Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 DP'en min er aggressiv mot fremmede

Go down 
+2
Simira
barquattro
6 posters
AvInnlegg
barquattro

barquattro


Antall Innlegg : 5
Join date : 27.09.2011

DP'en min er aggressiv mot fremmede Empty
PosteTema: DP'en min er aggressiv mot fremmede   DP'en min er aggressiv mot fremmede EmptyTir Sep 27 2011, 17:55

jeg har en DP som er 19 mnd gammel. jeg fikk han når han var 15 mnd gammel.
han prøver å bite fremmede nesten hele tiden, og er aggressiv mot andre hunder (ikke alle hunder)
han har biter (eller prøver å bite) 60% av gangene jeg går forbi folk.
jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. det blir litt kjedelig, da jeg må være på vakt hver gang noen nærmer seg.
noen tips?
Til Toppen Go down
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

DP'en min er aggressiv mot fremmede Empty
PosteTema: Re: DP'en min er aggressiv mot fremmede   DP'en min er aggressiv mot fremmede EmptyTir Sep 27 2011, 18:27

Du må kontakte en hundeskole/trener og få hjelp til dette! Det er en grunn til at han biter, og dette må jobbes med.
Hvor i landet bor du? Er mange rundt om i landet her, og sikkert noen som kan anbefale deg noen som kan hjelpe.
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

DP'en min er aggressiv mot fremmede Empty
PosteTema: Re: DP'en min er aggressiv mot fremmede   DP'en min er aggressiv mot fremmede EmptyTir Sep 27 2011, 18:32

Oppsøk en hundetrener som kun bruker positive metoder og som kan en del om stress og fryktaggresjon. Få en analyse og et tilpasset opplegg, som passer akkurat din hund. Det må både få ned stress og fokusere på økt trygghet, men ikke gå ut på å kontrollere alt i hundens hverdag (det øker stresset igjen).

Imens bør du sette deg inn i dempende signaler (om du ikke allerede har begynt) og trene systematisk. Se "På talefot med hunden" av Turid Rugaas. Sett på en god sele og bånd på minst 3 meter (ikke flexi). Gå turer på oversiktlige steder, slik at dere rolig kan gå i bue rundt alt han reagerer på. Buen må du begynne så tidlig at han ikke har begynt å reagere enda, slik at du får lokket ham med deg uten å dra i båndet. Tren gjerne inn en smattelyd, slik at du kan bruke den for å få ham med deg i buen. Gå i en så stor bue som han trenger for å kunne gå forbi uten å reagere. Noen trenger 3 meter, mens andre trenger flere hundre meter. Sånn er det når man begynner, da det er individuelt hvor sterke reaksjoner hundene har. Ros mye og godbiter må du ha med på tur happy6

Det er ikke noe morsomt å gå sånn, så det er viktig å ta tak i det så fort som mulig. Det vil gi en bedre hverdag for dere begge happy3

Hvor bor du i landet? Kanskje jeg vet om noen i nærheten av deg, som kan anbefales happy3
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Marian




Antall Innlegg : 504
Join date : 26.03.2011

DP'en min er aggressiv mot fremmede Empty
PosteTema: Re: DP'en min er aggressiv mot fremmede   DP'en min er aggressiv mot fremmede EmptyTir Sep 27 2011, 20:41

barquattro skrev:
jeg har en DP som er 19 mnd gammel. jeg fikk han når han var 15 mnd gammel.
han prøver å bite fremmede nesten hele tiden, og er aggressiv mot andre hunder (ikke alle hunder)
han har biter (eller prøver å bite) 60% av gangene jeg går forbi folk.
jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. det blir litt kjedelig, da jeg må være på vakt hver gang noen nærmer seg.
noen tips?

Dette er noe hunden din merker, og han vil da reagere sterkere på det dere møter.

Jeg ville absolutt, som Linn skriver, fått tak i en sele og en langline på min 3 meter.

Jeg har selv tatt med en annens hund i Oslo, med langline og sele. Mitt fokus var at hunden selv skulle få reagere på sin måte i forhold til ting som gjorde den redd/usikker/stresset (og da kom med uønsket adferd/utfall). Jeg brukte ikke stemmen min under møte med "farlige" moment, da dette ofte vil oppfattes som ros og da forsterke den negative adferden....at hunden tror at den reagerer riktig. Jeg ga ros når hunden virket rolig ihht omgivelsene. Hundens eier kjente ikke igjen hunden sin, bare etter en gåtur i byen...da i positiv forstand.
FØR denne spaserturen reagerte hunden på barnevogner, sykler, "gjenger", biler etc. Men kunne , i løpet av spaserturen, passere alle disse momenter uten noen form for utslag og med tydelig økt selvsikkerhet.

En utrolig herlig opplevelse for meg å se hvor effektivt det fungerte i praksis. Sele og langline er GULL VERDT! happy6

Jeg ville absolutt kontaktet noen i nærheten som kunne vist deg slike metoder.
Til Toppen Go down
http://www.norwinstars.com
Rocky

Rocky


Antall Innlegg : 85
Join date : 02.10.2009
Age : 39
Bosted : Stavanger

DP'en min er aggressiv mot fremmede Empty
PosteTema: Re: DP'en min er aggressiv mot fremmede   DP'en min er aggressiv mot fremmede EmptyOns Sep 28 2011, 08:50

Du bor i Stavanger?

Ta kontakt med Siddis hundeskole

http://www.siddishundeskole.com/

Hvis dette er dan karen jeg kom over på Mariero, så er jeg glad jeg ikke gjore et større forsøk på å nærme meg ham cool
Fin gutt da, mer tøff i trynet enn aggresiv virket det som. De er super flinke på Siddis, de kan nok hjelpe deg wink3
Til Toppen Go down
barquattro

barquattro


Antall Innlegg : 5
Join date : 27.09.2011

DP'en min er aggressiv mot fremmede Empty
PosteTema: Re: DP'en min er aggressiv mot fremmede   DP'en min er aggressiv mot fremmede EmptyOns Sep 28 2011, 15:24

jeg bor i oslo. det var ikke min hund du så, jeg skrev på feil side, og har endret innlegget.
Til Toppen Go down
barquattro

barquattro


Antall Innlegg : 5
Join date : 27.09.2011

DP'en min er aggressiv mot fremmede Empty
PosteTema: Re: DP'en min er aggressiv mot fremmede   DP'en min er aggressiv mot fremmede EmptyOns Sep 28 2011, 15:27

Marian Aas skrev:
barquattro skrev:
jeg har en DP som er 19 mnd gammel. jeg fikk han når han var 15 mnd gammel.
han prøver å bite fremmede nesten hele tiden, og er aggressiv mot andre hunder (ikke alle hunder)
han har biter (eller prøver å bite) 60% av gangene jeg går forbi folk.
jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. det blir litt kjedelig, da jeg må være på vakt hver gang noen nærmer seg.
noen tips?

Dette er noe hunden din merker, og han vil da reagere sterkere på det dere møter.

Jeg ville absolutt, som Linn skriver, fått tak i en sele og en langline på min 3 meter.

Jeg har selv tatt med en annens hund i Oslo, med langline og sele. Mitt fokus var at hunden selv skulle få reagere på sin måte i forhold til ting som gjorde den redd/usikker/stresset (og da kom med uønsket adferd/utfall). Jeg brukte ikke stemmen min under møte med "farlige" moment, da dette ofte vil oppfattes som ros og da forsterke den negative adferden....at hunden tror at den reagerer riktig. Jeg ga ros når hunden virket rolig ihht omgivelsene. Hundens eier kjente ikke igjen hunden sin, bare etter en gåtur i byen...da i positiv forstand.
FØR denne spaserturen reagerte hunden på barnevogner, sykler, "gjenger", biler etc. Men kunne , i løpet av spaserturen, passere alle disse momenter uten noen form for utslag og med tydelig økt selvsikkerhet.

En utrolig herlig opplevelse for meg å se hvor effektivt det fungerte i praksis. Sele og langline er GULL VERDT! happy6

Jeg ville absolutt kontaktet noen i nærheten som kunne vist deg slike metoder.




høres veldig likt ut det med oppførselen. men jeg har prøvd med langline, han bare løper etter folk eller andre hunder og prøver å bite
Til Toppen Go down
HeidiM

HeidiM


Antall Innlegg : 89
Join date : 26.06.2009
Age : 51
Bosted : Hammerfest

DP'en min er aggressiv mot fremmede Empty
PosteTema: Re: DP'en min er aggressiv mot fremmede   DP'en min er aggressiv mot fremmede EmptyOns Sep 28 2011, 16:58

Vino likte ikke (innvandrer) damer, med lange fargerike skjørt, hijab og anna..hjalp jo heller ikke at disse jentene og damene va livredd hunder..

For å få bukt med det problemet tok æ Vino og masse godisa (kylling filet og kjøttkake;)) og satte mæ på yttersia av ett mottak vi har i byen.
der satt vi rimelig leenge ja happy4 hvergang en av di fargerike damene kom forbi, ga æ vino belønning når han fokuserte på den istedet for damene happy4

Etter nån daga satt han sæ umiddelbart å venta på godisan og brydde sæ ikke lengere om di som vandra inn og ut av bygget, så den dag i dag har vi fredelige tura uten frykt aggresjon når vi går forbi skjørt og anna flagrende plagg happy6

kanksje en ide du kan overføre til hvem som helst med eller uten fargerike klær? altså en plass hvor det e mange mennesker som kommer og går.

Lykke til for dokker begge to trøst*
Til Toppen Go down
http://hmauno@gmail.com
Simira




Antall Innlegg : 1072
Join date : 14.06.2009
Bosted : Oslo

DP'en min er aggressiv mot fremmede Empty
PosteTema: Re: DP'en min er aggressiv mot fremmede   DP'en min er aggressiv mot fremmede EmptyOns Sep 28 2011, 18:41

I Oslo har du jo mange gode å velge mellom. Øverst på listen min er Jar hundeskole, Familiehunden og Hundeakademiet. Har også hørt mye bra om Tess Erngren, og hun har vel dp selv.
Til Toppen Go down
http://odin.err.no
Sponsored content





DP'en min er aggressiv mot fremmede Empty
PosteTema: Re: DP'en min er aggressiv mot fremmede   DP'en min er aggressiv mot fremmede Empty

Til Toppen Go down
 
DP'en min er aggressiv mot fremmede
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Husky, aggressiv mot andre hunder?
» Napping på fremmede
» usikkerhet for fremmede(besøk i 1 uke)
» Bitter noen fremmede

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: