|
| Første blodspor | |
| | Av | Innlegg |
---|
Cesilie
Antall Innlegg : 1217 Join date : 12.06.2009 Age : 40 Bosted : Larvik
| Tema: Første blodspor Søn Okt 23 2011, 20:19 | |
| På lørdag var vi klare for å prøve blodspor for første gang. Vi fant en god beskrivende video fra Canis TV som vi gikk etter. Først la jeg opp et spor på ca. 30 meter der jeg dryppet blod i hvert tråkk, og samtidig la godbiter ganske hyppig. Mia har ikke brukt nesen til søk noe særlig tidligere, og heller aldri vært borti blod, så derfor valgte jeg den litt enklere metoden først. Andre sporet(som er på videoen) la jeg med lik lengde, men mer sporadisk med godbiter. Jeg la et par godbiter for hver andre/tredje meter bare, og det gikk veldig fint likevel. I slutten av sporet hadde jeg en liten boks med våtfôr som hun fikk som belønning. Dette var artig!! Her er video fra det andre sporet, kom gjerne med innspill om dere har noen Jeg trekker litt i båndet helt mot slutten av videoen fordi hun gikk utenfor og skulle gå rett bort til belønningen. Jeg burde nok kanskje bare ha stoppet opp i stedet for å trekke, men. Etterpåklokskap... Fikk ikke til å legge videoen direkte inn her, så da ble det bare link.Mia's første blodspor!Edit: Jeg vet at selen hennes ikke er god, jeg bestilte feil Vi venter på Haqihana-sele fra Linn, så det er bare midlertidig. Litt flaut, ja... Hehe. | |
| | | Ane
Antall Innlegg : 1877 Join date : 30.07.2009
| Tema: Re: Første blodspor Søn Okt 23 2011, 20:41 | |
| Flinkinger Hun likte ihvertfall belønningen på slutten der, hehe ( Og som du skrev, går hun av sporet bare vent bak og se om hun klarer å jobbe seg inn igjen selv. Hvis ikke holder det ofte at man beveger seg i retning sporet, evt finner en bloddråpe der hun sist var på sporet, og setter henne på sporet på nytt. ) | |
| | | Cesilie
| Tema: Re: Første blodspor Søn Okt 23 2011, 20:54 | |
| | |
| | | Marianne
Antall Innlegg : 237 Join date : 24.09.2010 Age : 66 Bosted : Bergen
| Tema: Re: Første blodspor Man Okt 24 2011, 01:31 | |
| Så gøy. Vi har også begynt med blodspor. Har lagt spor en 4-5 ganger nå og det er kjempegøy. Har ikke prøvd godbiter i sporet. Bare lagt hjortefot på slutten, og i tillegg har hun fått litt rått kjøtt. Vi begyne med 50 meter og er nå kommet til ca 300 m og en vinkel. Jeg er blitt fortalt at en ikke skal gjøre det alt for enkelt for en pinscher da de kan fort gå lei... Skal sjekke ut den Canis videoen | |
| | | Cesilie
| | | | Marianne
Antall Innlegg : 237 Join date : 24.09.2010 Age : 66 Bosted : Bergen
| Tema: Re: Første blodspor Tir Okt 25 2011, 15:44 | |
| Jeg tenker at når hunden tar sporet greit så er det på tide og gjøre det vanskeligere f.eks legge på vinkel, avhopp, gjøre sporet lenger og la det ligge til neste dag. Det viktigste er vel at hunden greier oppgaven og har motivasjon til og fortsette. Naboen min er dommer og har godkjent ettersøkshund. Hun skal legge spor til meg i morgen som vi skal gå i morgen ettermiddag. Skal bli spennende og se hvordan Tequila gjør det da, og ikke minst får jeg innspill i hvordan jeg går frem, om det er rett det jeg gjør eller om ting kan gjøres annerledes. Fortell hvordan det går fremover med deg og hunden din da. | |
| | | Linn Admin
Antall Innlegg : 3571 Join date : 10.06.2009 Bosted : Akershus
| Tema: Re: Første blodspor Tir Okt 25 2011, 16:24 | |
| Så gøy, Cesilie | |
| | | Fly
Antall Innlegg : 960 Join date : 10.06.2009 Age : 56 Bosted : Halden
| Tema: Re: Første blodspor Tir Okt 25 2011, 19:33 | |
| Så bra det var | |
| | | Sponsored content
| Tema: Re: Første blodspor | |
| |
| | | | Første blodspor | |