Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder?

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Stine

Stine


Antall Innlegg : 52
Join date : 10.11.2009
Age : 35
Bosted : Gjøvik

Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder? Empty
PosteTema: Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder?   Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder? EmptySøn Jan 10 2010, 23:47

Jeg vil gjerne høre hvordan dere gjør ro-trening, og hva som fungerer best for hver enkelt av dere Smile

Har akkurat fått en liten pinscher hann i hus, og ønsker å få litt tips til ro-trening.

Han er en veldig uredd liten skapning, og er høyt og lavt hele tiden, men det er bare positivt, siden jeg hentet han på fredag, viser at han er husvarm det Smile
Det skal sies at han har et godt sovehjerte også Smile

Med sine raptuser er han også en ''tarrin'' liten skapning (vet ikke om det er et toten-uttrykk, men det betyr hvertfall at han er veldis stri/standhaftig) Så i forhold til når han får hardt beskjed om NEI, f.eks når han er å henter en kjeft med jord i ei blomsterpotte eller ei kule fra juletreet, når han får beskjed om nei og jeg tar det ifra han utfordrer han meg ved at han er kjapt bortpå og biter meg i beinet, etterfulgt av at han fornøyd henter seg en ny kjeft med jord..

Hva er den beste måten å angripe dette på? Altså for å la det slippe å utvikle seg til at han blir sånn når han er eldre. Har vært borti en dobermann som var akkurat sånn, bare at han var 3 år, og det var ikke valpetenner for å si det sånn :P
Til Toppen Go down
http://www.stinelangerud.blogg.no
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder? Empty
PosteTema: Re: Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder?   Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder? EmptyMan Jan 11 2010, 12:56

Vi har holdt på med 3 ting. Scot er nå 5 måneder og har MYE energi, men han er i gjengjeld ganske lettlært.

Den ene er å ha en godbit i hånda, vise den til hunden, lukke hånda og han får den ikke før han ignorerer godbiten. Vi slet med at han jafslet og glefset i seg godbiter under trening, men han hr begynt å skjønne at han ikke får godbit før han er rolig.

Det andre vi gjør er å herje skikkelig med en leke han trigger veldig på. Få han til å jakte og gire han helt opp. Så løfter vi leken høyt, og han får den ikke før han er rolig. Han trenger ikke å sitte, bare vise at han er rolig og gi oss øyekontakt uten å være oppspilt.

Det 3. vi gjør er å trene på "gå og legg deg". Når vi spiser, lager mat etc. så skal han ligge i kurven sin på kjøkkenet. Da får v i trent på "bli" samtidig.


Vet ikke om dette var til noe hjelp, men vi føler at dette har fungert her. Lykke til med trening!!
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Stine

Stine


Antall Innlegg : 52
Join date : 10.11.2009
Age : 35
Bosted : Gjøvik

Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder? Empty
PosteTema: Re: Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder?   Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder? EmptyMan Jan 11 2010, 14:00

ElinK skrev:
Vi har holdt på med 3 ting. Scot er nå 5 måneder og har MYE energi, men han er i gjengjeld ganske lettlært.

Den ene er å ha en godbit i hånda, vise den til hunden, lukke hånda og han får den ikke før han ignorerer godbiten. Vi slet med at han jafslet og glefset i seg godbiter under trening, men han hr begynt å skjønne at han ikke får godbit før han er rolig.

Det andre vi gjør er å herje skikkelig med en leke han trigger veldig på. Få han til å jakte og gire han helt opp. Så løfter vi leken høyt, og han får den ikke før han er rolig. Han trenger ikke å sitte, bare vise at han er rolig og gi oss øyekontakt uten å være oppspilt.

Det 3. vi gjør er å trene på "gå og legg deg". Når vi spiser, lager mat etc. så skal han ligge i kurven sin på kjøkkenet. Da får v i trent på "bli" samtidig.


Vet ikke om dette var til noe hjelp, men vi føler at dette har fungert her. Lykke til med trening!!

Tusen takk for tips Smile Godt å høre litt hva andre har gjort og hva som fungerer for dere, så kan vi prøve litt av hvert og se hva som fungerer for oss Smile
Til Toppen Go down
http://www.stinelangerud.blogg.no
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder? Empty
PosteTema: Re: Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder?   Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder? EmptyMan Jan 11 2010, 14:11

Stine skrev:
ElinK skrev:
Vi har holdt på med 3 ting. Scot er nå 5 måneder og har MYE energi, men han er i gjengjeld ganske lettlært.

Den ene er å ha en godbit i hånda, vise den til hunden, lukke hånda og han får den ikke før han ignorerer godbiten. Vi slet med at han jafslet og glefset i seg godbiter under trening, men han hr begynt å skjønne at han ikke får godbit før han er rolig.

Det andre vi gjør er å herje skikkelig med en leke han trigger veldig på. Få han til å jakte og gire han helt opp. Så løfter vi leken høyt, og han får den ikke før han er rolig. Han trenger ikke å sitte, bare vise at han er rolig og gi oss øyekontakt uten å være oppspilt.

Det 3. vi gjør er å trene på "gå og legg deg". Når vi spiser, lager mat etc. så skal han ligge i kurven sin på kjøkkenet. Da får v i trent på "bli" samtidig.


Vet ikke om dette var til noe hjelp, men vi føler at dette har fungert her. Lykke til med trening!!

Tusen takk for tips Smile Godt å høre litt hva andre har gjort og hva som fungerer for dere, så kan vi prøve litt av hvert og se hva som fungerer for oss Smile

Ja, man må prøve å feile litt. Vi har også begynt på grunnkurs i lydighet, så får gode tips av hundeinstruktøren også. Det vi har lært er at han blir mye lettere å ha med å gjøre når vi både trener fysisk og psykisk.
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Stine

Stine


Antall Innlegg : 52
Join date : 10.11.2009
Age : 35
Bosted : Gjøvik

Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder? Empty
PosteTema: Re: Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder?   Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder? EmptyMan Jan 11 2010, 14:27

ElinK skrev:
Stine skrev:
ElinK skrev:
Vi har holdt på med 3 ting. Scot er nå 5 måneder og har MYE energi, men han er i gjengjeld ganske lettlært.

Den ene er å ha en godbit i hånda, vise den til hunden, lukke hånda og han får den ikke før han ignorerer godbiten. Vi slet med at han jafslet og glefset i seg godbiter under trening, men han hr begynt å skjønne at han ikke får godbit før han er rolig.

Det andre vi gjør er å herje skikkelig med en leke han trigger veldig på. Få han til å jakte og gire han helt opp. Så løfter vi leken høyt, og han får den ikke før han er rolig. Han trenger ikke å sitte, bare vise at han er rolig og gi oss øyekontakt uten å være oppspilt.

Det 3. vi gjør er å trene på "gå og legg deg". Når vi spiser, lager mat etc. så skal han ligge i kurven sin på kjøkkenet. Da får v i trent på "bli" samtidig.


Vet ikke om dette var til noe hjelp, men vi føler at dette har fungert her. Lykke til med trening!!

Tusen takk for tips Smile Godt å høre litt hva andre har gjort og hva som fungerer for dere, så kan vi prøve litt av hvert og se hva som fungerer for oss Smile

Ja, man må prøve å feile litt. Vi har også begynt på grunnkurs i lydighet, så får gode tips av hundeinstruktøren også. Det vi har lært er at han blir mye lettere å ha med å gjøre når vi både trener fysisk og psykisk.

Så bra da, lykke til med kurset og treningen deres Smile Vi driver og vurderer å melde oss på valpekurs, men er litt misfornøyd med hundeklubben der hvor vi bor, så har sendt en mail til en annen klubb for å høre om dem skulle starte opp med noe snart:)
Tok nemlig et valpekurs med rottweileren vi hadde hos denne klubben, og fikk veldig lite ut av det. Siden hunden kunne alt vi skulle lære der, fikk vi heller ikke noen nye utfordringer, så det ble litt kjedelig for henne (og oss) å trene på det hun kunne fra før.

Ja det høres logisk ut det Smile
Det er så godt å ha dette forumet, for det er så mange koselige folk som vil dele erfaringene sine Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder? 650389
Til Toppen Go down
http://www.stinelangerud.blogg.no
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder? Empty
PosteTema: Re: Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder?   Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder? EmptyMan Jan 11 2010, 15:10

Nå var ikke Melba noe hyper valp, så med henne var det nok å ta henne i armene så roet hun seg ned med en gang. Men det jeg også hadde mye igjen for, var å stadig reise meg opp og sette meg ned igjen slik at hun lærte å beholde roen selv om jeg vandret rundt i stua, gikk på ett annet rom osv. Det var også veldig greit i forhold til hjemme-alene-treningen. Jeg reiste meg, satte meg med det samme, reiste meg og gikk en meter før jeg gikk og satte meg, deretter fem meter, bort til døra, ut døra og inn igjen i samme farta osv. Når jeg gjorde dette flere ganger daglig, så kunne jeg etter kort tid gå ut utgangsdøra uten at hun reagerte siden hun var vant at jeg kom og gikk. Hun ble bare liggende.

Jeg ville forøvrig ikke brukt det å gire opp valpen med leke for så å få den til å bli rolig før den får leken igjen som en roøvelse. Når man trigger en valp (og også voksen hund) på leke, så stiger stressnivået noe enormt, og selv om valpen roer seg ned igjen etterhvert, så vil det ta lengre tid før stresset går ned (selv om hunden ser rolig ut). Det å øke stressnivået til stadighet skaper ikke en rolig hund, men en stresset hund, og det er jo ikke ønskelig (pga helseproblemer og atferdsproblemer stress kan gi). Da vill jeg heller benyttet en godbit i en sånn øvelse (godbiter roer hunder ned mens lek stresser dem opp), og brukt øvelsen som både hjernetrim og en roøvelse. Det å ha en godbit i hånden og la valpen finne ut at den får "vær så god"-signal når den blir passiv og ikke maser etter godbiten gjør at de må tenke selv og når de oppdager at det å være rolig (evt. fryse posisjon når en benytter dette som omvendtlokking) gjør at de får signalet de venter på, så kan en øke lengden på hvor lenge de må holde seg i ro før de får signalet. Jeg bruker omvendtlokking når Melba girer seg for mye opp på trening. Da er det bare ett par økter med bliøvelser og omvendtlokking, så er hun i ett annet modus. Omvendtlokking er forresten ett supert hjelpemiddel i alle atferder hvor hunden skal holde posisjon/bli (har skrevet om det under andre tråder her inne, mener det er under trening en plass).

Ellers så er det greit å valpesikre huset på samme måte som en barnesikrer huset når en har småbarn i hus; fjern ting som valpen ikke skal tygge/spise på (det som er farlig og det som man er mest redd for) og legg frem tyggebein som de kan ty til istedet for alt det andre. Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder? 723324 Også lurt å lære inn en slippkommando tidlig slik at en kan forhindre valpen/hunden å spise/ødelegge noe dersom den får tak i noen den ikke skal ha (læres gjerne inn ved byttelek). I tillegg er det dette med bitehemming; lær hunden at på menneskehud er det ikke lov å bite hardt. Til å begynne med leker en da med valpen og lar den småbite i hendene (slik de også gjør med andre hunder - når de er små får de bite ganske mye, men etterhvert sier de voksne hundene i fra når nok er nok, og på den måten lærer hundene bitehemming). Når valpen biter hardt hyler en AU og går unna valpen uten å gjøre noe mer. Etter 10-15 sekunder går en tilbake og leker mer med valpen. Også fortsetter en slik. Etterhvert hyler en fortere AU når hunden biter, altså at den ikke får bite riktig så hardt som før før en sier ifra, også gjør en dette gradvis helt til man ikke tolerer at den biter i det hele tatt.

Og husk at valpekurs ikke bare er for at dere og valpen skal lære noe nytt, det er også utrolig viktig for sosialiseringen sin del! wink3 Så selv om man har hatt hund før og gjennomgått alt som gjennomgås på valpekurs (selv om det er stor forskjell fra kurs til kurs), så benytter man jo valpekurs til å få den regelmessige sosialiseringen det er for for valpen. Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder? Icon_smile


Sist endret av Maria den Man Jan 11 2010, 15:29, endret 1 gang
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder? Empty
PosteTema: Re: Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder?   Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder? EmptyMan Jan 11 2010, 15:29

Maria skrev:
Nå var ikke Melba noe hyper valp, så med henne var det nok å ta henne i armene så roet hun seg ned med en gang. Men det jeg også hadde mye igjen for, var å stadig reise meg opp og sette meg ned igjen slik at hun lærte å beholde roen selv om jeg vandret rundt i stua, gikk på ett annet rom osv. Det var også veldig greit i forhold til hjemme-alene-treningen. Jeg reiste meg, satte meg med det samme, reiste meg og gikk en meter før jeg gik og satte meg, deretter fem meter, bort til døra, ut døra og inn igjen i samme farta osv. Når jeg gjorde dette flere ganger daglig, så kunne jeg etter kort tid gå ut utgangsdøra uten at hun reagerte siden hun var vant at jeg kom og gikk. Hun ble bare liggende.

Jeg ville forøvrig ikke brukt det å gire opp valpen med leke for så å få den til å bli rolig før den får leken igjen som en roøvelse. Når man trigger en valp (og også voksen hund) på leke, så stiger stressnivået noe enormt, og selv om valpen roer seg ned igjen etterhvert, så vil det ta lengre tid før stresset går ned (selv om hunden ser rolig ut). Det å øke stressnivået til stadighet skaper ikke en rolig hund, men en stresset hund, og det er jo ikke ønskelig (pga helseproblemer og atferdsproblemer stress kan gi). Da vill jeg heller benyttet en godbit i en sånn øvelse (godbiter roer hunder ned mens lek stresser dem opp), og brukt øvelsen som både hjernetrim og en roøvelse. Det å ha en godbit i hånden og la valpen finne ut at den får "vær så god"-signal når den blir passiv og ikke maser etter godbiten gjør at de må tenke selv og når de oppdager at det å være rolig (evt. fryse posisjon når en benytter dette som omvendtlokking) gjør at de får signalet de venter på, så kan en øke lengden på hvor lenge de må holde seg i ro før de får signalet. Jeg bruker omvendtlokking når Melba girer seg for mye opp på trening. Da er det bare ett par økter med bliøvelser og omvendtlokking, så er hun i ett annet modus. Omvendtlokking er forresten ett supert hjelpemiddel i alle atferder hvor hunden skal holde posisjon/bli (har skrevet om det under andre tråder her inne, mener det er under trening en plass).

Ellers så er det greit å valpesikre huset på samme måte som en barnesikrer huset når en har småbarn i hus; fjern ting som valpen ikke skal tygge/spise på (det som er farlig og det som man er mest redd for) og legg frem tyggebein som de kan ty til istedet for alt det andre. Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder? 723324 Også lurt å lære inn en slippkommando tidlig slik at en kan forhindre valpen/hunden å spise/ødelegge noe dersom den får tak i noen den ikke skal ha (læres gjerne inn ved byttelek). I tillegg er det dette med bitehemming; lær hunden at på menneskehud er det ikke lov å bite hardt. Til å begynne med leker en da med valpen og lar den småbite i hendene (slik de også gjør med andre hunder - når de er små får de bite ganske mye, men etterhvert sier de voksne hundene i fra når nok er nok, og på den måten lærer hundene bitehemming). Når valpen biter hardt hyler en AU og går unna valpen uten å gjøre noe mer. Etter 10-15 sekunder går en tilbake og leker mer med valpen. Også fortsetter en slik. Etterhvert hyler en fortere AU når hunden biter, altså at den ikke får bite riktig så hardt som før før en sier ifra, også gjør en dette gradvis helt til man ikke tolerer at den biter i det hele tatt.

Og husk at valpekurs ikke bare er for at dere og valpen skal lære noe nytt, det er også utrolig viktig for sosialiseringen sin del! wink3 Så selv om man har hatt hund før og gjennomgått alt som gjennomgås på valpekurs (selv om det er stor forskjell fra kurs til kurs), så benytter man jo valpekurs til å få den regelmessige sosialiseringen det er for for valpen. Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder? Icon_smile


Føler at jeg selv forklarte meg utrolig dårlig her, men han får altså leken som belønning for å være rolig, før vi da igjen leker litt. Men, vi holder ikke på med dette i mer enn cca 5 minutter før vi avslutter og legger bort akkurat den leken. Og vi synes at dette har fungert bra, var hundetreneren vår som tipset om dette. Målet er at han skal skjønne at rolighet blir belønnet, og at han skjønner når han får lov til å være litt bajas. Vet ikke om jeg forklarte det noe bedre nå, men ja...
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder? Empty
PosteTema: Re: Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder?   Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder? EmptyMan Jan 11 2010, 15:52

Jeg er enig i det å belønne han når han er rolig, men jeg er fortsatt uenig i at en skal legge opp til herjing for å lære hunden å være rolig (selv om en hundetrener har sagt det;)). Men dersom hunden allerede ER i lek og en skal avslutte, så er det greit, men sånn som jeg forsto det så giret dere han først opp for så og ta leken høyt opp også fikk han den når ha var rolig. Det fungerer nok å gjøre det utenpå (hunden ser rolig ut for den tar seg jo sammen og konsentrerer seg når den har lært at det er det som fører til belønning), men stressnivået vil likevel være skyhøyt i lang tid. Jeg ser liksom ikke hensikten med å ha en hund som er rolig i den forstand at den holder seg i ro fysisk når den likevel er stresset inni seg, om du skjønner. Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder? 723324

Men er helt med på at greia at hunden fort lærer seg å opptre rolig når man benytter lek på denne måten, det er bare det at det er utenpå.

Jeg benytter jo faktisk litt av dette prinsippet når jeg trener siden jeg ved enkelte øvelser bruker leke til å omvendtlokke med. Men målet med å bruke leke fremfor godbiter da, er at når jeg har leke så holder Melba posisjon, men stresset forsvinner ikke sånn som det lett gjør med godbiter (leken trigger jo), så da får jeg eksplosive starter når jeg gir signal om det, samtidig som hun fryser posisjon når jeg omvendtlokker med leken, selv med høyt stressnivå. Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder? Icon_smile (Hun er veldig rolig, så det å benytte leke blir ett hjelpemiddel for å få henne mer intens i treninga).
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Stine

Stine


Antall Innlegg : 52
Join date : 10.11.2009
Age : 35
Bosted : Gjøvik

Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder? Empty
PosteTema: Re: Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder?   Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder? EmptyMan Jan 11 2010, 20:10

Tusen takk for gode tips ElinK og Maria Smile
Det er jo ikke noe problem når man har så koselige og engasjerte mennesker inne på forum!

Fido hilser også Smile
Til Toppen Go down
http://www.stinelangerud.blogg.no
MiraHedda

MiraHedda


Antall Innlegg : 232
Join date : 04.11.2009
Bosted : Son, Akershus

Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder? Empty
PosteTema: Re: Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder?   Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder? EmptySøn Jan 17 2010, 19:51

De andre har skrevet det meste, men jeg har enda et tips! Vi selv har valp fra Lilla Enebys, On'O kullet.

Når Mira blir "hyper", setter vi oss ned ved siden av kosestolen henne, men beina i kors, sitter helt rolig, puster rolig,ser likegyldige ut og gjesper gjerne litt ekstra.Hun kommer gjerne bort til oss,legger seg i fanget vårt, og begynner å småbite oss, men vi gjemmer henda. Om hun fortsetter å bite da , reiser vi oss opp, og går bort og koser med en annen i familien, eks. pappa eller mamma. Klemmer altså foran henne uten å se på henne osv. Etter litt når setter vi oss ned igjen, og kommerhun å legger seg i fanget vårt. Vi lar henne ligge der helt rolig i 30 sek. før vi begynner å kose henne, men da må hun være helt rolig også. Dette tar hun veldig fort ! happy6
Til Toppen Go down
Sponsored content





Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder? Empty
PosteTema: Re: Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder?   Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder? Empty

Til Toppen Go down
 
Ro-trening og tarrin valp, hvilke metoder?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hvilke ord...
» Hund til utlandet, hvilke regler gjelder?
» Trening med Affenpinscher
» Bilder fra AG trening:-)
» Melba på tur og trening

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Valper og unghunder-
Gå Til: