Vet inte om skillnaden i hur SKK och NKK gör med registering och utskick av stamtavlorna skiljer sig. Är det så att ni reggar in valpköparna direkt på stamtavlan?
för SKK är jätte snabba att få ut stamtavlorna till uppfödaren, men jag reggar ju in dom som uppfödare, valpköparen skickar sedan in det bifogade blanketten som följer varje stamtavla och postas till SKK portofritt ( utan frimärke)
Export till länder utanför Norden ska ny ägare finnas med och jag fick till och med ut en stamtavla på vändande post när det i en klull blev lite sent bestämt att ytterligare valp i kullen blev sold till utlandet. Fin och snabb service av registeravdelningen på SKK. Fick stamtalvan på 2 dagar. Dvs jag hade redan reggat in hela kullen och hämtat ut stamtavlorna, men fick sedan skicka in en stamtavla igen för export registering till land utom norden och det fixade dom med post till SKK och till mig igen på 2 dagar, snacka om snabbt:-)
SKK tar inte ut någon extra avgift för att valpköparen reggar sig som ägare på SKK ( den avgiften är redan inbakad i stamtavle kostnaden), men jordbrulsverket tar ut en kostnad, men den slipper man inte hur man än gör. Detta är två olika register och den på jorbruksverklet är lagstadgad, alla hundägare i sverige ska ha sin hund registrerad där.
Leena