Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Forskning overalt......men hvor er den?

Go down 
3 posters
AvInnlegg
Anne&Denniz

Anne&Denniz


Antall Innlegg : 197
Join date : 29.07.2010
Age : 44
Bosted : Trondheim

Forskning overalt......men hvor er den? Empty
PosteTema: Forskning overalt......men hvor er den?   Forskning overalt......men hvor er den? EmptyTir Jan 18 2011, 12:32

Da jeg jobber fremfor pc-skjermen hver dag er det ikke til å unngå at jeg surfer en del på nettet i privat ærend også lalala2 Og mye av denne surfingen består av å lese om hunder, hester, kosthold, trening og andre ting som opptar meg.
Det jeg veldig ofte møter på i ulike tekster er formuleringer som "Forskning viser at..." eller "Forskerne mener..." eller "Alle eksperter er enige om at..." osv osv. Men i så og si alle tilfeller mangler referanser til denne forskningen man viser til. Ser det både på store kommersielle nettsteder, produktbeskrivelser og i forum som dette. Det ser ut som det har gått inflasjon i å bruke slike formuleringer for å legitimere sine påstander og slippe videre begrunnelser for de. At det fungerer er det ingen tvil om for det er veldig mye brukt i markedsføring o.l.

Nå i dag når jeg letet etter noe info så fant jeg denne siden som påstår at tørrfôr har forlenget levetiden til hunden med 3 år;

http://www.royalcanin.no/Ernæring+og+sunnhet.9UFRrU5Q.ips

Etterpå fant jeg denne siden som påstår at tørrfôr har forkortet levetiden til hunden med 3 år;

http://www.veteropat-hi.net/24274991

De påstår altså stikk motsatte ting og begge sier at det finnes forskning men kun den siste refererer til hvilke studier de har hentet infoen fra. Nei, jeg orker ikke høre mer om forskning ditt og forskning datt uten å få vite hvilken forskning. Og skal noen si at de har et fôr som forlenger levetiden til min firbente kompis med flere år så bør de ha et solid grunnlag for å si det! Useriøst!

Anne

Til Toppen Go down
Kinkade

Kinkade


Antall Innlegg : 2402
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

Forskning overalt......men hvor er den? Empty
PosteTema: Re: Forskning overalt......men hvor er den?   Forskning overalt......men hvor er den? EmptyTir Jan 18 2011, 13:25

Om du kontakter feks en foprodusent så kan de sende deg artiklene de har lagt til grunn for sine påstader wink3

Ellers er PubMed en fin database å starte letingen i happy3

PubMed
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
Julie

Julie


Antall Innlegg : 2315
Join date : 10.06.2009
Age : 42
Bosted : Bodø

Forskning overalt......men hvor er den? Empty
PosteTema: Re: Forskning overalt......men hvor er den?   Forskning overalt......men hvor er den? EmptyTir Jan 18 2011, 14:38

Hvis man skal ha riktig informasjon om f.eks fôring av hund må vel første bud være at man ikke søker informasjon hos dem som produserer og selger fôr. Hundemat er en stor industri med utrolige mengder penger i sving, og jeg tror nok at det er disse pengene som kommer i første rekke for produsentene.
Selvfølgelig er det deres fôr som er best! Ofte basert på forskning som produsenten selv har gjort.

Alle fôr som er på markedet inneholder nok av de essensielle næringsstoffene hunden trenger. Det er ikke lov å selge dårlig fôr. Ikke engang på rema.


Jeg velger å høre på nøytrale folk som har studert faget uten tanke på at de skal selge noe, men for å nå tak i disse menneskene må man ofte sette seg på skolebenken, eller gå kurs.

Når det gjelder hundefôr så har jeg ikke tro på å holde seg til ett fôr. Hundene har akkurat samme næringsbehov som oss mennesker. Jeg har tro på variert kost. Det er den enkleste måten å være sikker på å få i seg nok av alle de essensielle næringsstoffene på. Det er en del mineraler man ikke helt vet om man trenger og evt hvor mye man trenger av dem. Med variert kost er man hvertfall sikker på at man får i seg det meste man trenger.

Hilsen skole-Julie Embarassed
Til Toppen Go down
http://actiontail.com
Kinkade

Kinkade


Antall Innlegg : 2402
Join date : 13.06.2009
Bosted : Trondheim

Forskning overalt......men hvor er den? Empty
PosteTema: Re: Forskning overalt......men hvor er den?   Forskning overalt......men hvor er den? EmptyTir Jan 18 2011, 15:30

Man skal helt klart lese forskning som er gjort av forprodusentene med et kritisk blikk. Men det betyr ikke at alt som kommer derfra er dårlig og usant! Man skal ikke glemme at de store forprodusentene bruker enorme midler og dyktige folk på forskning hver år for å forstå (og dernest utnytte happy4 ) hvilke behov hundene av eventuelt spesifikke raser har.

Når man skriver en artikkel er man pliktig til å opplyse hvilke komersielle forbindelser man som forfatter har, så det burde være en smal sak å se hvilke forbindelse en artikkel ogforskningen den beskriver har til en eventuell forprodusent
Til Toppen Go down
http://www.kennelkinkade.com
Anne&Denniz

Anne&Denniz


Antall Innlegg : 197
Join date : 29.07.2010
Age : 44
Bosted : Trondheim

Forskning overalt......men hvor er den? Empty
PosteTema: Re: Forskning overalt......men hvor er den?   Forskning overalt......men hvor er den? EmptyTir Jan 18 2011, 15:57

Julie skrev:
Hvis man skal ha riktig informasjon om f.eks fôring av hund må vel første bud være at man ikke søker informasjon hos dem som produserer og selger fôr.

Nei, det bør være en selvfølge for alle å ta produsentenes egen forskning med en STOR klype salt da det er selektiv forskning. De vil jo ikke publisere resultater som ikke er i deres egen favør, men synes likevel de kan legge ut hva det er for slags forskning de snakker om når de først henviser til det. Linken til RC var til en Artikkel skrevet av Dag Wilhelmsen, for magasinet hundesport der han flere ganger viser til forskning men uten å nevne hvilken forskning. Så om man skal finne ut av det må man vel få tak i han og spørre...For en forbruker blir det jo så tungvindt at de fleste ikke gidder.

Men dette er ikke et forsøk på å kaste dritt over enkelte formerker men mer et uttrykk for min irritasjon over hvor utspekulert markedsføring kan være og at dette med å vise til forskning har blitt noe man liksom bare slenger med for å høres mer troverdig ut. Ikke bare innen fôrbransjen men overalt.

EDIT: Søkte på Dag Wilhelmsen og fant ut at han var veterinær ansatt hos Royal Canin
Til Toppen Go down
Sponsored content





Forskning overalt......men hvor er den? Empty
PosteTema: Re: Forskning overalt......men hvor er den?   Forskning overalt......men hvor er den? Empty

Til Toppen Go down
 
Forskning overalt......men hvor er den?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Fødselen - hvor mye blander man seg inn og hvor mye får tispen gjøre selv?
» Hvor søt går det an å bli??
» hvor mye sjokolade?
» Hvor ble det av lyden på pc min???
» Hvor er Jonas??

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Generelt :: Ordet er fritt-
Gå Til: