Antall Innlegg : 761 Join date : 01.12.2009 Age : 42 Bosted : Kirkenes
Tema: Husky, aggressiv mot andre hunder? Tor Jan 31 2013, 11:04
Sikkert ett veldig dumt spørsmål, men spør likevel
Noen som vet om Husky (sånn generelt) har "lettere" for å være aggressiv mot andre hunder, enn andre raser? Er jo en del Husky/Husky blandinger her i kommunen og i november i fjor var det to stykker (de bodde sammen og hadde samme eier) som drepte en Collie Disse to hundene var ofte løse uten tilsyn fra eier, de bodde "på landet" med noen få naboer. Collien de drepte sto i bånd utenfor hjemmet sitt (som for øvrig er ca 1,5 mil fra der Huskyene holdt til). Det er da ikke "normalt" å angripe en annen hund som står fastbundet på sitt eget territorium?
Og for noen dager siden var det igjen to Huskyer som angrep og nesten tok livet av en Svensk Dansk Gårdshund. Disse hundene bor imidlertid nesten rett ved siden av hverandre...
En bekjent av meg var ute og gikk tur med hunden sin da også den ble angrepet av en Husky (den slet seg løs fra eieren og angrep den møtende hunden). Mulig dette bare er tilfeldigheter, men Huskyen er kanskje mer "vill" enn andre raser. De har kanskje ikke den samme "nærheten" til mennesker iom. at de aller fleste bor ute i hundegård hele året. Kanskje de ville instinktene er mer inntakte?
Fanny
Antall Innlegg : 2788 Join date : 01.08.2010 Bosted : Akershus
Tema: Re: Husky, aggressiv mot andre hunder? Tor Jan 31 2013, 12:49
Vet ikke helt ifht. aggressivitet, men mange av dem (de fleste?) har en heftig sterk jaktlyst. Dette er ikke hunder du slipper ut døra og lar lufte seg på egenhånd! (Det synes jeg ikke man skal med andre raser heller da). Mine hunder har lekt med en husky uten problemer, type løs på tur og inne og ute. Denne har et nydelig språk, og legger seg ned for å leke i liggende om hun skaper usikkerhet blant de små. Tror det er veldig viktig å sosialisere dem med stort og smått om man vil de skal fungere som en familiehund. Samme jobben bør nok gjøres med "hundegårdshunder" også, men jeg er ikke sikker på hvordan de sosialiseres. Ei jeg kjenner (med små hunder) ble angrepet av et hundespann i fart. Gikk heldigvis bra fysisk. Spannhunder har jeg aldri hilst på, så har ikke noe inntrykk av hvordan de fungerer utenom. På www.canis.no vil du kunne søke fram mange innlegg som omhandler husky, på godt og vondt.
Hilde Sofie
Tema: Re: Husky, aggressiv mot andre hunder? Tor Jan 31 2013, 13:45
Alle raser bør jo sosialiseres med andre hunder, fremmede mennesker, ulike miljø osv. samt få det de trenger av fysisk og mental trening. Men, om de ikke er tilstrekkelig sosialisert og ikke får utløp for verken det ene eller andre, har Huskyer da "lettere" for å bli aggressive enn andre raser generelt?
Jeg kjenner mange hunder (av ulike raser) som ikke har det helt optimalt mtp. trening/aktivitet, men jeg tviler på at noen av dem ville angrepet en annen fastbundet hund når de selv er "på rømmen". Og "bølle" litt med andre hunder er jo én ting, men når to løse hunder sammen angriper en annen fastbundet hund er det for meg unormal atferd. Men, de er nok som du sier Fanny, hunder med sterkt jaktinstinkt...
helle
Antall Innlegg : 1466 Join date : 11.06.2009 Age : 37 Bosted : Oslo
Tema: Re: Husky, aggressiv mot andre hunder? Tor Jan 31 2013, 23:55
Nei, det tror jeg ikke, er nok mer individ. Og kanskje også flokkmentalitet om mange løper løse sammen? Dette er jo hunder som skal fungere i spann, og da er man avhengig av at de tåler andre hunder.
Min onkel driver med hundekjøring (alaska husky) og har aldri opplevd noen av dem han har hatt, eier, lånt eller passet har vært aggressive. Hverken mot egne eller andres hunder, ei heller om de har kommet inn på tomten (eller spaserende inn i hundegården, under gjerdet, som mine DPer gjør). Men jeg syns mange av dem er meeeget myke mot folk da.
Men er vel en del av polarhundene som har noe samkjønnsagressivitet? Grønlandshund, Alaskan malamute? Hvor utbredt det er vet jeg ikke.
Caroline
Antall Innlegg : 3132 Join date : 10.06.2009 Age : 42 Bosted : Oslo
Tema: Re: Husky, aggressiv mot andre hunder? Lør Feb 02 2013, 17:32
Jeg har hatt huskyblanding selv og den ville ikke drepe andre hunder. Den gikk fint sammen med andre hunder
tulalula
Antall Innlegg : 273 Join date : 16.08.2009 Age : 48 Bosted : Årnes
Tema: Re: Husky, aggressiv mot andre hunder? Tir Feb 05 2013, 21:18
Jeg har og hatt alaska husky, og det var en helt fantastisk hund....har egentlig inntrykk av at husky blandinger er utrolige sosiale og greie hunder. Men det er vel individ til individ der også. Og klart om de ikke er sosialisert og kanskje overlatt mye til seg selv, at de kan finne på dumme ting..jeg vet ikke.
Fanny
Antall Innlegg : 2788 Join date : 01.08.2010 Bosted : Akershus
Tema: Re: Husky, aggressiv mot andre hunder? Ons Feb 06 2013, 07:21
Jeg har bare møtt sånne huskyer Spinn er tre mnd. her.
Hilde Sofie
Tema: Re: Husky, aggressiv mot andre hunder? Ons Feb 06 2013, 10:42
Awww, herlig filmsnutt Fanny!
ElinK
Antall Innlegg : 2777 Join date : 25.07.2009 Age : 42 Bosted : Oslo
Tema: Re: Husky, aggressiv mot andre hunder? Tor Feb 07 2013, 12:39
Jeg tror det kommer an på eier også. Fetteren min hadde 12 stk som gikk løse på inngjerdet tomt, og de brydde seg ikke om fremmede mennesker. Men som flokk kunne de drepe en sau, om den kom inn på deres tomt. Pinscheren min har blitt angrepet av en husky, han ble reddet at den tjukke selen (som ble bitt tvert over, men bedre med den enn ryggen til Scot). Men han har også lekt med andre huskyer, så det er nok individuelle forskjeller, som med andre raser. Men synes ikke noe om at hunder løper løse uten at eier har kontroll på de, store som små...
ToneAngelica
Antall Innlegg : 235 Join date : 13.06.2009 Age : 34 Bosted : Trondheim
Tema: Re: Husky, aggressiv mot andre hunder? Fre Feb 08 2013, 11:25
Jeg gikk tur med DP'n og Chihuahua'n til søsteren min mens hun ordnet seg for at vi skulle bort. Hu bor på lande i mellom 2 husky "farmer" som jeg kaller det. Da var det en eier som hadde sluppet ut 2 av sine huskyer, var vist normalt at du tok seg en tur. Den ene bet meg, var vinter så hadde bobblejakke så den bet ikke igjennom jakken, så sprang den etter Chihuahuan(som gikk uten band), vi var bare rett utafor huset til søsteren min. Først fikk huskyen tak Chihuahuan, hadde henne i munnen å prøvde å dra avgårde med henne, men jeg fikk skremt huskyen sånn at den slapp henne. Chihuahuan kom seg så under en bil. Den andre riskulerte rundt meg, siden jeg løftet opp DP'n. Jeg var livredd, så sprang den andre for å ta chihuahuan. Kom meg inn for å levere DP'n, for så ut å hente Chihuahuan. Huskyene sirkulerte rundt bilen for så å begynne å greve seg under bilen. Heldivis kom jeg meg så nerme bilen at Chihuahuan kom til meg å hoppet rett i armene mine, sprang inn å låste oss inne, jeg, søsteren min og hundene var inne å gråt. Så at Chihuahuan blødde så vi fikk vasket henne, dro rett til dyrlegen. Huskyen hadd bitt gjennim huden hennes, men heldivis ingen alvorlige skader. Ettervært fant vi ut hvem som eide huskyene, dro ned til politistasjonen og annmeldte eieren. Det viste seg at den hunden som beit meg og chihuahuan var bare 9 mnd. Den ble avlivet, siden jeg krevde det. kanskje noen mener jeg var hard der, men når en 9 mnd gammel hund biter uten grunn så mener jeg at det ble best sånn. Det jeg tenker på er jo at hva om en unge hadde gått der tur med hunder, da kunne det ha gått my verre. Det bor mye barn i området der. Så etter den episoden er jeg faktisk redd hunder som går løs uten eier, DP'n og Chihuahuan sliter litt enda med å stole på større hunder, noe som er veldig trist synes jeg.
Hilde Sofie
Tema: Re: Husky, aggressiv mot andre hunder? Fre Feb 08 2013, 12:49
ToneAngelica skrev:
Jeg gikk tur med DP'n og Chihuahua'n til søsteren min mens hun ordnet seg for at vi skulle bort. Hu bor på lande i mellom 2 husky "farmer" som jeg kaller det. Da var det en eier som hadde sluppet ut 2 av sine huskyer, var vist normalt at du tok seg en tur. Den ene bet meg, var vinter så hadde bobblejakke så den bet ikke igjennom jakken, så sprang den etter Chihuahuan(som gikk uten band), vi var bare rett utafor huset til søsteren min. Først fikk huskyen tak Chihuahuan, hadde henne i munnen å prøvde å dra avgårde med henne, men jeg fikk skremt huskyen sånn at den slapp henne. Chihuahuan kom seg så under en bil. Den andre riskulerte rundt meg, siden jeg løftet opp DP'n. Jeg var livredd, så sprang den andre for å ta chihuahuan. Kom meg inn for å levere DP'n, for så ut å hente Chihuahuan. Huskyene sirkulerte rundt bilen for så å begynne å greve seg under bilen. Heldivis kom jeg meg så nerme bilen at Chihuahuan kom til meg å hoppet rett i armene mine, sprang inn å låste oss inne, jeg, søsteren min og hundene var inne å gråt. Så at Chihuahuan blødde så vi fikk vasket henne, dro rett til dyrlegen. Huskyen hadd bitt gjennim huden hennes, men heldivis ingen alvorlige skader. Ettervært fant vi ut hvem som eide huskyene, dro ned til politistasjonen og annmeldte eieren. Det viste seg at den hunden som beit meg og chihuahuan var bare 9 mnd. Den ble avlivet, siden jeg krevde det. kanskje noen mener jeg var hard der, men når en 9 mnd gammel hund biter uten grunn så mener jeg at det ble best sånn. Det jeg tenker på er jo at hva om en unge hadde gått der tur med hunder, da kunne det ha gått my verre. Det bor mye barn i området der. Så etter den episoden er jeg faktisk redd hunder som går løs uten eier, DP'n og Chihuahuan sliter litt enda med å stole på større hunder, noe som er veldig trist synes jeg.
Huff, ekkel situasjon/episode for dere! Men, bra at ingen i tillegg ble hardt skadet (fysisk).