| Hvor mye salt? | |
|
|
Av | Innlegg |
---|
Lene
Antall Innlegg : 2752 Join date : 15.06.2009 Age : 41 Bosted : Trondheim
| Tema: Hvor mye salt? Søn Jan 24 2010, 21:34 | |
| I dag var jeg og Azarel ute på tur, og ca 10min før vi kom hjem klarte han å tygge i seg et eller annet. Jeg rakk ikke å se hva det var før han svelget det, men det så relativt stort ut. Så jeg prøvde å gi ham salt da vi kom hjem for å få ham til å kaste opp. Da jeg hadde gitt ham omtrent 3ts uten reaksjon torde jeg ikke mer, så da fikk han et glass asparges istedenfor... Han er overhodet ikke påvirket av det, virker ikke som han har vondt i magen e.l.
Men slukhals som han er så er det vel ikke helt usannsynlig at noe sånt kan skje igjen, så det jeg lurer på er:
Hvor mye salt kan man gi? | |
|
| |
helle
Antall Innlegg : 1466 Join date : 11.06.2009 Age : 37 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Hvor mye salt? Søn Jan 24 2010, 21:41 | |
| Tror ikke man bør få en hund til å kaste opp når man ikke vet hva den har svelget. Dersom det er noe skarpt kan det være farlig. | |
|
| |
Lene
| Tema: Re: Hvor mye salt? Søn Jan 24 2010, 21:46 | |
| - helle skrev:
- Tror ikke man bør få en hund til å kaste opp når man ikke vet hva den har svelget. Dersom det er noe skarpt kan det være farlig.
Men er det ike farlig om det kommer ut andre veien da (hvis det er noe skarpt)? Han tygde litt på det før han svelget det da, men slukhals som han er så er det begrenset hvor mye han tygger uansett hva han spiser... Og han kastet jo ikke opp uansett, men tenkte det kan være greit å vite til senere hvis han spiser noe jeg ser hva er. | |
|
| |
Irene
Antall Innlegg : 990 Join date : 14.06.2009 Bosted : Kløfta
| Tema: Re: Hvor mye salt? Søn Jan 24 2010, 21:50 | |
| Det er svært lenge siden, i slutten av 80 tallet at jeg måtet få hunden å kaste opp (vår første pinscher spiste vel omtrent 5 boller som sto opp på heving). Husker ikke helt men tror at mengden var omtrent 3 ss (og hunden var liten da den var vel rundt 6 mnd da).
Ellers er det greit å gi kokt spaghetti, og så parafinolje så kommer det fra bakenden. Spaghettien snurrer seg fint rundt objektene. Hunden får da så å si diare, så dette må ikke gjøres hvis ikke du er hjemme og kan slippe hunden ut umiddelbart når den trenger. | |
|
| |
helle
Antall Innlegg : 1466 Join date : 11.06.2009 Age : 37 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Hvor mye salt? Søn Jan 24 2010, 21:51 | |
| Jeg er ingen veterinær, så jeg vet ikke. Men har bare hørt fra veterinærer det som jeg skrev over. Hvis det er noe skarpt, så får vel hunden vondt i magen, og da er det vel kanskje stor sjans for at hunden må operere ut. Eventuelt spise mye mat som legger seg rundt eller noe :scratch: | |
|
| |
Caroline
Antall Innlegg : 3132 Join date : 10.06.2009 Age : 42 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Hvor mye salt? Søn Jan 24 2010, 21:58 | |
| Har også hørt at asparges skal være bra for å kapsle inn eventuelle skarpe gjenstander. Å gi salt til hunden for å få den til å kaste opp fungerte ikke på min hund. Jeg synes du bare skal se an situasjonen. Merker du noen endring i allmenntilstanden synes jeg du skal ta kontakt med veterinær. Mine hunder er fæle til å spise alt de finner og det kommer som regel ut igjen | |
|
| |
CamillaB
Antall Innlegg : 295 Join date : 11.06.2009 Bosted : Oslo/Fredrikstad/Danmark
| Tema: Re: Hvor mye salt? Søn Jan 24 2010, 22:02 | |
| Aspargis kapsler så det er fint, og som Helle sier, vet man ikke hva det er hunden har fått i seg så skal det heller ut bak enn foran Som oftest går det jo fint, men det er greit å følge med om allmenntilstanden skulle bli dårligere | |
|
| |
Lene
| Tema: Re: Hvor mye salt? Søn Jan 24 2010, 22:03 | |
| Jeg har også prøvd spaghetti tidligere (da bølla svelget en hel ispinne) fordi jeg hadde hørt at det snurrer seg rundt det hunden svelger så det blir liksom innkapslet, men fikk høre fra vet'en at det ikke hjelper noe særlig. Spaghetti er så porøst at det løser seg opp i magen, så det har liten effekt mtp å kapsle inn fremmedobjekter. Men vet'en sa jeg burde bruke hel asparges (på boks eller glass) fordi trådene i aspargesen har den effekten. Hadde heldigvis et glass asparges stående, men vanskelig å få tak i mer på en søndagskveld (ingen søndagsåpne butikker i nærheten..). | |
|
| |
Lene
| Tema: Re: Hvor mye salt? Søn Jan 24 2010, 22:06 | |
| Takk for svar. Da skal vi prøve å holde oss unna salt, og heller holde oss til asparges. | |
|
| |
Irene
Antall Innlegg : 990 Join date : 14.06.2009 Bosted : Kløfta
| Tema: Re: Hvor mye salt? Søn Jan 24 2010, 22:27 | |
| Jeg tror at spaghettien virket når jeg ga parafinolje i tillegg, da kommer alt ut mye fortere. | |
|
| |
-linda-
Antall Innlegg : 1025 Join date : 10.06.2009 Age : 37 Bosted : Drammen
| Tema: Re: Hvor mye salt? Søn Jan 24 2010, 22:45 | |
| Salt fungerer heller ikke på Blaze.. | |
|
| |
BeeBronx
Antall Innlegg : 174 Join date : 18.06.2009 Age : 54
| Tema: Re: Hvor mye salt? Man Jan 25 2010, 06:19 | |
| Ooooo... busen .... han kan verkligen tugga i sig ... som sin bror och mor och ... hmmmm, ligger nog i generna tyvärr.
Vegas har jag ju aldrig haft några problem med - hon är rysligt läskig med vad hon äter när vi är ute - men det är mera "ätliga" saker i hundögon, gamla slängda matrester, kattskit, ben, toapapper.....
Gonzo därimot har ju en förkärlek för disktrasor .... och Mari har väl haft både två och tre konstiga upplockningar efter mystigska försvinnande disktrasor.....
Jag hoppas verkligen att han inte har ätit nått "oätligt" utan bara nått vi kanske tycker är lite oaptitligt - peta till mig om hur det går.
Puss på nosen till honom | |
|
| |
Gry Elena
Antall Innlegg : 2849 Join date : 12.06.2009 Age : 65 Bosted : Fjellhamar, Lørenskog
| Tema: Re: Hvor mye salt? Man Jan 25 2010, 08:43 | |
| Viktig å ikke få hunden til å kaste opp om man ikke vet hva den har spist ja, det kan gjøre skade og salt skal man visst heller ikke gi i hytt og gevær uten å være sikker på hva som skal opp. Jeg har måtte gi mine det 2 ganger. Den ene gangen hadde Kahlua spist en hel sjokoladekake og så ut som en ballong, da fikk hun 1 teskje salt bak på tungen som hun måtte svelge og vips så var hele kaka oppe igjen | |
|
| |
Lene
| Tema: Re: Hvor mye salt? Man Jan 25 2010, 09:39 | |
| Jeg gav ham sannsynligvis ikke nok salt, så det hjalp jo ikke uansett. Kanskje like greit. Han spiste bra med mat i går og bærsjet som normalt i morgest, så ingen forstoppelse heller foreløpig. Så da satser vi på at det går bra og at hva-det-nå-var kommer ut på normalt vis. | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Hvor mye salt? | |
| |
|
| |
| Hvor mye salt? | |
|