Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Sint på andre :/

Go down 
2 posters
AvInnlegg
Stine

Stine


Antall Innlegg : 52
Join date : 10.11.2009
Age : 35
Bosted : Gjøvik

Sint på andre :/ Empty
PosteTema: Sint på andre :/   Sint på andre :/ EmptyFre Feb 12 2010, 01:41

Fido er sint på andre som forsøker å fjerne han fra ting han ikke har lov til.

F.eks fjerne han fra situasjonen når han hopper med labbene sine opp på bordet for å få tak i noe oppå der.

Han godtar det når jeg gjør det, og prøver seg igjen, men hvis jeg konsekvent fjerner han fra situasjonen så gir han seg og jeg belønner når han finner på noe annet. Det fungerer!
Men hvis f eks bestemora mi (Som vi bor sammen med) prøver å gjøre det samme, på samme måte, da blir han sint på henne, og knurrer, og når hun fjerner han så hopper han irritert tilbake og klyper henne i armen/beinet/det han får tak i.
Han blir enda mer sint når hun rører det han evt har lyst på som befinner seg på bordet. I dag lå det godbiter der, og hun skjøv dem lenger inn på bordet, og da knurret han til henne når hun fjernet han, og når hun flyttet godbitene bjeffet han (irritert, ikke lekent) og nappet i henne.

Hva kan dette komme av?? 😕
Og det viktigste, hva skal jeg gjøre for å fjerne denne uønskede adferden?

Blir litt redd for at han skal være aggressiv mot andre! no0
Til Toppen Go down
http://www.stinelangerud.blogg.no
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

Sint på andre :/ Empty
PosteTema: Re: Sint på andre :/   Sint på andre :/ EmptyFre Feb 12 2010, 14:15

Sånn som du beskriver det høres det ut som han har ressursforsvar. At han forsvarer ting mer for bestemoren din enn for deg kan ha sammenheng med at han ikke føler det behovet for å forvare ting for deg som (kanskje?) er den som gir han mest goder til vanlig, mens han opplever at bestemoren din som oftest tar fra han goder fremfor å gi, og da øker ressursforvaret ovenfor henne. Melba hadde ressursforvar som valp (har det ennå, men nå er det begrenset til ressursforsvar når det kommer til andre hunder, ikke mennesker), og mest ovenfor andre enn meg siden jeg var den som ga henne goder hele tiden, mens andre ikke gjorde det like mye. Det går helt greit å trene det bort, så du trenger ikke bekymre deg!! Sint på andre :/ 723324

Det han må lære seg er at han ikke trenger forsvare ting for mennesker. Han gjør egentlig bare det som er naturlig for hunder å gjøre (noen har det mer i seg enn andre), og det har ikke med å være aggresiv å gjøre. Det er bare det at han ikke har lært at det er unødvendig og uakseptabel atferd å forsvare ting ovenfor mennesker.

Det første jeg ville gjort er å unngå at han får løsning på slik atferd flere ganger (for ikke å forsterke atferden), det vil si være i forkant slik at han ikke trenger forsvare ting/mat. Vil du ikke at han skal tygge på sokkene dine for eksempel, så ikke la dem ligge å slenge. Samtidig må du forebygge og vise han at han ikke trenger forsvare ting ved å gi ham goder samt lære ham å bytte/slippe. Når du bytter ting med godbiter og andre lekesaker så lærer du han en slippkommando. Har han en leke han liker, så bytt med noe han liker enda bedre. Om han ikke slipper den han har i munnen, så gjør ”din” ting litt spennende ved å leke med den, snakk litt og få oppmerksomheten hans, og når han slipper sin leke for å komme å sjekke ut din, så sier du ”vær så god” og gir han din leke. Du kan og bruke to like godsaker, for eksempel to griseører og lage dette til en lek. Når han slipper sitt øre, få han ditt, du tar hans og gjør det samme på nytt. Legg på slippkommando når han slipper sin ting slik at han knytter kommandoen opp mot det å slippe og få noe morsommere/bedre tilbake.

Du kan også få han til å slippe ved å belønne med en godbit. Han får ett griseøre, og når han slipper, får han godbiten, samtidig som han får griseøret etterpå det igjen. Dobbel belønning altså!! (Det skal lønne seg å slippe). På denne måten viser du ham at du aldri tar fra han ting for å ta fra. Han får ett gode i bytte. Han lærer altså at han ikke trenger forsvare ting for deg og andre mennesker. La bestemoren din også gjøre dette. Når slippkommandoen er inne, og han ser at det å gi slipp på noe ikke er det samme som å alltid miste det, så gjør det ikke noe om han av og til ikke blir belønnet med godbiter/andre ting for å slippe. For eksempel om det er situasjoner der du ikke kan gi han noe. Bare husk å ros han med stemme og kos de gangene han ikke får noe annet.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
 
Sint på andre :/
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» sint på nabohunden
» Andre raser
» Andre resultattråder
» Hvordan andre raser har du?
» Sosialisering, og andre hunder i Gjøvikområdet??

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Atferd & trening-
Gå Til: