| Blodspor | |
|
+13Lex KristinC Gry Elena Eva helle Bettan Nina (Kennel Dijontoma) Maria Andeless Marita Magdalena hefo Susanne 17 posters |
|
Av | Innlegg |
---|
Susanne
Antall Innlegg : 694 Join date : 21.06.2009 Age : 39 Bosted : Bergen
| Tema: Re: Blodspor Man Jul 13 2009, 18:49 | |
| Ja, det er sant. Lærer nok mye mer av å ta en ting av gangen. Jeg bare tenkte at det er greit med et innføringskurs så ser jeg hva vi begge liker best også etterpå kan vi velge hva vi vil fortsette med Hva er mailadressen deres da? Jeg foretrekker å sende mail På hjemmesiden deres så står det bare brukshundkurs og det blir det samme som jeg snakket om at bsbk har. Står ikke noe om blodsporkurs. Er du sikker på at det ikke er brukshundkurs det er? | |
|
| |
Bettan
Antall Innlegg : 108 Join date : 18.06.2009 Age : 40 Bosted : Bergen
| Tema: Re: Blodspor Man Jul 13 2009, 19:08 | |
| Står ikke noe om blodkurset enda... de har brukshundkurs og men det e et eget kurs... fant du ikke mailadressen der? | |
|
| |
Marita
Antall Innlegg : 1853 Join date : 14.06.2009
| Tema: Re: Blodspor Man Jul 13 2009, 19:26 | |
| - Susanne skrev:
- Er det forresten dumt å bruke hverdagsselen når vi går spor? :scratch:
Det beste er å bruke en egen sele til spor, så vil hunden etterhvert forbinde den selen med at den skal jobbe og ikke bare "går tur i skogen". Noen hunder kobler jobbing opp mot sporlina også, men jeg bruker en egen sporsele til mine. | |
|
| |
Maria
Antall Innlegg : 2693 Join date : 10.06.2009 Bosted : Tromsø
| Tema: Re: Blodspor Tir Jul 14 2009, 13:39 | |
| - Nina skrev:
- Åja, da er jeg med, hehe... Hvordan lærer man den det best da...sånn at den blir helt stabil på det og gjør det hver gang...? Ved å legge litt godbiter der også på trening?
Canis sin film viste kun at de markerte sårleie/såløyet ekstra når en benyttet godbitspor, og da gjorde de det ved å ha ekstra mye godbiter der. På spontansporet nevnte de ingenting om det, men jeg antar, som Marita sier, at hundene vil bruke ekstra tid på å snuse der det er mer blod, og at tanken bak spontanspor er at de selv skal ta initiativ til å bruke mer tid ved sårleiet uten noen som helst påvirkning fra fører eller hjelp av godbiter. | |
|
| |
Eva Admin
Antall Innlegg : 1839 Join date : 10.06.2009 Bosted : Drammen
| Tema: Re: Blodspor Ons Jul 15 2009, 10:54 | |
| - Marita skrev:
- Susanne skrev:
- Er det forresten dumt å bruke hverdagsselen når vi går spor? :scratch:
Det beste er å bruke en egen sele til spor, så vil hunden etterhvert forbinde den selen med at den skal jobbe og ikke bare "går tur i skogen". Noen hunder kobler jobbing opp mot sporlina også, men jeg bruker en egen sporsele til mine. Enig. | |
|
| |
Gry Elena
Antall Innlegg : 2849 Join date : 12.06.2009 Age : 65 Bosted : Fjellhamar, Lørenskog
| Tema: Re: Blodspor Ons Jul 15 2009, 11:16 | |
| Kan man bruke samme spor på flere hunder??? Altså først gå med den ene og så med en annen like etterpå???? :?: | |
|
| |
Marita
| Tema: Re: Blodspor Ons Jul 15 2009, 16:23 | |
| - Gry Elena skrev:
- Kan man bruke samme spor på flere hunder??? Altså først gå med den ene og så med en annen like etterpå???? :?:
Nei! Når du går et spor vil du tråkke sporet rundt omkring, og hvis man går samme spor vil man ikke gå det opprinnelige sporet, men der man tråkket når man gikk der sist. Hunden som gikk der først har kanskje tatt seg en liten runde på utstiden av sporet, og dermed har man mest sannsynlig blod der også... Det er også derfor man må passe på å ikke gå tilbake i sporet når man har lagt det. Skal innrømme at jeg har prøvd å gå et spor dagen etter som jeg gikk som "kjentmann" på samme sporet, men det var mest for å se om hunden ville spore på et gammelt spor. Men ideelt sett skal man legge et spor til hver hund. | |
|
| |
Maria
| Tema: Re: Blodspor Ons Jul 15 2009, 16:35 | |
| Vet at for å øke vanskelighetsgraden på spor, så kan man gå samme sporet med flere hunder, altså at en går først og de andre etter, og at en bytter på det. Men da snakker man jo om hunder som har sporet endel og som kan ta slike utfordringer. | |
|
| |
Maria
| Tema: Re: Blodspor Ons Jul 15 2009, 16:36 | |
| | |
|
| |
Magdalena
Antall Innlegg : 332 Join date : 11.06.2009
| Tema: Re: Blodspor Ons Jul 15 2009, 17:52 | |
| - Maria skrev:
- Vet at for å øke vanskelighetsgraden på spor, så kan man gå samme sporet med flere hunder, altså at en går først og de andre etter, og at en bytter på det. Men da snakker man jo om hunder som har sporet endel og som kan ta slike utfordringer.
Jag gjorde det sist och Tequila fick ta Arishas spår. Fantastiskt att se hur hon travar runt och gör samma som Arisha hade gjort, men hon återgår snabbt till spåret och tar det. Ett bra sätt att lära och läsa av hunden i spåret då man vet om att den har fått lukt på annat, tycker jag. | |
|
| |
Marita
| Tema: Re: Blodspor Ons Jul 15 2009, 18:51 | |
| Regner med at du snakker om i en innlæringsfase, Gry? Da ville jeg helt klart holdt meg til ett spor per hund. Når du har lært å lese hunden din kan du som de andre sier her gå samme spor med to hunder. Men tar jo ikke akkurat år og dag å legge et spor heller, så med mindre det er for å teste hundens sporegenskaper (og ikke bare fordi man ikke gidder å legge to spor), så ville i allfall jeg lagt et spor til hver hund (så får man litt trim i samme slengen ) | |
|
| |
Gry Elena
Antall Innlegg : 2849 Join date : 12.06.2009 Age : 65 Bosted : Fjellhamar, Lørenskog
| Tema: Re: Blodspor Ons Jul 15 2009, 20:54 | |
| | |
|
| |
KristinC
Antall Innlegg : 692 Join date : 11.06.2009 Bosted : Horten
| Tema: Re: Blodspor Tor Jul 16 2009, 11:14 | |
| Har det noe å si om det er storfe- eller svineblod? Bestilte storfeblod, men det står faktisk "blod fra storfe eller svin" på boksen.... | |
|
| |
Marita
| Tema: Re: Blodspor Tor Jul 16 2009, 11:57 | |
| - KristinC skrev:
- Har det noe å si om det er storfe- eller svineblod?
Bestilte storfeblod, men det står faktisk "blod fra storfe eller svin" på boksen.... Spiller ingen rolle Blod er blod | |
|
| |
Eva Admin
Antall Innlegg : 1839 Join date : 10.06.2009 Bosted : Drammen
| Tema: Re: Blodspor Tor Jul 16 2009, 16:12 | |
| Dersom du skal gå mye spor er det lurt og kjøpe en bakk med blod hos slakter. Dele opp i poser og fryse ned. | |
|
| |
Marita
| Tema: Re: Blodspor Tor Jul 16 2009, 16:20 | |
| Sist kjøpte jeg 4 spann à 1,5 liter, så jeg har fylt opp fryseren kan du si Blodet var frossent da jeg kjøpte det, så tinte opp ett spann og porsjonerte ut. Tomme rømmebokser etc er fint, for de rommer akkurat passe med blod til å legge prøvespor (ca 3 dl) | |
|
| |
KristinC
| Tema: Re: Blodspor Tor Jul 16 2009, 16:28 | |
| Da har jeg kommet tilbake etter å ha gått spor, og det var knallgøy! Har gått andre typer spor før, men aldri blod... Tinkie var ikke noe interessert i godbitene på begynnelsen eller slutten i det hele tatt, da. Det var blodet som var det spennende... Tror hun hadde satt veldig pris på en skanke i slutten av sporet, men det har jeg dessverre ikke fått tak i enda.. Den ene jegeren jeg snakket med sa jeg skulle ta kontakt igjen rundt 15 august, men det er jo leeeeeeeeeeeeeeenge til!! Phoebe likte både å snuse blod og spise godbiter, så dette skal vi gjøre igjen! | |
|
| |
Lex
Antall Innlegg : 2547 Join date : 11.06.2009 Age : 48 Bosted : Sandefjord
| |
| |
Maria
| Tema: Re: Blodspor Tor Jul 16 2009, 19:30 | |
| Moro at det er flere som har gått sitt første blodspor i dag!! Det har Melba også! (Hun har også gått spor tidligere, men ikke blodspor). Jeg brukte spontanspor-metoden (la to spor), og hadde rå kjøttdeig ved sporslutt. Melba plukket opp begge sporene, og hun gikk mye dypere og mer konsentrert i sporet enn hva hun har gjort ved andre spor, så dette var tydelig moro for henne, og vi skal definitivt trene blodspor aktivt fremover!! | |
|
| |
Susanne
Antall Innlegg : 694 Join date : 21.06.2009 Age : 39 Bosted : Bergen
| Tema: Re: Blodspor Tor Jul 16 2009, 19:39 | |
| Så gøy at det gikk så bra for dere begge da!! Vi kommer nok til å prøve i denne eller neste uke. Gleder meg til å se reaksjonen til Amy. Blir spennendes | |
|
| |
Marita
| Tema: Re: Blodspor Tor Jul 16 2009, 19:44 | |
| Blodspor er gøy Men som med all annen trening hender det at det går "åt skogen" Har jo gått på kurs med Zeus nå, og han har gjort det strålende der og på noen treninger vi har hatt etter kurset, helt til her om søndagen. Skulle gå et døgngammelt spor med han, og han drev bare å surret nesten hele veien. Klarte da å finne sporslutt etterhvert (med en god del hjelp fra fører), og markerte ved sårleie. Men det er utrolig kjipt at det går sånn når jeg har vært så dum å melde han på sporprøve som vi skal gå på lørdag :pale: Æsj, det kommer til å gå skikkelig dårlig... Ser jo nå at jeg burde trent mye mer døgnspor med han før vi starter prøve... Men, men... | |
|
| |
Maria
| Tema: Re: Blodspor Tor Jul 16 2009, 19:56 | |
| Du får satse på at Zeus rotet seg ferdig på søndag og går en super prøve på lørdag, og hvis ikke, så får du tenke på sporprøven som trening istedet!! Husk å fortelle hvordan det går uansett da!! | |
|
| |
Nina (Kennel Dijontoma)
Antall Innlegg : 3668 Join date : 11.06.2009 Age : 43 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Blodspor Tor Jul 16 2009, 23:23 | |
| Vi krysser fingerne for dere Marita, og håper han er tilbake til sitt gamle super-jeg på lørdag! Moro å hvert fall komme igang da, jeg får helt angst av å tenke på alt som heter prøve eller konkurranse jeg, så jeg syns du er flink som melder på! Jeg håper at jeg skal få begynt med dette med Jonas også, siden vi må gi opp vanlig spor, som han syns var superdupermoro...men ser nesten ut som om hundeskolen jeg går på bare har blodsporkurs på avdelingene som er langt fra Oslo, og nå er det nok ferie, for jeg har ikke fått no svar på om vi kan gå kurs i Oslo også... Jeg klarer jo ikke komme meg så langt vekk på kurs, så håper virkelig de har kurs her også asså! | |
|
| |
KristinC
| Tema: Re: Blodspor Fre Jul 17 2009, 10:43 | |
| | |
|
| |
Marita
| Tema: Re: Blodspor Lør Jul 18 2009, 10:17 | |
| Ja, da har vi kommet tilbake fra prøven, og det gikk dessverre som fryktet Men dommeren sa Zeus var en meget god hund og at det var kun uflaks som gjorde at vi ble disket i dag. Det var altså ikke selve sporinga som det var noe galt med, men vi var uheldige å få et rådyr som tok turen i sporet vårt like før vi kom til stedet, så Zeus fikk los på dette og hylte og bar seg Jeg måtte jo spørre hvordan han hadde gjort det før vi måtte bryte pga dette hersens rådyret, og Zeus hadde klart vinkler både med og uten blodopphold, blodopphold på 10 meter (ikke i vinkel) samt at han markerte ved sårleie (det la jeg merke til ). Så dommeren sa at hadde han fortsatt i samme stil som han gjorde før han fikk los hadde vi gått til 1.premie Så selv om det gikk dårlig i dag, får vi se på det som god trening, og vi fikk masse gode tips og råd fra dommeren som er fine å ta med seg videre Her er kritikken vi fikk: "Starter og sporer i et meget godt tempo. Hund og fører er meget godt konsentrert og arbeider utmerket., men dessverre går rett på vilt og hunden begynner å lose. Prøven brytes etter 350 m" Sporstart: Meget godt Tempo: Meget godt Tapsarbeid: Meget godt Konsentrasjon og vilje: Meget godt Arbeidsmåte: Ikke godkjent Helhetsinntrykk: Ikke godkjent Premie/poengsum: 0 (Gradene går fra Utmerket - Meget godt - Godt/godkjent - Brukbart - Ikke godkjent) | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Blodspor | |
| |
|
| |
| Blodspor | |
|