr at hunden får i seg den næringen den trenger, og pels og alt er bra Jeg tror så lenge hver og en finner det som fungerer best for sin hund, så er det ikke noe som er mer riktig enn noe annet. | |
| | | Julie
| Tema: Re: Bytte av for Tor Mar 22 2012, 08:49 | |
| - Marita skrev:
- Julie skrev:
- tulalula skrev:
jeg tror det er veldig individuelt...eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Jeg har samme erfaring. Jeg har jo mange hunder her som spiser det samme, og det er enorm forskjell i tannstenmengde. Jeg har en som må inn til rens MINST to ganger i året,(det tar to-tre uker før lukta er tilbake ) mens andre ikke har hatt antydning til tannsten hele sitt liv. Jeg tror det har noe med miljøet i munnen på den enkelte hund, og det er helt sikkert genetiske greier som er årsaken. Tror jeg. Jeg også har samme erfaring, og jeg har også fôret med V&H uten at det gjorde noen forskjell. Nitro la så fort på seg av V&H, og skulle jeg gitt noe mindre hadde han jo knapt fått mat Og for min egen del, så ville jeg heller spist meg mett på "vitaminisert grandis" enn å bli avspist med en liten biffbit Har prøvd å gi hundene litt rått innimellom, men det resulterer bare i dårlig mage Jeg skjønner ikke helt problemet med å gi "vitaminisert grandis" heller så lenge det betyr at hunden får i seg den næringen den trenger, og pels og alt er bra Jeg tror så lenge hver og en finner det som fungerer best for sin hund, så er det ikke noe som er mer riktig enn noe annet. Det var det jeg prøvde å si tidligere, at å fôre på en del fiber er supert for hunder som lett legger på seg. Da kan de spise mer mat og bli skikkelig mett uten at de legger på seg så voldsomt. Hundene liker jo å spise, og det er jo helt tragisk for de hundene som ikke kan spise mer enn ei ert før de blir feite hvis de får bare ferskfôr. | |
| | | Fanny
| Tema: Re: Bytte av for Tor Mar 22 2012, 10:58 | |
| Akkurat det med å kunne spise mer tørt enn rått har jeg helt omvendt erfaring med. Da mine fikk tørt fikk Smulen 80 gram pr. dag, og var konstant sulten og småfeit På rått får hun mer, og er omsider slank og fin igjen Mine får spise seg mette, og de er i fin fasong nå. Smulen la på seg av V&H også, så hun fikk små mengder av det også når hun gikk på det. Jeg fôrer ut fra hva mine ser ut til å trives best på, og det regner jeg med at alle andre gjør også | |
| | | Julie
| Tema: Re: Bytte av for Tor Mar 22 2012, 14:35 | |
| | |
| | | Sponsored content
| Tema: Re: Bytte av for | |
| |
| | | | Bytte av for | |
|
Similar topics | |
|
| Permissions in this forum: | Du kan ikke svare på temaer i dette forumet