Norsk Pinscherklubbs forum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

IndeksIndeks  Norsk PinscherklubbNorsk Pinscherklubb  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Godkjenning av utenlandske valpekull

Go down 
+2
AH
Irene
6 posters
AvInnlegg
Irene

Antall Innlegg : 990

Godkjenning av utenlandske valpekull Empty
PosteTema: Godkjenning av utenlandske valpekull   Godkjenning av utenlandske valpekull EmptyLør Jul 07 2012, 19:27

Denne teksten er å finne på klubbens webside :
Valpeformidling av utenlandske kull
07/06/2012

Tidligere har det ikke vært mulig for utenlandske medlemmer å få formidlet sine valpekull gjennom Norsk Pinscherklubb. Denne regelen er nå endret.
Medlemmer av NPK kan nå få sine kull godkjent av Avlsrådet og få formidling av sine valper via NPKs hjemmeside og valpeformidlere. Kravene er de samme som for norske kull og oppdretter søker på vanlig måte. Skjema fylles ut og sendes, sammen med evt helseattester, inn til raserepresentant i Avlsrådet for godkjenning. Kullet vil da føres opp på klubbens hjemmeside, samt bli formidlet av valpeformidler for rasen.

Avlsårdet er ikke blitt forespurt eller for den slags skyld informert om saken, så jeg vil også her etterlyse om på hvilken grunnlag det er endret (avstyret da vel) ?

Jeg reagerer på dette som oppdretter. Vi som driver oppdrett av affen, DP eller pinscher får ikke våre kull godkjent og formidlet i de utenlandske klubbene vi er medlem i, da de krever registrering i landets kennelklubb. Dette var også krav i NPK tidligere, kullet måtte registreres i NKK. Vi kan jo stå på listen over oppdrettere etc. men får ikke godkjent kull, men nå skal utenlandske oppdrettere få enda sterkere posisjon mtp konkurranse. Jeg er ikke mot konkurranse men urettferdighet som vår egen raseklubb utsetter oss for.
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
AH

Antall Innlegg : 314

PosteTema: Re: Godkjenning av utenlandske valpekull   Godkjenning av utenlandske valpekull EmptySøn Jul 08 2012, 12:24

Irene skrev:
Denne teksten er å finne på klubbens webside :
Valpeformidling av utenlandske kull
07/06/2012

Tidligere har det ikke vært mulig for utenlandske medlemmer å få formidlet sine valpekull gjennom Norsk Pinscherklubb. Denne regelen er nå endret.
Medlemmer av NPK kan nå få sine kull godkjent av Avlsrådet og få formidling av sine valper via NPKs hjemmeside og valpeformidlere. Kravene er de samme som for norske kull og oppdretter søker på vanlig måte. Skjema fylles ut og sendes, sammen med evt helseattester, inn til raserepresentant i Avlsrådet for godkjenning. Kullet vil da føres opp på klubbens hjemmeside, samt bli formidlet av valpeformidler for rasen.

Avlsårdet er ikke blitt forespurt eller for den slags skyld informert om saken, så jeg vil også her etterlyse om på hvilken grunnlag det er endret (avstyret da vel) ?

Jeg reagerer på dette som oppdretter. Vi som driver oppdrett av affen, DP eller pinscher får ikke våre kull godkjent og formidlet i de utenlandske klubbene vi er medlem i, da de krever registrering i landets kennelklubb. Dette var også krav i NPK tidligere, kullet måtte registreres i NKK. Vi kan jo stå på listen over oppdrettere etc. men får ikke godkjent kull, men nå skal utenlandske oppdrettere få enda sterkere posisjon mtp konkurranse. Jeg er ikke mot konkurranse men urettferdighet som vår egen raseklubb utsetter oss for.

Jeg er enig med Irene, og vil gjærne vite grunnen til at styre i NPK kommer med et slikt utspill. Man burde jo ivertfall ta det opp med avlsrådet før man går til et slikt skritt.
Til Toppen Go down
http://www.schwima.dk
Fly

Fly

Antall Innlegg : 960

PosteTema: Re: Godkjenning av utenlandske valpekull   Godkjenning av utenlandske valpekull EmptySøn Jul 08 2012, 14:11

Jeg syntes dette skulle ha vært hørt med medlemmene i klubben først, på lik linje som når vi fikk spørsmålet om vi skulle ta inn østerisk pinscher i klubben.

Jeg skjønner godt at tanken bak dette er god, men den er ikke helt gjennomtenkt bare.

Ingen skam å snu i døra og trekke tilbake tilbudet, så får vi medlemmene en mulighet til å smake på forslaget, og så kan vi ta det opp som sak på neste årsmøte, hvor slike store ting burde bli drøftet og bestemt.
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
AH

PosteTema: Re: Godkjenning av utenlandske valpekull   Godkjenning av utenlandske valpekull EmptySøn Jul 08 2012, 14:26

Fly skrev:
Jeg syntes dette skulle ha vært hørt med medlemmene i klubben først, på lik linje som når vi fikk spørsmålet om vi skulle ta inn østerisk pinscher i klubben.

Jeg skjønner godt at tanken bak dette er god, men den er ikke helt gjennomtenkt bare.

Ingen skam å snu i døra og trekke tilbake tilbudet, så får vi medlemmene en mulighet til å smake på forslaget, og så kan vi ta det opp som sak på neste årsmøte, hvor slike store ting burde bli drøftet og bestemt.

Fint forslag. Dette burde på høring og tas opp på GF.
Til Toppen Go down
Kaja

Kaja

Antall Innlegg : 2008

PosteTema: Re: Godkjenning av utenlandske valpekull   Godkjenning av utenlandske valpekull EmptySøn Jul 08 2012, 14:42

Jeg er enig med dere andre.
Jeg savner argumenter for hvorfor dette har blitt både tatt opp og vedtatt.
Og hvorfor ikke avlsrådet er blitt forespurt?

Til Toppen Go down
http://www.chiodin.com
Marita

Marita

Antall Innlegg : 1853

PosteTema: Re: Godkjenning av utenlandske valpekull   Godkjenning av utenlandske valpekull EmptySøn Jul 08 2012, 17:36

Så lenge NPK ikke har krav om at kullet skal registreres i NKK så kan jeg ikke se noen grunn til at ikke utenlandske oppdrettere, som er medlem av NPK og oppfyller kravene ikke skal kunne få sine kull godkjente på lik linje med norske oppdrettere. At norske oppdrettere ikke får godkjent sine valpekull i utenlandske klubber (fordi et av kravene til godkjenning er at valpekullet skal registreres i det respektive lands kennelklubb) betyr jo ikke det samme som at vi kun av den grunn skal nekte utenlandske oppdrettere å få godkjent sine kull her. Jeg synes at når en oppdretter oppfyller avlskravene til NPK burde man få godkjent valpekull uavhengig av hvilket land man bor i. Medlemsrettighetene burde være like "over hele fjøla". Så kan man jo heller si at de andre landenes medlemsklubber er lite inkluderende wink3 SÅ mange som søker godkjenning av kullene sine hos NPK er det jo heller ikke...

Men nå er jo jeg heldigvis ikke oppdretter, så da har jeg vel kanskje ikke noen rett til å mene så mye om dette cool
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/nitrodverg
AH

PosteTema: Re: Godkjenning av utenlandske valpekull   Godkjenning av utenlandske valpekull EmptySøn Jul 08 2012, 17:46

Marita skrev:
Så lenge NPK ikke har krav om at kullet skal registreres i NKK så kan jeg ikke se noen grunn til at ikke utenlandske oppdrettere, som er medlem av NPK og oppfyller kravene ikke skal kunne få sine kull godkjente på lik linje med norske oppdrettere. At norske oppdrettere ikke får godkjent sine valpekull i utenlandske klubber (fordi et av kravene til godkjenning er at valpekullet skal registreres i det respektive lands kennelklubb) betyr jo ikke det samme som at vi kun av den grunn skal nekte utenlandske oppdrettere å få godkjent sine kull her. Jeg synes at når en oppdretter oppfyller avlskravene til NPK burde man få godkjent valpekull uavhengig av hvilket land man bor i. Medlemsrettighetene burde være like "over hele fjøla". Så kan man jo heller si at de andre landenes medlemsklubber er lite inkluderende wink3 SÅ mange som søker godkjenning av kullene sine hos NPK er det jo heller ikke...

Men nå er jo jeg heldigvis ikke oppdretter, så da har jeg vel kanskje ikke noen rett til å mene så mye om dette cool

Da syntes jeg kravet må bli at valper som skal stå på valpelista skal registreres i NKK.
Dette er en såpass stor sak, at jeg mener styre ikke skal ta en slik avgjørelse før oppdrettere har fått lov å uttale seg, og det har vært oppe på GF.
Til Toppen Go down
Maria

Maria

Antall Innlegg : 2693

PosteTema: Re: Godkjenning av utenlandske valpekull   Godkjenning av utenlandske valpekull EmptySøn Jul 08 2012, 18:15

Marita skrev:
Så lenge NPK ikke har krav om at kullet skal registreres i NKK så kan jeg ikke se noen grunn til at ikke utenlandske oppdrettere, som er medlem av NPK og oppfyller kravene ikke skal kunne få sine kull godkjente på lik linje med norske oppdrettere. At norske oppdrettere ikke får godkjent sine valpekull i utenlandske klubber (fordi et av kravene til godkjenning er at valpekullet skal registreres i det respektive lands kennelklubb) betyr jo ikke det samme som at vi kun av den grunn skal nekte utenlandske oppdrettere å få godkjent sine kull her. Jeg synes at når en oppdretter oppfyller avlskravene til NPK burde man få godkjent valpekull uavhengig av hvilket land man bor i. Medlemsrettighetene burde være like "over hele fjøla". Så kan man jo heller si at de andre landenes medlemsklubber er lite inkluderende Godkjenning av utenlandske valpekull 723324 SÅ mange som søker godkjenning av kullene sine hos NPK er det jo heller ikke...

Men nå er jo jeg heldigvis ikke oppdretter, så da har jeg vel kanskje ikke noen rett til å mene så mye om dette Godkjenning av utenlandske valpekull 81972
Enig med deg! Godkjenning av utenlandske valpekull 557338 Men jeg er jo heller ikke oppdretter, da...

Men for valpekjøpere, som jo disse listene er for, så ser jeg bare fordeler med at også utenlandske oppdrettere som er medlem i klubben kan formidle sine kull på hjemmesiden til NPK. Sikkert ikke alle fremtidige valpekjøpere som tenker på at å følge med på kull i utlandet kan være en mulighet. Konkurransemessig er det jo en fordel for rasene at flere kull legges ut på hjemmesiden. Forhåpentligvis gjør det at enda flere oppdrettere gjør mer for å løfte sitt oppdrett opp og frem for å kunne hevde seg blant andre oppdrettere helsemessig, mentalt osv. Og da syns jeg også at ett par andre punkter skulle kommet frem på oversikten, nemlig "Mentalitester" og "Øvrige meritter" for de som tester foreldredyr mer enn kravene tilsier og har andre meritter enn utstillingsmeritter. (Jeg har forøvrig sendt mail med forsalg om dette til styret for en tid tilbake, men det er ikke kommet på listene ennå). "Øvrige helsetester" kunne absolutt også vært på lista.
Til Toppen Go down
http://hundpaalvor.blogspot.no/
Irene

Antall Innlegg : 990

PosteTema: Re: Godkjenning av utenlandske valpekull   Godkjenning av utenlandske valpekull EmptySøn Jul 08 2012, 18:26

Det står faktisk i avlsreglene :
Oppdretter forplikter seg til å registrere valpene i NKK.

Det kan virke som om vi oppdrettere som er mot dette er mot kull i andre land, men det er jo ikke tilfelle. Jeg har faktisk rådet flere som har kontaktet meg som oppdretter å se mulighetene i Sverige. Men det er surt når vi ikke får våre kull til formidling i andre land, mens NPK nå tar og tilbyr formidling til utenlandske oppdrettere. Hadde vi hatt det samme mulighet så hadde vel saken vært annen, men slike "medlemsrettigheter" finnes ikke.

Ekstra info om kull ville alltid være en fordel, det kunne jo stå noen som "øvrig" der f.eks. mentaltest osv. kunne meldes (med naturligvis kopier av resultater til avlsråd for å bekrefte opplysningene).
Til Toppen Go down
http://www.rattenjager.com
Fly

Fly

Antall Innlegg : 960

PosteTema: Re: Godkjenning av utenlandske valpekull   Godkjenning av utenlandske valpekull EmptySøn Jul 08 2012, 19:42

For meg så virker dette her veldig lite gjennomtenkt, om klubben virkelig trenger å profilere andre lands kullkombinasjoner, så går det vel å linke til valpeformidlere i de andre landene da.
Til Toppen Go down
http://www.jornsbo.no
Sponsored content

PosteTema: Re: Godkjenning av utenlandske valpekull   Godkjenning av utenlandske valpekull Empty

Til Toppen Go down

Godkjenning av utenlandske valpekull
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Godkjenning av kull ?
» REGISTRERING AV VALPEKULL
» Vårt valpekull :-)
» Påminnelse: valpekull på klubbens hjemmeside!
» Nyfødt valpekull gies bort!!!