Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Ny valp, hjemme alene, tissing?

Go down 
2 posters
AvInnlegg
MonCherie

MonCherie

Antall Innlegg : 2

Ny valp, hjemme alene, tissing?  Empty
PosteTema: Ny valp, hjemme alene, tissing?    Ny valp, hjemme alene, tissing?  EmptyOns Mai 04 2011, 09:14

Hei alle sammen her inne Smile Jeg har akkurat fått meg ei DP tispe på 13 uker...
Jeg vil gjerne lære så mye som mulig om denne rasen for jeg har ingen erfaring fra før..
Er vokst opp med hund i familien så er ikke helt klein i faget wink3

Jeg lurte egentlig mest på om når jeg kan begynne og venne henne til og være alene hjemme? Og hvor lenge om gangen hun skal være alene..

Vi fikk Cherie (som hun heter) på søndag, men neste torsdag så skal jeg og samboer til Kreta og blir borte en uke.. Da skal Cherie være hos oppdretter.. Høres dette helt fælt ut til og være en så liten valp og akkurat begynt og føle seg trygg på omgivelsene her.. :/ Men vi har ikke noe valg med og dra, har allerede betalt..

Vi fikk Cherie fordi forrige eier ikke ville ha henne lenger, så da syns vi så synd på henne at vi bare måtte ta henne.. Vi hadde planer om og skaffe oss jack russel til sommern, men nå fikk vi jo denne nydelige DP isteden laughs

Jeg driver og trener henne til og bli renslig, så går ut med henne minst en gang i timen, etter hun har sovet og etter hun har spist.. Høres dette riktig ut? unsure3 For når jeg er så ofte ute med henne så blir det minimalt med uhell inne, så forhåpentligvis skjønner henne det etterhvert at hun må "holde seg" når hun er inne Smile

Håper på svar som kan hjelpe meg med og trene opp denne nydelige skapningen Smile

Mvh Andrea
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn

Antall Innlegg : 3571

PosteTema: Re: Ny valp, hjemme alene, tissing?    Ny valp, hjemme alene, tissing?  EmptyOns Mai 04 2011, 09:39

Foreløpig klarer hun ikke å holde seg rent fysisk, så det hun skal lære er hvor det er best å gjøre fra seg happy6 I tilllegg skjer det som regel noen ulykker ved flytting, selv for en hund som er voksen. Læringen går ut på å gå ut når hun har spist, lekt, sovet og litt innimellom ellers. Rolig ros når hun har gjort det på riktig sted, overse det og rydd opp når det skjer uhell (hun kan jo ikke bedre og straff vil bare gjøre at hun vil prøve å gjemme seg... og etter hva jeg har hørt er det ikke noe morsomt å lete etter ulykkene wink3 ). Bruk klorin i vannet, slik at lukten blir helt borte. happy3

La henne være mye nær dere i begynnelsen. Hvis hun viser trygghet og ikke får panikk når du beveger deg en meter (satt på spissen), så kan du begynne med alenetreningen. Begynn i det små ved at du går rundt i huset og gjør ting. Ikke la henne være alene mange sekundene i begynnelsen, da målet er at hun ikke skal bry seg om at du går. Inn og ut av døren er nok. Hvis hun derimot viser tegn på stressreaksjoner må du ta det rolig og la henne finne roen først. Da sitter man mye stille og beveger seg rolig. Om det er nødvendig etter de første dagene kommer helt an på hundens personlighet, tidligere erfaringer (forhåpentligvis har hun ikke mye negativt i bagasjen, siden hun er så ung) og reaksjoner på dette. Noen tar det piano fra første stund og andre trenger litt mer tid. Helt normalt begge deler.

Hvis du ikke bor altfor langt unna er det foredrag i Vikersund i kveld. Turid Rugaas snakker om valpen (god timing i så fall). Det er et tema som engasjerer meg en smule, så jeg tar turen happy6 Det er på Tyrifjord turisthotell og starter kl 18:00. Kr 150,- og ingen påmelding nødvendig.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
MonCherie

MonCherie

Antall Innlegg : 2

PosteTema: Re: Ny valp, hjemme alene, tissing?    Ny valp, hjemme alene, tissing?  EmptyOns Mai 04 2011, 10:01

Takk for råd. Men hva med at jeg skal være borte en uke da hun må være hos oppdretter? Smile

Jeg vil gjerne komme dit i kveld, bor 15 min unna.. Men kan valpen være med? Ellers kan jeg ikke..
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn

PosteTema: Re: Ny valp, hjemme alene, tissing?    Ny valp, hjemme alene, tissing?  EmptyOns Mai 04 2011, 11:34

Oppdretteren kjenner hun jo, så det burde gå bra happy3

Skal se om jeg klarer å få noe svar ang å ha med valpen. Prøver å få tak i Turid.
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn

PosteTema: Re: Ny valp, hjemme alene, tissing?    Ny valp, hjemme alene, tissing?  EmptyOns Mai 04 2011, 15:15

Sendt deg en PM.
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Ny valp, hjemme alene, tissing?    Ny valp, hjemme alene, tissing?  Empty

Til Toppen Go down

Ny valp, hjemme alene, tissing?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Valp takler å være alene på natten men ikke dagtid?
» To valper alene hjemme
» Mye tissing!
» alene hjemme bjeffing
» hvordan få hunden til å være hjemme alene