Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.



 
IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Noen spørsmål

Go down 
+4
Lene
Eva
Maiken
SiljeS
8 posters
AvInnlegg
SiljeS




Antall Innlegg : 7
Join date : 07.12.2010

Noen spørsmål Empty
PosteTema: Noen spørsmål   Noen spørsmål EmptyTir Des 07 2010, 01:03

Det er fortsatt lenge til jeg skal bli hundeeier, men jeg synes det er spennende å kikke på interessante raser og forberede meg i god tid.
Akkurat nå er jeg veldig betatt av pinscher. Virker som en hund som passer meg på mange måter, men en del jeg usikker på:

- Jeg tenker å ha med meg hunden til stallen hver dag, både i kaldt og vått vær. Jeg har fått ett inntrykk av at dette ikke er noe for en pinscher? At det er nesten standard for denne rasen å takle slikt vær dårlig, uansett hvor godt man pakker de inn i dekken?
- Hvordan er det å kontrollere vaktinnstinktet på en pinscher? Har litt erfaring med voktere(tibbe og rottmann), og der ble det lært at varsling er ok, men at når man sier det er nok, så er det nok.
- Har hørt at samkjønnsaggresjon er vanlig hos pinscher? Vet ikke hvorvidt det er sant, men det kan vel unngås ved å velge en seriøs oppdretter og sosialisere hunden?
- Hvor sterkt er jaktinnstinktet? Hvis man terper godt nok på innkalling, kan man da klare kalle inn hunden om den først har satt etter feks en hare?
Til Toppen Go down
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Noen spørsmål Empty
PosteTema: Re: Noen spørsmål   Noen spørsmål EmptyTir Des 07 2010, 09:28

SiljeS skrev:
Det er fortsatt lenge til jeg skal bli hundeeier, men jeg synes det er spennende å kikke på interessante raser og forberede meg i god tid.
Akkurat nå er jeg veldig betatt av pinscher. Virker som en hund som passer meg på mange måter, men en del jeg usikker på:

- Jeg tenker å ha med meg hunden til stallen hver dag, både i kaldt og vått vær. Jeg har fått ett inntrykk av at dette ikke er noe for en pinscher? At det er nesten standard for denne rasen å takle slikt vær dårlig, uansett hvor godt man pakker de inn i dekken?
- Hvordan er det å kontrollere vaktinnstinktet på en pinscher? Har litt erfaring med voktere(tibbe og rottmann), og der ble det lært at varsling er ok, men at når man sier det er nok, så er det nok.
- Har hørt at samkjønnsaggresjon er vanlig hos pinscher? Vet ikke hvorvidt det er sant, men det kan vel unngås ved å velge en seriøs oppdretter og sosialisere hunden?
- Hvor sterkt er jaktinnstinktet? Hvis man terper godt nok på innkalling, kan man da klare kalle inn hunden om den først har satt etter feks en hare?

Heihei!

Jeg har en pinschergutt på tre år som har vært stallhund hele sitt liv wink3 Han har vært med på utallige rideturer opp gjennom siden vi er en familie som driver med trav, og flere av turene og treningene har jo vært på vinterstid. Det jeg tenker på når han er med på vinteren er at han har på seg dressen sin før og etter turen slik at han ikke blir syk, det værste er jo å stå stille når de er varme fra før. Også viktig å ha med noen form for varme til de om du har planer om å stoppe et sted på turen. Men når man er på tur, er det ingen fare! Da holder de seg varme og gode ved å være i bevegelse happy3 Deilig er det også de har veldig god kondisjon og kan tåle god hastighet over lang tid! Det er ingen hemlighet at pinscheren har lite pels og fort kan bli kald. Det er også mange pinschere som du sier som er veldig pysete på dette med kulde og regn, men det er mye du kan forme slev på dette området happy3 Trayan er jo også en skikkelig badepinscherm, og elsker vann - det er heller ikke helt vanlig happy4 Jeg trenger lydighet, og merker jo at for Trayan å ligge i vått gress eller kald bakke, er jo ikke det beste han vet - vått grass må han bare takle og på vinteren må han ligge på et pless under fellesdekk på trening for han har jo omtrent ikke hår på magen - alle konkurranser på vinteren er jo innendørs så ingen problem wink3


Når det gjelder vaktinnstingt har jeg en gutt med ganske mye cool Han kan nok skremme de fleste om han får happy4 Har også funnet ut at det er hovedsakelig ovenfor meg, for når andre har passet han har de ikke sett noe til det dry Men det er overhodet ikke noe problem for meg, føler meg egentlig ganske så trygg med han happy3 Og det er slik som du sier at når jeg sier "nei, det er greit" så er det greit wink3 Han slipper folk inn og ut uten problemer om jeg er tilstedet og alt er greit happy3 Hadde skadedyrskontrollen her forrige uke, og han var så smart og bare åpnet døra og trasket inn i stua med et gevær på skulderen og full termodress - da fikk han virkelig høre det og snudde brått og løp ut!! leer3 Når han kom inn igjen og jeg var der var det selvfølgelig ingen problem, og han kunne klappe å hilse på. Men syntes det er helt greit å ha en hund som passer på at ikke hvem som helst kan få traske trygt inn i stua. Ellers er han ikke noe problem med fremmede, bare en smule overlegen til han blir kjent happy3 Deilig når man sittert på hesterygg blant annet at hunden bare går rett forbi mennesker og også hunder for Trayans sin del som vi møter på når vi er på tur. Kan også kommandere han i dekk til folk har passert.


Når det gjelder andre hunder har jeg en hund som er heeeeelt fantastisk!! Han går overens med hannhunder, grettne tisper, valper - you name it biggrin Har også brukt han en del i klubben for å hjelpe unge hannhunder med "sosiale" problemer med stort hell! happy6 Han er smart, har et godt utviklet språk og kommer på godsiden til de fleste happy3 Har vært med på utallige hytteturer hvor Trayan er den eneste som kan være løs heletiden fordi han går overens med alle - og det er VELDIG deilig biggrin


På MH og MT har Trayan null jaktinnstinker - men det er veldig vanlig at pinschere har en del jakt happy3 Spesielt på smådyr - de er jo avlet rottejegere wink3 Mens Trayan derimot kan ligge å kikke på musa tusle forbi og syntes bare den er kjempe søt! Noen spørsmål 429255 Eneste Trayan syntes er eksremt morsomt er rådyr - tror det er det aller beste han vet å få jage litt på de happy4 Men jeg har ingen problemer med å kalle han inn eller holde han på plass om han ikke får happy3 Det samme gjelder fra hesteryggen happy3


Det var da hvertfall noe happy6 Jeg vil anbefale deg at når du har bestemt deg for hund, så bestem deg også for hvilke kvaliteter du kunne ønske deg hos din egen hund. Da kan du velge ut linjer som du mener har disse kvalitetene og finne den rette valpen for deg. Ikke minst er kjemien med oppdretter veldig vikitg for å få all den informationen du vil ha happy3

Håper du fikk noen svar - og husk at pinscheren er individuell også med store forskjeller innefor rasen happy3 Og veldig mange kvaliteter kan du definitivt forme selv happy6


Sist endret av Maiken den Tir Des 07 2010, 10:58, endret 1 gang
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Eva
Admin
Eva


Antall Innlegg : 1839
Join date : 10.06.2009
Bosted : Drammen

Noen spørsmål Empty
PosteTema: Re: Noen spørsmål   Noen spørsmål EmptyTir Des 07 2010, 10:43

- Jeg tenker å ha med meg hunden til stallen hver dag, både i kaldt og vått vær. Jeg har fått ett inntrykk av at dette ikke er noe for en pinscher? At det er nesten standard for denne rasen å takle slikt vær dårlig, uansett hvor godt man pakker de inn i dekken?
Mine har vært med veldig ofte i stallen, løpt med hestene på tur.
En pinscher klarer holde seg varm selv ved å være aktiv, men når det speiker på til over 15 minus har jeg tatt på dekken og kanskje potesokker.
De blir gjerne med opp i stallen å løper uansett vær, men når det gjelder å gå tur i nabolaget i pissregn vil de heller ofte inn.
Noe jeg også vil happy4 happy6


- Hvordan er det å kontrollere vaktinnstinktet på en pinscher? Har litt erfaring med voktere(tibbe og rottmann), og der ble det lært at varsling er ok, men at når man sier det er nok, så er det nok.
Mine bjeffer ett par ganger, så er det greit. De har mye mindre vakt enn hva Trayan har.
Det om er så genialt med å ha en pinscher og gå på tur med den løs er at en pinscher ikke er intreressert i fremmede mennesker. happy5
Mine går heller utenom stien enn å løpe ned fremmede. Det er veldig deilig når man sitter på hesteryggen!
Men andre hunder løper de selvfølgelig ofte bort til. wink3 Og det har heller ikke vært noe problem med mine hunder når de har hilst på fremmede.


- Hvor sterkt er jaktinnstinktet? Hvis man terper godt nok på innkalling, kan man da klare kalle inn hunden om den først har satt etter feks en hare?
Dette er veldig vanskelig å si. Whiskey har stukket, men det har ikke tispene mine. Noen spørsmål 429255
Til Toppen Go down
http://www.whiquila.com
Lene

Lene


Antall Innlegg : 2752
Join date : 15.06.2009
Age : 41
Bosted : Trondheim

Noen spørsmål Empty
PosteTema: Re: Noen spørsmål   Noen spørsmål EmptyTir Des 07 2010, 11:40

SiljeS skrev:
Det er fortsatt lenge til jeg skal bli hundeeier, men jeg synes det er spennende å kikke på interessante raser og forberede meg i god tid.
Akkurat nå er jeg veldig betatt av pinscher. Virker som en hund som passer meg på mange måter, men en del jeg usikker på:

- Jeg tenker å ha med meg hunden til stallen hver dag, både i kaldt og vått vær. Jeg har fått ett inntrykk av at dette ikke er noe for en pinscher? At det er nesten standard for denne rasen å takle slikt vær dårlig, uansett hvor godt man pakker de inn i dekken?
Jeg tror det kommer veldig an på hva hunden er vant til. Azarel er en skikkelig vær-pingle, men så har ikke jeg hatt noe behov for å venne ham på å være ute i timesvis i dårlig vær. Det er jo andre her som har med sine pinschere bl.a. i stallen og på ridetur i all slags vær uten problem.

- Hvordan er det å kontrollere vaktinnstinktet på en pinscher? Har litt erfaring med voktere(tibbe og rottmann), og der ble det lært at varsling er ok, men at når man sier det er nok, så er det nok.
Vaktinnstinkt tror jeg kan være litt individuelt. Azarel har ganske mye vaktinnstinkt, men med en del trening har vi klart å dempe det endel. Han sier ifra hvis det ringer på eller kommer folk i butikken, men det holder stort sett med et par-tre bjeff. Så hvis du får en pinscher med mye vaktinnstinkt så er det fullt mulig å dempe det med litt trening. happy6

- Har hørt at samkjønnsaggresjon er vanlig hos pinscher? Vet ikke hvorvidt det er sant, men det kan vel unngås ved å velge en seriøs oppdretter og sosialisere hunden?
Jeg har aldri hørt at kjønnsaggresjon hos pinscher er noe problem, og jeg har heller aldri opplevd det. Det er jo klart at de kanskje kan tøffe seg litt i unghundperioden, men sånn er det vel hos de fleste raser.

- Hvor sterkt er jaktinnstinktet? Hvis man terper godt nok på innkalling, kan man da klare kalle inn hunden om den først har satt etter feks en hare? Jaktinnstinkt tror jeg også er ganske individuelt. Azarel har ikke noe særlig jaktinstinkt (bortsett fra på nabokattene da lalala2 ), men også her er det nok mulig å dempe det litt hvis du skulle få en pinscher med mye jaktinnstinkt.

Lykke til med valg av rase. biggrin
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
SiljeS




Antall Innlegg : 7
Join date : 07.12.2010

Noen spørsmål Empty
PosteTema: Re: Noen spørsmål   Noen spørsmål EmptyTir Des 07 2010, 13:11

Takk for veldig gode svar Smile

Ang. det å ha med hunden i stallen bekymret jeg meg egentlig for hvordan hunden takler å måtte vente på at jeg blir ferdig med stallarbeidet. Kunne jo ordnet en liggeplass inne på salrommet der det er litt bedre temperatur, men det ville også vært ålreit om hunden syntes det var greit å tusle løst utenfor stallen imens.

Det er ellers jaktinnstinktet jeg bekymrer meg mest for. Ønsker en hund som kan være mye løs. At den interesserer seg for andre dyr gjør ingenting, men den MÅ høre når jeg ber den komme.
Den vil få i oppgave å ta en runde i stallen og boksene før jeg går inn da vi har en del mus. Men den vil da forhåpentligvis lære at det er greit å ta mus i stallen, men det er ikke greit å jage dyr ute. Det er vel overkommelig?
Jeg lærte tibben min å jage vekk katten når den f.eks klorte på møbler eller spiste på plantene, men hun gjorde det kun på kommando og tok det som en lek. Kattene og hundene er gode venner ellers.

Til Toppen Go down
Maiken

Maiken


Antall Innlegg : 1150
Join date : 12.06.2009
Age : 36
Bosted : Hokksund

Noen spørsmål Empty
PosteTema: Re: Noen spørsmål   Noen spørsmål EmptyTir Des 07 2010, 13:32

SiljeS skrev:
Takk for veldig gode svar Smile

Ang. det å ha med hunden i stallen bekymret jeg meg egentlig for hvordan hunden takler å måtte vente på at jeg blir ferdig med stallarbeidet. Kunne jo ordnet en liggeplass inne på salrommet der det er litt bedre temperatur, men det ville også vært ålreit om hunden syntes det var greit å tusle løst utenfor stallen imens.

Det er ellers jaktinnstinktet jeg bekymrer meg mest for. Ønsker en hund som kan være mye løs. At den interesserer seg for andre dyr gjør ingenting, men den MÅ høre når jeg ber den komme.
Den vil få i oppgave å ta en runde i stallen og boksene før jeg går inn da vi har en del mus. Men den vil da forhåpentligvis lære at det er greit å ta mus i stallen, men det er ikke greit å jage dyr ute. Det er vel overkommelig?
Jeg lærte tibben min å jage vekk katten når den f.eks klorte på møbler eller spiste på plantene, men hun gjorde det kun på kommando og tok det som en lek. Kattene og hundene er gode venner ellers.


Om du kler på den godt og den har et pledd eller lignende den kan ligge på om den vil, kan hunden fint vente på deg mens du gjør stallarbeidet. Har jo gjort det slik selv i alle år. Men det er en hund uten underull, så den må jo kles på i kulden om den ikke er i aktivitet wink3

Og om du vil ha en god innkalling er definitivt trening som gjelder! happy6
Til Toppen Go down
http://www.trayan.no
Katharina

Katharina


Antall Innlegg : 199
Join date : 30.04.2010
Bosted : Asker

Noen spørsmål Empty
PosteTema: Re: Noen spørsmål   Noen spørsmål EmptyTir Des 07 2010, 14:39

Ser du har fått mange bra svar over her. Ang. jaktlyst:

Eldste mi (yngste er bare 5 mnd. enda) er det mye jakt i. Hun er godkjent ettersøkshund etter skadet vilt, og har søkt opp flere skadede dyr. Men jaktinnstinktet har aldri vært noe problem - har enda til gode at hun ikke kommer på innkalling, selv om hun "er på jakt" - selv da hun fant rådyr da hun gikk løs på jakt eller da hun fant kaninene som en vennine har gående løs på gården sin... Men det er trening som gjelder! Hun er dog veldig førerorientert - noe som gjør det behagelig å være hundeeier happy3 ...

Hun er med i stallen, og er enten "med" å gjør stallarbeidet/ ute å snuser eller liknende - Det tar gjerne ikke så lang tid at det er noe problem... Bare hun har dressen sin går det fint, sokker bruker vi bare om det er ordentlig sprengkulde eller saltede veier. Hun er også med på ridetur, og holder med i all slags vær - selv om hun helst kunne tenkt seg å være hjemme når det regner (men så liker ikke jeg regnvær heller da, så har nok hatt en innvirkning der ja...) - og henger med i all slags terreng og/ fart dog .

Mine går så og si alltid løs i stallen/ på tur (dvs. hvor det er lov og ikke vei, e.l.)... happy6

Lykke til med valg av rase laughs
Til Toppen Go down
http://www.lisienta.com
Gjest
Gjest




Noen spørsmål Empty
PosteTema: Re: Noen spørsmål   Noen spørsmål EmptyTir Des 07 2010, 15:04

SiljeS skrev:
Det er fortsatt lenge til jeg skal bli hundeeier, men jeg synes det er spennende å kikke på interessante raser og forberede meg i god tid.
Akkurat nå er jeg veldig betatt av pinscher. Virker som en hund som passer meg på mange måter, men en del jeg usikker på:

- Jeg tenker å ha med meg hunden til stallen hver dag, både i kaldt og vått vær. Jeg har fått ett inntrykk av at dette ikke er noe for en pinscher? At det er nesten standard for denne rasen å takle slikt vær dårlig, uansett hvor godt man pakker de inn i dekken?
- Hvordan er det å kontrollere vaktinnstinktet på en pinscher? Har litt erfaring med voktere(tibbe og rottmann), og der ble det lært at varsling er ok, men at når man sier det er nok, så er det nok.
- Har hørt at samkjønnsaggresjon er vanlig hos pinscher? Vet ikke hvorvidt det er sant, men det kan vel unngås ved å velge en seriøs oppdretter og sosialisere hunden?
- Hvor sterkt er jaktinnstinktet? Hvis man terper godt nok på innkalling, kan man da klare kalle inn hunden om den først har satt etter feks en hare?

Når det gjelder dette med hest, så burde du kontakte Irene fra Rattenjäger når hun kommer hjem. Hun har hatt hest i mange år.

Og ikke en hai har spist henne opp......... excited

Når det gjelder jaktinstinkt og Pinscher så er dette et sorgens kapittel. lalala2

"Trodde" jeg hadde god lydighet inne. Men rådyr, hare, elg, tiur (!). Er du i et område med mye vilt, bruk bånd eller lang line.

Eller ender du opp som meg. Tror det var to timer jeg lette etter Junior som fikk fert på elg.................

Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Noen spørsmål Empty
PosteTema: Re: Noen spørsmål   Noen spørsmål EmptyTir Des 07 2010, 19:15

Jeg har hatt pinschere både med og uten vaktinstinkt. Han vi har nå, Albin, har null vaktinstinkt. Hun vi hadde før, Lille, varslet heller en gang for mye enn for lite.

Når det gjelder jakt har ingen av dem tatt avgårde etter vilt. Men Lille måtte jage katter. Albin gjør ikke det (han har fanget en rotte en gang, og det er det han har gjort). Lille gikk aldri lenger enn at vi kunne se henne når hun var løs. Albin (særlig før vi kastrerte han) kunne løpe avgårde og glemme seg helt. Men som sagt er det ikke viltet som er interessant. Skjønt det hender han værer et eller annet i skogen, men da passer vi på og lokker med godis så går det bra.

Hester har begge gått overens med (det lille vi har vært nær hester i allefall).

Ingen har vært unormalt aggressive mot andre hunder. Albin går godt sammen med de fleste.

Regn har ingen av dem likt noe særlig. Kulde går greit hvis de er i bevegelse. Men -10 begynner å bli kaldt, også for mennesker brr0 Et det under -15 blir vi inne. Og det synes Albin er helt greit Smile
Til Toppen Go down
Nina (Kennel Dijontoma)

Nina (Kennel Dijontoma)


Antall Innlegg : 3668
Join date : 11.06.2009
Age : 42
Bosted : Oslo

Noen spørsmål Empty
PosteTema: Re: Noen spørsmål   Noen spørsmål EmptyTir Des 07 2010, 21:00

Som flere allerede har understreket så er jo pinscheren en glatthårshund med null underull og må derfor, som alle andre glatthårsraser, ha dekken når det er kaldt, da spesielt når de er mer eller mindre i ro... Noen spørsmål 557338 Er man ute etter en hårete ute/vinterhund blir jo ikke dette helt rette hunden, mens for oss som ikke kan fordra masse pels, kliss og lukt så er det bl.a den glatte og luktfrie pelsen som aldri drar med seg dritt og møkk inn som gjør pinscheren til den perfekte hunden... Noen spørsmål 103536 Også når det kommer til høljeregn så er pinscheren som andre glatthårshunder, og har absolutt ikke noe imot å ligge inne leeeenge når det er regn, og trege trasketurer i bånd er hvert fall ikke noen høydare i sånt vær...MEN, byr du den derimot med på noe gøy, som tur i stallen, full rulle i skogen osv, så er de aller fleste av dem mer enn gjerne med på det selv om det regner, men regndekken er en fin ting til glatthårshunder, ikke no særlig behagelig med kald og klissvåt pels klistret til kroppen... Det er jo med dette som med det meste andre, at det blir mye hva man gjør det til selv, og har man med hunden på mye moro i all slags vær og er flink til å gjøre det positivt og mest mulig behagelig for hunden, så får man en hund som syns det er moro! Noen spørsmål 332565

Jeg har tre pinschere, 2 gutter og 1 jente, og de er alle med på all slags moro i all slags vær, være seg sportreninger i høljeregn, eller halve dager i stallen... Å være i stallen er det kuleste de vet hele gjengen, men det er klart, når det er -20 grader der så reduserer vi ofte varigheten på stallturene litt i forhold til om sommeren, når vi gjerne kan være der hele dagen i helgene, blir jo pisskald selv også på de værste dagene, så er ikke så interessert i å drøye det for mye selv heller da egentlig...! Noen spørsmål 230235

At jeg må ha hunder som kan passe seg selv mens jeg holder på i stallen og som ikke stikker fra stallen var et av hovedkriteriene for meg da jeg skaffet meg min første egne hund, og hele gjengen min underholder seg selv veldig fint mens jeg tar stallstellet og går aldri vekk fra gården selv om det er rådyr, elg, kaniner, katter, høner, rev osv osv på alle kanter...guttene pleier å løpe rundt ute og leke med de andre hundene og snuser rundt på oppdagelsesferd på gården, mes lillebærta pleier å leke en stund til hun syns de store blandingsgutten som bor på gården blir for innpåslitne og masete, og hun syns det er supermoro å være med meg og hjelpe til eller ligge i hjørnet i en boks å sove om vi kommer rett fra en lang dag på jobb... Noen spørsmål 83137 På de aller kaldeste dagene, hvor det bikker -20 og det er omtrent like kaldt inni stallen som ute så pleier jeg bare å tulle dem inn i no store ullpledd eller dekner fra hestene og la dem ligge på et litt varmere sted med dekken på når jeg ser de begynner å bli kalde...valper får ligge i jakken min mens jeg styrer og steller... Noen spørsmål 103536

Når det kommer til jakt så er det som sagt null problem med noen av mine, de går alltid løs både på tur og i stallen, og jeg kan ikke ha hunder som stikker av eller jager og dreper andre dyr, så så en enkelt er egentlig det, da har jeg heller ikke hunder som gjør dette... Hvor mye jakt det er eller ikke er i dem varierer litt mellom de tre, og noen av dem har mer enn den éne, de elsker å gå spor og er noen resere på det når vi trener, men stikker aldri av og kan ropes av om de setter seg på et spor. Som de fleste hunder med litt fart i så reagerer de innimellom på ting som beveger seg fort forsdi de elsker å løpe, men selv når de er blitt testet på hva de gjør så løper de bare etter når noe er i fart, men griper aldri tak når de tar det igjen, da snuser de og kommer tilbake...det samme er blitt bekreftet på han éne som har kunnet ta MH (siste mann er foreløpig for ung og føste mann er blind, så han får jeg ikke teste)... Går de f.eks et rådyrspor som de får fullføre går de bare for å se hva som er i enden og så ferdig med det, de er ikke interessert i å gjøre noe med det som evnt er i enden, men de går alt av spor de blir satt på enten det er dyr eller menneske... Noen spørsmål 557338

Innkalling er jo alfa og omega uansett hva slags hund man har, vil man ha hunden løs har man jo også ansvar for å ha kontroll på den, og hvor enkel hunden er å kalle inn er jo opp til deg og hvor flink du er til å trene... Noen prioriterer en god innkalling, andre prioriterer andre ting... Mine har jeg fått testet på det meste, og de er kalt av i fart etter huggorm, alt av fugl, høner, katter, kaniner, hester, rådyr, hjort, elg, hunder osv...har dem jo en del løs med andre hunder og da har jeg fått testet det bra ved at de har løpt fritt med jakthunder som har jaget opp hjort og satt etter mens jeg har kalt inn mine, og det samme i stallen der vi har alt av dyr og hundene løper rundt i flokk uten at det er no problem å rope dem inn selv om de andre hundene setter etter noe...for meg er dette en prioritering fordi at jeg er nødt for å ha dette under kontroll for å kunne ha dem med på alt det jeg er avhengig av å ha dem med på, og hadde det ikke fungert måtte vi bare lagt oss i hardtrening for å få det til å funke... Noen spørsmål 557338


Når det kommer til vakt så har vi null problemer med det, jeg vil jo ha hunder som sier ifra når det er noe, og det gjør de, men vi bor i 6. etasje i et stort bygg med masse hunder og mennesker, og de varsler aldri på annet enn det som har med vår dør å gjøre, og da er det bare snakk om noen få varselsbjeff og så er det ferdig, det samme er det når naboene har ringt på mens vi er borte, da bjeffer de noen ganger og så er de stille igjen... Det er noe av hundene i nabolaget her som sitter og uler når det er tisper med løpetid, eller bjeffer konstant når de er alene, men vi har aldri hatt noe problem med at pinschergjengen henger seg på, de er like rolige enten de andre bråker eller ikke... Noen spørsmål 557338 De gangene det virkelig har vært alvor derimot, og folk har prøvd å bryte seg inn og hundene ser at jeg er redd, da har det vært andre boller, og takk og lov for det...hadde de uvedkommende kommet seg inn da så vet jeg ikke hva de hadde gjort, men utifra hvor sinte de har vært da å dømme så tror jeg det er lurest å la være å prøve å bryte seg inn her! Noen spørsmål 83137 Når det kommer folk på gårdsplassen i stallen eller på besøk hjemme mens vi er her så slipper de inn alt og alle...ringer det på nede så sier jeg at det er greit ved å åpne døren oppe også og da er det som regel hundene som tar imot alt av gjester enten det er noen de kjenner eller noen de aldri har sett...gjester er alltid like kult...! Noen spørsmål 557338

Agressjon mot samme kjønn har jeg aldri hørt skal være et stort problem for pinscher og dette har jeg heller aldri hatt problemer med selv, de går kjempegodt over ens med stort sett alt av andre hunder i alle aldre, størrelser og kjønn, og jeg syns heller det er problemer med veldig mange andre hunder rundt oss både i stallen og her vi bor, mens mine prøver å unngå bråk så godt de kan...har også brukt mine en del med både fryktaggressive hunder, valper og redde mennesker med godt hell! Noen spørsmål 557338 Den ene hannhunden min har fått skikkelig juling av noen av værstingene i stallen og her vi bor, men han er allikevel aldri ute etter bråk...i motsetning til det du sier du har hørt så får vi veldig mye skryt både blandt alle hundeeierne i nabolaget og i stallen for at de er så lite bråkete, ikke er med på jaging av heste (som en del av hundene i stallen ser sport i), osv... Noen spørsmål 332565 Vi har som sagt hjulpet en del andre med sine hunder når de trenger greie hunder å trene med, og har passet veldig mye hunder av begge kjønn, forskjellige raser og aldere og har aldri hatt noe bråk selv om vi bor på bare 50 kvm og hundene er trangt på hverandre hele tiden når vi har besøk...har kommet en del bræutnde hanner inn her og tisset og styrt, men her syns de at det fungerer veldig fint å overse sånne ypplinger og heller by opp til lek når de har fått roet seg litt... Noen spørsmål 83137


Som Maiken sier så er det store variasjoner på individene innenfor alle raser og man kan få hunder som er i den ekstreme enden av skalaen både på den éne eller den andre måte, og jeg har bl.a. også pinschere som eeeelsker å base i snøen, og én som aldri bjeffer og er gal etter vann, omtrent umulig å dra han ut av sjøen om sommeren og vannapport er helt konge...datteren hans ser ut til å bli helt lik og har 4-5 mnd gammel allerede rukket å hoppe i sjøen og legge på svøm 2 ganger den siste måneden... Noen spørsmål 350250...ikke helt normalen for pinscher å være... Noen spørsmål 83137 Men poenget er vel at uansett om du får en hund som er mer på den éne eller den andre måten så blir det gjerne hva man gjør det til selv, og det som er viktig for deg å få til å fungere får man som regel til å fungere siden det er noe man prioriterer høyere enn andre ting...selv om jeg kanskje ikke ville anbefale noen å kjøpe beagle om de skulle ha en hund å ha løs i skogen.... Noen spørsmål 83137 Nå har alle mine pinschere vært ekstremt enkle hunder selv om de alle tre er forskjellige og den éne er litt mer "typisk pinscher" med egne meninger enn de andre, så jeg kan ikke skryte på meg å ha lagt så mye arbeid i dem, men hadde de vært vanskelige på innkallingen osv, så hadde jeg jo lagt det arbeide som måtte til i det pga at jeg er avhengig av at det må fungere...tror uansett resultatet ville vært mer eller mindre det samme, selv om veien dit selvfølgelig hadde krevd litt mer arbeid om de var værre enn det de er.... Noen spørsmål 557338

Lykke til på jakten etter din 4-bente venn, bor du i Oslo-området og vil bli kjent med pinscheren både i det vanlige livet og stallivet så er det bare å si ifra om du vil hilse på, trekløveret her er alltid glad for nye venner og har stilt opp på mang en "treningstur for blivende pinschereiere før"... Noen spørsmål 103536 Ellers så er det jo som de andre sier her, at pinscheren er en helt super stallhund fordi at den er så rask og utholdene og bare eeelsker å løpe etter hestene på tur, ingen ting som er morsommere enn å løpe omkapp med hestene over jordene! Noen spørsmål 738600

(Beklager rotete og langt innlegg, er så trøtt at jeg snart stuper, så jeg klarer ikke holde hjernen helt i sjakk her nå, men håper du får hvert fall noooen svar på spørsmålene dine... Noen spørsmål 230235 )
Til Toppen Go down
http://www.rattenjagerjollyjunior.no
SiljeS




Antall Innlegg : 7
Join date : 07.12.2010

Noen spørsmål Empty
PosteTema: Re: Noen spørsmål   Noen spørsmål EmptyTir Des 14 2010, 21:37

Tusen takk igjen for flere svar! Dere er jo så hyggelige her inne. Smile

Pinscher virker som en perfekt hund på mange måter. Jeg synes den har en passe størrelse og personlighet(ut i fra hva jeg har lest), den er sporty og livlig, en flott stallhund og en god allrounder i hundesport. Desverre er det ikke så bra brukshundmiljø i nærområdet, men det er ett aktivt agillity -og lydighetsmiljø. Kommer også til å delta litt på utstillinger for moro skyld.
Den har også lite arvelige sykdommer har jeg hørt?

Bor i Ringsaker på Hedmark. Jeg er ikke ferdig med førerkort enda, så da blir det litt langt å dra til Oslo foreløpig, men takk for tilbudet. Hadde jo vært topp å få møte noen pinschere og eierne deres Smile
Til Toppen Go down
Lene

Lene


Antall Innlegg : 2752
Join date : 15.06.2009
Age : 41
Bosted : Trondheim

Noen spørsmål Empty
PosteTema: Re: Noen spørsmål   Noen spørsmål EmptyOns Des 15 2010, 09:46

SiljeS skrev:
Tusen takk igjen for flere svar! Dere er jo så hyggelige her inne. Smile

Pinscher virker som en perfekt hund på mange måter. Jeg synes den har en passe størrelse og personlighet(ut i fra hva jeg har lest), den er sporty og livlig, en flott stallhund og en god allrounder i hundesport. Desverre er det ikke så bra brukshundmiljø i nærområdet, men det er ett aktivt agillity -og lydighetsmiljø. Kommer også til å delta litt på utstillinger for moro skyld.
Den har også lite arvelige sykdommer har jeg hørt?

Bor i Ringsaker på Hedmark. Jeg er ikke ferdig med førerkort enda, så da blir det litt langt å dra til Oslo foreløpig, men takk for tilbudet. Hadde jo vært topp å få møte noen pinschere og eierne deres Smile

Pinscher er jo generelt en frisk rase, men det er alltids noen sykdommer som kan dukke opp, bl.a. øyesykdommer (katarakt, PHTVL etc) og HD (hofteleddsdysplasi). De fleste oppdrettere er flinke til å teste avlsdyr for dette, og det er relativt sjelden at sykdommer dukker opp.
Har også hørt om noen pinschere med forskjellige typer allergi, men det er jo noe som kan dukke opp hos alle raser og er vanskelig å gardere seg mot (bortsett fra å ikke avle på hunder med allergier).

Nå er ikke jeg noen ekspert på sykdommer. Er nok mange her som mye bedre oversikt over arvegang, hvor mange som er rammet etc. enn meg.

Men noe som kan være greit å vite om er "splitting ears." Det er jo ingen sykdom, men det er endel pinschere som får sår på øretuppene, spesielt i unghundperioden når det er kaldt ute. Da kan det være greit å tape fast ørene så sårene får gro uten at hunden slår opp sårene hver gang den rister på hodet. Tror det skal ligge en tråd her et sted om taping av ører. happy6
Og også pinscherens reaksjon på 12-ukers vaksinen kan være greit å vite om. Det er en egen reaksjon som pinscherne får, og den behandles med kortison. Anbefaler å gi info til veterinæren om dette før hunden får 12-ukers vaksinen, da det er endel veterinærer som ikke vet om denne reaksjonen og heller ikke vet hvordan de behandler den.
De fleste oppdrettere er er flinke til å informere om dette, så du får sikkert med informasjon fra oppdretter. happy3
Til Toppen Go down
http://www.azarel.dk
SiljeS




Antall Innlegg : 7
Join date : 07.12.2010

Noen spørsmål Empty
PosteTema: Re: Noen spørsmål   Noen spørsmål EmptyLør Jul 16 2011, 11:51

Da er muligheten for anskaffelse av hund åpen! happy5
Noen som vet om en oppdretter som har planlagt kull i løpet av året? Omplasseringshund er også en aktuelt om det er tispe. Smile
Til Toppen Go down
Irene




Antall Innlegg : 990
Join date : 14.06.2009
Bosted : Kløfta

Noen spørsmål Empty
PosteTema: Re: Noen spørsmål   Noen spørsmål EmptyLør Jul 16 2011, 19:22

Som mange her har påpekt, så er det store individuelle forskjell. De fleste pinschere vil allikevel tåle både regn og kulda (til en viss grense) dersom de får holde seg i bevegelse. Jeg bruker dekken på mine kun ved kaldere enn minus 15 eller minus 10 med mye vind. Ellers har de ingen problemer med å gå på tur når de får løpe for å holde seg varm.

