Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Napping på fremmede

Go down 
3 posters
AvInnlegg
Anett

Anett


Antall Innlegg : 14
Join date : 03.09.2011
Age : 38
Bosted : Oslo

Napping på fremmede Empty
PosteTema: Napping på fremmede   Napping på fremmede EmptyLør Jun 16 2012, 14:00

Theo har opplevd noe negativt med mennesker før han kom til meg. Å er ikke glad i fremmede mennesker som kommer for nær han. Vi har jobbet mye med det, og det litt mye mye bedre.
Før bjeffet han som en tulling på folk i oppgangen, vist noen sa hei til meg ute osv. Å det er så og si borte nå. Han bryr seg ikke om de lenger.

Kommer det folk på døren som han ikke kjenner bjeffer han enda på de, men gir seg mye fortere. Noen kan han knurre på, men det er også mye sjeldnere. Å da er jeg så klar over det at jeg kan forhindre han i å møte de i gangen. Vente til de kommer inn å får satt seg, for da bryr han seg ikke lenger...

Det som er ett problem er da vi er ute og hilser på en hund. Han elsker andre hunder så det er ikke noe stress, men han kan få for seg at han pluttselig skal hoppe opp på den andre eieren å boffe, noen ganger også nappe fort i gensern eller bukse beine. Enda de står flere meter unna han, og han ikke trenger å nærme seg de. Å det kommer liksom brått på hver gang. Ikke ofte det hender. Har vel hendt 4 ganger, men kjett uansett.

I går møtte vi på en Tibbe tispe vi har hilst på før, og den tispa er veldig usikker på andre hunder. Eieren kom bort til oss da jeg satt på en benk i mob. For hun vil gjerne at hunden hennes skal bli bedre. Jeg la på mob, og lot de hilse. Hunden hennes bjeffer og napper litt i Theo. Å de svirrer rundt litt. Så prøver Tibbe tispa å hoppe opp på benken til meg, og eiern løfter henne ned. Å da skriker hun litt. Hun setter henne ned, og står helt vanlig. Pluttselig hoppet Theo opp, bjeffer og napper i genseren hennes.
Han knurret ikke eller noe. Bare kom med ett bjeff og ett napp. Så fortsetter han å snuse på Tibbe tispa.

Hvofor driver han sånn? Noen andre som opplever sånt.

Når vi møter andre hunder og de skal hilse sier jeg at hundene kan hilse, men at eieren ikke får fordi han ikke liker da folk stikker hendene sine i annsikte hans. Så har ikke noe med det å gjøre heller...


Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Napping på fremmede Empty
PosteTema: Re: Napping på fremmede   Napping på fremmede EmptyLør Jun 16 2012, 16:22

Utrolig vanskelig uten å ha sett situasjonen(e). Tipper det kan være situasjonsbetinget, altså en reaksjon han har lagt til seg ut fra følelser i ulike situasjoner, men ikke ensartet. Ofte er det lært atferd, altså noe som har begynt pga noe konkret og endt m å bli en vane pga forsterkning. Denne gangen KAN det være at han ville irettesette eieren pga at tibbefrøkna ikke likte løftet, men det kan også være noe helt annet (som sagt; vanskelig å si uten å ha sett det). Noen ganger er det klare ting, men dette her kan være mye rart happy3
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Anett

Anett


Antall Innlegg : 14
Join date : 03.09.2011
Age : 38
Bosted : Oslo

Napping på fremmede Empty
PosteTema: Re: Napping på fremmede   Napping på fremmede EmptyLør Jun 16 2012, 16:51

Linn skrev:
Utrolig vanskelig uten å ha sett situasjonen(e). Tipper det kan være situasjonsbetinget, altså en reaksjon han har lagt til seg ut fra følelser i ulike situasjoner, men ikke ensartet. Ofte er det lært atferd, altså noe som har begynt pga noe konkret og endt m å bli en vane pga forsterkning. Denne gangen KAN det være at han ville irettesette eieren pga at tibbefrøkna ikke likte løftet, men det kan også være noe helt annet (som sagt; vanskelig å si uten å ha sett det). Noen ganger er det klare ting, men dette her kan være mye rart happy3

Jeg synes også det er vanskelig å finne ut hvorfor han gjør det i disse situasjonene. I andre er det enkelt og greit fordi han ikke liker at folk kommer for nær han å bøyer seg over han for å hilse. Men her står de liksom bare der.
Føler det hender da han blir giret over den andre hunden, og at de ikke er noe vondt i det fra hans side. Han bjeffer bare en gang, og hopper mot de eller setter beina på kneet og gir ett bjeff. Napping har som sagt hent 4 ganger,og de sier han ikke tar hardt. Bare er nær med tennene... Blir ikke merke eller noe...
Nei han er å blir en liten raring den fyre her Napping på fremmede 222595

På Tibbe eieren følte jeg også litt at det var pga at frøkna ikke likte løftet, men siden han gjør det ellers er det vanskelig å si.

Prøver å være veldig føre var, og ikke la han gå for nær den andre personen. Men noen ganger hender ting litt fort.
Til Toppen Go down
Gry

Gry


Antall Innlegg : 377
Join date : 22.06.2009
Age : 40
Bosted : Karmøy

Napping på fremmede Empty
PosteTema: Re: Napping på fremmede   Napping på fremmede EmptySøn Jun 17 2012, 00:28

Overslagshandling kanskje....? Hvis han blir litt i overkant gira i møte med andre hunder kan det hende at det "koker over" litt for han, og at han tyr til et bjeff/napp for å avreagere.
Til Toppen Go down
http://ilmoonadira.wordpress.com/
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Napping på fremmede Empty
PosteTema: Re: Napping på fremmede   Napping på fremmede EmptySøn Jun 17 2012, 09:23

Stress er nok absolutt en årsak til at det går en kule varmt happy3 Jeg tenkte mer på hva som er årsaken til at stresset går høyt i disse situasjonene, noe som ofte er sammensatt happy3
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Anett

Anett


Antall Innlegg : 14
Join date : 03.09.2011
Age : 38
Bosted : Oslo

Napping på fremmede Empty
PosteTema: Re: Napping på fremmede   Napping på fremmede EmptySøn Jun 17 2012, 11:43

Gry skrev:
Overslagshandling kanskje....? Hvis han blir litt i overkant gira i møte med andre hunder kan det hende at det "koker over" litt for han, og at han tyr til et bjeff/napp for å avreagere.


Linn skrev:
Stress er nok absolutt en årsak til at det går en kule varmt happy3 Jeg tenkte mer på hva som er årsaken til at stresset går høyt i disse situasjonene, noe som ofte er sammensatt happy3

Har tenkt i samme retning selv. For merker at han kan bli litt stresset i møte med andre hunder. Rett og slett litt overlykkelig og veldig giret.

Fikk ett tisp om å sprøve IHarmoni. Det skal hjelpe på stressede og nærvøse hunder. Hjelpe med å fjerne toppen på del gale...

Veldig kjekkt å kunne høre her, og vite at man ikke er helt på viddene da man får svar happy5
Til Toppen Go down
Sponsored content





Napping på fremmede Empty
PosteTema: Re: Napping på fremmede   Napping på fremmede Empty

Til Toppen Go down
 
Napping på fremmede
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» DP'en min er aggressiv mot fremmede
» Bitter noen fremmede
» usikkerhet for fremmede(besøk i 1 uke)

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: