Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Passer en Pinscher meg?

Go down 
+5
Irene
Gry
HeidiM
Nina (Kennel Dijontoma)
buen
9 posters
AvInnlegg
buen




Antall Innlegg : 3
Join date : 06.05.2010

Passer en Pinscher meg? Empty
PosteTema: Passer en Pinscher meg?   Passer en Pinscher meg? EmptyTor Mai 06 2010, 23:06

God kveld!

Jeg har i lengre tid lest en god del om Pinscher, og sitter igjen med noen konkrete spørsmål som jeg håper dere kan svare på.

Hvordan er Pinschere mtp lengre turer i villmark? (Typisk at det blir tre-fire dagers tur i fjellet/marka med telt, kano osv på sommerstid). Jeg søker en god turkamerat som både liker og klarer dette. Det er også veldig aktuelt at hunden skal bære kløv. Er det noen som har erfaringer med det på en Pinscher? Hvordan er Pinschere mtp å gå løse langt inne i skogen hvis de skulle oppdage f.eks en kanin? Vil de løpe i full fart etter, eller vil de holde seg i nærheten av meg?


Sist endret av buen den Lør Mai 08 2010, 16:47, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Passer en Pinscher meg? Empty
PosteTema: Re: Passer en Pinscher meg?   Passer en Pinscher meg? EmptyFre Mai 07 2010, 00:06

Tja, si det... wink3 Dersom hovedkriteriet ditt for din framtidige hund er at den skal tåle å leve ute med deg i flere dager så er det første som slår meg at kanskje en litt mer "polar" rase ville passet deg best, hehe...? Pinscheren er jo en rase med veldig glatt, kort og tettliggende pels som ikke er laget for å holde voldsom kulde og ekstremt vær ute, og som alle andre vesner med en sånn pels blir de jo da også naturlig nok lettere kalde enn en hund som er laget for å leve ute i ekstrem kulde... happy3 Gjennomsnittspinscheren er som du sikkert har lest heller ikke spesielt glad i plaskeregn, og å sitte stille ute i regnet bare for å sitte i regnet er vel ikke akkurat drømmeaktiviteten til en pinscher for å si det sånn... happy4 Når det er sagt så avhenger det jo litt av hva du mener med lengere turer i villmark...mine hunder er med på alt jeg gjør og elsker det, men da tar jo jeg også hensyn til at jeg har den typen hund jeg har og at de ikke er grønnlandshunder, mallamuter eller liknende, så de har heller ingen grunn til å misslike det jeg tar dem med på... Det er for dem ingen ting i verden som er bedre enn å tilbringe hele dagen ute, i stallen på tur i skog og mark, på fjellvandringer og på hyttetur, da er de i sitt ess, og teltturer hvor vi koser oss sammen i samme sovepose er helt konge, hehe! happy6 Liker du ikke å dele så bør du revurdere, for jeg vet ikke om én eneste pinscher som ikke vil krølle seg sammen tettest mulig inntil eieren under dynen eller i soveposen når de får sjansen, men for min del er det bare et stort pluss å ha med seg selvframkommelige varmeflasker på tur når det blir kaldt i teltet... biggrin Poenget mitt er, at velger du en hvilken som helst glatthårsrase så må du jo også ta hensyn til at det er dette du har valgt, og ikke tvinge dem til å være noe de ikke er, sånn som f.eks. en mallamut, som fint kan klare å krølle seg sammen i snøen og sove der over natten... Er det regn og dere er lenge ute eller holder dere i ro bruker man regndekken, er hunden kald så fortjener den et varmedekken osv...

Utenom det helt åpenlyse med at kulde selvfølgelig ikke kan takles på samme måte av en glatthårshund som av en polarhund, så er pinscheren den fødte turkameraten for meg, og det er ute i naturen de lever livet fullt ut, men som sagt en hund du tar med deg under ekstreme forhold er det av naturlige årsaker ikke, og det er ikke fordi at den ikke er tøff nok, men fordi at den ikke er laget for ekstremvær....! happy3 Når det kommer til det du spør om angående å jage haren eller ikke, så avhenger det helt av hvilken pinschereier du spør, og hva du velger å gjøre ut av din egen hund...! wink3 Hvis du har gjort hjemmeleksen din har du sikkert fått med deg at pinscheren opprinnelig ble brukt som stallvakt og rottejeger, en slags potet av en gårdshund om du vil, hehe...derfor er naturlig nok et visst jaktinstinkt på smågnagere noe du må regne med hos de fleste i større eller mindre grad, og resten blir hva du gjør ut av det... Jeg har f.eks én som i utgangspunktet har ganske lite jaktinstinkt og en som har ganske mye jaktinstinkt, men ingen av dem hverken jager eller knærter mindre eller større vilt, antakelig fordi at jeg rett og slett ikke kan ha hunder som knærter alt de kommer over og har vært veldig bevisst på at dette er en ting jeg faktisk ikke kan ha noe av fra det sekundet jeg fikk dem.... Jeg er avhengig av å kunne ha hundene løs i stallen og i skogen sammen med katter, kaniner, høner, rådyr osv osv, og det er de uten problem... Selv når han med mest jakt blir trigget av en kjapp bevegelse i buskene eller fra noe som fyker over åkeren kan jeg kalle han inn eller av det han har fokusert på, det samme dersom de løper løs sammen med andre hunder som begynner å jage noe....instinktet sier jo egentlig at de da skal løpe med flokken i en sånn situasjon, men også da har jeg kunnet kalle mine hunder av og inn til meg både på kanin, hjort, orm eller you name it... Men, det som er viktig for en må man jo også være villig til å ta ansvar for å få sånn man vil, og når noe virkelig er viktig for en så får man det som regel til å fungere.. wink3 Noen igjen har jeg jo hørt har det for seg at man ikke kan ha en pinscher løs en gang, men når man aldri slipper hunden sin løs noen sinne kan man jo heller ikke forvente at den lystrer på innkalling når du vips bestemmer deg for å slippe den løs etter 5 år i bånd... happy4 rolleyes3

En ting man jo f.eks kan gjøre for å gjøre det lettere for seg selv er jo å velge valp etter kull der foreldrene har vist lite jaktlyst på MH, men jeg har ikke gjort dette selv, og det har som sagt vært null problem her i huset...og hadde det vært et problem hadde jeg hatt meg selv å takke, for det har ikke akkurat krevd noen særlig stor innsats fra min side å få det sånn som vi har det, og spør du meg så er en skikkelig innkalling et must enten man er avhengig av at hunden ikke knærter noe eller ikke...! happy3
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
HeidiM

HeidiM


Antall Innlegg : 89
Join date : 26.06.2009
Age : 52
Bosted : Hammerfest

Passer en Pinscher meg? Empty
PosteTema: Re: Passer en Pinscher meg?   Passer en Pinscher meg? EmptyFre Mai 07 2010, 20:29

Heisann! må absolutt si mæ enig med Nina hær wink3 kan tilføye at vi e mye ute i naturen om sommer og vinter med vår hanne som nu e 2 år. han elske å være ute på tur og da slipper vi han løs så lenge vi ser at det er mulig. vi har endel rein hos oss og di vil han "ta" laughs han e kanskje ikke så tøff om han kommer nær nok, men siden vi bor i finnmark med rein og rein politi tar vi ikke sjangsen biggrin Shadow tok livet av sin første mus for ett halvt år siden, han tråkka uforskylt på den stakkars musa som ville gjømme seg bak bena hannes happy4 har trent og trent tilbake kalling masse og det funker greit helt til det dukker opp noe anna av interesse...da e det liksom som om all trening e glemt. har hatt schæfer tispe som lystra alle kommandoa uten problem, men lærte raskt at Pinscheren har en litt anna mentalitet happy5 men det e vi inneforstått med og derfor har æ altid helt spesielle godbita på tur som Shadow setter ekstra pris på. han stikker ikke så langt fra "flokken" sin,min bekymring e mere i evt. skade på andre dyr..men så e det veldig individuelt da wink3
om vinteren snørekjøre æ med Shadow og det e bare fantastisk gøy happy5 vi kose oss i naturen vi, men e det grise kaldt eller mye regn så e vi ikke lenge ute og da har vi tilpassa klær til Shadow..han hate regn og vann og minne mistenkelig om en bedagelig katt æ engang hadde biggrin lykke til med valget og håpe dokker tenke over kordan behov dokker har i forhold til valg av rase wink3 hilsen Heidi og Shadow wink3
Til Toppen Go down
http://hmauno@gmail.com
buen




Antall Innlegg : 3
Join date : 06.05.2010

Passer en Pinscher meg? Empty
PosteTema: Re: Passer en Pinscher meg?   Passer en Pinscher meg? EmptyLør Mai 08 2010, 00:01

Jeg ser på dette som gode nyheter Smile

Jeg kommer hovedsaklig til å dra på tre-fire dagers tur på sommeren og i høstferien, rett og slett fordi det er da jeg har ferie. Så kulde kommer ikke være noe problem sånn sett. På vinteren blir det kun noen timers gåturer.
På turer om sommeren kan jeg ikke si at jeg liker å sitte under åpent regn jeg heller, så da blir vi nok å finne under en duk/presenning eller inne i teltet. At Pinscheren vil nedi soveposen ser jeg på som et stort pluss. Jeg er nemlig vant til å ha en Beagle godt nedi posen og oppi senga hjemme Smile
Jeg har full forståelse for at den har kort pels, så det skal ikke være noe problem i det hele tatt. Den skal ikke fryse på tur Smile Det er godt å høre at dere har med dere hundene på lengre turer og at de liker dette. Det er nemlig det aller viktigste for min del. Hunden skal ha det like godt som jeg på tur!

Ut i fra hva jeg har lest fra før og av hva dere sier om jaktinnstinkt, ble jeg positiv. Jeg er vant med en Beagle som stort sett vil dra av gårde med en gang den ser snurten av noe spennende. Innkalling og ordinær dressur er veldig viktig og kommer til å være første prioritet slik at jeg kan stole på den.

Jeg regner med at en Pinscher liker litt hobby-agility i hagen også? Altså sette opp noen stokker den kan hoppe over, litt slalom mellom pinner og hoppe gjennom noen ringer. Alt ettersom hva jeg kan få til av en kort agility-bane i hagen, for morro skyld.

Er det noen som har erfaring med kløv på en Pinscher? Det er selvsagt ikke snakk om mye vekt, men slik at den kan bære maten og matskål f.eks på tur selv.

Jeg lurer også på hvor kosete en Pinscher er. F.eks hvis jeg ligger på sofaen og ser på en film er det veldig godt å ha en hund på siden eller oppå magen som jeg kan kose med. Hvordan er deres hunder sånn sett?
Til Toppen Go down
Gry

Gry


Antall Innlegg : 377
Join date : 22.06.2009
Age : 40
Bosted : Karmøy

Passer en Pinscher meg? Empty
PosteTema: Re: Passer en Pinscher meg?   Passer en Pinscher meg? EmptyLør Mai 08 2010, 01:06

Det er sikkert andre som kan svare bedre enn meg på disse spørsmålene, jeg har min første Pinscher nå, som bare er 10 måneder. Smile

Men jeg kan svare deg på ét av spørsmålene dine da, og det er at hvertfall min Pinscher er utrolig kosete. Hun er en skikkelig klegg som elsker å ligge på fanget, i armkroken, og under dyna sammen med meg. wub4
Til Toppen Go down
http://ilmoonadira.wordpress.com/
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Passer en Pinscher meg? Empty
PosteTema: Re: Passer en Pinscher meg?   Passer en Pinscher meg? EmptyLør Mai 08 2010, 08:32

Pinscheren er veldig kosete når det gjelder eieren, men holder seg ofte litt unna fra fremmede. Jeg har vanligvis 2 hunder med meg på sofaen, den tredje får ligge på den andre sofaen fordi jeg får ellers for lite plass til meg selv.

En voksen pinscher kan bære kløv og noe lett, tyngden av det som bæres må jo være tilpasset til hundens størrelse.

Jeg trener agility for aktiviseringens skyld, konkurrerer ikke. Men det går an å starte også. Her på Forum er det hvertfall Maiken som konkurrer både i LP og AG.

Jeg har hatt pinschere siden 1989 og oppdrett siden 1996, og har sett mye positivt og negativt og prøver dermed svare ut fra det, ikke basert på hundene jeg har hjemem akkurat nå. Pinscher er en fin hund men har selvfølgelig sine negative sider også.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Lene

Lene


Antall Innlegg : 2752
Join date : 15.06.2009
Age : 41
Bosted : Trondheim

Passer en Pinscher meg? Empty
PosteTema: Re: Passer en Pinscher meg?   Passer en Pinscher meg? EmptyLør Mai 08 2010, 09:00

Kan bare si meg enig med de andre som har svart her.

Jeg har også en kose-pinscher. Finnes ikke noe bedre enn å ligge i sofaen helt inntil (og halvveis oppå) familien. Og under dyna om natta. wub4
Azarel har endel vaktinnstinkt da, så det er ikke mye som går ubemerket forbi utenfor huset. Og han skal selvfølgelig si fra når vi får besøk. Men så fort han får undersøkt hvem som kommer så er det greit.

Han har aldri løpt avgårde for å jage noe (kanskje med unntak av nabokatten, men den klatrer bare opp i nærmeste tre), men nå har ikke vi møtt så mange dyr på tur heller da. Har sauer på hytta og Azarel er så tøff når han ser dem, men når en hel saueflokk kommer mot ham er han ikke fullt så tøff lenger. Laughing

Vi har vært på både agility- og sporkurs, og begge deler synes han var supergøy! Har planer om å fortsette å gå spor med ham. Og jeg tenkte også å prøve kløv på ham, så kan han etter hvert hjelpe til å bære når vi er på tur.

Tur i skog og mark er ikke noe problem så lenge det er ok vær. Lett regn glemmes fort når vi først har kommet ut. Men skikkelig plaskregn eller vinter med 20 minusgrader, da går han såvidt utenfor døra for å tisse og så er det rett inn igjen. Og det er igrunnen helt greit for meg også. wink3
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
AH




Antall Innlegg : 314
Join date : 18.06.2009
Bosted : Norge

Passer en Pinscher meg? Empty
PosteTema: Re: Passer en Pinscher meg?   Passer en Pinscher meg? EmptyLør Mai 08 2010, 10:40

Er enig i det som er skrevet. Vår første pinscher var med på turer i fjellet med kløv uten problemer. Både med oss og mine foreldre (det var på 80 tallet)
Emma som vi har nå, er en glad og kvikk tispe som elsker alle folk, og tar kontakt med alle som vil ha kontakt. Hun har funnet ut at kos er noe alle kan gi og oppfører seg deretter biggrin Emma er også av den spesielle sorten som elsker å være ute i all slags vær (unntatt når det er veldig kalt) Vi har også Que som er like dann (dvergpinscher)
Til Toppen Go down
http://www.schwima.dk
buen




Antall Innlegg : 3
Join date : 06.05.2010

Passer en Pinscher meg? Empty
PosteTema: Re: Passer en Pinscher meg?   Passer en Pinscher meg? EmptyLør Mai 08 2010, 16:47

Dette høres riktig så godt ut Very Happy

En annen ting som er litt interessant er å høre hva dere har å si om tispe kontra hannhund ved valg av Pinscher. Hva liker dere best og hvorfor?
Til Toppen Go down
Hilde

Hilde


Antall Innlegg : 79
Join date : 30.06.2009
Bosted : Hærland, IØ

Passer en Pinscher meg? Empty
PosteTema: Re: Passer en Pinscher meg?   Passer en Pinscher meg? EmptyLør Mai 08 2010, 17:08

Individuelt happy4 jeg har en hannhund og hans datter(og en DPhann) de har forskjellige kvaliteter begge to...............er nok dessverre litt vinglete når det gjelder kjønn happy5 liker begge deler happy4
Til Toppen Go down
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Passer en Pinscher meg? Empty
PosteTema: Re: Passer en Pinscher meg?   Passer en Pinscher meg? EmptyLør Mai 08 2010, 17:29

Hanner er gjennomsnittlig mer sta enn tisper, men de er jo ganske enkle i sin logikk. Kjenner du hunden din så vet du hva som går opp i hodet hans. En tispe er mer usikker valg. Er den enkel så er den nok lettere å ha enn en hannhund. Men tispene kan også være virkelig "bitchy" spesielt i forbindelse med løpetider. Og det finner du ikke ut før den perioden kommer. Og jeg har heller aldri truffet en hannhund som skulle være så uspekulert som en tispe kan være.

Jeg har 3 tisper hjemme, driver oppdrett og det passer best slik. 2 av dem er gamle og steriliserte, den yngste vil forhåpentligvis gi ett kull til for meg.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
HeidiM

HeidiM


Antall Innlegg : 89
Join date : 26.06.2009
Age : 52
Bosted : Hammerfest

Passer en Pinscher meg? Empty
PosteTema: Re: Passer en Pinscher meg?   Passer en Pinscher meg? EmptySøn Mai 09 2010, 09:12

Med henhold til valg av kjønn tror æ det e veldig individuelt hva man ønske. personlig foretrekke æ hannhunder ut fra mi erfaring med tisper å løpetid. ble mye markering og besøk av andre hann hunder når vi hadde tispe, og ikke alle turer under løpetia va like morsom..men når det e sagt har æ ingen erfaring når det gjelder Pinscher tispe/hanne, mi erfaring kommer fra to forskjellige hunderaser og kan neppe sammenlignes. Æ har opplevd at min hanne har blitt angrepet av andre hanner, men så har æ en hann som e litt "tøff i trynet" og det lyse nok lang vei happy4 har åsså vært nødt til å jobbe masse med adferd hos min hanne. men det meste kan læres og avlæres om man bare bruke nok tid til å innhente kunnskapa og e tålmodig happy6 iallefall har æ en hærlig turkompis som aldri e kjedelig å ha med sæ på nåt happy4 skal starte som smått med kløv og ser virkelig frem til nån uke på fjellet i sommer wink3 Har også trent inn kommandoa som æ bruke når vi snøre kjøre..ting som vent og gå på, høyre og venstre jobbe vi nu endel med. det e jo kommandoa som man fint kan bruke ellers når man e på tur i skog og mark happy6
Til Toppen Go down
http://hmauno@gmail.com
ElinK

ElinK


Antall Innlegg : 2777
Join date : 25.07.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Passer en Pinscher meg? Empty
PosteTema: Re: Passer en Pinscher meg?   Passer en Pinscher meg? EmptySøn Mai 09 2010, 14:28

Vi har en pinschergutt på 9 måneder, en skikkelig tøffing som også kan være verdens største kosegris. Han kan fint være ute i timesvis, og tåler også lengre turer. Han bryr seg ikke så mye om regn og snø, men så trente vi masse på det i starten, var ute i regn og snø og lekte og sørget for å ha masse gode godbiter. Selv om han er glad i å være ute kan han enkelte dager klare seg med kortere turer, men da må vi aktivisere han inne.

Han er litt tøff mot enkelte hunder, men han har også begynt å vise respekt for voksne hunder som sier ifra på en skikkelig måte. Så lenge ingen kommer i mellom han og go'biten, eller han og Luna (En golden retriever som er drømmedama) så går det bra.

Han er flink med barn og går greit overens med katten. Han varsler når noen er utenfor huset, men det synes jeg er helt greit. Han bjeffer også når folk kommer på besøk og kan hoppe en del, men etterhvert bryr han seg ikke. Han bryr seg ikke om fremmede, og liker ikke helt at fremmede stoppe på gata for å hilse på han. Kan rett og slett reise litt bust og litt tenner for å vise at han ikke vil, noe jeg kan skjønne når enkelte mennesker lener seg over han for å kose. Jeg hadde heller ikke likt at fremmede mennesker hadde gjort slikt mot meg. Han kan gjerne hilse, men han er kun kosete med folk han kjenner. Før hadde jeg en menneskeelskende hund som ville hilse på ALLE han så på tur, og det var mer slitsomt!

Det som er den største forskjellen mellom pinschere og mange andre raser er at de ofte gjør ting på sin egen måte. De er gjerne lydige, men løser ofte kommandoer på sin egen måte. Det krever litt ekstra når man trener lydighet med de, er ikke alltid verdens beste godbiter er godt nok. De går også fort lei en øvelse, så man må trene variert.

Jeg er kjempefornøyd med valg av rase og vi har fått en hund som er underholdning på 4 bein. Det er ikke en rase som passer for alle, så jeg vil anbefale å lese om rasen og snakke med oppdretter. Gjerne møte rasen også.

Lykke til med valget av hund!
Til Toppen Go down
http://www.scotogsara.com
Sponsored content





Passer en Pinscher meg? Empty
PosteTema: Re: Passer en Pinscher meg?   Passer en Pinscher meg? Empty

Til Toppen Go down
 
Passer en Pinscher meg?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Spørsmål for eiere av Pinscher fra en fremtidig Pinscher-eier
» Fly med pinscher.
» Pinscher?
» Drømmeaktiviteten for din pinscher?
» V&H, passer det for alle hunder?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Pinscher-
Gå Til: