| Blodspor | |
|
+13Lex KristinC Gry Elena Eva helle Bettan Nina (Kennel Dijontoma) Maria Andeless Marita Magdalena hefo Susanne 17 posters |
|
Av | Innlegg |
---|
Susanne
Antall Innlegg : 694 Join date : 21.06.2009 Age : 39 Bosted : Bergen
| Tema: Blodspor Søn Jul 12 2009, 12:26 | |
| Lurte på om noen kunne skrevet litt om hvordan man går frem når man skal lære inn blodspor? Og hvordan man legger et nybegynner spor. Husker vi hadde en tråd der det stod endel nyttig om blodspor på det gamle forumet, men den er jo borte nå Tenkte jeg skulle kjøpe en boks med blod på Coop Obs og prøve litt. Amy er en snusmumrikk av dimensjoner, så jeg tror hun kunne gjort det ganske bra. | |
|
| |
hefo
Antall Innlegg : 3 Join date : 25.06.2009 Bosted : I et hus med hage
| Tema: Re: Blodspor Søn Jul 12 2009, 13:02 | |
| Da jeg starta laget jeg et rett "slepespor" (dyppa staven i blodet og dro den etter meg) og hadde masse godis ved sporslutt. Så gikk jeg over til å ha vinkler. | |
|
| |
Magdalena
Antall Innlegg : 332 Join date : 11.06.2009
| Tema: Re: Blodspor Søn Jul 12 2009, 13:28 | |
| Här kommer en länk som beskriver blodspår kanonbra (på svenska): http://www.fieldspaniel.se/viltspar/viltspar.htmlFörsta gången jag gjorde ett blodspår visade Ingela (Andeless Kennel) hur man gör och sedan har jag lagt spåren själv och förra helgen gjorde jag ett anlagsprov med godkänt resultat på en av mina tikar. De frågor jag har haft har jag tagit med Ingela via telefon. Så blodspår går verkligen att lära själv om man som jag inte har någon kurs i ens närhet. Nu har jag kommit in på en kurs till hösten, bättre sent än aldrig kanske..haha! Så med andra ord det är bara ut i skogen! Lycka till! | |
|
| |
Marita
Antall Innlegg : 1853 Join date : 14.06.2009
| Tema: Re: Blodspor Søn Jul 12 2009, 20:25 | |
| Linken som Dogbytes la ut forklarer framgangsmåten fint. Men bare husk at i Norge har vi ikke "viltslep" på prøver, dvs at det blir ikke dratt noen viltdel gjennom sporet, og hunden har dermed KUN blodet å spore utifra, så ved blodopphold har ikke hunden evt lukt fra den slepte viltdelen å støtte seg på. Så du trenger ikke å stresse med å få tak i viltklov/skanke for å begynne å trene spor, legg noe i sporslutt som hunden synes er helt topp. Er mange hunder som ikke bryr seg filla om skanken, og da er det jo heller ikke noe poeng i å "belønne" med det ved sporslutt (men man kan allikevel ha det der for å markere sporslutt, og ha godbiter der i tillegg f.eks.) Vet det er mange som bruker ketchupflaske eller brusflaske man har laget hull i korken på for å dryppe blod. Dette simulerer veldig fint måten blodet vil kunne dryppe fra et skadeskutt dyr. Men dette har sine ulemper spesielt om det blåser. Personlig liker jeg best å legge spor med sporkjepp og kanne, dette fordi jeg da har "full kontroll" på hvor jeg legger sporet, og risikerer ikke å få blod på klær og sko som kan "forurense" sporet. Sporkjepp lages enkelt ved å ta en kjepp/litt tykk pinne. Jeg har brukt et gammelt kosteskaft. Så tar man en svampbit og teiper den fast i ene enden av pinnen slik at overflaten blir ca 2x2 cm. Det går veldig bra å teipe med elektrikerteip :-) Kanne lager man ved å skjære bort litt av toppen på en tom spylevæske kanne e.l. Lykke til! Og husk at sportrening ikke bør gjøres for ofte. 1 gang i uka er mer enn nok. | |
|
| |
Andeless
Antall Innlegg : 133 Join date : 15.06.2009 Bosted : Kil, Sverige
| Tema: Re: Blodspor Søn Jul 12 2009, 20:51 | |
| På länken som Magda har lagt ut är det inte beskrivet var man lämpligast har start och mål, på den besrivningen bör start vara till höger pga av att det är ett bloduppehåll som går rakt ut från vinkeln. Men i Norge har ni inte återgång utan ni har en sårlega som hunden ska markera. | |
|
| |
Maria
Antall Innlegg : 2693 Join date : 10.06.2009 Bosted : Tromsø
| Tema: Re: Blodspor Søn Jul 12 2009, 21:47 | |
| Jeg har også planer om å gå blodspor med Melba, og jeg syns CanisTV sin film "Innlæring av blodspor" var nyttig (den er gratis, du må bare registrere deg som bruker). Der vises det hvordan en kan starte med blodspor ved bruk av både spontanspor og godbitspor. | |
|
| |
Nina (Kennel Dijontoma)
Antall Innlegg : 3668 Join date : 11.06.2009 Age : 43 Bosted : Oslo
| |
| |
Maria
Antall Innlegg : 2693 Join date : 10.06.2009 Bosted : Tromsø
| Tema: Re: Blodspor Søn Jul 12 2009, 23:30 | |
| - Nina skrev:
- Maria skrev:
- Jeg har også planer om å gå blodspor med Melba, og jeg syns CanisTV sin film "Innlæring av blodspor" var nyttig (den er gratis, du må bare registrere deg som bruker). Der vises det hvordan en kan starte med blodspor ved bruk av både spontanspor og godbitspor.
Har du en link for oss håpløse...? ÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ, har sittet i en halvtime og skrevet ned beskrivelsen av de metodene, også klarer jeg å trykke på det j.... krysset oppi hjørnet på nettleseren, og bæm, der var det borte!!!! Oppdaget jo at filmen var gratis for meg siden jeg er Canis-abonnent, så derfor tenkte jeg at jeg skulle beskrive de to metodene steg for steg her siden jeg alt hadde skrytt av filmen... Men her kommer kortversjonen i alle fall og bakdeler og fordeler med den enkelte metoden blåser jeg en lang marsj i nå. Får heller ta langversjonen dersom noen trenger flere opplysninger etterhvert. (Fy f... nå ble jeg illrød i toppen ett øyeblikk her, altså!! Dritt at det ikke finnes en angreknapp når man lukker en nettleser ved ett uhell sånn midt på natta!!! ) Spontanspor:- Legg tre parallelle, rette spor på 20-30 meter, med 20 meters mellomrom. - Merk sporstart med kjegle/merkebånd el.lignende. - Legg sporene slik at du har vinden i ryggen. - Gå sporet med normal steglengde og hold blodflaska foran deg og drypp i sporet mens du går (her brukte de halvlitersflaske med spikerhull i korka) - Marker sporslutt med favorittleken til hunden eller favoritt maten. GOD og MYE belønning! Viktig!! - Gå godt utenom sporene når du har lagt dem (planlegg på forhånd hvor du skal legge sporene slik at du ikke krysser på noen måte når du går rundt dem, eller når du skal legge spor nummer to og tre) - Legg mye blod i sporet til en nybegynnerhund, slik at det blir lettere for den å plukke opp sporet. - La sporet ligge ca. 20 min. - Gå så til første sporet med hunden, slik at du krysser det, altså kom mot det vinkelrett, slik at dersom hunden skal følge det, må den fortsette i en vinkel. Tar den ikke sporet, vil den bare krysse sporlinja og fortsette rett frem. - Ikke led hunden med lina, bare gå tilfeldig over sporet. - Dersom hunden tar sporet, følger du på. Følg på hele tiden når hunden har nesa i sporkjernen. Stopp og vent dersom den går ut av sporet (en forsterker at den følger sporet ved å la den fortsette frem, og en forsterker ikke noe når den er surrer seg utenfor sporet. Da stopper en bare og hunden må også stoppe). Når hunden igjen finner sporet, lar du den gå videre. - Dersom hunden ikke tar det første sporet får den en sjanse til ved neste spor som ligger parallellt 20 meter lengre bort. Må nevne en fordel med denne metoden (den viktigste): Hunden lærer å ta spor uten hjelp fra fører. Den plukker selv opp sporet og følger sporet uten å ha godbiter som belønner og hjelper underveis. Dette gjør at en senere ikke trenger å bruke masse tid på å fjerne hjelp når hunden går spor, siden den allerede gjør det uten hjelp. Godbitspor- Legg sporet på samme måte som ved spontanspor, men bruk i tillegg godbiter i hvert fotspor. Etterhvert (når hunden har gått noen spor) legger en sjeldnere og sjeldnere godbiter (hvert tredje steg, hvert femte steg, hvert åttende osv) - Legg ekstra mye blod og godbiter ved sporstart og sporslutt. Mest godbiter legger en ved sporslutt (pluss leke hvis hunden belønnes best ved lek) - Led hunden til sporstart. Deretter følger en på. Fører stopper opp dersom hunden går utenfor sporet og venter til den igjen finner sporet før man lar den gå videre. Når en legger sporet kan en tråkke litt ekstra noen steder i sporet samt legge ekstra blod og godbiter for å simulere ett såløye. En gjør dette fordi at i en blodsporprøve vil en at hunden skal snuse litt ekstra og markere såløyet. For å få til dette under innlæring, så legger man ekstra mye godbiter ved såløyet, så oppnår en at hunden snuser ekstra godt/bruker tid akkurat der. | |
|
| |
Nina (Kennel Dijontoma)
| Tema: Re: Blodspor Søn Jul 12 2009, 23:47 | |
| Tusen takk! Og jeg kjenner frustrasjonen...har selv klart å slette lange mailer og innlegg flere ganger, og skulle virkelig ønske noen kunne finne opp en sånn angreknapp! Ett lite spørsmål bare...hva er såløyet?! | |
|
| |
Marita
| Tema: Re: Blodspor Man Jul 13 2009, 06:08 | |
| | |
|
| |
Susanne
| Tema: Re: Blodspor Man Jul 13 2009, 09:47 | |
| Tusen takk for gode svar! Lurte på en ting, hvorfor skal man ikke trene mer enn en gang i uken? Da får vi se hvordan det går med vårt første blodspor. Vi lekte litt gjemsel i går. Jeg gjemte meg og typen min bad Amy finne meg. Det klarte hun, ganske flink også Men hun klarte ikke finne han når vi skulle prøve. Kanskje hun brydde seg mindre med å finne han | |
|
| |
Marita
| Tema: Re: Blodspor Man Jul 13 2009, 15:56 | |
| Man skal ikke trene så ofte fordi hunden ikke skal gå lei. Og har hunden først gått lei må du kanskje vente flere uker, i verste fall flere måneder før du kan ta opp treningen igjen. Det var i allefall det vi lærte på de to kursene jeg har gått. | |
|
| |
Bettan
Antall Innlegg : 108 Join date : 18.06.2009 Age : 40 Bosted : Bergen
| |
| |
Nina (Kennel Dijontoma)
| Tema: Re: Blodspor Man Jul 13 2009, 17:50 | |
| | |
|
| |
Marita
| Tema: Re: Blodspor Man Jul 13 2009, 17:55 | |
| Sårleie er der dyret liksom har tatt en "pust i bakken" mellom der det har blitt skutt på (sporstart) og der det blir funnet igjen (sporslutt). Markeres på samme måte som sporstart og sporslutt, dvs med oppspark og ekstra blod. Hunden skal på prøver helts markere ved sårleie (dvs stoppe opp og snuse litt ekstra) | |
|
| |
Nina (Kennel Dijontoma)
| Tema: Re: Blodspor Man Jul 13 2009, 18:00 | |
| Åja, da er jeg med, hehe... Hvordan lærer man den det best da...sånn at den blir helt stabil på det og gjør det hver gang...? Ved å legge litt godbiter der også på trening? | |
|
| |
Susanne
| Tema: Re: Blodspor Man Jul 13 2009, 18:07 | |
| - Bettan skrev:
- Susanne skrev:
- Lurte på om noen kunne skrevet litt om hvordan man går frem når man skal lære inn blodspor? Og hvordan man legger et nybegynner spor.
Husker vi hadde en tråd der det stod endel nyttig om blodspor på det gamle forumet, men den er jo borte nå
Tenkte jeg skulle kjøpe en boks med blod på Coop Obs og prøve litt. Amy er en snusmumrikk av dimensjoner, så jeg tror hun kunne gjort det ganske bra. Jeg lurte på å melde oss på blodspor kurs.. Litt og for det sosiale.. Hadde vært kjekt om fler ville vært med, for jeg tror oslo hundeskole har blodsporkurs så lenge det e nok folk. Ja jeg og Camilla med Dennis har snakket om å melde oss på kurs også. Vi har sett litt på bergen selskaps og brukshund klubb ( http://www.bsbk.org/). De har innføringskurs i i hver av grenene blodspor, rundering og spor. Vet du hva kurset oslo hundeskole har, går ut på? Er det kun blodspor? | |
|
| |
helle
Antall Innlegg : 1466 Join date : 11.06.2009 Age : 37 Bosted : Oslo
| Tema: Re: Blodspor Man Jul 13 2009, 18:07 | |
| | |
|
| |
Marita
| Tema: Re: Blodspor Man Jul 13 2009, 18:09 | |
| Jeg har aldri brukt godbiter i sporet eller sårleie, kun ved sporslutt, og de markerer allikvel på sårleie fordi det er så mye blod der. Men å legge godbiter der ved trening er jo en måte å trene inn det på. | |
|
| |
Susanne
| Tema: Re: Blodspor Man Jul 13 2009, 18:16 | |
| | |
|
| |
Susanne
| Tema: Re: Blodspor Man Jul 13 2009, 18:33 | |
| Er det forresten dumt å bruke hverdagsselen når vi går spor? :scratch: | |
|
| |
Bettan
| Tema: Re: Blodspor Man Jul 13 2009, 18:33 | |
| - Susanne skrev:
Ja jeg og Camilla med Dennis har snakket om å melde oss på kurs også. Vi har sett litt på bergen selskaps og brukshund klubb (http://www.bsbk.org/). De har innføringskurs i i hver av grenene blodspor, rundering og spor. Vet du hva kurset oslo hundeskole har, går ut på? Er det kun blodspor? Her var det kun blodspor ja.. snakket nettopp med henne på tlf. teori fredagen, praksis lørdag og søndag. De prøvde å få tak i instruktører til et kurs til høsten. 1500kr. og hvis det ble en suksses skulle de sett opp ett kurs for videregående blodspor senere.. Jeg sa at vi var en gjeng med Dp eiere som var interessert.. Så tanken min var å dra med så mange av folka som mulig. Så har tenkt på deg og Helle www.oslo-hundeskole.no
Sist endret av Bettan den Man Jul 13 2009, 18:38, endret 1 gang | |
|
| |
Bettan
| Tema: Re: Blodspor Man Jul 13 2009, 18:37 | |
| jeg lurte på å kjøpe skikkelig sele hvis dette er noe for Ilex/athos da... ikke vist å bruke penger på noe som ikke faller i smak.. | |
|
| |
Susanne
| Tema: Re: Blodspor Man Jul 13 2009, 18:40 | |
| - Bettan skrev:
- Susanne skrev:
Ja jeg og Camilla med Dennis har snakket om å melde oss på kurs også. Vi har sett litt på bergen selskaps og brukshund klubb (http://www.bsbk.org/). De har innføringskurs i i hver av grenene blodspor, rundering og spor. Vet du hva kurset oslo hundeskole har, går ut på? Er det kun blodspor? Her var det kun blodspor ja.. snakket nettopp med henne på tlf. teori fredagen, praksis lørdag og søndag. De prøvde å få tak i instruktører til et kurs til høsten. 1500kr. og hvis det ble en suksses skulle de sett opp ett kurs for videregående blodspor senere.. Jeg sa at vi var en gjeng med Dp eiere som var interessert.. Så tanken min var å dra med så mange av folka som mulig. Så har tenkt på deg og Helle Vet du hvor de trener? Bra de setter opp videregåendekurs hvis det er interesse for det da Jeg er overbevist om at Amy hadde likt det. Men har litt lyst å prøve rundering også. Det kan jeg bruke til mer, og syns det er mer interessant. De kan ikke ta en innføring i begge deler da, slik som bsbk? | |
|
| |
Bettan
| Tema: Re: Blodspor Man Jul 13 2009, 18:44 | |
| - Susanne skrev:
- Bettan skrev:
- Susanne skrev:
Ja jeg og Camilla med Dennis har snakket om å melde oss på kurs også. Vi har sett litt på bergen selskaps og brukshund klubb (http://www.bsbk.org/). De har innføringskurs i i hver av grenene blodspor, rundering og spor. Vet du hva kurset oslo hundeskole har, går ut på? Er det kun blodspor? Her var det kun blodspor ja.. snakket nettopp med henne på tlf. teori fredagen, praksis lørdag og søndag. De prøvde å få tak i instruktører til et kurs til høsten. 1500kr. og hvis det ble en suksses skulle de sett opp ett kurs for videregående blodspor senere.. Jeg sa at vi var en gjeng med Dp eiere som var interessert.. Så tanken min var å dra med så mange av folka som mulig. Så har tenkt på deg og Helle Vet du hvor de trener? Bra de setter opp videregåendekurs hvis det er interesse for det da Jeg er overbevist om at Amy hadde likt det. Men har litt lyst å prøve rundering også. Det kan jeg bruke til mer, og syns det er mer interessant. De kan ikke ta en innføring i begge deler da, slik som bsbk? Du kan jo ringe/sende mail til de.. i og med at de ikke har skaffet instruktører enda så kan jo hende de mulig å legge inn ønsker Du treffer iallefall en hyggelig dame på nr:45218733 Men eg tror en lærer mer hvis en lærer en ting av gangen | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: Blodspor | |
| |
|
| |
| Blodspor | |
|