Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Bitter noen fremmede

Go down 
4 posters
AvInnlegg
ameozzy

ameozzy


Antall Innlegg : 9
Join date : 17.04.2012
Age : 37
Bosted : Rælingen - Akershus

Bitter noen fremmede Empty
PosteTema: Bitter noen fremmede   Bitter noen fremmede EmptyTor Sep 05 2013, 08:46

Hei.
Jeg har en pinscherhanne på fem år, som jeg tok over som treåring, som har bitt noen tre ganger. Jeg aner ikke hva det kan komme av, da det for meg har virka som tre helt forskjellige situasjoner.
Første gangen var jeg ute med han på parkeringsplassen, han var løs, for første og siste gang der, da det kom en godt voksen dame inn på plassen. Hun var nølende og forsiktig da hun var usikker på om hun var ved riktig hus. Bikkja satte full fart mot henne, jeg spurta etter da jeg skjønte detta ikke kunne ende godt. Han hoppet opp og bet/nappet henne i hånda. Når jeg endelig kom dit skjønte han at han hadde gjort noe galt, for han viste det med hele seg når han skjønte at jeg var sint. Hadde hun ikke hatt på hansker så er jeg redd for at hun kunne fått et skikkelig sår, men hun hadde bare et litt sårt "klypemerke". Hun tok det veldig pent, men fortsatt ukoselig.
Gang nummer to var jeg på hytta med familien, da en kamerat av pappa kom for å hjelpe med litt snekring. Han lå i buret og ble sluppet ut etter at kameraten var innenfor gjerdet og godt plassert i hagen. Kameraten ga bikkja godis og alt virket greit, men så kastet bikkja seg plutselig etter han og nappet han i hånda.Han ble umiddelbart plassert i buret. Etter litt tid satte jeg han i bånd, og tok han med ut for å prøve å hilse igjen. Men når han fikk øye på han kastet Ozzy seg mot kameraten og prøvde tydelig å bite han. Forferddlig frustrerende situasjon.
Tredje gangen var nå nylig da vi var på tur i skogen, han løs for første gang etter båndtvangen. Jeg var obs på at vi kunne møte andre, og siden han kan sloss om det er hannhund så hanker jeg han inn om vi så noen. De møtende hadde ikke hund, så når vi hadde passert dem og var ca 100 meter unna, slapp jeg han løs igjen. Ozzy bråsnudde og spurtet til dem, som gikk rolig videre på turstien uten å titte eller noe. Jeg brølte etter bikkja at han skulle komme tilbake, men han bare akselererte. Jeg har lest at hunder han tro vi støtter dem om vi brøler, og antok at det var det som skjedde her, så jeg slutta tvert. Ozzy løp helt opp til damen i følge, stemplet hun i leggen med alle fire hjørnetennene og spurtet rett tilbake. Jeg ble helt fra meg og strigråt hele turen hjem. Damen måtte heldigvis ikke sy men fikk antibiotika og stivkrampe.

Jeg er veldig i tvil om hva jeg skal gjøre. Han er en veldig søt å snill gutt ellers og ikke skeptisk tilfremmede i det hele tatt. Eneste er at han ikke klarer å slappe av utenfor hjemmet. Så det skjærer meg i hjertet når jeg tenker på at han er utrygg. Jeg kan aldri stole på han igjen, og siden jeg ikke har 100% kontroll på omgivelsene rundt oss så kan det skje igjen, og det kan bli værre. Moren min som var med på turen i skogen, men jeg må avlive han og klarer ikke å støtte en annen avgjørelse. Det er en utrolig trist tanke, for han er jo tross alt sjarmøren og godgutten min...

Jeg er desperat etter hjelp og ønsker absolutt ikke å avlive han. Jeg søker derfor råd og håper det finnes hjelp for oss, men er redd jeg må akseptere det værste...

Venter urolig på svar.

Mvh
Anne-Marit og Ozzy
Til Toppen Go down
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Bitter noen fremmede Empty
PosteTema: Re: Bitter noen fremmede   Bitter noen fremmede EmptyTor Sep 05 2013, 13:39

Jeg skal ikke gi deg noen råd, for jeg mener dette er såpass alvorlig at du bør finne en som kan hund og atferd som kan treffe deg og hunden for så å hjelpe dere videre på veien fremfor å få råd via ett forum/nettet. Ta en titt på de som er tilknyttet NAS. Hjemmeside: www.nafs.no. I tillegg tipper jeg at Linn her på forumet kan gi deg tips om hvem du kan kontakte i nærheten av der du bor slik at du finner noen som reelt kan hund og atferd samt benytter positive treningsmetoder.

Men en ting er sikkert; hunder biter ikke kun fordi de er aggresive og føler for å bite. Noe trigger/ligger bak aggresjonen, enten det er ressursforsvar, redsel, frustrasjon, stress, smerte, sykdom, trusler eller annet. Man sier det også såpass enkelt at ALLE hunder KAN bite, men terskelen for å bite varierer veldig og årsaken bak bitt varierer også. For de fleste (heldigvis) må det være veldig mange ting som skal skje samtidig for at hunden skal nå terskelen for bitt, slik at de lever hele sitt liv uten å bite (ett eksempel for hva som skal til for å nå terskelen kan være at en aktuell hund må være redd, ha smerter, bli holdt fast, ikke ha mulighet til å gå unna og være i nærheten av en fremmed, høy mann som lukter alkohol på en og samme tid for at bitt skal utløses). For andre så er terskelen for å bite lavere og det skal mindre til for å utløse ett bitt.

Du nevner at han ikke er skeptisk til fremmede mennesker, men en hund som er dønn trygg på mennesker biter ikke fremmede i slike situasjoner som du beskriver. Mulig han har så mye miljøredsel at bitt av fremmede blir hans løsning på redselen, men samtidig så stemmer ikke det i og med at menneskene ikke har vært en trussel for han eller vært så nærme han at han tilfeldigvis bet dem i en overslagshandling (altså at han bet rundt seg som en reaksjon på stress og redsel og tilfeldigvis traff ett menneske som var i nærheten). Jeg syns også at jeg ser, ut fra de korte beskrivelsene dine, at fremmede mennesker som kommer til/passerer stedet dere er på som fellesnærmere i situasjonene. Det virker å være tydelig at det er fremmede mennesker hunden biter og den gjør en innsats for å bite også. Det har skjedd tre ganger, så jeg tror dessverre ikke det er tilfeldig at det er fremmede mennesker hunden biter.

Uansett, jeg håper du får hjelp og finner en løsning for deg og hunden din. Jeg skjønner forøvrig veldig godt at dette er vanskelig for deg. Det eneste rådet jeg vil gi deg på tampen, noe jeg i alle fall ville gjort om jeg var i din situasjon, er å holde hunden under kontroll fremover, ikke ha den løs der man kan møte på mennesker samt sørge for at fremmede mennesker ikke kommer bort til hunden slik at du unngår flere episoder.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Bitter noen fremmede Empty
PosteTema: Re: Bitter noen fremmede   Bitter noen fremmede EmptyTor Sep 05 2013, 18:45

Du har sikkert hatt kontakt med Poul og spurt om han har opplevd noe slik, jeg har ikke hørt noe fra han om slike problemer. Det som du må gjøre som straks tiltak er å ikke ha han løs, ha han i langline eller bånd (avhengig hvor dere er) slik at du har kontroll. Siden han ikke gjør noe hjemme, så er det i hvert fall ikke å vokte sitt område.

Jeg ville også anbefale deg å søke om hjelp, f.eks. hos Gry Løberg :
http://www.manimal.no/?page_id=18
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Bitter noen fremmede Empty
PosteTema: Re: Bitter noen fremmede   Bitter noen fremmede EmptyTor Sep 05 2013, 19:20

Irene, Gry Løberg sluttet med konsultasjoner for noen få år siden pga mye annet som nå opptar hennes tid.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Bitter noen fremmede Empty
PosteTema: Re: Bitter noen fremmede   Bitter noen fremmede EmptyTor Sep 05 2013, 19:37

Ok, sjekket ikke så nøye om hva hun har i tillegg til forelesingene og weekend-kurs.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
ameozzy

ameozzy


Antall Innlegg : 9
Join date : 17.04.2012
Age : 37
Bosted : Rælingen - Akershus

Bitter noen fremmede Empty
PosteTema: Re: Bitter noen fremmede   Bitter noen fremmede EmptyTor Sep 05 2013, 19:41

Takk for råd.

Nei jeg har ikke hatt kontakt med Poul enda. Kjenner du han personlig, Irene?
Til Toppen Go down
ameozzy

ameozzy


Antall Innlegg : 9
Join date : 17.04.2012
Age : 37
Bosted : Rælingen - Akershus

Bitter noen fremmede Empty
PosteTema: Re: Bitter noen fremmede   Bitter noen fremmede EmptyTor Sep 05 2013, 20:02

Jeg vil gjerne ta det opp med han selv.
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Bitter noen fremmede Empty
PosteTema: Re: Bitter noen fremmede   Bitter noen fremmede EmptyTor Sep 12 2013, 08:09

Ta kontakt med tidligere eier, så får du vite mer om hva de har og ikke har opplevd. happy3 

Se på listen over hundetrenere i nærheten av deg, som har lært mye om atferd og å behandle årsaken til problemet:

Hundetrenere
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Sponsored content





Bitter noen fremmede Empty
PosteTema: Re: Bitter noen fremmede   Bitter noen fremmede Empty

Til Toppen Go down
 
Bitter noen fremmede
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Napping på fremmede
» DP'en min er aggressiv mot fremmede
» Har noen prøvd noen av disse?
» usikkerhet for fremmede(besøk i 1 uke)
» Noen som vet?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: