Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 hvor mye sjokolade?

Go down 
+5
Lene
Camilla J
Caroline
kinelu
chester
9 posters
AvInnlegg
chester




Antall Innlegg : 190
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

hvor mye sjokolade? Empty
PosteTema: hvor mye sjokolade?   hvor mye sjokolade? EmptyMan Nov 09 2009, 21:11

Hvor mye sjokolade kan en dp spise før det er skadelig og hvor lang tid tar det før man kan se reaksjoner?

Jeg hadde en pose med smågodt sjokolade på bordet og mens jeg var i dusjen har Chester spist opp alt. Han pleier ALDRI å gå på bordet og han har aldri vist interesse for sjokolade før.

hva gjør jeg??
Til Toppen Go down
kinelu

kinelu


Antall Innlegg : 72
Join date : 30.06.2009
Age : 33
Bosted : Toten

hvor mye sjokolade? Empty
PosteTema: Re: hvor mye sjokolade?   hvor mye sjokolade? EmptyMan Nov 09 2009, 21:19

Jeg hadde brukt salt. Langt bak i munnen, så han forhåpentligvis kaster opp det meste.
Jeg hadde et par her som fant matsøpla med brownies og da brukte jeg salt. De kastet opp og fikk ingen reaksjoner.
Men samtidig så er det vel ikke alle hunder som reagerer på sjokolade.
Til Toppen Go down
Caroline




Antall Innlegg : 3132
Join date : 10.06.2009
Age : 41
Bosted : Oslo

hvor mye sjokolade? Empty
PosteTema: Re: hvor mye sjokolade?   hvor mye sjokolade? EmptyMan Nov 09 2009, 21:20

Melkesjokolade er ikke på langt nær så farlig som mørk sjokolade.
Hvis han bare har spist litt sjokolade, er det nok ikke så farlig.
Spiser de mye på kort tid eller mye over lengre tid, kan det være skadelig.
Akkurat mengden på kakao som er farlig husker jeg ikke-
Til Toppen Go down
http://www.tarattus.com
chester




Antall Innlegg : 190
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

hvor mye sjokolade? Empty
PosteTema: Re: hvor mye sjokolade?   hvor mye sjokolade? EmptyMan Nov 09 2009, 21:23

var ikke mørksjokolade tror jeg. Men hvilke type symptomer bør man eventuelt se etter og hvor raskt kommer de? kan han for eksempel bli dårlig imorgen??
Til Toppen Go down
Camilla J

Camilla J


Antall Innlegg : 477
Join date : 15.06.2009
Age : 37
Bosted : Trondheim

hvor mye sjokolade? Empty
PosteTema: Re: hvor mye sjokolade?   hvor mye sjokolade? EmptyMan Nov 09 2009, 22:21

Var borti en GS valp som spiste ei heil sjokoladeplate av jade sjokoladen.Er jo ikke så mye sjokolade i disse men han ble dårlig innen en halvtime ca. Så jeg tror du kommer til å se ganske fort om han reagerer eller ikke Smile Håper at han ikke reagerer da....
Til Toppen Go down
chester




Antall Innlegg : 190
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

hvor mye sjokolade? Empty
PosteTema: Re: hvor mye sjokolade?   hvor mye sjokolade? EmptyTir Nov 10 2009, 00:34

endte opp på vetrinærvakten. ringte å spurte hva jeg burde gjøre og hun sa at siden jeg ikke viste nøyaktig mengde sjokolade og siden han er så liten så måtte jeg komme med engang. chester fikk en sprøyte som gjorde at han begynte å spy. var mye som kom opp igjen der ja..
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




hvor mye sjokolade? Empty
PosteTema: Re: hvor mye sjokolade?   hvor mye sjokolade? EmptyTir Nov 10 2009, 06:48

Huff.. Stakkar dere!!! Godt de fikk ordnet det hos vet.. Gooooood bedring!!! therethere
Til Toppen Go down
Lene

Lene


Antall Innlegg : 2752
Join date : 15.06.2009
Age : 41
Bosted : Trondheim

hvor mye sjokolade? Empty
PosteTema: Re: hvor mye sjokolade?   hvor mye sjokolade? EmptyTir Nov 10 2009, 14:41

Uffda. Sjokolade kan være skumle greier ja.
Håper det går bra med Chester nå da. therethere
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
Maria

Maria


Antall Innlegg : 2693
Join date : 10.06.2009
Bosted : Tromsø

hvor mye sjokolade? Empty
PosteTema: Re: hvor mye sjokolade?   hvor mye sjokolade? EmptyTir Nov 10 2009, 15:30

God bedring til Chester! hvor mye sjokolade? Icon_biggrin
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
chester




Antall Innlegg : 190
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

hvor mye sjokolade? Empty
PosteTema: Re: hvor mye sjokolade?   hvor mye sjokolade? EmptyTir Nov 10 2009, 18:18

går bedre med han no, hjalp å få spydd det opp. Han har sovd masse idag og vært litt slapp men det er vel ikke så rart det etter at han spydde i halve natt. og når han ikke spydde så var han urolig og hev etter pusten.. Ikke noe kjekt når våre små gjør sånne ting nei, men no har jeg lært at man ikke lar noe stå ubevoktet på bordet.
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

hvor mye sjokolade? Empty
PosteTema: Re: hvor mye sjokolade?   hvor mye sjokolade? EmptyTir Nov 10 2009, 22:11

Skal ganske mye melkesjokolade til for å ta knekken på en hund, men jo mindre de er jo mindre tåler de jo... Mørk sjokolade derimot er myyyye værre...! Jeg syns jo det er bedre å sette en spysprøyte for mye enn å vente og angre jeg da, for sjokoladen er jo uansett ikke bra for hundene, så Jonas måtte også rett til vetten å få sprøyte i rompa da han spiste opp sjokolaseplaten til svogeren min, hehe...gidder ikke ta no sjanser... puke3 Fint dere fikk tømt ham da, så slipper du tenke no mer på det! Smile
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
chester




Antall Innlegg : 190
Join date : 10.06.2009
Bosted : Bergen

hvor mye sjokolade? Empty
PosteTema: Re: hvor mye sjokolade?   hvor mye sjokolade? EmptyTir Nov 10 2009, 22:20

skal vel litt til før en hund spiser 907 gram sjokolade uten å bli oppdaget, men det er jo mulig. http://jeger.tbt.no/sjokolade_dreper_hunden_din.htm
Til Toppen Go down
Christina

Christina


Antall Innlegg : 150
Join date : 28.06.2009
Age : 44
Bosted : Kosice

hvor mye sjokolade? Empty
PosteTema: Re: hvor mye sjokolade?   hvor mye sjokolade? EmptyTor Nov 12 2009, 14:46

Om jeg ikke husker helt feil, så er det ca 2 gram theobromin (theobromid) i 100 gram mørk sjokolade (om man googler dette finner man ulike verdier, men mener det var ca sånn sist jeg sjekket). Så i verste fall kan 100 gram kokesjokolade ta livet av 10 kg hund. Så for en liten hund på 3-5 kg, kan 30-50 gram mørk sjokolade være skummelt wink3 Lys sjokolade tåler de mer av, men like greit å være på den sikre siden om en liten hund først har fått i seg uviss mengde sjokolade happy6 Jeg hadde ikke blitt hysterisk om T (14 kg) fikk i seg en liten plate med lys sjokolade, men hadde hun spist en kokesjokoladeplate hadde jeg nok tatt turen til vet for sikkerhets skyld happy6 Bra det endte bra for dere da! Alltid litt skummelt med disse matvrakene. Vi glemte å ta ut søppelposen her en dag, og kom tilbake til litt av et syn... Kaffegrut over HELE leiligheten, rester av kål og gulrot salat, yoghurtbokser etc... Men ikke noe kjempeskummelt som var oppi der da, og kaffe spiser selv ikke vesla vår, hehe! Men man må passe på disse små, er noen luringer wink3
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




hvor mye sjokolade? Empty
PosteTema: Re: hvor mye sjokolade?   hvor mye sjokolade? EmptyLør Nov 14 2009, 10:51

Lille (pinschertispe) spiste i allefall 100 gram melkesjokolade en gang - og hun veide rundt 10,5 kilo. Det som skjedde med henne var at hun var hyper i ei uke etterpå. Og det var nok pga sukkeret.
Til Toppen Go down
Christina

Christina


Antall Innlegg : 150
Join date : 28.06.2009
Age : 44
Bosted : Kosice

hvor mye sjokolade? Empty
PosteTema: Re: hvor mye sjokolade?   hvor mye sjokolade? EmptyLør Nov 14 2009, 11:26

Arne skrev:
Lille (pinschertispe) spiste i allefall 100 gram melkesjokolade en gang - og hun veide rundt 10,5 kilo. Det som skjedde med henne var at hun var hyper i ei uke etterpå. Og det var nok pga sukkeret.

Lys sjokolade inneholder mindre av det farlige stoffet, og da skal det mye mer til også. Tror 10 kg hund kan spise nesten en kg lys sjokolade uten at det trenger å gå galt wink3 Men kjipt om det gjør det blink00
Til Toppen Go down
Fly

Fly


Antall Innlegg : 960
Join date : 10.06.2009
Age : 56
Bosted : Halden

hvor mye sjokolade? Empty
PosteTema: Re: hvor mye sjokolade?   hvor mye sjokolade? EmptyLør Nov 14 2009, 12:04

Min Hera spiste en hel konfekt sjokoladekake beregnet på 8 til 10 pers. Hera er en stor dp og veier rundt 7kg, og hun ble mett etter denne festen. Hun fikk økt tørste i ca to uker, drakk bøttevis med vann og så ut som en vandrende tønne og det plasket i magen om vi klappet på henne. Med så mye vanninntak så sier det seg selv at hun tisset mye, hun klarte ikke å holde på urin i det hele tatt i de 14 dagene dette stod på. Kaken inneholdt ca 2dl kakao om noen lurte på det. Vi var aldri hos dyrlegen med henne, men hadde daglig tlfkontakt. Hera viste ingen direkte tegn på forgiftning annet en økt tørste. Ingen rask pust eller puls, ingen uro, ingen brekninger eller diare. Hun ville ikke ha kveldsmat etter kaka så hun har en bunn i alle fall. Men dagen etter spiste hun som vanlig og var med på lang tur.
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
Sponsored content





hvor mye sjokolade? Empty
PosteTema: Re: hvor mye sjokolade?   hvor mye sjokolade? Empty

Til Toppen Go down
 
hvor mye sjokolade?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hvor mye salt?
» Sunn sjokolade:-)
» Løpetid - hvor lenge?
» Hvor ble det av lyden på pc min???
» Hvor er Jonas??

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Helse og stell av hunden-
Gå Til: