Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Vom & hundemat

Go down 
+3
Maria
Fanny
Antamina
7 posters
AvInnlegg
Antamina

Antamina

Antall Innlegg : 412

Vom & hundemat Empty
PosteTema: Vom & hundemat   Vom & hundemat EmptyFre Mar 09 2012, 22:49

Skal begynne å fullfôre på V&H.
Bare lurer litt på om andre her inne gjør det, og hvor mye deres DP spiser pr dag?
Til Toppen Go down
Fanny

Fanny

Antall Innlegg : 2788

Vom & hundemat Empty
PosteTema: Re: Vom & hundemat   Vom & hundemat EmptyLør Mar 10 2012, 09:32

Jeg gjorde det før, og brukte mellom 80-100 gram daglig Smile

(Etter å ha lest Marias innlegg vil jeg bare legge til at Smulen legger FORT på seg, uansett hvor aktiv hun er, så hun spiser mindre enn anbefalt dagsrasjon, 2%)

Sist endret av Fanny den Lør Mar 10 2012, 11:17, endret 1 gang
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
Maria

Maria

Antall Innlegg : 2693

Vom & hundemat Empty
PosteTema: Re: Vom & hundemat   Vom & hundemat EmptyLør Mar 10 2012, 10:48

Melba spiste nok mellom 130 og 150 gram daglig når jeg fullfôrte på v&h. Jeg pleide å dele 1 kilos pølser i 7 biter som jeg frøs ned i posjonspakker. Med ett aktivt hundeliv hvor Melba løper løs 1-3 timer daglig, så måtte hun ha såpass for å holde vekta si (ideelle vekta hennes er 4,9 kg).

Aktivitetsnivået til hunden har mye å si i forhold til hvilken mengde mat de trenger, så prøv deg frem og du merker fort hva som blir for mye og for lite. happy3
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
KristinC

KristinC

Antall Innlegg : 692

Vom & hundemat Empty
PosteTema: Re: Vom & hundemat   Vom & hundemat EmptyLør Mar 10 2012, 11:49

Er det lettere å fete opp en småspist hund med dette enn med tørrfôr?
Og hvordan er det prismessig i forhold?
Til Toppen Go down
Fanny

Fanny

Antall Innlegg : 2788

Vom & hundemat Empty
PosteTema: Re: Vom & hundemat   Vom & hundemat EmptyLør Mar 10 2012, 12:23

KristinC skrev:
Er det lettere å fete opp en småspist hund med dette enn med tørrfôr?
Og hvordan er det prismessig i forhold?

Kan kun svare for mine hunder.
Smulen blir fort trillrund av både tørrfôr og V&H, så hvis man bruker henne som mal, så JA Smile
Det er BILLIG å fôre med V&H, kosta meg ca. 100,- i mnd. pr. hund.
Jeg fôrer etter Prey-model nå (kjøtt, bein og innmat), og da kan jeg gi mere mat (og økt metthetsfølelse) uten at det går ut over vekta.
Koster litt mer enn med V&H, men for meg er det verdt det Smile

Legge til: Jeg har inntrykk av at småspiste hunder får bedre apetitt når de får rått, uansett om det er V&H eller annet rått Smile
Legge til litt mer: V&H har litt høyere beinprosent enn anbefalt, så hvis hunden blir veldig hard i magen kan det lønne seg å gi litt rent, rått kjøtt ved siden av Smile
Noen bruker også kokte grønnsaker. Mine har ikke reagert på V&H, men vet noen gjør det.
Til Toppen Go down
http://www.kizzkizz.net
SiriJ

SiriJ

Antall Innlegg : 117

Vom & hundemat Empty
PosteTema: Re: Vom & hundemat   Vom & hundemat EmptySøn Jun 17 2012, 19:25

Kan også vere veldig lurt og bruke lakseolje med omega i når du full forer med V&H Smile
Det smører ledd og er veldig godt for pels og hud, samt flere som synest de ikke får så hard mage av det Smile
Jeg anbefaler og fore litt vom og litt tørrfor, det er veldig bra for hundens tenner, spesielt disse små hundene med tette tenner
for tannstein, plakk osv Smile Evt bruke bein og andre metoder så de får tygget/ rensket opp Smile
Til Toppen Go down
http://www.dyrisk.net
Cesilie

Cesilie

Antall Innlegg : 1217

Vom & hundemat Empty
PosteTema: Re: Vom & hundemat   Vom & hundemat EmptyMan Jun 18 2012, 10:33

Jeg har et spørsmål jeg gjerne vil legge inn her; jeg fôrer Eriva på 50/50 V&H og tørrfôr, og matvraket Mia må jo også da få V&H selv om jeg helst skulle gitt henne kun slankefôret(ellers blir det grining, haha). Hun er på slanker'n etter operasjon, og det er deilig å se at magen begynner å trekke seg litt opp og ryggen få litt form igjen!

Når jeg gir Mia V&H så tar jeg kun en liten skje som jeg blander ut med litt vann. Jeg har ikke vektskål, så jeg lurer på om noen kan si noe om ca. hvor mye jeg bør gi henne? Hennes optimalvekt er vel på ca. fem kilo, men hun er som sagt i en slankeperiode. Hun har medium aktivitetsnivå, og løper ikke så mye løs nå i båndtvangen.
Til Toppen Go down
SiriJ

SiriJ

Vom & hundemat Empty
PosteTema: Re: Vom & hundemat   Vom & hundemat EmptyMan Jun 18 2012, 10:54

Om hun er 5kg så skal hun få 100g til dagen, som da er regnet 2% av en 5kg hund.
Om du skal slanke henne litt så gi gjerne 80g til dagen, om du ikke har noe å veie med kan du jo gjerne finne en pose med
godbiter eller noe som er uåpnet og kjenne vekten på dette, de står på bakpå hvor mye de veier Smile
Så har du en mening om hvor mye det veier Smile
Til Toppen Go down
Cesilie

Cesilie

Antall Innlegg : 1217

Vom & hundemat Empty
PosteTema: Re: Vom & hundemat   Vom & hundemat EmptyMan Jun 18 2012, 16:45

SiriJ skrev:
Om hun er 5kg så skal hun få 100g til dagen, som da er regnet 2% av en 5kg hund.
Om du skal slanke henne litt så gi gjerne 80g til dagen, om du ikke har noe å veie med kan du jo gjerne finne en pose med
godbiter eller noe som er uåpnet og kjenne vekten på dette, de står på bakpå hvor mye de veier Smile
Så har du en mening om hvor mye det veier Smile

Takk for svar Smile Jeg gikk og kjøpte en kjøkkenvekt istad, så kan jeg veie nøyere. Tenkte det samme som du sier etter å ha lest innleggene over her; at 80 g. om dagen bør være passe for henne. Nå får hun slankefôret til Hills(tørt) til frokost, så da kan hun få 40 g. V&H til middag Smile
Til Toppen Go down
SiriJ

SiriJ

Vom & hundemat Empty
PosteTema: Re: Vom & hundemat   Vom & hundemat EmptyMan Jun 18 2012, 19:18

Det høres veldig fornuftig ut Smile
Så får du bare føle og se det litt ann, det beste er jo om hun kommer ned i sin ideal vekt over en periode Smile
Og ikke minst holde seg der wink3
Lykke til!
Til Toppen Go down
Fly

Fly

Antall Innlegg : 960

Vom & hundemat Empty
PosteTema: Re: Vom & hundemat   Vom & hundemat EmptyTir Jun 19 2012, 05:38

Jeg har prøvd å gi mine V&H men de ble så sultne at grøftekanten ble støvsugd for q-tips og papir og sigarett esker og annet muggent mat og sopp, så jeg måtte gå tilbake på tørrfor. Nå får mine tørfor med snack i stedet, så slipper jeg å sloss om råttent bananskal i grøftekanten:)
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
Sponsored content

Vom & hundemat Empty
PosteTema: Re: Vom & hundemat   Vom & hundemat Empty

Til Toppen Go down

Vom & hundemat
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Norwegian polar vs vom & hundemat
» Vom & hundemat+ Royal Canin
» Hvor mye bruker dere på hundemat i mnd per hund?
» Priskrigen har gjort ribba så billig at den brukes til hundemat