Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

sint på nabohunden

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Hilde-pin

Hilde-pin

Antall Innlegg : 152

sint på nabohunden Empty
PosteTema: sint på nabohunden   sint på nabohunden EmptyOns Nov 09 2011, 21:24

Gjelder jo ikke pinscher, men tar sjansen alikevel på å poste det her lalala2 wink3

Min whippet (Hunter) ble tidlig i vår "angrepet" av nabobikkja. Jeg og Hunter var ute i hagen vår og naboen var på vei inn i deres leilighet da hun slapp hunden sin løs ut av bagasjerommet på bilen. dry Planen hennes var vel at hunden skulle gå inn i leiligheten, men han løp rett opp til oss og var ordentlig truende mot Hunter, nabohunden knurret og det virket nesten som om han var ute etter bråk. Hunter frøs med en gang nabohunden kom mot oss, jeg har aldri sett en hund stå i halvveis oppreist stilling så "lenge" som Hunter gjorde. Han bevegnde ikke en muskel. Nabodama, som forøvrig prater dårlig norsk kom springende opp og dro hunden bort, og bare løftet på skuldrene og dro hunden sin tilbake til leiligheten deres... Jeg kunne ikke/turte ikke bryte inn, siden jeg hadde min da ett år gamle datter på armene.

Hunter har da i ettertid blitt mer og mer sint/usikker på nabohunden, og siden vår hage ligger ned mot veien, og deres leilighet ligger i hjørnet av tomta vår, så ser de hverandre gjerne flere ganger per dag... Av en eller annen merkelig grunn så skal de alltid ut å gå tur når vi lufter Hunter i hagen... (vi har nå gjerde i hagen). Nabohunden er en stor rottweiler mix, omplasseringshund, og eierne sliter merkbart i alle møtesituasjoner med andre hunder (hunden utagerer mot alle hunder, naboene, som forsåvidt har store problemer med å holde igjen hunden sin, velger å løse dette ved å snu før de møter andre hunder, eller de står i ro og tviholder på hunden sin...og håper det går bra... blink00)

Hunter har aldri utagert mot andre hunder, og han gjør alt han kan for å forhindre en evt. konflikt. Når han ser nabohunden så bjeffer og knurrer han og busta står rett opp på hele ryggen hans. Alle andre hunder som går forbi her på veien (går maaaange hunder forbi her hver dag) bryr han seg lite om og bjeffer ikke på noen andre.

Jeg vil gjerne forsøke å løse dette så de i allefall tåler å se hverandre uten å forsøke å drepe hverandre gjennom gjerdet.... Shocked

Er det mulig å løse dette på noen måte? Og hvordan?
Jeg har tenkt tanken på at vi skal gå tur sammen uten at hundene får hilse for så at de kan bli gradvis kjent med hverandre, men de klarer jo ikke å holde hunden sin (selv om de bruker sånn anti-dra-sele) så det er vel dødfødt...
Å slippe dem løs på en nøytral grunn har også streifet meg, men jeg er usikker på hvordan Hunter vil reagere mot nabohunden, om han kan fly i strupen på denne hunden selv om han er underdanig/forsiktig mot alle andre hunder vi har møtt...

Hjelp... sint på nabohunden 429255

Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn

Antall Innlegg : 3571

sint på nabohunden Empty
PosteTema: Re: sint på nabohunden   sint på nabohunden EmptyOns Nov 09 2011, 21:52

Problemet ditt er vel at naboen bør få hjelp til hunden sin. Antitrekkselen hans gjør nok ikke ting bedre. Alle antitrekkselene jeg har sett er designet for å gi ubehag når hunden trekker. Tanken er at den da slutter å trekke, men det klassiske er at det gir negative assossiasjoner ift det den ser på eller opplever. Og dermed forverres de opprinnelige problemene eller -enda morsommere - man skaper nye og enda festligere problemer cool3

Hvis de ikke kan holde sin hund er det liten vits å gå tur. Samtidig skal man aldri trene èn hund ved å la en annen (din hund) lide. Det er heller ingen vits å risikere din hund, så å slippe dem løs ville jeg ikke gjort.

Parallellgåing hadde nok vært fint for den andre hunden. Da går man på eks et jorde eller et annet sted det er stor plass. De m hund går ytterst (en hund på hver side) og så har man personer i mellom. Eks 5 personer med god avstand, som da alle går på linje. Man går rolig og poenget er da at hundene skal ha nok avstand + blokkeringspersoner til å slappe av. Så minsker man gradvis avstand og antall personer mellom. Viktig å stoppe før man har presset hundene for langt, altså at det fortsatt er positivt og at hundene mestrer situasjonen. Det går over tid og etterhvert er det greit å gå ved siden av hverandre. Men din hund skal ikke være med på dette før den andre er veldig bra. Ikke utsett din hund for enda mer.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Hilde-pin

Hilde-pin

sint på nabohunden Empty
PosteTema: Re: sint på nabohunden   sint på nabohunden EmptyOns Nov 09 2011, 22:21

ja skjønner at hunden deres trenger hjelp, men de er ikke villige til å ta imot hjelp, de brukte en stund halti-grime på han, men ga det opp siden det var problematisk å ha flexilina festet i den... blink00 Ja, de bruker faktisk flexiline på antitrekkselen også, for de vil at hunden skal få mest mulig frihet... har forsøkt å fortelle dem at det ikke er så lur kombinasjon, men de vil gjøre det på sin måte... mannen i huset roper til hunden og drar han i øret eller nakkeskinnet om han utagerer mot andre hunder, eller om han rett og slett ikke går fint nok...
Hunden får ikke nok mosjon (ser dem sjelden ute mer enn tre ganger per dag og da ikke mer enn 5-10 min per gang, så mye av problemet ligger nok her, men lite jeg kan gjøre når de ikke vil ta imot hjelp.... derfor jeg tenkte å vinkle det til mitt problem med min hund og at de kunne "hjelpe" meg.... cool

Skal jeg da rett og slett bare forsøke å unngå hunden? Ikke det letteste heller, siden hagen vår ligger nærme deres vei, og de ofte står på vår tomt for å krysse veien... dry

Til Toppen Go down
Julie

Julie

Antall Innlegg : 2315

sint på nabohunden Empty
PosteTema: Re: sint på nabohunden   sint på nabohunden EmptyTor Nov 10 2011, 07:54

Jeg hadde rett og slett bedt dem om å holde sin hund LANGT unna min hund, og aldeles ikke på min tomt!
Jeg hadde ikke godtatt at deres dumskap skulle ødelegge min hund! no0

Vanskelig å hjelpe folk som ikke vil ha hjelp. Da må man bare gjøre det beste ut av det for å beskytte sin egen hund. Det er til syvende og sist det aller viktigste. happy3
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
ElinK

ElinK

Antall Innlegg : 2777

sint på nabohunden Empty
PosteTema: Re: sint på nabohunden   sint på nabohunden EmptyTor Nov 10 2011, 09:05

Kjenner at jeg synes synd på nabohunen (og dere selvsagt!).
Enkelte folk (eller folk flest?) skulle ikke hatt hund!! mad1
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Linn
Admin
Linn

Antall Innlegg : 3571

sint på nabohunden Empty
PosteTema: Re: sint på nabohunden   sint på nabohunden EmptyTor Nov 10 2011, 09:18

Stakkars hund sad3 Ikke rart den sliter mad3

Men ja, hold din hund langt unna.
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Hilde-pin

Hilde-pin

sint på nabohunden Empty
PosteTema: Re: sint på nabohunden   sint på nabohunden EmptyTor Nov 10 2011, 18:46

Julie skrev:
Jeg hadde rett og slett bedt dem om å holde sin hund LANGT unna min hund, og aldeles ikke på min tomt!
Jeg hadde ikke godtatt at deres dumskap skulle ødelegge min hund! no0

Nabodama har i allefall ikke skjønt hva dette betyr... Vi fikk heldigvis gjerdet inn tomta vår i sommer, men før det sto hun ofte midt på tomta vår og lot hunden sin stå og grave og bite opp mose på plenen vår, ofte på morgenen da hun kanskje trodde at vi sov, men har jo ei lita jente som våkner tidlig.. Da jeg så henne fra vinduet første gang regnet jeg med at hun flyttet seg da hun så opp og fikk øye på meg, men neida.... hun bare sto der og lot hunden grave og styre på... blink00 mens jeg fortsatt viste meg i vinduet mad2 mad1

Fikk høre fra noen andre at de var på utkikk etter ny leilighet og mest trolig skulle flytte innen en mnd.... håpe, håpe... happy5
Til Toppen Go down
Hilde-pin

Hilde-pin

sint på nabohunden Empty
PosteTema: Re: sint på nabohunden   sint på nabohunden EmptyTor Nov 10 2011, 18:47

Linn skrev:
Stakkars hund sad3 Ikke rart den sliter mad3

Men ja, hold din hund langt unna.

Will do, will do happy6
Til Toppen Go down
Maria

Maria

Antall Innlegg : 2693

sint på nabohunden Empty
PosteTema: Re: sint på nabohunden   sint på nabohunden EmptyTor Nov 10 2011, 19:19

Huff, stakkars nabohund! sint på nabohunden 626389

Ville, som andre allerede har sagt her, ikke hatt hunden din sammen med nabohunden.

Situasjonene hvor din hund reagerer på nabohunden ville jeg forsøkt å løse ved blant annet å lære hunden å dempe den andre hunden. For å få det til, så må du belønne frem dempingen og sette signal på den. Ett enkelt dempende signal å få frem, er snusing i bakken.

Begynn gjerne med å kaste en godbit på bakken eller gulvet (uten forstyrrelser). Når hunden din snuser den opp, så belønner du på nytt for det (si "bra" mens den er i snusinga). Gjør det noen ganger og prøv deretter å enten vente hunden ut for å se om den prøver å snuse på nytt eller lat som du kaster noe på gulvet/bakken, og når hunden leter/snuser for å finne den, så sier du "bra" og kaster belønningen/godbiten på bakken. Etterhvert belønner du fra hånden, men for å få belønning, må hunden sette nesa i bakken først. Etterhvert vil den skjønne at det er det å snuse i bakken som gir belønningen. Når du kommer så langt at hunden tilbyr atferden "snuse i bakken" for å få belønning, kan du sette signal på atferden. Når hunden snuser i bakken, så gir du signalet, for eksempel "snuse", også belønner du. Flytt så signalet gradvis frem i tid, slik at signalet til slutt kommer før hunden begynner å snuse i bakken.

Fordelen med å lære din hund å dempe på kommando, er at det vil dempe både din hund og nabohunden i situajonene som nå får begge hundene til å utagere/reagere. Også er det selvsagt nest å kunne trene på dette på lang avstand først. Så om du klarer å få naboene til å være med på treningen, så hadde jo det vært supert.

Ellers er det jo dette med å få hunden din til å assosiere den andre hunden med noe positivt fremfor at den blir usikker og redd. Vanskelig dersom du ikke får muligheten til trene på lang avstand først, men dersom du får muligheten til det, så gir du godbit hver gang hunden din ser på den andre hunden. Evt. kan du belønne hver gang den andre hunden bjeffer også.

Også er det jo bare å håpe at naboene dine ser at dine metoder funker bedre enn deres metoder slik at de kommer på bedre tanker... sint på nabohunden 557338
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Sponsored content

sint på nabohunden Empty
PosteTema: Re: sint på nabohunden   sint på nabohunden Empty

Til Toppen Go down

sint på nabohunden
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Sint på andre :/