Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :)

Go down 
+5
Lene
Fly
OEH
Hege&Arco
Alva
9 posters
AvInnlegg
Alva




Antall Innlegg : 3
Join date : 23.05.2011

Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :) Empty
PosteTema: Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :)   Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :) EmptyTir Mai 24 2011, 09:03

Hei!

Jeg har sittet her en stund og lest om Pinscheren. Er en hund som man har falt pladask for! Har så klart en del spm angående det å eie å ha en Pinscher som familiehund.
Det jeg ser etter i en hund som jeg ønsker meg er en jeg kan trene LP med, men ikke for konkurranse. Vil ha en jeg kan gå spor med, gjerne for godkjenning på ettersøks for vilt, men ikke ett must, men vil trene blodspor og gå prøver. Jeg vil ha en hund jeg kan dra på utstilling, noe jeg driver aktivt med min elghund.

Jeg har fra før erfaring med spisshunder, har nå 2 stk hjemme. Leser at Pinscheren er en som tenker fritt og gjør egne valg.
Blir det på samme måte som spisshundene? De må lokkes å lures i svært korte økter for å komme noen vei med.
Og så er det jeg lurer mest på, hvordan er det med voktinstiktet.

Når ser man det tre fram? Varsles det på fremmede som går på veien eller når de kommer på eiendom?
Må det jobbes iherdig med for å få dempet det? Er det mer vokt i forhold til kjønnet?
Hvordan er voktinstinktet i forhold til at de er resverte?
Er det vanskelig å få de til å godta å bli tatt på av fremmede, tenker i forhold til utstilling og vetrinærbesøk og slikt?
Er alle reserverte eller er det litt idividuelt og arvmessig?

Jeg har bare erfaring med tisper, noen hannhundeiere som kan fortelle hvilken type utfordring man møter med en hannhund. Tenker på med oppdragelse, utprøvelser, med andre hannhunder osv.. For denne gangen vil jeg ha en hannhund. Vil ha nye utfordringer og lære mer

Håper det er noen snille Pinscher eiere som kan ta seg tid til å svare på alle mine spm happy6
Til Toppen Go down
Hege&Arco

Hege&Arco


Antall Innlegg : 69
Join date : 09.04.2011
Age : 35
Bosted : Bergen

Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :) Empty
PosteTema: Re: Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :)   Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :) EmptyOns Mai 25 2011, 12:35

Hei.
Så flott at du vurderer Pinscher, det er en flott rase wub4
Tenkt jeg kunne prøve å svare deg utifra den lille erfaringen jeg har med min pinschergutt på 1 år. Dette er min første hund så jeg har ingen andre hunder å sammenligne med når det kommer til trening og innlæring men det er ingen hemmelighet at pinscher ikke akkuratt er så lett å lære nye ting og som jobber for deg over tid. De lærer fort, men krever mye tid, tålmodighet og korte repitisjoner. De er mer selvstendig og jobber gjerne alene.
Når det kommer til voktinstinkt så merker ikke jeg så veldig mye til det. Han varsler hvis noen er i hagen, men gir seg når jeg kommer bort og ser hvem det er. Jeg har ikke tenkt over eller hatt behov for å trene på å dempe voktinstinkte. Han bjeffer skjeldent til folk langs veien. Min hund er da mer reservert. Han "velger" hvem han vil hilse på. Som oftes så tusler han bare forbi alle vi møter, veldig praktisk for han hopper ikke opp på folk. jeg kunne ønske han ikke var så veldig reservert med tanke på utstilling, håndtering og det å hilse på andre mennesker. Han spretter som regel unna hvis folk prøver å klappe han. Men det er vel en trenings- og tilvenningssak. Hos veterinæren går det helt fint. Hun får som regel komme til de fleste steder.
Jeg vet ikke hvordan det er å ha tispe i forhold til hannhund ettersom at dette er min første hund, men jeg er i hvertfall veldig fornøyd med min gullgutt floating
Håper det hjalp litt og satser på at flere svarer deg slik at du får litt flere sider av denne rasen happy6
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :) Empty
PosteTema: Re: Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :)   Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :) EmptyTor Mai 26 2011, 12:04

Til Toppen Go down
OEH

OEH


Antall Innlegg : 155
Join date : 22.06.2009
Bosted : Tofte i Hurum

Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :) Empty
PosteTema: Re: Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :)   Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :) EmptyTor Mai 26 2011, 21:20

Hei.

Det er jo alltids mulighet for å treffe en Pinscher da.
Hvis du sier noe om hvor i landet du bor, så er det nok alltids noen som stiller seg til rådighet.

Bor du i Oslo området, er du hjertelig velkommen her.
Til Toppen Go down
http://www.pinbas.com
Hege&Arco

Hege&Arco


Antall Innlegg : 69
Join date : 09.04.2011
Age : 35
Bosted : Bergen

Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :) Empty
PosteTema: Re: Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :)   Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :) EmptyFre Mai 27 2011, 12:03

Sant det. Bor du i Bergen kan du hilse på Arco happy3
Til Toppen Go down
Fly

Fly


Antall Innlegg : 960
Join date : 10.06.2009
Age : 56
Bosted : Halden

Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :) Empty
PosteTema: Re: Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :)   Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :) EmptyFre Mai 27 2011, 18:28

Bor du i Halden eller Østfold så kan du besøke meg og Viggo happy4
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
Lene

Lene


Antall Innlegg : 2752
Join date : 15.06.2009
Age : 41
Bosted : Trondheim

Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :) Empty
PosteTema: Re: Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :)   Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :) EmptySøn Mai 29 2011, 19:28

Jeg har inntrykk av at det kan være ganske store individuelle forskjeller mtp både vaktinnstinkt, reservasjon og aktivitetsnivå, men det meste kan jo trenes på.

Selv har jeg en pinschergutt på 3 år med ganske mye vaktinnstinkt. Det gjør meg ingenting at han passer på huset og familien, så når vi er hjemme sier han gjerne ifra hvis det ringer på eller noen går i porten, men han gir seg når jeg har "godkjent" besøket eller han ser at det er noen han kjenner. Tidligere så skulle han også passe på utendørs, gjerne hvis vi gikk tur og vi stoppet et sted (f.eks. rasteplass i skogen e.l). Da var dette "vårt" sted og det måtte han passe på. Den delen har vi trent endel på, så han er ikke så på hugget etter å passe på slike steder lenger (han passer på og kan godt si fra hvis det er noe, men han gir seg ganske fort).

Azarel er også en ganske bedagelig type. Det er ikke nødt til å skje noe hele tiden. Er det dårlig vær (han tror han er allergisk mot regn lalala2 ), så kan han gjerne ligge inne og slappe av det meste av dagen. Men han kan også være ute i flere timer av gangen når han har mulighet til det.

Ang. utstilling og veterinær så er nok dette også litt treningssak. Hos oss er det null problem på utstilling, men vi har også trent på det siden han var liten; sjekke tenner, la fremmede ta på ham osv. Ute på tur er fremmede mennesker fullstendig uinteressant og Azarel er stort sett ganske overlegen både når han er løs og i bånd. Men vet-kontoret er stort sett bare morsomt. happy6
Han hadde en periode i unghundtiden hvor han gjerne skulle bråke litt med andre hannhunder, men dette har igrunnen gått seg til av seg selv. Det vil jo alltids være en og annen hund han ikke liker, men stort sett går det veldig bra.

Nå har ikke vi trent så mye lydighet, men Maiken og Trayan her på forumet konkurerer jo i lydighet så det er absolutt mulig å få det til med en pinscher. Men du bør ha litt tålmodighet og en smule humor, for pinschere kan gjerne finne sin egen måte å løse problemer på.
Men vi går blodspor (kun på hobbybasis foreløpig), og det synes Azarel er kjempegøy.

Jeg har aldri hatt tispe, så forskjellene mellom tispe og hannhund kan nok ikke jeg svare på. Og dette er jo mine erfaringer med min pinscher. Men jeg håper det hjalp litt ihvertfall. happy6
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
Alva




Antall Innlegg : 3
Join date : 23.05.2011

Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :) Empty
PosteTema: Re: Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :)   Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :) EmptyTir Mai 31 2011, 07:02

Takk for mange svar Smile

Ja alt hjelper, skal lese linkene også.

Skulle så gjerne kommet å hilst på hundene deres, men desverre holder jeg til litt for langt nord i norge, nærmere bestemt i Alta som ligger i Finnmark Smile

Men om dere vet om noen som skal på NKK utstillinga i Tromsø i slutten av August så plis hyl ut! Smile Hadde vært så flott å få hilst på Pinscher i levende live wink3

Det jeg tenker mest med vokt delen er om hunden generellt er stødig mentalt sett. Da vil nok voktingen kunne dempes ned på dem. Har selv ei Svensk Lapphund med vokt+gjeterinnstinkt, men har kunne enkelt få henne til å slutte å vokte i situasjoner. Men så er hun super sosial mot folk, så vokting blir nok kombinert på en litt annen måte. skal innrømme at det hadde vært litt flott med en hund som ikke måtte springe til alle mennesker dem så, våres ser dem som potensielle kløpinner wink3

Om noen har lyst å tipse om kennel som er annbefalt å ta kontakt med så vær så snill å send en PM til meg Very Happy Blir veldig glad for det! Det er ikke ett must å hente valp fra Norge.
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :) Empty
PosteTema: Re: Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :)   Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :) EmptyTir Mai 31 2011, 11:19

Hva med Julies Mathias da? Det er vel det nærmeste du kommer. Han er ikke voksen, men hvis han er noe som helst lik foreldrene sine (og det er han av utseende i det minste, hehe) så er han nok en trivelig og grei gutt å hilse på happy6

Actiontail

Hvis du tilfeldigvis er i Osloområdet i slutten av juni, så kommer det en hel del pinschere på Spesialen også happy5

Se på egen spesialside Spesialen under Viktige meldinger: Norsk Pinscherklubb
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
Julie

Julie


Antall Innlegg : 2315
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Bodø

Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :) Empty
PosteTema: Re: Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :)   Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :) EmptyTir Mai 31 2011, 13:46

Mathias kommer til Tromsø i August og vil veldig gjerne hilse på deg!
Han vil da være ett år gammel. happy3

Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :) DSC_0134-1
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :) Empty
PosteTema: Re: Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :)   Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :) EmptyTir Mai 31 2011, 14:38

Ta kontakt (PM eller mail) så gir jeg deg tlf.nr til mine valpekjøpere, har de i Tromsø.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
mb

mb


Antall Innlegg : 300
Join date : 10.04.2010
Bosted : Lofoten

Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :) Empty
PosteTema: Re: Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :)   Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :) EmptyTir Mai 31 2011, 16:57

Hva med Shadow og Vino i HAmmerfest? Er vel nærmere Alta det, hvis jeg ikke tar helt feil? Ellers er det mulig vi kommer til Tromsø i august vi også, men foreløpig er det usikkert biggrin
Til Toppen Go down
http://www.123hjemmeside.no/stromrist
Alva




Antall Innlegg : 3
Join date : 23.05.2011

Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :) Empty
PosteTema: Re: Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :)   Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :) EmptyOns Jun 01 2011, 16:22

Jepp det er nærmere, skal undersøke det.. Finn vel dem under medlemsliste?

Flott at vi får hilse på dere i Tromsø, gleder oss masse! Blir jo spennende å se hvordan de er i levende livet og man for like positiv inntrykk av det man allerede har lest om dem Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content





Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :) Empty
PosteTema: Re: Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :)   Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :) Empty

Til Toppen Go down
 
Snuser veldig på Pinscher, håper noen kan svare meg :)
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Litt forvirrende info om rasen, håper på oppklaring
» Spørsmål for eiere av Pinscher fra en fremtidig Pinscher-eier
» DP/Mops, noen? (Carlin Pinscher???)
» Dverg Pinscher for 15 år siden, noen som kjenner til Fiffi?
» Min pinschergutt piper veldig mye

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Pinscher-
Gå Til: