| REGISTRERING AV VALPEKULL | |
|
+19Irene Caroline Gry Elena Kennel Mirenzo Kaja Gerd-Marit Marion G Linn xitamiz kennel Nina (Kennel Dijontoma) Tiny Amigo Maria Kinkade Fanny Takk for meg Fixa Marianne kinelu Julie 23 posters |
|
Av | Innlegg |
---|
Gjest Gjest
| Tema: REGISTRERING AV VALPEKULL Man Nov 22 2010, 22:54 | |
| Hvor syns dere VALPEKJØPERE grensen går for NÅR en oppdretter BØR registrere sine valpekull hvor dere har kjøpt valp fra? Jeg har forståelse for at NKK kan være treg, men det gjelder KUN stamtavleproduksjonen (altså IKKE kullreg.)
Hva syns dere oppdrettere om at andre oppdrettere drøyer 6-12 mnd med kullregistrering?
Vil gjerne ha synspunkter.
|
|
| |
Julie
Antall Innlegg : 2315 Join date : 10.06.2009 Age : 42 Bosted : Bodø
| Tema: Re: REGISTRERING AV VALPEKULL Man Nov 22 2010, 23:05 | |
| Hva er det man venter på da? Jeg som valpekjøper vil jo ha hunden min registrert så fort som overhode mulig, og kan ikke skjønne hvorfor man skal vente?? | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: REGISTRERING AV VALPEKULL Man Nov 22 2010, 23:47 | |
| Jeg skulle ønske det var regler som sa at man måtte reg kullene før de er en viss alder ellers blir de ureg for alltid. Da ville nok oppdrettere tatt mer ansvar. |
|
| |
kinelu
Antall Innlegg : 72 Join date : 30.06.2009 Age : 34 Bosted : Toten
| Tema: Re: REGISTRERING AV VALPEKULL Tir Nov 23 2010, 00:06 | |
| Men kan man registrere de når som helst? Kan man gjøre det når den er, si 6 år? | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: REGISTRERING AV VALPEKULL Tir Nov 23 2010, 00:09 | |
| - kinelu skrev:
- Men kan man registrere de når som helst? Kan man gjøre det når den er, si 6 år?
Ja, men oppdretter må gjøre det, og da skal hele kullet reg samtidig. Unnlater man 1 valp, blir ikke den etter-registrert. Dvergpinschere får jo såpass små kull, så det koster liksom ikke skjorta... |
|
| |
Marianne
Antall Innlegg : 237 Join date : 24.09.2010 Age : 66 Bosted : Bergen
| Tema: Re: REGISTRERING AV VALPEKULL Tir Nov 23 2010, 00:18 | |
| Som valpekjøper ser jeg helst at valpen er forhåndsregistrert fra 5 ukers alder. Jeg vil vite helt sikkert at valpen er registrert og vil ha stamtavlen så fort som mulig. I tillegg er valpen forsikret ved levering. Jeg syntes det er uhørt og vente til kullet er 6 -12 mnd. Hva er poenget med det? | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: REGISTRERING AV VALPEKULL Tir Nov 23 2010, 00:24 | |
| - Marianne skrev:
- Som valpekjøper ser jeg helst at valpen er forhåndsregistrert fra 5 ukers alder. Jeg vil vite helt sikkert at valpen er registrert og vil ha stamtavlen så fort som mulig. I tillegg er valpen forsikret ved levering.
Jeg syntes det er uhørt og vente til kullet er 6 -12 mnd. Hva er poenget med det? Ja, man kan faktisk be oppdretter om bevis for at kullet er registrert og da forhåndsbetalt stamtavlene. Jeg syns også at valpeforsikringen er viktig fra 5 uker og frem til levering. Om en oppdretter sitter med usolgte valper ved registrering, er det bare å reg valpene på oppdretter, for så å omreg valpenen på ny eier. |
|
| |
kinelu
Antall Innlegg : 72 Join date : 30.06.2009 Age : 34 Bosted : Toten
| Tema: Re: REGISTRERING AV VALPEKULL Tir Nov 23 2010, 00:27 | |
| - Norwinstars skrev:
- kinelu skrev:
- Men kan man registrere de når som helst? Kan man gjøre det når den er, si 6 år?
Ja, men oppdretter må gjøre det, og da skal hele kullet reg samtidig. Unnlater man 1 valp, blir ikke den etter-registrert.
Dvergpinschere får jo såpass små kull, så det koster liksom ikke skjorta... Ok. Tenkte på bestemor og besterfars hund. De kjøpte en dachs på 4 mnd, og den er fortsatt kke registrert. Nå er den vel litt over året. De fikk beskjed om at hvis den ikke ble reg innen den var 9 mnd, så fikk de igjen pengene. Men han som solgte er ikke interessert i å ta telefonen når dem ringer | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: REGISTRERING AV VALPEKULL Tir Nov 23 2010, 00:37 | |
| - kinelu skrev:
- Norwinstars skrev:
- kinelu skrev:
Ja, men oppdretter må gjøre det, og da skal hele kullet reg samtidig. Unnlater man 1 valp, blir ikke den etter-registrert.
Dvergpinschere får jo såpass små kull, så det koster liksom ikke skjorta... Ok. Tenkte på bestemor og besterfars hund. De kjøpte en dachs på 4 mnd, og den er fortsatt kke registrert. Nå er den vel litt over året. De fikk beskjed om at hvis den ikke ble reg innen den var 9 mnd, så fikk de igjen pengene. Men han som solgte er ikke interessert i å ta telefonen når dem ringer Uff...slikt er bare tragiskt... Det koster faktisk under 400 kr pr valp når man registrerer kullet. Sammenlign med valpeprisen, så er det en skam at det ikke blir gjort. |
|
| |
Fixa
Antall Innlegg : 1302 Join date : 12.06.2009 Age : 37 Bosted : Trondheim (Rognes)
| |
| |
Takk for meg
Antall Innlegg : 457 Join date : 10.06.2009
| Tema: Re: REGISTRERING AV VALPEKULL Tir Nov 23 2010, 08:21 | |
| Jeg forhondsregistererer kullet og registrerer valpene på valpekjøper når valpen er leveringsklar. Om ikke alle valpene er solgt registreres den på meg. Valpen blir så omrgistrert når den blir solgt.
Jeg vet ikke alle praktiserer dette, og det er vel nok et problem som er vanskelig og komme til livs. Her er det mange "seriøse" oppdrettere som ikke gjør jobben sin.
Alle valper bør være reginsrert senest ved 9.mnd alder pga utstilling. | |
|
| |
Gjest Gjest
| Tema: Re: REGISTRERING AV VALPEKULL Tir Nov 23 2010, 08:31 | |
| - Anne-Mari skrev:
- Jeg forhondsregistererer kullet og registrerer valpene på valpekjøper når valpen er leveringsklar.
Om ikke alle valpene er solgt registreres den på meg. Valpen blir så omrgistrert når den blir solgt.
Jeg vet ikke alle praktiserer dette, og det er vel nok et problem som er vanskelig og komme til livs. Her er det mange "seriøse" oppdrettere som ikke gjør jobben sin.
Alle valper bør være reginsrert senest ved 9.mnd alder pga utstilling. Jeg syns det er useriøst i vente til i siste liten (når valpene nermer seg 9 mnd) med å reg kullet... Det burde ikke være et problem å reg valpekullet FØR valpene leveres. |
|
| |
Julie
Antall Innlegg : 2315 Join date : 10.06.2009 Age : 42 Bosted : Bodø
| Tema: Re: REGISTRERING AV VALPEKULL Tir Nov 23 2010, 08:35 | |
| Dette er i grunn ikke noe jeg har tenkt så mye på, for jeg har aldri i verden trodd at dette var noe problem! Jeg ser det som en selvfølge at hunden er registrert før levering. Valpekjøper betaler for en renraset hund, og bør kreve at den er registrert. Jeg hadde hvertfall kommet til å gått bananas hvis ikke valpen min hadde blitt registrert innen rimelig tid! | |
|
| |
Takk for meg
| Tema: Re: REGISTRERING AV VALPEKULL Tir Nov 23 2010, 08:53 | |
| - Norwinstars skrev:
- Hvor syns dere VALPEKJØPERE grensen går for NÅR en oppdretter BØR registrere sine valpekull hvor dere har kjøpt valp fra? Jeg har forståelse for at NKK kan være treg, men det gjelder KUN stamtavleproduksjonen (altså IKKE kullreg.)
Hva syns dere oppdrettere om at andre oppdrettere drøyer 6-12 mnd med kullregistrering?
Vil gjerne ha synspunkter.
Hvilke synspunkter har du selv på dette? Og når pleier du å registrere valpene dine? | |
|
| |
Fanny
Antall Innlegg : 2788 Join date : 01.08.2010 Bosted : Akershus
| Tema: Re: REGISTRERING AV VALPEKULL Tir Nov 23 2010, 09:03 | |
| Valpen skal da vel være registrert ved overtakelse????? Trodde jeg da.... Det er jo eneste forsikringen man som kjøper har på at alt er i orden (i tillegg til vaksinasjonkort og helseattest) Hvor tidlig KAN kullet registreres? Etter parring, eller må valpene være født? (Ser jo på NPK at planlagte kull er registrert, men gjelder dette også NKK?) Hmmm... Dette har jeg ikke tenkt på før... Mangler jo ingen papirer Hvilke papirer er det oppdretter får før valpene er registrert med navn??? Ble litt nysgjerrig her bare | |
|
| |
Takk for meg
| Tema: Re: REGISTRERING AV VALPEKULL Tir Nov 23 2010, 09:07 | |
| - Kizz skrev:
- Valpen skal da vel være registrert ved overtakelse?????
Trodde jeg da.... Det er jo eneste forsikringen man som kjøper har på at alt er i orden (i tillegg til vaksinasjonkort og helseattest) Hvor tidlig KAN kullet registreres? Etter parring, eller må valpene være født? (Ser jo på NPK at planlagte kull er registrert, men gjelder dette også NKK?) Hmmm... Dette har jeg ikke tenkt på før... Mangler jo ingen papirer Hvilke papirer er det oppdretter får før valpene er registrert med navn??? Ble litt nysgjerrig her bare
Man forhondsregistrerer kullet, når valpene er noen uker gamle. Jeg registrerer IKKE valpene på valpekjøper før HELE kjøpesummen er betalt og kjøpekontrakt underskrevet . Dette er nok vanlig praksis hos de fleste oppdrettere. Og NPK har ingenting med registrering av valpene å gjøre, og det kan ikke fremgå der at planlagte kull er registrert. For det kan de faktisk ikke være, før de er født . | |
|
| |
Fanny
Antall Innlegg : 2788 Join date : 01.08.2010 Bosted : Akershus
| Tema: Re: REGISTRERING AV VALPEKULL Tir Nov 23 2010, 09:17 | |
| | |
|
| |
Kinkade
Antall Innlegg : 2402 Join date : 13.06.2009 Bosted : Trondheim
| Tema: Re: REGISTRERING AV VALPEKULL Tir Nov 23 2010, 09:21 | |
| Slik jeg oppfatter det forhåndsregistrerer de aller fleste oppdrettere sine kull når de er noen uker gamle Men det er sikkert noen som unnlater dette | |
|
| |
Maria
Antall Innlegg : 2693 Join date : 10.06.2009 Bosted : Tromsø
| Tema: Re: REGISTRERING AV VALPEKULL Tir Nov 23 2010, 11:04 | |
| Jeg som valpekjøper syns det var ryddig og greit at valpen var forhåndregistert, også dumpa stamtavlen ned i postkassa omtrent samtidig som jeg kom hjem med valpen. Det samme gjorde disse ID-merkepapirene. (Jepp, jeg hadde langt å reise når jeg henta valp og posten var kjapp! ). Jeg hadde nok blitt temmelig oppgitt om jeg hadde måttet vente i uker og måneder på at valpen skulle blitt registrert. Jeg foretrekker at ting er ryddig og planlagt fremfor kaotisk og uforutsigbart. | |
|
| |
Tiny Amigo
Antall Innlegg : 107 Join date : 10.06.2009 Age : 41 Bosted : Verdal
| Tema: Re: REGISTRERING AV VALPEKULL Tir Nov 23 2010, 11:47 | |
| - Norwinstars skrev:
- Jeg skulle ønske det var regler som sa at man måtte reg kullene før de er en viss alder ellers blir de ureg for alltid. Da ville nok oppdrettere tatt mer ansvar.
Jeg trodde det var kommet en regel på dette? At alle valper måtte være registrert innen de var 4 mnd gamle...Jeg trodde dette var en regel som tredde i kraft 1. juli i år, eller noe...Men mulig jeg er helt på jordet. | |
|
| |
Nina (Kennel Dijontoma)
Antall Innlegg : 3668 Join date : 11.06.2009 Age : 43 Bosted : Oslo
| Tema: Re: REGISTRERING AV VALPEKULL Tir Nov 23 2010, 12:03 | |
| - Tiny Amigo skrev:
- Norwinstars skrev:
- Jeg skulle ønske det var regler som sa at man måtte reg kullene før de er en viss alder ellers blir de ureg for alltid. Da ville nok oppdrettere tatt mer ansvar.
Jeg trodde det var kommet en regel på dette? At alle valper måtte være registrert innen de var 4 mnd gamle...Jeg trodde dette var en regel som tredde i kraft 1. juli i år, eller noe...Men mulig jeg er helt på jordet. Det er riktig at det er nye regler på dette, men jeg syns å huske at Astri I. sa at det hadde blitt noen forsinkelser på gjennomføringen av dette da vi var på Oppdretterskolen... | |
|
| |
xitamiz kennel
Antall Innlegg : 187 Join date : 15.06.2009 Age : 62 Bosted : Enköping, Sverige
| Tema: Re: REGISTRERING AV VALPEKULL Tir Nov 23 2010, 12:04 | |
| Hej
I sverige tror jag inte man kan göra så. Tror att SKK kräver att såld valp SKA ha reg beviset med sig vid leveranns. Om man har någon osåld valp i kullen så tjänar man nog inget på att vänta med registrering då det blir dyrare att regga en valp senare( tror det är dyrare efter ca 5 månaders ålder, har inte kollat på de senaste) Jag reggar alltid in mina valpar i god tid före leveranns. I sverige lämnas en ägarerregistrerings papper med i stamtavlan som valpköparen sedan fyller i och denna registrering koatar inget. Man får även med ägar reg intyg från veterinär när man chipmärker valparna vid besiktningen. detta papper får valpköparen med sig och denna fylls i av köparen och skickas till jordbruksverket och det är den lagstadgade ägar registreringen och den kostar ca 60kr tror jag det var. Betalas av valpköparen eller den som registreras som ägare.
Jag förstår inte vitsen med att inte regga in hela kullen på en gång.
Leena | |
|
| |
Linn Admin
Antall Innlegg : 3571 Join date : 10.06.2009 Bosted : Akershus
| Tema: Re: REGISTRERING AV VALPEKULL Tir Nov 23 2010, 12:19 | |
| For meg var det en veldig trygghet (selv om jeg stolte 100% på oppdretter Leena fra før, men det gjør vel alle som kjøper valp ) å få alle papirene med det samme. Jeg hadde jo sjekket og fått anbefalt henne som en seriøs og flink oppdretter, men jeg syntes det var godt å få bekreftet også på dette området at alt var i orden Hadde jeg måttet vente i evigheter hadde jeg nok blitt halvgal... | |
|
| |
Marion G
Antall Innlegg : 995 Join date : 10.06.2009 Age : 48 Bosted : Haugesund
| Tema: Re: REGISTRERING AV VALPEKULL Tir Nov 23 2010, 12:27 | |
| Jeg forhånd reg valpene så fort som muligt. Og har sendt inn alle pappirer når alle valpene er solgt,men har i de tidligere kulla fått solgt alle innen dem er 8 uker. Nå har jeg en hannhund igjen,og for valpekjøperen til den andre sin del,kommer jeg om den ikke blir solgt innen denne uka til å reg han på meg selv,slik at den andre valpekjøperen får sin stamtalve,synes ikke det er moro at dem skal vente alt for lenge | |
|
| |
xitamiz kennel
Antall Innlegg : 187 Join date : 15.06.2009 Age : 62 Bosted : Enköping, Sverige
| Tema: Re: REGISTRERING AV VALPEKULL Tir Nov 23 2010, 12:37 | |
| Har kollat upp kostnader i Sverige. Reg av valpkull under 5 månaders ålder meriterade föräldrar = 370kr valp , vid 10 valpar så är det alltså 3700 + postens avgifter Reg av valpkull omeriterade föräldrar = 530kr valp Reg av valpkull över 5 månader 530kr valp
det blir ju mycket pengar om man har en stor valpkull och alla kanske inte är sålda, det tillkommer ju mycket annat, parnings avgift, valpfoder ( jätte sor kostnad faktiskt , pinscher valpar äter som hästar, he, he) Veterinär besiktning, vaccination, chipmärkning och så en hel del smått och gott. MEN, det är kostnader man får ta i beräkningen om man ska ha valpkull. Det kan ju även behövas extra pengar till ovantade veterinär besök och vid komplikationer med valpning osv. en liten del av detta bekostas av den handpenning du kan ta när valparna är tingade.
Har man inte råd ska man avstå att ta valpkull tycker jag. Här kommer vi in på oxå att i långa loppet är vinsten på uppfödning i bästa fall plus, i mesta fall plus minus noll och i sämsta fall en rejäl ekonomisk baksmälla.
Belöningen är nöjda valpköpare och även det varierar ju om man är realist:-)
Leena ekroth | |
|
| |
Sponsored content
| Tema: Re: REGISTRERING AV VALPEKULL | |
| |
|
| |
| REGISTRERING AV VALPEKULL | |
|