|
| Hvordan trene valpen "riktig"? | |
| | Av | Innlegg |
---|
Victoria
Antall Innlegg : 35 Join date : 09.10.2011 Age : 30 Bosted : Bergen
| Tema: Hvordan trene valpen "riktig"? Man Okt 10 2011, 22:50 | |
| Jeg har planer om å kjøpe en dvergpinscher til sommeren, og er så priviligert (vil jeg nå tro) at jeg har 7-8 (hvis valpen kommer akkurat etter skoleslutt) uker på meg før han skal være hjemme alene en normal hverdag. Jeg har som prinsipp å ikke straffe hunder, og vil trene hunden 100% positivt, men ønsker gjerne deres erfaringer med trening av valp/unghund da jeg kun har trent voksne hunder >2 år på denne måten.. Når jeg først er så heldig å ha så lang tid, vil jeg utnytte denne på best mulig måte før hverdagen setter inn igjen Ellers, har jeg et annet spørsmål; jeg har besteforeldre som jeg pleier å besøke hver sommer. Er det best å ta seg en tur på slutten av ferien? Litt sånn her nå.. ------> | |
| | | ElinK
Antall Innlegg : 2777 Join date : 25.07.2009 Age : 42 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Hvordan trene valpen "riktig"? Tir Okt 11 2011, 06:08 | |
| Ta kontakt med en seriøs hundeskole som trener positivt og meld valpen på valpekurs. Så fort valpen har fått vaksinen sin (12 uker) så kan man begynne å trene med andre. De første ukene går med til å gjøre valpen trygg hjemme, husren-trening og litt alenetrening. Anbefaler Linn Palms bok "Valpen flytter hjemnmefra", så er du litt mer forberedt på hva du kan vente deg | |
| | | Greatsenji
Antall Innlegg : 51 Join date : 19.08.2011
| Tema: Re: Hvordan trene valpen "riktig"? Tir Okt 11 2011, 07:22 | |
| Du kan fint dra til bestemoren din på ferie, men la valpen bli trygg hjemme først og ikke minst trygg på deg! Jeg trener stort sett positivt og syns det fungerer veldig bra, men jeg tror også at det er viktig å sette krav til at hunden skal gjøre det du ber om NÅR den kan det, i innlæring skal alt være positivt Det er også milevis forskjell på å trene positivt å straffe hunden, men det kommer også annpå hva man syns er straff. Jeg har ingen problemer med å korrigere om hunden gjør noe den ikke får lov til (når den vet at det ikke er lov). Korreksjon og straff er ikke det samme. Husk at stoppordet (som f.eks Nei) også kan være et positivt ladet ord, det trenger ikke å være negativt. Eksempel: Valpen tygger på en sko, du tar den i nakken og sier nei = negativt ladet. Valpen tygger på en sko, du sier nei og gir den et tyggebein (altså noe bedre enn skoen i hundens øyne) = positivt ladet. Alt handler om forventningene du skaper når du sier et vist ord, den vil etterhvert slippe skoen enten med en forventning om noe vondt (nakkeskinn) eller om en forventing av noe godt (tyggebein, leke etc) Om du får en valp som er motivert på mat så er klikkertrening kjempemorsomt! Da må de bruke hode sitt selv, og det gjør innlæring av nye ting veldig lett når de først kan prinsippene om klikket. Ellers så vil jeg som ElinK anbefale og finne en hundeskole som har valpekurs som trener etter de prinsipper du syns er riktig! Valpekurs er kjempefint, der lærer valpen å trene rundt andre valper og alikevel konsentrere seg om deg! De fleste valpekurs har fokus på samarbeid og kontakt, som du får veldig mye igjen for senere! De første dagene hjemme syns jeg bare dere skal konsetrere dere om å bli kjent å gjøre valpen trygg, en valp blir trygg med faste rammer og regler som alltid gjelder! Får den ikke være på kjøkkenet når den er voksen, så får den heller ikke det den første uka osv. Samme med sofa, seng osv Og selvsakt trneger den kos og lek! Ingen lange turer, men korte turer i hagen, til postkassen hvor den får snuse masse og bare bli kjent med denne store verdenen! Når valpen har blitt trygg hjemme kan man begynne å trene inn vanlig hverdagsting som vente før maten (om dere vil det), sitt, dekk osv). Det er også viktig med rotrening, lære valpen at det ikke må skje noe HELE tiden. Jeg vet at det er vanskelig å la være, men det er viktig for valpen å lære at inne slapper vi av, og vi kan også slappe av på tur (sitte litt ved en benk osv). Sosialisering er viktig, men i rolige kontrollerte former, helst med voksene trygge hunder med et godt språk. Jeg er ikke så veldig fan av frislipp (masse hunder i alle aldre, da kan hunden lære ting du ikke vil den skal lære). Husk også at ikke valpen trenger å hilse på alle hunder på tur, det vil etterhvert bare gi en forventning om at når valpen ser en hund skal den bort å hilse som igjen kan gi passeringstrøbbel. Mye av dette vil du lære på valpekurs! | |
| | | ElinK
Antall Innlegg : 2777 Join date : 25.07.2009 Age : 42 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Hvordan trene valpen "riktig"? Tir Okt 11 2011, 10:06 | |
| Det er også viktig at valpen blir sosialisert med andre mennesker hjemme hos deg. Vi hadde altfor få folk på besøk når Scot var liten, så vi har måttet jobbe med det i etterkant. Viktig at de besøkende ikke stresser valpen, men lar den ta kontakt på eget initiativ. Synes også at du skal ta deg en tur på treff, alt av treff og treninger blir annonsert under "treff og treninger" her på forumet | |
| | | Maria
Antall Innlegg : 2693 Join date : 10.06.2009 Bosted : Tromsø
| Tema: Re: Hvordan trene valpen "riktig"? Tir Okt 11 2011, 10:06 | |
| Melba er trent positivt fra jeg fikk henne og jeg har bare gode erfaringer med det. Ikke bare er det effektivt, men det gir meg god samvittighet og jeg får en glad og lykkelig hund som har ett godt forhold til meg på alle måter. Men det krever at man er i forkant og ikke ligger på latsiden når det kommer til det å belønne frem ønsket atferd i de situasjonene hvor det lett kan oppstå uønsket atferd. Selv om man trener positivt så har man langt fra fri oppdragelse!! Jeg benytter meg av nei-kommando (kunne like gjerne sagt stopp) og den ble lært inn slik at den betyr "stopp med det du gjør, se på meg og du vil bli belønnet for det". Jeg bruker klikkertrening når vi trener lydighet, triks, agility osv, og stort sett i forhold til hverdagslydighet også. Men det skal sies at i forhold til hverdagslydighet så har jeg noen ganger brukt endel lokking, så der er ikke alle klikkertreningsprinsippene brukt fullt ut alle ganger. Men positiv trening er det jo lell, selv med litt for mye lokking og hjelp. Noe jeg ikke hadde tenkte på fra starten av, var at siden Melba aldri ble kjeftet på og selvsagt aldri ble straffet fysisk heller, så var hun veldig myk som valp og hun måtte rett og slett herdes gjennom trening. Jeg oppdaget det når hun var 4 mnd og jeg sto på kjøkkenet og lagde mat. Hun tuslet noen meter unna meg idet jeg mistet kniven på gulvet og hun hoppet glad og lykkelig frem for å leke med den. Jeg brølte nei i ren refleks, og Melba som aldri hadde hørt meg rope eller oppføre meg truende ble kjemperedd. Hun løp ut i stua, og når jeg kom etter så dempet hun meg så fælt at jeg fikk vondt i mammahjerte. Hun skjønte jo stakkars ikke hvorfor jeg ropte som jeg gjorde og for henne var det bare skummelt. Det tok ett par timer før hun var som normal igjen (hun fortsatte nemlig å dempe den gale mamman sin) og jeg skjønte at her må det igangsettes tiltak! Så jeg begynte å lage rare og skumle stemmer når vi lekte, motbetinget disse stemmene systematisk gjennom trening og når vi hadde drakamp begynte jeg å dytte og klemme gradvis på henne slik at hun skulle forbinde det å bli hardhendt håndtert med moro, ikke ubehag. Jeg anbefaler alle som trener positivt å gjøre dette, for selv om du aldri selv ender opp med å kjefte på hunden din, så kan jo andre mennesker gjøre det og da er det greit at hunden ikke får sjokk når noen hever stemmen eller dytter hunden din unna eller noe. Jeg har forøvrig også krav i treningen, som nevnt i ett annet innlegg her, men jeg har ett litt annet syn på disse kravene. Jeg kaller dem egentlig kriterier og ikke krav. Det handler vel strengt tatt om jeg er en god eller dårlig trener der og da og ikke minst generelt sett. Får jeg ikke det jeg er ute etter i en treningsøkt eller i hverdagen, så er det pause for hunden, men ikke for meg. Da er det bare å sette seg ned og evaluere treningen for å finne ut hva jeg har trent for lite på, hvorfor hunden ikke skjønte meg der og da, om kriteriene mine er elendige eller hva det enn måtte være som gjør at jeg ikke får hunden min til å utføre mine kommandoer/gjøre det jeg er ute etter. Hadde vært kjekt å kunne skylde på bikkja når jeg misslykkes enkelte ganger, men så enkelt er det dessverre ikke. Syns Greg Derrett sier det så bra: " Great dog, shame about the handler" (eller trainer, om du vil). Vil du trene utelukkende positivt så vær sikker på å finne ett valpekurs hvor de gjør dette. Noen trener positivt helt til de får problemer, da endrer de metode, så det er greit å forhøre seg litt før man velger hundeskole så man ikke får seg en overraskelse. Og viktigst av alt; la aldri noen bestemme hva du skal gjøre med valpen/hunden din, selv om det er en instruktør som "skal vite best" som ber deg om det. Føles det feil, så la vær. Det er din hund! Og en ting til; jobb med lek fra du får valpen i hus, slik at du får jobbet frem god lek som kan benyttes som forsterker. En dvergpinscher blir fort mett og da er det greit å ha en annen forsterker i bakhånd. I tillegg er lek er en super belønning når man skal ha mer fart/intensitet. | |
| | | Victoria
| Tema: Re: Hvordan trene valpen "riktig"? Tir Okt 11 2011, 13:06 | |
| Tusen takk for alle gode tips! Litt irritert, hadde skrevet deeeeeeeeeeeeeet lange innlegget, men PC'n klikket et lite sekund og alt ble borte.. Ellers vil jeg fokusere på sosialisering, håndtering, farlige situasjoner, andre mennesker etc. for å unngå å få en redd og utilpass "mammavalp". Jeg har forresten bestilt Linn's bok og venter i spenning Fra før av har jeg "Klikketrening for din hund" og kommer til å bestille "100% positiv hverdagslydighet" (begge fra Canis) Meg idag.. -----> (bare 8,5 mnd) | |
| | | Anne&Denniz
Antall Innlegg : 197 Join date : 29.07.2010 Age : 45 Bosted : Trondheim
| Tema: Re: Hvordan trene valpen "riktig"? Tir Okt 11 2011, 19:03 | |
| En ting jeg ville gjort annerledes om jeg fikk en ny valp i dag er å begynne med båndtreningen med en gang og gjøre det på en annen måte. Det hadde spart meg for mye ekstraarbeid senere. Men det er lett å være etterpåklok... Det jeg ville gjort nå er å starte hjemme på stuegulvet (gjerne sittende til å begynne med) med båndtreningen som en morsom lek hvor valpen fikk masse belønning og ros hver gang den snudde og kom mot meg etter at båndet ble stramt om du skjønner. Rett og slett starte fra dag 1 med å få jobbet det inn i ryggmargen på valpen at den skal slakke på båndet med en gang det blir stramt. Jeg ville gjort det inne til den begynte å skjønne "leken" før jeg i det hele tatt hadde den i bånd ute. Ellers masse lykke til med valp! | |
| | | Victoria
| | | | Sponsored content
| Tema: Re: Hvordan trene valpen "riktig"? | |
| |
| | | | Hvordan trene valpen "riktig"? | |
|
Similar topics | |
|
| Permissions in this forum: | Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
| |
| |