Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Pinscheren en hund for meg?

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Doggirl

Doggirl

Antall Innlegg : 30

Pinscheren en hund for meg? Empty
PosteTema: Pinscheren en hund for meg?   Pinscheren en hund for meg? EmptyMan Nov 08 2010, 19:25

Da starter jeg min første tråd på forumet biggrin

Har lest litt om pinscheren rundt på nettet, snakket med noen få med rasen og ellers snakket litt med oppdrettere...ja, ok da....EN oppdretter...hehe:)

Men tenkte at det var greit å få vite dere på pinscherforumet sin erfaring av rasen.

Litt om meg:

Jeg er ikke hundre prosent sikker på om det blir valp eller voksen, det får tiden vise. Etter endt vgs. flytter jeg for å gå på skole (med mindre hunden min på 12 år enda lever) planen for tiden er å studere til vernepleier ved diakonhjemmet i sandnes, og håper på å finne en leilighet i grei beliggenhet derfra hvor jeg får ha hund. Jeg kommer ikke til å skaffe meg hund før jeg er sikker på at jeg har et sted å bo hvor jeg får lov å ha hund.

I en leilighet er ikke bjeffing særlig gunstig. Nå er jo pinscheren en vakthund, men etter som jeg har forstått skal den ikke være gneldrete. Jeg tenker da at om jeg bevisst demper vaktinstinktet mest mulig fra den er valp, vil det vel koke ned til litt varsling på døra vil jeg tro? (hvordan dempet dere vaktinstinktet?)

Jeg har også lest at dette er en hund som kan være litt vanskelig å trene, da den er ganske selvstending. Må vel gå ned noen "nivå" fra det å trene en BC laughs Jeg klikkertrener og har egentlig funnet ut at de fleste hunder lar seg trene bra så lenge man har bra nok belønning/motivasjon.

Har hørt at pinscheren også er en hund som ikke er for "alle", hva legger man i det?

Har litt erfaring om hund fra før, og ganske mye teoretisk kunnskap. (liker å lese om hund) Jeg hadde en veldig usikker og fryktaggressiv (mot mennesker) papillon, som jeg da måtte finne alternative måter å gjøre ting på for å ikke gjøre han mer usikker. Var i denne perioden jeg starta med klikkertrening for å bygge opp tilliten til meg. Jeg følte jeg lærte mye i den perioden jeg hadde han, men merker jo fra dag til dag at jeg har mye å lære.

Så, egentlig ønsker jeg erfaringer med rasen, litt om hvordan det er å ha en pinscher i hus. Og ellers svar på spm i teksten:)

På forhånd takk:)
Til Toppen Go down
http://www.clickerdog.blogg.no
Gerd-Marit

Gerd-Marit

Antall Innlegg : 454

PosteTema: Re: Pinscheren en hund for meg?   Pinscheren en hund for meg? EmptyMan Nov 08 2010, 19:40

Hei;

Pinschere trenes ikke som BC - men de liker VELDIG godt utfordringer og jeg tror jeg har mange med meg her inne når jeg sier at klikkertrening er noe Pinscheren trives med. Fra egen erfaring er ikke læringsevnen så dårlig, men vår ihvertfall iker ikke lenge terping på en ting- litt utålmodig vil jeg heller si. Som hund så eier er det noe som heter -stemmer godt her i heimen det ja Smile Når det er sagt - det er mange aktiviteter en Pinscher passer til, og du får nok flere innspill etterhvert. Vi har prøvd oss på spor, agility og det siste nå er rallylydighet, men vet det er noen som går vanlig lydighet og utholdenhetsøvelser.

Passer den for deg -det er jo det evige sprsmålet. Selv snakket vi med flere oppdrettere og fikk tips til hva vi burde tenke gjennom - og siden det var vår første hund gikk vi noen runder, men har ikke angret. Ulik andre under - men det er jo da bare som besøkshunder vi hadde erfaring med, da. Her i huset får hun og tar plass i våre daglige aktiviteter og prøver sitt beste på å oppdra oss også Smile Vi har ei jente med mye vakt og jakt i seg, men det er individuelle forskjeller og hvis du er bevisst på det, kanskje det kan trenes fra ung alder -men de er ulikt genetisk betingede også - så kikk litt på linjene bakover også. Som sagt i presentasjonstråden, er det bare å ta kontakt - vi bor i Sandnes og har mye kontakt med andre Pinscherfamilier i distriktet også. turer trenger vi vel alle - gammel som ung.
Til Toppen Go down
http://corasblogg.blogspot.com
Cuthalion

Cuthalion

Antall Innlegg : 70

PosteTema: Re: Pinscheren en hund for meg?   Pinscheren en hund for meg? EmptyMan Nov 08 2010, 20:50

Min erfarenhet är att en pinscher generellt är lätt att träna, problemet är att få den att sedan utföra dessa saker exakt när man själv vill.

Det jag menar när jag säger att en pinscher inte är för alla är i princip som med alla raser, man kan inte älska alla wink3 . Det en del kan ha svårt för är dels självständigheten men också integriteten. En pinscher protesterar (generellt sett, finns ju alltid undantag) om den blir orättvist behandlad eller om den blir utsatt för saker den inte gillar eller orkar med. För de som vill att en hund ska vara underdånig i alla situationer och tåla allt kan detta bli svårt att smälta. Mina kan med både röst och rörelser visa att de inte håller med mig men det innebär inte att de är instabila eller farliga. Har man däremot bilden av att en hund som morrar är livsfarlig, då kommer man sannolikt få en lika olycklig hund som ägare.

Jag älskar pinschern som ras och mig passar den perfekt. Envisa, stolta och intelligenta, personligen kan jag inte begära mer wub4 .

(Jag vet dock personer i min närhet som aldrig skulle vilja ha en pinscher. Inte för att de tycker illa om rasen utan för att deras egen personlighet passar mycket bättre med andra raser)
Til Toppen Go down
http://www.crpinschers.com
Doggirl

Doggirl

PosteTema: Re: Pinscheren en hund for meg?   Pinscheren en hund for meg? EmptyMan Nov 08 2010, 21:27

Tusen takk for svar begge to:)

Altså jeg har alltid hatt en viss kjærlighet for brukshunder, alt stammer fra schäferen vi hadde da jeg var liten, det er schäferen som er favorittrasen, men har funnet ut at når jeg studerer kan dette bli en litt for aktiv rase for meg. Samt jeg har lyst å drive med IPO.

Jeg har sett mye på dobermannen, elsker dens grasiøse utseende og egenskaper, dog litt for aktiv men også den lave levealderen holder meg litt tilbake. Jeg har sett en del på dverg pinscheren også, men fant ut at den ble noe liten. Jeg har hatt liten hund før (papillon) og liker at den har litt str. og at det er noe å "ta i" Så da ble det pinschere, grei str. og flott utseende. Samt den er en ganske aktiv rase, og jeg er selv ganske aktiv.

Jeg liker veldig godt å trene, og er alltid glad for utfordringer, så tror at det å trene en pinscher kan bli en fin utfordring for meg:) Jeg er i tillegg ganske svak for B/T (black and tan) hunder og skal ikke stikke under en stol at jeg liker litt "skumle" hunder. Bunner vel mest i at jeg er så lei av at folk kaster seg over min fluffye BC som om at alle BCer er snille kosebamser som elsker å bli skvist av barnehender.
Til Toppen Go down
Gry

Gry

Antall Innlegg : 377

PosteTema: Re: Pinscheren en hund for meg?   Pinscheren en hund for meg? EmptyMan Nov 08 2010, 23:22

Jeg har hatt både Border Collie (blandingshund, men med både utseendet og egenskapene til BC) og Pinscher, og mer vidt forskjellige hunder kunne jeg ikke fått tror jeg. Smile Når det gjelder trening så er hovedforskjellen at BC'en hele tiden jobber for å gjøre deg til lags med iver og glede, mens Pinscheren jobber kun for egen vinning (den gjør ikke det du ber den om bare fordi du ber den om det - den må få noe utav det selv også). Og Pinscheren blir mye fortere lei trening, så lange økter med terping er ikke ideelt for denne rasen - du kommer mye lenger med korte, effektive økter. Hvis du vil ha en brukshund og har høye ambisjoner innen dette så tror jeg kanskje ikke at Pinscheren er det mest naturlige valget, jeg ville nok heller kikket på raser som er mer førerorienterte og "willing to please". Smile Selvølgelig KAN du oppnå bra resultater med en Pinscher også, men du må belage deg på å jobbe 10 ganger hardere for å oppnå samme mål med en Pinscher enn med f.eks en BC.
Til Toppen Go down
http://ilmoonadira.wordpress.com/
Doggirl

Doggirl

PosteTema: Re: Pinscheren en hund for meg?   Pinscheren en hund for meg? EmptyTir Nov 09 2010, 07:12

Gry skrev:
Jeg har hatt både Border Collie (blandingshund, men med både utseendet og egenskapene til BC) og Pinscher, og mer vidt forskjellige hunder kunne jeg ikke fått tror jeg. Smile Når det gjelder trening så er hovedforskjellen at BC'en hele tiden jobber for å gjøre deg til lags med iver og glede, mens Pinscheren jobber kun for egen vinning (den gjør ikke det du ber den om bare fordi du ber den om det - den må få noe utav det selv også). Og Pinscheren blir mye fortere lei trening, så lange økter med terping er ikke ideelt for denne rasen - du kommer mye lenger med korte, effektive økter. Hvis du vil ha en brukshund og har høye ambisjoner innen dette så tror jeg kanskje ikke at Pinscheren er det mest naturlige valget, jeg ville nok heller kikket på raser som er mer førerorienterte og "willing to please". Smile Selvølgelig KAN du oppnå bra resultater med en Pinscher også, men du må belage deg på å jobbe 10 ganger hardere for å oppnå samme mål med en Pinscher enn med f.eks en BC.

Er klar over at pinscheren stiller mer spm om hvorfor den må gjøre sånn og sånn, jeg hadde heller ikke planer om å drive veldig med bruks med denne hunden, nettopp derfor velger jeg ikke en typisk brukshund i første omgang. Neste hund etter pinscheren (etter endt studietid) blir nok av brukshundrase.
Til Toppen Go down
Gerd-Marit

Gerd-Marit

Antall Innlegg : 454

PosteTema: Re: Pinscheren en hund for meg?   Pinscheren en hund for meg? EmptyTir Nov 09 2010, 07:53

Må bare få skryte litt av bloggen hennes også - til de som ikke har vært der inne enda happy5
Til Toppen Go down
http://corasblogg.blogspot.com
Doggirl

Doggirl

PosteTema: Re: Pinscheren en hund for meg?   Pinscheren en hund for meg? EmptyTir Nov 09 2010, 08:16

hehe, får nesten legge den til i signaturen.. biggrin
Til Toppen Go down
HeidiM

HeidiM

Antall Innlegg : 89

PosteTema: Re: Pinscheren en hund for meg?   Pinscheren en hund for meg? EmptyTir Nov 09 2010, 19:49

Heisann! dersom du går til side to vil du finne en tråd som heter :"er pinscheren riktig for meg?" der får du god innsikt fra forskjellige mennesker om sin personlige erfaring om rasen. lykke til wink3
Til Toppen Go down
http://hmauno@gmail.com
Doggirl

Doggirl

PosteTema: Re: Pinscheren en hund for meg?   Pinscheren en hund for meg? EmptyTir Nov 09 2010, 19:51

HeidiM skrev:
Heisann! dersom du går til side to vil du finne en tråd som heter :"er pinscheren riktig for meg?" der får du god innsikt fra forskjellige mennesker om sin personlige erfaring om rasen. lykke til wink3

å! Takk:)
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: Pinscheren en hund for meg?   Pinscheren en hund for meg? Empty

Til Toppen Go down

Pinscheren en hund for meg?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hvor lenge vokser pinscheren?
» Høyde på pinscheren.
» Hund reddet påkjørt hund!
» Navnet til mor/far til pinscheren Kira?
» Pinscheren Kira fra Bergen :)