Vaktinstinkt varierer også. F.eks. fortalte Evy til meg at når hun passet på Scott, så skremte han vettet av alle på stallen (Evy hadde da sin seksjon i en stor trenerstall). Ingen kunne komme til stallen hennes uten at hun gikk til døren og ba dem inn, da syntes Scott at det er greit da eieren (her passeren) vet jo best. Evys egen tispe Dida vokter ikke på stallen, men hun har kanskje mindre instinkt og så er hun vant til at både andre trenere, hesteeiere, veterinær mm. kommer og går. Hun vokter jo bilen når hun sitter inne der. Scott kan ha også arvet mer vaktinstinkt, Nur er testet med test som tilsvarer svenske korning og har høy forsvarslyst men innen kontroll. På stallen bryr hun seg ikke om stalleiere eller de som er der vanligvis, men er det fremmede så får de høre. Hun stoppet ikke så lenge siden et par som syklet på treningsbane, hun går ikke til huden men stopper ca. 1.5-2 meter fra folka som ikke tilhører dit og foreløpig har jeg ikke sett noen som har turt å fortsette før jeg har tatt henne i bånd.

Jaktinstinkt er også individuelt. Av mine er Nappi eneste som kan evt. følge spor, Nur jager så lenge hun ser og Lady gidder ikke å drive med jakt. Derimot har mor til Sissi (Miisa) tatt utallige mus, rotter og noen harer også, og hun kan faktisk forsvinne (gjorde det her i juni, Karo var på hytta til en venninne med hundene og Missa var borte 2 døgn og fikk lurt med den yngste tispen til Karo...). Mon tro hvordan det blir med Sissi, det var ikke noe å se av Miisa som valp.

Samkjønnsaggresjon er ikke noen spesielt problem, men å ha godt plass er alltid viktig da pinscheren har jo uansett tendens til å forsvare sitt revir. Jeg går med mine 3 (+ 1 valp) tisper med Malene og hennes 3 voksne irskterriere tisper, ikke problem. Men vi prøver jo ikke å samles i en av sin stue...
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
SiljeS




Antall Innlegg : 7
Join date : 07.12.2010

Noen spørsmål Empty
PosteTema: Re: Noen spørsmål   Noen spørsmål EmptyLør Jul 16 2011, 23:21

Irene skrev:
Som mange her har påpekt, så er det store individuelle forskjell. De fleste pinschere vil allikevel tåle både regn og kulda (til en viss grense) dersom de får holde seg i bevegelse. Jeg bruker dekken på mine kun ved kaldere enn minus 15 eller minus 10 med mye vind. Ellers har de ingen problemer med å gå på tur når de får løpe for å holde seg varm.

Vaktinstinkt varierer også. F.eks. fortalte Evy til meg at når hun passet på Scott, så skremte han vettet av alle på stallen (Evy hadde da sin seksjon i en stor trenerstall). Ingen kunne komme til stallen hennes uten at hun gikk til døren og ba dem inn, da syntes Scott at det er greit da eieren (her passeren) vet jo best. Evys egen tispe Dida vokter ikke på stallen, men hun har kanskje mindre instinkt og så er hun vant til at både andre trenere, hesteeiere, veterinær mm. kommer og går. Hun vokter jo bilen når hun sitter inne der. Scott kan ha også arvet mer vaktinstinkt, Nur er testet med test som tilsvarer svenske korning og har høy forsvarslyst men innen kontroll. På stallen bryr hun seg ikke om stalleiere eller de som er der vanligvis, men er det fremmede så får de høre. Hun stoppet ikke så lenge siden et par som syklet på treningsbane, hun går ikke til huden men stopper ca. 1.5-2 meter fra folka som ikke tilhører dit og foreløpig har jeg ikke sett noen som har turt å fortsette før jeg har tatt henne i bånd.

Jaktinstinkt er også individuelt. Av mine er Nappi eneste som kan evt. følge spor, Nur jager så lenge hun ser og Lady gidder ikke å drive med jakt. Derimot har mor til Sissi (Miisa) tatt utallige mus, rotter og noen harer også, og hun kan faktisk forsvinne (gjorde det her i juni, Karo var på hytta til en venninne med hundene og Missa var borte 2 døgn og fikk lurt med den yngste tispen til Karo...). Mon tro hvordan det blir med Sissi, det var ikke noe å se av Miisa som valp.

Samkjønnsaggresjon er ikke noen spesielt problem, men å ha godt plass er alltid viktig da pinscheren har jo uansett tendens til å forsvare sitt revir. Jeg går med mine 3 (+ 1 valp) tisper med Malene og hennes 3 voksne irskterriere tisper, ikke problem. Men vi prøver jo ikke å samles i en av sin stue...

Takk for delte erfaringer og gode råd!

Har litt erfaring med vakt -og vokterinstinkt da jeg har bodd i hus med tibetansk spaniel og rottweiler/dobermannblanding. Aldri vært noe problem å ta kontroll over situasjonen, og jeg føler meg ikke utrygg på noen måte med en slik hund i hus. Smile

Jaktinstinkt har jeg ikke særlig erfaring med. Min tibbe satte etter ett rådyr en gang, men da lo jeg meg bare skakk før jeg hikstende kalte henne tilbake. happy4
Jeg kommer til å terpe veldig på innkalling, men det gjør heller ingenting om jeg må holde den i bånd. Er båndtvang store deler av året her uansett desverre.

Å gi godt med plass er notert bak øret Smile
Til Toppen Go down
Linn
Admin
Linn


Antall Innlegg : 3571
Join date : 10.06.2009
Bosted : Akershus

Noen spørsmål Empty
PosteTema: Re: Noen spørsmål   Noen spørsmål EmptySøn Jul 17 2011, 08:02

Det er vel flere som har planlagte kull utover det neste året, så du får bare sjekke litt rundt, se hvilke(n) oppdrettere du finner tonen med og om kullene de har tilfredstiller kravene dine. På klubbens hjemmeside kan du se under Avl & Helse hva slags krav NPK har til pinscherkull i Norge. Så har du noen holdepunkter ift å finne valp, enten det blir i Norge eller Sverige happy3 Ett råd er å stille mange spørsmål ang foreldrene og hvordan de er, samt møte dem om du kan. Særlig mor er viktig, siden hun vil påvirke valpene mens de er hos oppdretter. Far vil jo bidra med sine gener og har også mye å si, men han vil som regel ikke påvirke valpene i det daglige den første tiden. Vær også bevisst på hva du og hunden din kommer til å gjøre sammen (ikke alltid det blir slik, men greit å være klar over utgangspunktet sitt) og livet dere skal leve, siden både hele kull og de individuelle valpene kan skille seg godt fra hverandre.

Og husk at det hender den rette valpen kommer fort, men det kan også hende det lønner seg å vente i stedet for å "bare ta den som var ledig". Sjekk det du kan sjekke og føl deg sikker på at du har funnet det som er rett for deg! Og vær bare glad om oppdretter stiller mange spml om deg og ditt tilbake happy6 Hvis du ikke har sendt en lang mail med informasjonen de ønsker eller fortalt nok om deg selv, vil de naturlig nok ha mange spml for å sikre seg at valpen får det godt. happy3
Til Toppen Go down
http://www.amor-siempre.com
SiljeS




Antall Innlegg : 7
Join date : 07.12.2010

Noen spørsmål Empty
PosteTema: Re: Noen spørsmål   Noen spørsmål EmptyOns Jul 20 2011, 00:53

Linn skrev:
Det er vel flere som har planlagte kull utover det neste året, så du får bare sjekke litt rundt, se hvilke(n) oppdrettere du finner tonen med og om kullene de har tilfredstiller kravene dine. På klubbens hjemmeside kan du se under Avl & Helse hva slags krav NPK har til pinscherkull i Norge. Så har du noen holdepunkter ift å finne valp, enten det blir i Norge eller Sverige happy3 Ett råd er å stille mange spørsmål ang foreldrene og hvordan de er, samt møte dem om du kan. Særlig mor er viktig, siden hun vil påvirke valpene mens de er hos oppdretter. Far vil jo bidra med sine gener og har også mye å si, men han vil som regel ikke påvirke valpene i det daglige den første tiden. Vær også bevisst på hva du og hunden din kommer til å gjøre sammen (ikke alltid det blir slik, men greit å være klar over utgangspunktet sitt) og livet dere skal leve, siden både hele kull og de individuelle valpene kan skille seg godt fra hverandre.

Og husk at det hender den rette valpen kommer fort, men det kan også hende det lønner seg å vente i stedet for å "bare ta den som var ledig". Sjekk det du kan sjekke og føl deg sikker på at du har funnet det som er rett for deg! Og vær bare glad om oppdretter stiller mange spml om deg og ditt tilbake happy6 Hvis du ikke har sendt en lang mail med informasjonen de ønsker eller fortalt nok om deg selv, vil de naturlig nok ha mange spml for å sikre seg at valpen får det godt. happy3

Takk for tips! Suger til meg alt som blir skrevet her Smile

Nå er jo jeg vandt med rottweiler, så dette er ganske uvandt for meg. Jeg synes det er ett svært lite utvalg av planlagte kull, sånn i forhold til det enorme tilbudet man har på utkikk etter rottweiler. I tillegg tas mentalitet og helse svært seriøst hos de seriøse oppdretterne, og det er ikke måte på hvordan de tester hundene, foreldredyr som kullsøsken. Jeg ser også mye på bruksresultater og litt på utstillingsresultater.
Har brukt lang tid med mye research på å finne riktig kennel der. Kan ikke velge hva som helst når man skal satse i IPO, der har jeg allerede valgt en oppdretter + to i reserve. Men rottweiler blir da hund nr. 2 og mange år til, for slik livssituasjonen min er nå vil jeg prioritere å ha en stallhund, turkompis og hobbyhund til AG/LP og evt. litt bruks. Kanskje det blir litt konkurranse, men får se det ann.

Jeg er ikke så inni pinscherverdenen enda, med unntak av at jeg har funnet ut at rasen virker som en god match til meg. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter når det kommer til opplysninger om helse, mentalitet, eksteriør og meritter.
Så jeg er veldig åpen for tips!
Skal ta en kikk på NKK's side for pinscher som foreslått i morgen, og håper det hjelper meg litt i letingen Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content





Noen spørsmål Empty
PosteTema: Re: Noen spørsmål   Noen spørsmål Empty

Til Toppen Go down
 
Noen spørsmål
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Ørene til pinscheren...noen spørsmål fra valpeeier...
» Venter en liten DvergPinscher gutt og har noen spørsmål til mer erfarne dp eiere !
» Har noen prøvd noen av disse?
» Fikk et spørsmål i dag....
» LP klasse 1 spørsmål

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Norsk Pinscherklubbs forum :: Om hund :: Pinscher-
Gå Til: