Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Fødselen - hvor mye blander man seg inn og hvor mye får tispen gjøre selv?

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Fødselen - hvor mye blander man seg inn og hvor mye får tispen gjøre selv? Empty
PosteTema: Fødselen - hvor mye blander man seg inn og hvor mye får tispen gjøre selv?   Fødselen - hvor mye blander man seg inn og hvor mye får tispen gjøre selv? EmptySøn Jan 22 2012, 02:00



Det er selvfølgelig bra at tispen får lov til å gjøre mest mulig på egenhånd under fødselen, så langt det lar seg gjøre, sånn at man påfører minst mulig stress ved å styre og ordne alt for mye... Men, hvor mye lar dere egentlig tispen gjøre selv, og hvor blander dere dere inn?

Kom over denne videoen på YouTube og det så jo ut som en veldig vellykket, enkel og fin fødsel, men så kom det til den delen hvor tispen skal "befri" og vaske valpen...her lar de henne gjøre absolutt alt på egenhånd og jeg kjenner jeg blir litt stressa av å se hvordan hun får rive og slite i navlestrengen i en evighet, valpen blir jo dratt rundt etter den og der merker jeg at jeg hadde hatt vondt for å la være å gjøre akkurat den delen av jobben selv...! unsure3 Er ikke dere redd for navlebrokk når man lar hunden holde på på denne måten? blink00



Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Marian




Antall Innlegg : 504
Join date : 26.03.2011

Fødselen - hvor mye blander man seg inn og hvor mye får tispen gjøre selv? Empty
PosteTema: Re: Fødselen - hvor mye blander man seg inn og hvor mye får tispen gjøre selv?   Fødselen - hvor mye blander man seg inn og hvor mye får tispen gjøre selv? EmptySøn Jan 22 2012, 07:19

Litt søndags-mårra-skribling fra meg (som heller ikke får sett videoen) om ting rundt fødsler:

Det som stresser meg er hvis navlestrengen er så kort at hverken jeg eller tispa kommer til... Jeg har opplevd tisper som er så himla sta at de på død og liv skal gnafse den strengen helt inn...noe som er skikkelig irriterende. mad2 Men jeg har ikke opplevd brokk på noen av valpene.

De fleste valper som blir født her hos meg kommer med bakdelen først. Sikkert 60-70 % kommer med bakbena først.

Når Myggis fødte sine 3 små, kom de to første med bakdelen først og tredjemann med hodet først. Og i tillegg kom alle tre med buken vendt opp mot ryggraden til mamma'n. En slik fødsel tar lenger tid og krever mer krefter fra tispene, og ligger stort sett halvveis ute mens vi venter på neste rie. Myggis lar meg ta navlestrengen og er fornøyd med at vi "jobber sammen". At valpene ligger der med 1 cm streng, ser ikke ut til å bry Myggis mens hun steller dem. Begge Myggis sine kull er født uten et eneste pip fra Myggisen. Hun er svært avslappet gjennom hele fødselen.

Min Madonna, derimot, ville helst ta hele jobben selv. Og hun ville gjerne ha strengene så kort som mulig. Madonna syns ikke noe om at valpene skulle ha 1 cm navlestumper...hun ville ha dem bort. Hennes mor var likedan. Madonna fødte også i stillhet.

Min viktigste erfaring når det gjelder fødsler er å ALDRI la en drektig tispe bli overvektig/feit. Hun skal fóres fornuftig og holdes i fin form. Hun trenger ikke være superaktiv i skogen, -men heller ikke bare dovne i sofaen 24/7. En tispe i fin form vil ha en fin fødsel, om det ikke dukker opp andre komplikasjoner. En tispe som skriker og bærer seg gjennom en fødsel, til tross for at hun er i god form og valpene har normal størrelse, ville jeg ALDRI mer ha avlet på her hos meg. Jeg klarer bare ikke å bære skyldfølelsen når tispene lider pga vår lyst til å drive avl.

Tisper som lar seg pare lett, føder lett og er gode mødre er jo det vi bør streve etter. For meg teller det 1 million ganger mer enn en tittel.

Dette ble mye mer enn en navlestreng... happy4
Til Toppen Go down
http://www.norwinstars.com
Marian




Antall Innlegg : 504
Join date : 26.03.2011

Fødselen - hvor mye blander man seg inn og hvor mye får tispen gjøre selv? Empty
PosteTema: Re: Fødselen - hvor mye blander man seg inn og hvor mye får tispen gjøre selv?   Fødselen - hvor mye blander man seg inn og hvor mye får tispen gjøre selv? EmptySøn Jan 22 2012, 07:31

Da fikk jeg sett filmen!

For meg ser det ut som tispen har full kontroll. Husk at strengen er en seig og sleip sak, og hun må bruke jekslene for å få den helt av. happy6
I dette tilfellet ville jeg ikke blandet meg (selv om jeg vet innerst inne at det er en løgn happy4 )
Til Toppen Go down
http://www.norwinstars.com
Marion G

Marion G


Antall Innlegg : 995
Join date : 10.06.2009
Age : 47
Bosted : Haugesund

Fødselen - hvor mye blander man seg inn og hvor mye får tispen gjøre selv? Empty
PosteTema: Re: Fødselen - hvor mye blander man seg inn og hvor mye får tispen gjøre selv?   Fødselen - hvor mye blander man seg inn og hvor mye får tispen gjøre selv? EmptySøn Jan 22 2012, 13:51

Jeg lar tispen gjøre det meste selv,har ikke måttet ta navlestrengern på noen av kulla. Men har måtte tatt livreddning et par ganger. Og sørger for at valpen har frie luftveier(tar posen bort fra snuten,og sørger for at det ikke ligger mer i munnen) Ellers ordner dem alt selv.Det er naturlig ting.Og synes ikke vi skal blande oss for mye. De klarer seg så fint selv. wink3
Til Toppen Go down
http://kennelbigrocymonty.webs.com/
Marita

Marita


Antall Innlegg : 1853
Join date : 14.06.2009

Fødselen - hvor mye blander man seg inn og hvor mye får tispen gjøre selv? Empty
PosteTema: Re: Fødselen - hvor mye blander man seg inn og hvor mye får tispen gjøre selv?   Fødselen - hvor mye blander man seg inn og hvor mye får tispen gjøre selv? EmptySøn Jan 22 2012, 17:41

Marian Aas skrev:

Min viktigste erfaring når det gjelder fødsler er å ALDRI la en drektig tispe bli overvektig/feit. Hun skal fóres fornuftig og holdes i fin form. Hun trenger ikke være superaktiv i skogen, -men heller ikke bare dovne i sofaen 24/7. En tispe i fin form vil ha en fin fødsel, om det ikke dukker opp andre komplikasjoner. En tispe som skriker og bærer seg gjennom en fødsel, til tross for at hun er i god form og valpene har normal størrelse, ville jeg ALDRI mer ha avlet på her hos meg. Jeg klarer bare ikke å bære skyldfølelsen når tispene lider pga vår lyst til å drive avl.

Tisper som lar seg pare lett, føder lett og er gode mødre er jo det vi bør streve etter. For meg teller det 1 million ganger mer enn en tittel.

Akkurat som oss mennesker happy4
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Fødselen - hvor mye blander man seg inn og hvor mye får tispen gjøre selv? Empty
PosteTema: Re: Fødselen - hvor mye blander man seg inn og hvor mye får tispen gjøre selv?   Fødselen - hvor mye blander man seg inn og hvor mye får tispen gjøre selv? EmptySøn Jan 22 2012, 21:05

Jeg er også helt enig i at man bør blande seg minst mulig inn før det er helt nødvendig, men akkurat der tror jeg faktisk at jeg hadde hatt veeeldig tungt for ikke å fikse den navlestrengen selv i en fei...sånn for sikkerhetsskyld... lalala2 Ingen andre som er like redde for den navlen og ville tatt seg av klippingen selv asså?! huh3 Vet jo det er mange som har sagt de har confused3 sløv saks og tanntråd e.l. på "pakkelisten" sin når de gjør klar til valping...?
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
Sponsored content





Fødselen - hvor mye blander man seg inn og hvor mye får tispen gjøre selv? Empty
PosteTema: Re: Fødselen - hvor mye blander man seg inn og hvor mye får tispen gjøre selv?   Fødselen - hvor mye blander man seg inn og hvor mye får tispen gjøre selv? Empty

Til Toppen Go down
 
Fødselen - hvor mye blander man seg inn og hvor mye får tispen gjøre selv?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hvilken dag parer dere tispen på?
» Innkalling til ordinært årsmøte og Stemmeseddel
» 47 ting å gjøre i en heis...
» Tips til hva man kan gjøre på en regnværsdag.
» Nå har'n begynt å bestemme selv..

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Avl og oppdrett-
Gå Til: