Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Valp takler å være alene på natten men ikke dagtid?

Go down 
2 posters
AvInnlegg
Kristine89




Antall Innlegg : 1
Join date : 28.12.2013

Valp takler å være alene på natten men ikke dagtid? Empty
PosteTema: Valp takler å være alene på natten men ikke dagtid?   Valp takler å være alene på natten men ikke dagtid? EmptyLør Des 28 2013, 20:37

Vi har akkurat fått en 3 mnd gammel Dvergpinscher tispe i hus. Vi har ikke hatt hund før, så læringskurven er bratt om dagene.
Vi har lest ganske mye om det å få en valp i hus, men det er selvfølgelig noe helt annet å utføre i praksis det man leser.
Og mye av det jeg lurer på klarer jeg ikke helt å finne svar på, så derfor spør jeg her.

Det jeg lurer på kan godt være at er helt normalt for valper, men jeg lurer likevel.
Vi har en herlig frøken som heter Bella. Hun kom til oss for 4 dager siden.
Hele første natt sov jeg med henne, og hun våknet bare ett par ganger for å sjekke at jeg forsatt var der.
Siden jeg hadde lest at valper må på do i løpet av natten, tok jeg henne ut hver gang hun våknet, men det kom ingenting.

Natt nr 2 sov jeg i min egen seng siden natt nr 1 hadde gått så fint. Og hun sov hele natte igjennom, pep kun to ganger, og ble stille etter jeg kom ut og sa "hysj" med rolig og bestemt stemme + hun fikk litt kos. Ingen tissing i buret, og ingen lufting om natten.
Var rett ut og tisset så fort vi sto opp Smile*Flink jente*

Dag nr 2 begynte vi å øve på å være alene. Jeg begynte med å bare gå gjennom døren, lukke den, for så å åpne den igjen med en gang og kom inn igjen i rommet. Det gikk helt fint.
Så vi øker til stadighet tiden litt og litt.

Natt nr 3 gikk også strålende, ingen piping, og ingen tissing i buret eller i løpet av natten i form av lufting.

Men tingen er, jeg har en 4 år gammel gutt som til stadighet vekker Bella når hun sover på dagtid, ikke alltid med vilje, men ved at han f.eks. beveger seg ved siden av henne i sofaen osv. Så hun går rundt og virker veldig trøtt. Prøvde derfor å legge henne i buret på dagtid (I samme rom som oss), slik at hun ikke skulle bli forstyrret fysisk hele tiden. Men da begynte hun med ordentlig høylytt piping, hyling og bjeffing. Til og med når jeg satt helt inn til buret med ryggen.
Tok henne ut og roet henne ned. Etterpå lekte vi rundt og i buret, med både godis og leker.
Så prøvde jeg på nytt, for hun var kjempe trøtt (skal sies at hun hadde vært på do, og var mett), akkurat det samme skjer på nytt, hyling og bjeffing.

Det jeg ikke skjønner helt er, hvordan klarer hun å være alene HELE natten i buret, men klarer ikke å være alene i det 1 minutt en gang på dagtid?
Det er snakk om akkurat det samme buret, og jeg prøvde å flytte buret inn på rommet hun sover også uten at det hjalp.
Jeg er litt overrasket, hvertfall når hun ikke takler å være i buret på dagtid når jeg er i samme rom slik at hun både ser og hører meg hele tiden, men sover som sagt alene hele natten, uten meg i nærheten en gang?

Og hvordan kan jeg få henne til å ville sove i buret på dagtid?
Alle dagene har hun gått inn og ut av buret frivillig, lekt i det, men å sove i det på dagtid er uaktuelt, selv ikke med døren åpen..
Hun virker veldig trygg på buret i alle andre situasjoner, og kan fint ligge i det å leke med tyggeball eller bamse i 20 min om gangen, eller bare ligge der og se på oss.. Null problem.. Men ingen soving fordi om hun er stuptrøtt :/
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Valp takler å være alene på natten men ikke dagtid? Empty
PosteTema: Re: Valp takler å være alene på natten men ikke dagtid?   Valp takler å være alene på natten men ikke dagtid? EmptySøn Des 29 2013, 11:11

Hei og gratulerer med valp. Smile

Det er absolutt ikke unormalt at valper/hunder takler å være alene i ett rom en del av døgnet, uten å klare det samme i ett annet rom på en annen tid av døgnet. Det er fordi de er dårlig å generalisere og det de lærer/deres atferd henger sammen med miljøet de er i og hva vi gjør i situasjonen i tillegg til selve atferden i seg selv. Det vil si at en hund som kan sitte på signal hjemme i stua, trenger ikke kunne sitte på samme signal på torget i byen da det blir to helt forskjellige ting for hunden (stue og bytorg er ikke det samme). At en hund kan sitte på signal når eier står i front av hunden er heller ikke det samme som at hunden kan sitte på signal dersom eier står med ryggen til hunden. Alt dette henger sammen med at hunden tar med seg alt av miljø og forstyrrelser når den lærer noe og når miljøet og forstyrrelsene endrer seg endrer også forutsetningene seg for hunden. Det er dette som gjør at man må trene på ulike atferder (slik som innkalling, sitt, gå pent i bånd, være alene osv) i mange ulike miljøer for at hunden skal kunne atferden i ulike miljøer. Det er dessverre ikke noe automatikk i at en atferd de lærer i ett miljø kan de i alle, selv om det hadde gjort ting veldig mye enklere for oss. wink3 Det skal også sies at noen hunder i utgangspunktet har lettere for å generalisere enn andre (i tillegg til at læring henger sammen med en rekke andre individuelle egenskaper som gjør at noen lærer fortere enn andre), samt at når man trener mye i ulike miljøer så blir de bedre og bedre på å generalisere, slik at man etterhvert ikke trenger legge like mye arbeid i generaliseringen som man må gjøre til å begynne med.

At valpen din klarer å sove alene om natten, men ikke på dagen, er derfor ikke unaturlig. Forutsetningene er totalt forskjellige selv om du har førsøkt å flytte buret slik at det skal bli likt som om natten. Husk at alle rutinene dere har før natten, slik som at aktivitetsnivået i huset gradvis går ned, man slår av alle lys, TV osv, det er stille i huset og dere legger dere også, ikke er like på dagtid. Så for valpen så er det to vidt forskjellige ting.

Valpen trenger nok masse ro for å klare å slappe av på dagtid og med en liten gutt som sikkert leker og lager lyd, så er det blir det mye vanskeligere enn om natten når det er ro rundt valpen. Hun må derfor lære seg å slappe av med andre forutsetninger enn de som er på natten og du må prøve å legge så godt til rette som du kan for å skape ro rundt henne slik at hun klarer å slappe av. Ha faste rutiner og prøv ulike ting som å stryke på henne og holde henne til hun slapper av. Og ha friplasser hvor hun aldri forstyrres av hverken barn eller voksne slik at hun ikke blir avbrutt når hun hviler. Belønn henne også for å være rolig (å trene ro er ett kapittel for seg selv og noen valper trenger mer rotrening enn andre). Det kan du blant annet gjøre ved å gi henne ros og godbiter når hun legger seg ned og gradvis øke tiden mellom hver belønning samt øk gradvis forstyrrelsene rundt henne mens hun ligger der (fortsett å belønne mens du gradvis øker forstyrrelsene) slik at hun lærer å bli liggende. Pass på å rose med rolig stemme og dersom hun er av typen som blir veldig giret når du roser med stemmen, så lar du bare vær og bruker kun godbiter som du avleverer rolig.

I tillegg må du trene på å forlate henne og da må du gå frem i ett tempo som hun behersker. For noen må det tas veldig gradvis, andre kan man gå fortere frem med. Tenk på at du hele tiden skal holde deg under tersklene hennes for når hun blir urolig og piper, også må du gradvis flytte disse tersklene slik at hun kan være lengre og lengre alene.

Det ligger endel tips til både rotrening og alene hjemme trening her inne. Skal se om jeg finner linkene, så slipper jeg skrive så mye om det. wink3 
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Valp takler å være alene på natten men ikke dagtid? Empty
PosteTema: Re: Valp takler å være alene på natten men ikke dagtid?   Valp takler å være alene på natten men ikke dagtid? EmptySøn Des 29 2013, 11:28

Fant noen linker, men det ligger mange tips om både alene hjemme trening og rotrening rundt om kring her inne, så om du tar deg tid å lete litt, så finner du nok mye mer.  happy3 

https://norskpinscherklubb.norwegianforum.net/t2056-alene-hjemme-bjeffing
https://norskpinscherklubb.norwegianforum.net/t1700-ro-trening-og-tarrin-valp-hvilke-metoder
https://norskpinscherklubb.norwegianforum.net/t3817-dp-tisser-inne-nar-eier-er-borte-hjelp-meg
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Sponsored content





Valp takler å være alene på natten men ikke dagtid? Empty
PosteTema: Re: Valp takler å være alene på natten men ikke dagtid?   Valp takler å være alene på natten men ikke dagtid? Empty

Til Toppen Go down
 
Valp takler å være alene på natten men ikke dagtid?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Redd for å være alene
» hvordan få hunden til å være hjemme alene
» Ny valp, hjemme alene, tissing?
» Tisser inne om natten
» Hundepass på dagtid i Oslo

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Valper og unghunder-
Gå Til: