Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Å stille bare for å stille!

Go down 
+15
Marion G
Fanny
Marian
Jannicke
Kaja
AH
Marte
AVA
-linda-
Lex
ElinK
KristinC
Marita
Garp
Kennel My Alter Ego
19 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Kennel My Alter Ego




Antall Innlegg : 84
Join date : 21.12.2011

Å stille bare for å stille!  Empty
PosteTema: Å stille bare for å stille!    Å stille bare for å stille!  EmptyTor Mai 24 2012, 11:23

Har hørt snakk om dette litt rundt om i det siste, og har vel egentlig selv tenkt litt på dette..
Vet det i noen klubber en en "uskrevet" regel, som sier at når du har oppnådd det du skal på en hund, "pensjoneres" den fra ringen til den er gammel nok til å stå for championatet.
Hvordan stiller klubbens medlemmer seg til dette?

Jeg selv har to damer hjemme som kun mangler stor Certet, og gidder rett og slett ikke bruke penger på små utstillinger med dem. Ser heller ikke helt vitsen med å gjøre det, da de i verste fall bare ville "stjelt" Cert fra andre som kanskje trengte dem..

jeg skjønner godt at noen synes det er veldig morro å dra på alt, og vinne alt!
Men gjør man det med en god smak i munnen?
Føles det godt å ta certet fra noen som manglet det, når man selv allerede har i hue og ræva selv??

Og nei!
Er ikke ute etter å ta noen som helst!
Synes bare det ville vært interessant å høre hva klubbens medlemmer synes om dette?
Til Toppen Go down
Garp

Garp


Antall Innlegg : 664
Join date : 11.06.2009
Bosted : Bartebyen

Å stille bare for å stille!  Empty
PosteTema: Re: Å stille bare for å stille!    Å stille bare for å stille!  EmptyTor Mai 24 2012, 11:58

Jeg synes folk skal få stille når og hvor mye de orker og har lyst til å stille jeg. happy6
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/Garp
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Å stille bare for å stille!  Empty
PosteTema: Re: Å stille bare for å stille!    Å stille bare for å stille!  EmptyTor Mai 24 2012, 12:39

Garp skrev:
Jeg synes folk skal få stille når og hvor mye de orker og har lyst til å stille jeg. happy6

Forsåvidt enig med deg happy3 Og når vi har både mestvinnerlister i klubben og NKK, så blir det jo litt bakvendt å be folk holde seg hjemme. Men jeg skjønner godt frustrasjonen av å gang på gang bli stående rett bak certet man så gjerne skulle hatt fordi de som har "klippekort" på cert stiller på "alt som er" av utstillinger. Klart det er moro å stille en hund som vinner masse! For mange er dette den eneste hobbyen de har, og man kan jo ikke akkurat be folk la være å drive med hobbyen sin for å være snill mot andre heller - iallefall ikke om de kun har én hund å stille.

Jeg har vært av disse "cert-samlerne" selv, og jeg vet at jeg flere ganger har ødelagt for noen som trengte certet. Selvsagt er ikke det noe moro, men det er heller ingen som har spurt pent om jeg kunne tenke meg å holde meg hjemme fra en utstilling, noe man kanskje kunne bedt om i spesielle tilfeller.


Cert-utdeling på utstilling burde kanskje ha vært litt mer rettferdig slik som i agility: Når en hund er fullcertet (tre cert hvorav minst ett er et NKK-cert) vil neste kvalifiserte hund på resultatlisten (må ha 0 feil) få tildelt certet. Det deles også ut TO stor-cert happy6
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
KristinC

KristinC


Antall Innlegg : 692
Join date : 11.06.2009
Bosted : Horten

Å stille bare for å stille!  Empty
PosteTema: Re: Å stille bare for å stille!    Å stille bare for å stille!  EmptyTor Mai 24 2012, 12:44

Selv driver jeg ikke med utstilling, men hvis det hadde vært en spesiell hund som alltid gjorde det bedre enn min hund, og min hund kun hadde en sjanse dersom ikke denne hunden var der- Ja, da måtte jeg vel bare innsett at den andre hunden var bedre enn min.

Om den altvinnende hunden er på de samme utstillingene eller ikke, vil ikke endre på det faktumet at min hund ikke er best av de to.
Derfor mener jeg at det må være opp til hver enkelt eier hvor mye de skal få stille ut hundene sine. Om man vil fortsette å bruke penger på småutstillinger selv om hunden har gjort det så bra at det egentlig er unødvendig, så synes jeg man skal få lov til det.
Til Toppen Go down
Kennel My Alter Ego




Antall Innlegg : 84
Join date : 21.12.2011

Å stille bare for å stille!  Empty
PosteTema: Re: Å stille bare for å stille!    Å stille bare for å stille!  EmptyTor Mai 24 2012, 12:55

Men er det så ønskelig at klubben er med på NKK listen da?
Det oppfordrer vel egentlig til såkaldt hamstring på NKK utstillingene, som igjen kan frarøve mange muligheten for Certet enda en gang!

Klart, dommeren setter jo ikke opp bikkja om han ikke mener den er verdig plasseringen sin...
Eller..?
Men det kan jo være mange andre på utstillingen som også er verdig sin plassering, men ikke får mulighet fordi de samme hundene alltid blir satt opp!

Når det gjelder mestvinnerlisten i klubben kunne kanskje det vært gjort litt annerledes også?
Ikke spør meg hvordan, for jeg har nesten ikke styr på hvordan det gjøres i dag heller!! laughs
Men jeg vil tro man vil vinne på oppmøte om man legger til rette en mer "rettferdig" sjanse for at alle får vist seg frem!

Jeg vet det er mange som rett og slett ikke ønsker å delta, fordi det er "de samme" som alltid tar det!
Og vi ønsker vel å oppfordre flest mulig til å vise frem hunden sin!
Til Toppen Go down
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Å stille bare for å stille!  Empty
PosteTema: Re: Å stille bare for å stille!    Å stille bare for å stille!  EmptyTor Mai 24 2012, 13:06

Jeg synes at man må få lov til å stille hvis man vil. Om det er noen man vil "ta hensyn" til så gjør man jo det happy6
Jeg har latt være å melde på en utstilling i juni siden jeg ikke vil konkurrere om certet med noen jeg synes fortjener det.
Scot har de små-certene han trenger, så fremover blir det bare NKK utstillinger og Spesialen på oss. Og om han skulle få stor certet sitt så kommer vi nok bare til å stille på Spesialen, og evt andre utstillinger som NPK arrangerer.

Jeg vet godt hvordan det er å bli plassert bak "den og den" hunden, men sånn er det jo bare.
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Lex

Lex


Antall Innlegg : 2547
Join date : 11.06.2009
Age : 47
Bosted : Sandefjord

Å stille bare for å stille!  Empty
PosteTema: Re: Å stille bare for å stille!    Å stille bare for å stille!  EmptyTor Mai 24 2012, 15:04

Kan bli en interessant diskusjon ja! happy6

Først og fremst overskriften..

"Å stille bare for å stille!"

Jeg stiller mye, men stiller aldri bare for å stille.
Jeg stiller for:

- å vinne
- jeg ønsker å delta i gruppefinalen, og få plassert hunden min der
- at jeg ønsker å konkurrere om å bli årets hund
- å bli NKK-rasevinner
- at jeg har et inderlig ønske om at hunden min skal plassere seg på NKKs bamseliste
- det er hobbyen min
- at jeg har det så hyggelig og koser meg på utstilling

Rett og slett reiser jeg på utstilling fordi det er gøy!

Nå har jeg som Marita hatt en hund som har gjort det bra, men jeg har også hatt en hund som ikke har gjort det så bra. Lex ble stillt 33 ganger. Han hadde blitt champion om de som ikke trengte noe hadde holdt seg hjemme. Men han var rett og slett ikke bra nok i mine øyne, så helt greit om han ikke ble det.

Ani derimot har vært en komet. Han ble champion på sitt 6. storcert (15. totalt i Norge) Om jeg har hatt dårlig smak i munnen for det?, nei egentlig ikke. Eneste er den gangen han tok et lite Cert fra Blaze og når han har slått Knox, mens Knox fortsatt trengte cert. Ja, okei det er kanskje kynisk, men jeg er enig med Kristin C, er ikke hunden bra nok til å vinne , så er den ikke bra nok. Det finnes en dommer for de fleste, ingen hund er perfekt, men så er det jo sånn at når noen faller igjennom fordi de har for kort hals, eller mangler en tann, så er det en annen type som går opp. Er man ikke denne andre typen, men bare en litt dårligere type av enten den ene vinneren, eller den andre vinneren ja beklager.. Men med alle de nye championene som dukker opp på våre raser hvert eneste år, så vil jeg ikke tro det er et så stort problem.

Er målet, eller ønsket for en rase at flest mulig individer blir champion? (jeg aner ikke svaret)

Men som Marita sier, om det hadde vært et system for at cert gikk videre til nestemann i køen, så skulle jeg ikke protestert, selv om jeg innerst inne mener at er du ikke god nok til å havne på cert plass, så er du ikke god nok.. Jeg ønsker ikke å ødelegge for noen med min hobby, men jeg forstår at det er lett å bli litt småsur når man alltid blir nr 3 f.eks.

Ingen har heller spurt meg om jeg kan la vær å reise på en utstilling, bortsett fra Irene, som lurte på om Ani kunne holde seg hjemme fra Harstad i fjor fordi Dino trang så gjerne det certet, det så jeg ja til. men så hørte jeg ikke noe mer om Irene skulle reise eller ikke, og Ani trang å komme i gang med CACIB, så jeg meldte på i siste liten, da jeg forstod at de ikke skulle reise allikevel. Nå i år har jeg kuttet ut de fleste Letohallen utstillingene for å slippe til Marte og Luke.

Jeg forstår jo at de som har mange hunder å "ta av" ikke gidder å stille rubel og bit på hver lille utstilling, det sier seg jo litt selv. I alle fall om det er sånn at du ikke føler deg "helt sikker" på at hunden får CK engang. Det blir litt anderledes med oss som bare har en hund å stille, det er ikke så moro å reise på utstilling bare for å se på, selv om jeg gjør det og jeg wink3

Kan sikkert skrive masse til, men har ikke tid nå..

Men konkurransemenneske som jeg er, så deltar jeg for å vinne, faktisk fordi jeg har et ønske om å bli BEST IN SHOW!, men det er fordi jeg har en hund som faktisk kan bli det. Man legger jo lista etter den hunden man har, målet er jo alltid å bli litt bedre!

Og bare sånn helt til slutt.. Jeg har ikke hørt om hverken langrennsløpere, syklister, eller andre idrettsutøvere som lar vær å delta i stevner/renn fordi de har nok medaljer fra før.. cool
Til Toppen Go down
http://www.far-away.org
-linda-

-linda-


Antall Innlegg : 1025
Join date : 10.06.2009
Age : 36
Bosted : Drammen

Å stille bare for å stille!  Empty
PosteTema: Re: Å stille bare for å stille!    Å stille bare for å stille!  EmptyTor Mai 24 2012, 15:28

Men Vivi da, trenger ikke å få dårlig smak i munnen av at Ani snappet 1. plass og Cert foran Blaze sidehug Ani var best og beveget seg best!

+ Blaze ble da Champ. til slutt uansett Smile


Til Toppen Go down
http://lindatretvik.wordpress.com/
-linda-

-linda-


Antall Innlegg : 1025
Join date : 10.06.2009
Age : 36
Bosted : Drammen

Å stille bare for å stille!  Empty
PosteTema: Re: Å stille bare for å stille!    Å stille bare for å stille!  EmptyTor Mai 24 2012, 15:30

Jeg tror foresten jeg aldri hadde vært stolt av å vinne med Blaze og tatt det siste certet, om jeg hadde bedt den personen som pleier å ha den beste hunden, om å holde seg hjemme... Det hadde ikke vært like kult som om min hadde slått "den beste" liksom... Smile
Til Toppen Go down
http://lindatretvik.wordpress.com/
Kennel My Alter Ego




Antall Innlegg : 84
Join date : 21.12.2011

Å stille bare for å stille!  Empty
PosteTema: Re: Å stille bare for å stille!    Å stille bare for å stille!  EmptyTor Mai 24 2012, 15:43

Men 15 storcert?
Unnskyld.. men hva skal man med det?
Bikkja er vel i og for seg like mye champion om han har 1 eller 15 stor cert!
Nå har jeg ikke stilt hannhund eller tispene for den slags skyld så mye at jeg har kjent på dette selv, men jeg vet det er en del som gjør det..
derfor synes jeg det kunne være en interressant diskusjon!

Jeg kan forstå at mange synes det er gøy å dra på alt, men jeg kan også skjønne at en del synes det blir "litt vel av det gode".

jeg trår vel sikkert i et skikkelig vepsebol nå, men det er jo ingen hammelighet at det til tider også er handler som blir "bedømt"!
Har opplevd det selv, da jeg ene dagen stilte to brødre, hvor X ble nr 1 og Y ble nr to. Jeg handlet selv X.
Dag to byttet vi bikkje og jeg stilte Y til nr 1, med kommentar fra dommeren (som også var på utstillingen første dag) på at han er fortsatt bedre enn sin bror....
Dommeren så da ikke at jeg hadde byttet bikkje...

jeg ville nok selv heller ikke kost meg med en seier om jeg hadde måtte be konkurrenter om å holde seg hjemme... men jeg synes kanskje konkurrentene skulle kjent litt på det selv!
Jeg elsker konkurranser selv, men jeg ville rett og slett ikke følt meg bra om jeg "stjal" certet fra andre hele tiden...

jeg skjønner heller ikke hvorfor man skal få dårlig smak i munnen om man "stjeler" fra hunder som eies av gode venner eller avkom av sin hund, men ikke fra andre?
Til Toppen Go down
AVA

AVA


Antall Innlegg : 457
Join date : 17.08.2011
Age : 44
Bosted : Tvedestrand

Å stille bare for å stille!  Empty
PosteTema: Re: Å stille bare for å stille!    Å stille bare for å stille!  EmptyTor Mai 24 2012, 16:10

Først av alt: En hund som har fått CK er allerede god nok for CERT etter dommerens mening!

Og så: Jeg er faktisk både enig og uenig med Lena!

Uenig av den enkle grunn at jeg har ikke vært i en situasjon hvor hunden min vinner alt, og er stygt redd for at jeg hadde latt meg rive med og blitt høy på pæra! wink3

Enig er jeg fordi det er SÅÅÅ surt å stå som nr. 2 bak en hund som ikke trengte det CERTET, være seg stort eller lite.
For sannheten er at hunden din har fått CK og ER god NOK!

Dior har ikke vært på så mange utstillinger i sitt liv, men tok 3 CERT på rappen og ble champion omtrent på første forsøk! DET er jeg stolt av!! Trenger ikke ha titallsvis med CERT for å fortjene champion tittelen! happy6

Men en ting MÅ jeg si: (og jeg håper og tror at du ser humoren i det, Vivi, for det er ment som et kompliment og ikke som noe vondt happy4 )
Det var DEILIG å ta storCERTET og Championatet på Bjerke når Ani var med!! happy7


Til Toppen Go down
http://minpinlove.weebly.com/
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

Å stille bare for å stille!  Empty
PosteTema: Re: Å stille bare for å stille!    Å stille bare for å stille!  EmptyTor Mai 24 2012, 16:10

Å stille bare for å stille...
Det kommer litt ann på hva man legger i dèt da?

Selv er jeg en som farter rundt på det som er, og har "alltid" gjort det. Utstilling er min største hobby og det er det jeg liker å gjøre i helgene!
Jeg er singel og bor alene, og kan bruke tiden min og pengene mine på akkurat det jeg vil, uten å ta hennsyn til noen!
Jeg er til og med med på utstilling om jeg ikke har hunder selv å stille..
Og jeg stiller like mye selv om hunden/e vinner eller ikke.
Jeg ELSKER å være på utstilling, både i inn og utland, store utstillinger som små!

At man har forskjellig syn på dette med utstilling er helt ok, og jeg synes man skal respektere hverandre for det.
Og det er forskjellige dommere på nesten hver eneste utstilling, så ingen kan forutse hvilke hunder som vil vinne, uansett hvem som stiller.
Man vet aldri, og det er jo også det som er gøy med å drive med utstilling. Alle har en sjans!
Man kan stå på toppen den ene dagen, og neste dag gjør man det ikke like bra. Kanskje man får en blå eller en gul fordi dommeren ikke liker de feilene hunden din har, mens gårsdagens dommer vektla noe helt annet.
Og det er en selvfølge at det er morsomst når det går bra - Uansett hvor mange ganger det har gått bra før!
Hver utstilling er en ny sjanse, og alle er jo der fordi de vil vinne?!

Jeg har funnet verdens beste hobby og INGEN skal fortelle meg at jeg må holde meg hjemme selv om min hund har det den trenger!!

Ps. Jeg åpner ikke for å diskutere meg, selv om jeg er med i diskusjonen Wink
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
AH




Antall Innlegg : 314
Join date : 18.06.2009
Bosted : Norge

Å stille bare for å stille!  Empty
PosteTema: Re: Å stille bare for å stille!    Å stille bare for å stille!  EmptyTor Mai 24 2012, 19:05


Utstillerne må få stille ut så mye de vil og orker syntes jeg. En flott hund fortjener å vinne happy6
Hvis man er uenig i reglene, er det vel på sin plass å kontakte NKK. En hund kan jo vinne fordi om den feks. er fullcertet...Hvis altså reglene ble forandret. I mellomtiden får vi finne oss i at den beste vinner, nestemann får res. cert osv. biggrin
Til Toppen Go down
http://www.schwima.dk
Kennel My Alter Ego




Antall Innlegg : 84
Join date : 21.12.2011

Å stille bare for å stille!  Empty
PosteTema: Re: Å stille bare for å stille!    Å stille bare for å stille!  EmptyTor Mai 24 2012, 19:33

Det er vel ingen som er uenige i reglene her?
Spørsmålet var hva klubbens medlemmer føler?
Burde man hatt en uskrevet regel på hva som er "greit" å gjøre? Eller fungerer det greit for de aller fleste?

Det har aldri vært spørsmål om hunder er verdige sine priser, det sier seg vel selv at de er!
Og jeg tviler på at de som har uttalt sin "missnøye" om denne hamstringen mener det heller..
Til Toppen Go down
Kennel My Alter Ego




Antall Innlegg : 84
Join date : 21.12.2011

Å stille bare for å stille!  Empty
PosteTema: Re: Å stille bare for å stille!    Å stille bare for å stille!  EmptyTor Mai 24 2012, 19:34

Marte skrev:
Å stille bare for å stille...
Det kommer litt ann på hva man legger i dèt da?

Selv er jeg en som farter rundt på det som er, og har "alltid" gjort det. Utstilling er min største hobby og det er det jeg liker å gjøre i helgene!
Jeg er singel og bor alene, og kan bruke tiden min og pengene mine på akkurat det jeg vil, uten å ta hennsyn til noen!
Jeg er til og med med på utstilling om jeg ikke har hunder selv å stille..
Og jeg stiller like mye selv om hunden/e vinner eller ikke.
Jeg ELSKER å være på utstilling, både i inn og utland, store utstillinger som små!

At man har forskjellig syn på dette med utstilling er helt ok, og jeg synes man skal respektere hverandre for det.
Og det er forskjellige dommere på nesten hver eneste utstilling, så ingen kan forutse hvilke hunder som vil vinne, uansett hvem som stiller.
Man vet aldri, og det er jo også det som er gøy med å drive med utstilling. Alle har en sjans!
Man kan stå på toppen den ene dagen, og neste dag gjør man det ikke like bra. Kanskje man får en blå eller en gul fordi dommeren ikke liker de feilene hunden din har, mens gårsdagens dommer vektla noe helt annet.
Og det er en selvfølge at det er morsomst når det går bra - Uansett hvor mange ganger det har gått bra før!
Hver utstilling er en ny sjanse, og alle er jo der fordi de vil vinne?!

Jeg har funnet verdens beste hobby og INGEN skal fortelle meg at jeg må holde meg hjemme selv om min hund har det den trenger!!

Ps. Jeg åpner ikke for å diskutere meg, selv om jeg er med i diskusjonen Wink

Poenget er vel at om man har flere hunder å stille, så kan vel den som er "ferdig" trå litt til siden og la andre slippe til!!
Til Toppen Go down
Marte

Marte


Antall Innlegg : 3032
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Langhus

Å stille bare for å stille!  Empty
PosteTema: Re: Å stille bare for å stille!    Å stille bare for å stille!  EmptyTor Mai 24 2012, 20:08

Kennel My Alter Ego skrev:
Marte skrev:
Å stille bare for å stille...
Det kommer litt ann på hva man legger i dèt da?

Selv er jeg en som farter rundt på det som er, og har "alltid" gjort det. Utstilling er min største hobby og det er det jeg liker å gjøre i helgene!
Jeg er singel og bor alene, og kan bruke tiden min og pengene mine på akkurat det jeg vil, uten å ta hennsyn til noen!
Jeg er til og med med på utstilling om jeg ikke har hunder selv å stille..
Og jeg stiller like mye selv om hunden/e vinner eller ikke.
Jeg ELSKER å være på utstilling, både i inn og utland, store utstillinger som små!

At man har forskjellig syn på dette med utstilling er helt ok, og jeg synes man skal respektere hverandre for det.
Og det er forskjellige dommere på nesten hver eneste utstilling, så ingen kan forutse hvilke hunder som vil vinne, uansett hvem som stiller.
Man vet aldri, og det er jo også det som er gøy med å drive med utstilling. Alle har en sjans!
Man kan stå på toppen den ene dagen, og neste dag gjør man det ikke like bra. Kanskje man får en blå eller en gul fordi dommeren ikke liker de feilene hunden din har, mens gårsdagens dommer vektla noe helt annet.
Og det er en selvfølge at det er morsomst når det går bra - Uansett hvor mange ganger det har gått bra før!
Hver utstilling er en ny sjanse, og alle er jo der fordi de vil vinne?!

Jeg har funnet verdens beste hobby og INGEN skal fortelle meg at jeg må holde meg hjemme selv om min hund har det den trenger!!

Ps. Jeg åpner ikke for å diskutere meg, selv om jeg er med i diskusjonen Wink

Poenget er vel at om man har flere hunder å stille, så kan vel den som er "ferdig" trå litt til siden og la andre slippe til!!

Hehe.. Om man har flere hunder å stille og hvordan man fordeler det må vel være opp til hver enkelt? Det er heldigvis ikke noe andre har med å legge seg borti wink3
Til Toppen Go down
http://www.acrobatix.org
Kaja

Kaja


Antall Innlegg : 2008
Join date : 15.06.2009
Age : 42

Å stille bare for å stille!  Empty
PosteTema: Re: Å stille bare for å stille!    Å stille bare for å stille!  EmptyTor Mai 24 2012, 20:55

Jeg er av den som holder hundene mer hjemme når de har det de trenger.
Kenya er vel den eneste jeg har to storcert på, Hun fikk er storcert som første cert, men man trenger jo flere cert for å bli champion så hun stilte på hjemmebane og fikk storcertet der også. Etter det holdt jeg henne hjemme fra NKKs utstillinger bortsett fra Lillestrøm hvor det var juniortittel inne i bildet.
Hun ble fullcertet (3 cert) i en alder av 13 mnd så jeg pensjonerte henne fra ringene en stund. Nå er hun 22 mnd og er tatt ut på nytt i håp om et CACIB. Hun er i mine øyne en bra hund som har gjort det bra til tross for få utstillinger og er en av mine desidert største favoritter, men jeg velger å ta ut noen av de andre isteden fordi de trenger det mer.
Når Kenya stilte i Kristiansand i forsøk på et CACIB så hadde jeg gjort meg opp noen tanker om at hun faktisk kunne snappe certet fra noen andre, det hadde etter min mening vært med et snev av bi-smak. Men det er meg.

Jeg har valgt å bruke pengene mine på å reise til utlandet å prøve lykke der isteden. Kommer nok til å fortsette med det i fremtiden om hundene har det de trenger her hjemme. Jeg er ikke så opptatt av å ha 40 BIR og gruppeplasseringer, klart det er gøy, men i mine øyne er det mest titlene som huskes, ikke at hundene hadde 3 eller 20 cert eller om den hadde ingen eller 15 BIR.

Jeg har forstått at mange eg. gir "beng" i å vike for å slippe til andre, så har faktisk vurdert å gjøre det selv. Men per dags dato føler jeg ikke for det.
Tenker at mange av oss som er oppdrettere og har flere hunder, tenker annerledes enn de som har 1. Vi med flere og som ønsker å avle ønsker å merritere alle våre hunder nok og derfor ikke favoriserer en eller to??

Lena: Nå var det ikke Kenya som tok certet i Kristiansand, og nå skal hun kun ut i Drammen (vel hun er ihvertfall påmeldt) før hun står for championatet og da blir vi å stille opp "åkke som" i håp om tittelen hehehe... happy4
Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Kennel My Alter Ego




Antall Innlegg : 84
Join date : 21.12.2011

Å stille bare for å stille!  Empty
PosteTema: Re: Å stille bare for å stille!    Å stille bare for å stille!  EmptyTor Mai 24 2012, 21:43

Marte skrev:
Kennel My Alter Ego skrev:
Marte skrev:
Å stille bare for å stille...
Det kommer litt ann på hva man legger i dèt da?

Selv er jeg en som farter rundt på det som er, og har "alltid" gjort det. Utstilling er min største hobby og det er det jeg liker å gjøre i helgene!
Jeg er singel og bor alene, og kan bruke tiden min og pengene mine på akkurat det jeg vil, uten å ta hennsyn til noen!
Jeg er til og med med på utstilling om jeg ikke har hunder selv å stille..
Og jeg stiller like mye selv om hunden/e vinner eller ikke.
Jeg ELSKER å være på utstilling, både i inn og utland, store utstillinger som små!

At man har forskjellig syn på dette med utstilling er helt ok, og jeg synes man skal respektere hverandre for det.
Og det er forskjellige dommere på nesten hver eneste utstilling, så ingen kan forutse hvilke hunder som vil vinne, uansett hvem som stiller.
Man vet aldri, og det er jo også det som er gøy med å drive med utstilling. Alle har en sjans!
Man kan stå på toppen den ene dagen, og neste dag gjør man det ikke like bra. Kanskje man får en blå eller en gul fordi dommeren ikke liker de feilene hunden din har, mens gårsdagens dommer vektla noe helt annet.
Og det er en selvfølge at det er morsomst når det går bra - Uansett hvor mange ganger det har gått bra før!
Hver utstilling er en ny sjanse, og alle er jo der fordi de vil vinne?!

Jeg har funnet verdens beste hobby og INGEN skal fortelle meg at jeg må holde meg hjemme selv om min hund har det den trenger!!

Ps. Jeg åpner ikke for å diskutere meg, selv om jeg er med i diskusjonen Wink

Poenget er vel at om man har flere hunder å stille, så kan vel den som er "ferdig" trå litt til siden og la andre slippe til!!

Hehe.. Om man har flere hunder å stille og hvordan man fordeler det må vel være opp til hver enkelt? Det er heldigvis ikke noe andre har med å legge seg borti wink3

Nei det er jo også en måte å si det...
Til Toppen Go down
Kennel My Alter Ego




Antall Innlegg : 84
Join date : 21.12.2011

Å stille bare for å stille!  Empty
PosteTema: Re: Å stille bare for å stille!    Å stille bare for å stille!  EmptyTor Mai 24 2012, 21:48

Kaja skrev:
Jeg er av den som holder hundene mer hjemme når de har det de trenger.
Kenya er vel den eneste jeg har to storcert på, Hun fikk er storcert som første cert, men man trenger jo flere cert for å bli champion så hun stilte på hjemmebane og fikk storcertet der også. Etter det holdt jeg henne hjemme fra NKKs utstillinger bortsett fra Lillestrøm hvor det var juniortittel inne i bildet.
Hun ble fullcertet (3 cert) i en alder av 13 mnd så jeg pensjonerte henne fra ringene en stund. Nå er hun 22 mnd og er tatt ut på nytt i håp om et CACIB. Hun er i mine øyne en bra hund som har gjort det bra til tross for få utstillinger og er en av mine desidert største favoritter, men jeg velger å ta ut noen av de andre isteden fordi de trenger det mer.
Når Kenya stilte i Kristiansand i forsøk på et CACIB så hadde jeg gjort meg opp noen tanker om at hun faktisk kunne snappe certet fra noen andre, det hadde etter min mening vært med et snev av bi-smak. Men det er meg.

Jeg har valgt å bruke pengene mine på å reise til utlandet å prøve lykke der isteden. Kommer nok til å fortsette med det i fremtiden om hundene har det de trenger her hjemme. Jeg er ikke så opptatt av å ha 40 BIR og gruppeplasseringer, klart det er gøy, men i mine øyne er det mest titlene som huskes, ikke at hundene hadde 3 eller 20 cert eller om den hadde ingen eller 15 BIR.

Jeg har forstått at mange eg. gir "beng" i å vike for å slippe til andre, så har faktisk vurdert å gjøre det selv. Men per dags dato føler jeg ikke for det.
Tenker at mange av oss som er oppdrettere og har flere hunder, tenker annerledes enn de som har 1. Vi med flere og som ønsker å avle ønsker å merritere alle våre hunder nok og derfor ikke favoriserer en eller to??

Lena: Nå var det ikke Kenya som tok certet i Kristiansand, og nå skal hun kun ut i Drammen (vel hun er ihvertfall påmeldt) før hun står for championatet og da blir vi å stille opp "åkke som" i håp om tittelen hehehe... happy4

Jeg tror vi tenker veldig likt Kaja!
Kenyafrøkna stjal jo storcertet rett foran nesa på Alpha sist, men det er liksom helt greit! Bare du ikke gjør det 20 ganger til!!! cool

Vi har ikke vært så plaget med tisper som stilles og vinner all over, så jeg har selv ikke fått kjent så godt på det å alltid stå bak "de vanlige", men jeg synes det er veldig bra at vi har oppdrettere som velger å gi litt plass til andre som ønsker å prøve seg i ringen!

Vi sees i Drammen Kaja!
Til Toppen Go down
Jannicke

Jannicke


Antall Innlegg : 123
Join date : 11.09.2009
Age : 42

Å stille bare for å stille!  Empty
PosteTema: Re: Å stille bare for å stille!    Å stille bare for å stille!  EmptySøn Mai 27 2012, 00:33

AH skrev:

Utstillerne må få stille ut så mye de vil og orker syntes jeg. En flott hund fortjener å vinne happy6
Hvis man er uenig i reglene, er det vel på sin plass å kontakte NKK. En hund kan jo vinne fordi om den feks. er fullcertet...Hvis altså reglene ble forandret. I mellomtiden får vi finne oss i at den beste vinner, nestemann får res. cert osv. biggrin

Enig med deg Aud happy6

Er jo land en må bli bir eller bim for å får certet.. uansett titel eller ikke så er det de som får certet ikke noe videre til 2,3,4 wink3
Selv vil jeg stå som nr 1 med certet ikke på noe 2,3 plass og få "trøste premie " happy4

Til Toppen Go down
http://www.kennelexeline.com
Marian




Antall Innlegg : 504
Join date : 26.03.2011

Å stille bare for å stille!  Empty
PosteTema: Re: Å stille bare for å stille!    Å stille bare for å stille!  EmptySøn Mai 27 2012, 10:01

Jannicke skrev:
AH skrev:

Utstillerne må få stille ut så mye de vil og orker syntes jeg. En flott hund fortjener å vinne happy6
Hvis man er uenig i reglene, er det vel på sin plass å kontakte NKK. En hund kan jo vinne fordi om den feks. er fullcertet...Hvis altså reglene ble forandret. I mellomtiden får vi finne oss i at den beste vinner, nestemann får res. cert osv. biggrin

Enig med deg Aud happy6

Er jo land en må bli bir eller bim for å får certet.. uansett titel eller ikke så er det de som får certet ikke noe videre til 2,3,4 wink3
Selv vil jeg stå som nr 1 med certet ikke på noe 2,3 plass og få "trøste premie " happy4


omg! what3 Hvor da?????
Til Toppen Go down
http://www.norwinstars.com
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Å stille bare for å stille!  Empty
PosteTema: Re: Å stille bare for å stille!    Å stille bare for å stille!  EmptySøn Mai 27 2012, 11:16

Marian Aas skrev:
Jannicke skrev:


Er jo land en må bli bir eller bim for å får certet.. uansett titel eller ikke så er det de som får certet ikke noe videre til 2,3,4 wink3
Selv vil jeg stå som nr 1 med certet ikke på noe 2,3 plass og få "trøste premie " happy4


omg! what3 Hvor da?????

Kypros mener jeg har det på den måten. Men der har de jo Grandchampion-tittel, så der kan championene samle cert.
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Jannicke

Jannicke


Antall Innlegg : 123
Join date : 11.09.2009
Age : 42

Å stille bare for å stille!  Empty
PosteTema: Re: Å stille bare for å stille!    Å stille bare for å stille!  EmptySøn Mai 27 2012, 12:13

Marita skrev:
Marian Aas skrev:
Jannicke skrev:


Er jo land en må bli bir eller bim for å får certet.. uansett titel eller ikke så er det de som får certet ikke noe videre til 2,3,4 wink3
Selv vil jeg stå som nr 1 med certet ikke på noe 2,3 plass og få "trøste premie " happy4


omg! what3 Hvor da?????

Kypros mener jeg har det på den måten. Men der har de jo Grandchampion-tittel, så der kan championene samle cert.


blink00 omg hva da ??? Ireland hadde iallefall noe alla de Marita skriver om Kypros. fikk beskje om det når maxi skulle over å stille. Om de har det forsatt skal jeg ikke si for sikkert
Til Toppen Go down
http://www.kennelexeline.com
Marian




Antall Innlegg : 504
Join date : 26.03.2011

Å stille bare for å stille!  Empty
PosteTema: Re: Å stille bare for å stille!    Å stille bare for å stille!  EmptySøn Mai 27 2012, 12:29

Har ikke vært i de to landene, så dette var nytt for meg. happy3
Til Toppen Go down
http://www.norwinstars.com
Kennel My Alter Ego




Antall Innlegg : 84
Join date : 21.12.2011

Å stille bare for å stille!  Empty
PosteTema: Re: Å stille bare for å stille!    Å stille bare for å stille!  EmptySøn Mai 27 2012, 21:26

Mulig jeg missforstår nå..
Men mener du at om man står som nr 3, og mottar Cert, så er det egentlig "ikke fortjent"?
Til Toppen Go down
Sponsored content





Å stille bare for å stille!  Empty
PosteTema: Re: Å stille bare for å stille!    Å stille bare for å stille!  Empty

Til Toppen Go down
 
Å stille bare for å stille!
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Er ikke bare bare å være kastrert gutt....
» Stille ut kastrerte hanner
» Å stille drektige tisper...
» Villedende om Dvergpinscher :
» Men det er jo bare en hund....

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Generelt :: Ordet er fritt-
Gå Til: